Isakare Isakare skrev:
Man funderar på om det är samma prylar som på andra bilar, har du en sån där "Hajfena" på taket ??
Kompis fick byta på sin Polestar med samma fel, modulen satt under fenan som inte var tät och fylld med vatten, den bilen hade ingen garanti och det gick på 23.000:-
Bilen har hajfena.
Tror det kan vara en liknande modul som gav upp, men det lät som att det var på grund av batteribytet.
Lite oklart egentligen.

P PHPersson skrev:
Dieslar varvar mer, bensinare är snålare etc.
Tvärt om, åtminstone med vår diesel och dubbelturbo, definitivt snålare än bensin.
Men är inte längre så intresserad av bilar ska bara fylla våra transportbehov. Lite tävlande/skruvade i ungdom är väl orsak.
Så när jag nu följer elbilstråden är det för att se hur utvecklingen blir i praktiken utifrån våra krav.

13th Marine 13th Marine skrev:
Fick eCall-batteriet bytt i veckan, tydligen gick någon modul till i det systemet och la sig i samma veva så de fick byta ut den också. Samtidigt uppdaterade de något i dörrhandtagsmodulen.
De ville inte ha betalt av mig, så med lite tur tog VW det hela ändå.
Fick felmeddelande på ecall precis innan bilen ändå skulle in på garantijobb. Också slut på batteriet. Av mig vill de ha 3.100. Det får de inte.

• Gilla
djac
  • Laddar…
G
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fick felmeddelande på ecall precis innan bilen ändå skulle in på garantijobb. Också slut på batteriet. Av mig vill de ha 3.100. Det får de inte.
Ja på garanti fronten är VW totalt värdelösa på att svara vad som gäller verkar som om man ringer och tjatar samt har lite tur kan man få det på godwill osv..

Själv har jag väntat 3 månader på att verkstaden ska kontakt mig för att kika på min dörr som krånglar.. Tror dock att dom struntar i att höra av sig.

Plockade ut en ny firmabil i dagarna vart inte en VW denna gången och kommer aldrig bli igen..

Jag har inte haft några andra problem med bilen än att den kom ett halvår sent pga. covid. Att ett batteri tar slut efter fem år och att det är mitt och inte bilnasarens problem stör mig inte heller. Men att en lampjävel för en funktion jag inte bryr mig om ska lysa på instrumentpanelen däremot – det stör mig!

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vilket bilfabrikat tänker du på?
Framförallt tex BMW med sina raka sexor och dubbla / trippla turbos.

A AndersS skrev:
Tvärt om, åtminstone med vår diesel och dubbelturbo, definitivt snålare än bensin.
Men är inte längre så intresserad av bilar ska bara fylla våra transportbehov. Lite tävlande/skruvade i ungdom är väl orsak.
Så när jag nu följer elbilstråden är det för att se hur utvecklingen blir i praktiken utifrån våra krav.
Jag kanske var otydlig… jag menar att bensinare att blivit snålare än gamla bensinare till större den än dieslar och närmat sig dieslar medans dieslar varvar med än gamla dieslar och närmat sig en vanlig bensinare.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Jag har inte haft några andra problem med bilen än att den kom ett halvår sent pga. covid. Att ett batteri tar slut efter fem år och att det är mitt och inte bilnasarens problem stör mig inte heller. Men att en lampjävel för en funktion jag inte bryr mig om ska lysa på instrumentpanelen däremot – det stör mig!
Jag var beredd att betala 3000kr för att slippa det meddelandet.

Men ge det ett år till så vi se vad man får för felmeddelande när 3G stängs ner.

Sen kan jag tycka att om batteriet inte ska leva mer än 5år ska det vara enkelt att byta, och inte behöva tas bort inredning och bilen programmeras om.
Men vi kommer lindrigt undan, i andra bilar har jag läst att de ligger bakom handskfacket med än knepigare åtkomst.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Jag kanske var otydlig… jag menar att bensinare att blivit snålare än gamla bensinare till större den än dieslar och närmat sig dieslar medans dieslar varvar med än gamla dieslar och närmat sig en vanlig bensinare.
Nu blev det komplicerat, eller så är det jag som inte förstår vad du skrivit.😀

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men ge det ett år till så vi se vad man får för felmeddelande när 3G stängs ner.
Du tänker nog på GSM/2G, för 3G är väl idag avvecklat hos operatörerna.

• Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du tänker nog på GSM/2G, för 3G är väl idag avvecklat hos operatörerna.
Jaja, vilket det nu är som stängs ner snart 😉

Det är väl redan nedstängt? Tror det redan är 4g i den här typen av funktioner. Jag har i alla fall redan behövt byta från 2g till 4g i gräsklipparen exempelvis.

Det är väl redan nedstängt? Tror det redan är 4g i den här typen av funktioner. Jag har i alla fall redan behövt byta från 2g till 4g i gräsklipparen exempelvis.
Beror på vilken operatör du har, är väl bara Telia som har GSM/2G kvar nu och under 2027.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
S
Typ 90% av alla bilar med ecall kommer vara utan ecall efter 2027.

A AndersS skrev:
Nu blev det komplicerat, eller så är det jag som inte förstår vad du skrivit.😀
Jag måste gå en kurs i svenska för jag förstår inte vad jag själv skriver :). Kort och gott diesel och bensin är mera lika nu än för 30år sedan.

• Haha
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.