1 820 127 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag sitter lungt i båten, catl är ju på ingång med sina natrium batterier och är dom ens hälften så bra som de hävdar så kan det bli en stor vändning för el bilar, 10% av litium batteri pris, 5% minskad effekt vid -40 grader är 2 av höjdpunkterna. Oberoende tester bör komma i höst när de börjar leverera och bilar samt batteti parker som beställt börjar få in dessa.
Ah, nu är jag med, det ena (bensindrivet elverk i bilen) är räckviddsförlängare för elbilar, e-Tec är räckviddsförlängare för bränslebilar!A AndersS skrev:
Vi lånade farsan bil över midsommar och när jag tankade den nu när jag skulle lämna tillbaka den så indikerade den i alla fall 890 km räckvidd på full tank, vilket väl är rätt ok för en "bensinare". (Sen vet jag ju inte hur tillförlitlig den indikeringen är.)
För att räckvidden inte är 90 mil på motorvägenP PHPersson skrev:Nya I3an med 90mils räckvidd blir nog ingen storsäljare, förstår inte ens varför dem har tagit fram den när man ändå alltid vill stanna och kissa i 45minuter efter 30mil? Man startar ju alltid med fulladdat batteri eftersom man laddar på natten var man än är och snabbladdaren som är ledig står alltid där man vill stanna… väldigt skumt att de inte bara gör den med halva batteristorleken?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
De är ett kommersiellt företag och ger folk det de vill ha och verkar beredda att betala för, det verkar ju genomgående så att de som inte har elbil vill ha lång räckvidd, då kan detta ju vara en inropare i några fall.P PHPersson skrev:Nya I3an med 90mils räckvidd blir nog ingen storsäljare, förstår inte ens varför dem har tagit fram den när man ändå alltid vill stanna och kissa i 45minuter efter 30mil? Man startar ju alltid med fulladdat batteri eftersom man laddar på natten var man än är och snabbladdaren som är ledig står alltid där man vill stanna… väldigt skumt att de inte bara gör den med halva batteristorleken?
Att man som köpare värderar andra (fel) saker före köp, än efter med lite erfarenhet, är välkänt och så är det nästan alltid. Men övning ger färdighet och man ser att mogna elbilsägare gör bättre värderingar.
Att ha stort batteri kan väl knappast vara nackdel? Visst bilen väger mer, kanske mindre plats osv.P PHPersson skrev:Nya I3an med 90mils räckvidd blir nog ingen storsäljare, förstår inte ens varför dem har tagit fram den när man ändå alltid vill stanna och kissa i 45minuter efter 30mil? Man startar ju alltid med fulladdat batteri eftersom man laddar på natten var man än är och snabbladdaren som är ledig står alltid där man vill stanna… väldigt skumt att de inte bara gör den med halva batteristorleken?
Men hellre skulle jag välja större batteri än nån minibatteri som snabbladdas på 15min. De flesta biltillverkare verkar bara satsa på snabbladdning och pratas bara om laddtider (inte priser) inom elbilskretsarna också.
Varför?
Mest för att jag kan ladda billigt hemma och hos vänner o bekanta.
Trist behöva stanna nånstans och behöva nödladda för 8kr kWh......när man annars kan göra det för ca 1kr hemma 🤔
Ps. Gäller även fossilbilar. Löjligt med bilar som har 30-40 liters tank.
Kommer ihåg när man hade en dieselbil som inte klarade av att köras från Norrland till Stockholm och man fick ha med sig en massa jeepdunkar i bagaget 😂
Redigerat:
Och kostar mer, batteriet är väl den dyraste komponenten, även om priserna har sjunkit mycket.kisumisu skrev:
Att ha stort batteri kan väl knappast vara nackdel? Visst bilen väger mer, kanske mindre plats osv.
Men hellre skulle jag välja större batteri än nån minibatteri som snabbladdas på 15min. De flesta biltillverkare verkar bara satsa på snabbladdning och pratas bara om laddtider (inte priser) inom elbilskretsarna också.
Varför?
Mest för att jag kan ladda billigt hemma och hos vänner o bekanta.
Trist behöva stanna nånstans och behöva nödladda för 8kr kWh......när man annars kan göra det för ca 1kr hemma 🤔
Ps. Gäller även fossilbilar. Löjligt med bilar som har 30-40 liters tank.
Kommer ihåg när man hade en dieselbil som inte klarade av att köras från Norrland till Stockholm och man fick ha med sig en massa jeepdunkar i bagaget 😂
Är väl egentligen så att batteriet är den begränsande faktorn fler hur många elbilar som kan produceras, och för samhället är det nog bättre med två elbilar med medelstora batterier än en med gigantiskt.
Med tanke på körmönster kanske till och med bättre med fyra bilar med små batterier och få bort fler fossilbilar från städerna.
Den som bor i stan kan med fördel åka elbil, men i städer som Sthlm kräver kaffelattemorsorna att få åka stor SUV, då det anses säkrare. Det är i städerna Hellden ska propagera/tvinga fram elbilar, vi övriga kan åka antingen förbränningsmotor med ett ekologiskt bränsle eller laddhybrid med dito ekologiskt bränsle. Då kan vi på bystan åka el t.o.r jobbet och förbränningsmotor resten, på ekologiskt bränsle.A ajn82 skrev:Och kostar mer, batteriet är väl den dyraste komponenten, även om priserna har sjunkit mycket.
Är väl egentligen så att batteriet är den begränsande faktorn fler hur många elbilar som kan produceras, och för samhället är det nog bättre med två elbilar med medelstora batterier än en med gigantiskt.
Med tanke på körmönster kanske till och med bättre med fyra bilar med små batterier och få bort fler fossilbilar från städerna.
Det är dyrare att producera och därmed dyrare att köpa bilen.kisumisu skrev:
Alternativen är väl inte ett batteri som tar dig 90 mil eller ett ”minibatteri”? Det finns väl mellanting?kisumisu skrev:
Fanns det inga mackar på den tiden? Hur långt tillbaka i tiden kommer du ihåg egentligen..?kisumisu skrev:
Så dyr är väl inte batteriet.A ajn82 skrev:Och kostar mer, batteriet är väl den dyraste komponenten, även om priserna har sjunkit mycket.
Är väl egentligen så att batteriet är den begränsande faktorn fler hur många elbilar som kan produceras, och för samhället är det nog bättre med två elbilar med medelstora batterier än en med gigantiskt.
Med tanke på körmönster kanske till och med bättre med fyra bilar med små batterier och få bort fler fossilbilar från städerna.
Men det klart sätter man bilen i delar blir det ett pris. Precis som med fossilbilar med dyra delar som t ex växellåda. Som kostar ofta mer än en beg bil värt.