P PHPersson skrev:
Det är vi! Men jag tycker det är intressant av den anledningen att det kan användas som båda delarna, dvs det kan vara en seriehybrid hårdvarumässigt om mjukvaran styr det så. Tex BMW I3 går inte heller på samma varvtal alltid även om det inte följer effektuttaget precis som Toyotan.
Som jag uppfattat att systemet fungerar kan motorn inte driva generatorn utan att samtidigt ge kraft åt drivhjulen. Det skiljer hårdvaran från den hos en seriehybrid. Och jag tror att få använder konstant varvtal för att det inte är optimalt. Behöver man inte högsta effekt är det mycket effektivare att gå ner i varv än att stänga gasspjället.

P PHPersson skrev:
I min värld hade Toyotas lösning ihop med ett 40kWh batteri och rejäl elmotor varit perfekt. Säg 20+ mils räckvidd, låg vikt på fordonet, extremt lite fossilt bränsle används, enkel/beprövad konstruktion mm.
Det finns väl inga laddhybrider av något system som kan gå 20+ mil på en laddning? Och jag tror att det beror på att den skulle bli tung komplicerad och dyr.

@
Frerider Frerider skrev:
[bild]
När jag tog körkortet kostade bensinen 8 kr/l och vilket i dagens penningvärde motsvarar 13.50 kr/l. Bensinen kostar idag 14.54 kr/l. Det är en liten, för liten, prisökning med tanke på klimatförändringarna......

• Wow
Lived
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
När jag tog körkortet kostade bensinen 8 kr/l och vilket i dagens penningvärde motsvarar 13.50 kr/l. Bensinen kostar idag 14.54 kr/l. Det är en liten, för liten, prisökning med tanke på klimatförändringarna......
Förbrukningen har väl nästan gått ner till hälften på bensinbilarna så det är betydligt billigare per mil idag.

@
P Pligg85 skrev:
Förbrukningen har väl nästan gått ner till hälften på bensinbilarna så det är betydligt billigare per mil idag.
Dessutom är det du skriver sant..... Så vad gnäller "alla" över? 🤔. Väntar mig sjukt många svar. 😉

Redigerat:
D
@ @ndreas skrev:
Ja, det är märkligt, något som är såpass farligt borde ha haft en helt annan utveckling, ta en i sammanhanget liten bagatell som cigaretter, gissar att den kurvan ser annorlunda ut.

D
Frerider Frerider skrev:
Ha ha haa verkligen inte men dom punkterna har han träffat rätt, sedan om han har analyserat fram det eller någon i hans administration låter jag vara osagt.
Är ingett Trum fan som en del nu har fått för sig utan råkade höra detta bara😉
Han är en idiot och har alltid fel, det är därför han måste ändra sig hela tiden. Alla har väl tröttnat nu och bara ignorerar honom.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.