P PHPersson skrev:
Det är nämligen bara 18% av taxibilarna som går på el
Vi har nog gjort ungefär samma googling och då vet du säkert också att dessa 18 % inte är representativt för nya taxibilar, utan att dessa i betydligt högre grad går på el. Bilarna byts inte ut varje år utan snittar uppåt tre år, vilket gör att dagens snabba förändring av flottan trots allt tar några år innan den fullt ut påverkar snittet.

Sen finns förstås de som oavsett den objektiva verkligheten väljer annorlunda än andra. Men att det i stort saknas skäl att välja bort elbilar som taxibilar pga. laddbehovet kan vi bevisligen skriva av.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har nog gjort ungefär samma googling och då vet du säkert också att dessa 18 % inte är representativt för nya taxibilar, utan att dessa i betydligt högre grad går på el. Bilarna byts inte ut varje år utan snittar uppåt tre år, vilket gör att dagens snabba förändring av flottan trots allt tar några år innan den fullt ut påverkar snittet.

Sen finns förstås de som oavsett den objektiva verkligheten väljer annorlunda än andra. Men att det i stort saknas skäl att välja bort elbilar som taxibilar pga. laddbehovet kan vi bevisligen skriva av.
Frågan startade med att någon påstod att förlorad inkomst pga service skulle vara ett argument att välja elbil och det kan vi skriva av.
Vad gäller statestik kan man alltid vrida det som man vill, men att du använder hela flottan som data för att få fram 6000mil medans du för att argumentera för elbilar vill välja bort utvalda delar (äldre än vadå?) gör det lite oseriöst. Man bör kanske argumentera med åtminstone samma förutsättningar.
Ingen har väl i tråden någonsin påstått att det tekniskt skulle vara ett problem att köra taxi med elbilar? Så att du ”skriver av” något som aldrig varit uppe som ett problem gör ditt försvar av elbilar lite väl vridet.
Att ”verkningsgraden” dvs tillgänglig tid att köra över ett år blir sämre i en elbil än hybrid/fossilbil kan vi däremot inte skriva av för jag tror ingen som är någorlunda nykter skulle påstå att elbilen vinner den ronden.
 
P PHPersson skrev:
du använder hela flottan som data för att få fram 6000mil medans du för att argumentera för elbilar vill välja bort utvalda delar (äldre än vadå?) gör det lite oseriöst.
Ska man utgå från statistik måste man förstås använda den som finns. Jag började vid snittet för flottan men räknade upp det till fyra gånger det för att hamna på en ytterst hög förbrukning.

På motsvarande sätt måste man förstås göra om man vill se i vad mån nya taxibilar är el- eller avgasbilar. Att bara ta snittet av befintlig flotta ger inte så mycket där heller. Det förstår du rimligen.

Så vem som är oseriös, tja, det ska vi kanske låta andra döma om.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ska man utgå från statistik måste man förstås använda den som finns. Jag började vid snittet för flottan men räknade upp det till fyra gånger det för att hamna på en ytterst hög förbrukning.

På motsvarande sätt måste man förstås göra om man vill se i vad mån nya taxibilar är el- eller avgasbilar. Att bara ta snittet av befintlig flotta ger inte så mycket där heller. Det förstår du rimligen.

Så vem som är oseriös, tja, det ska vi kanske låta andra döma om.
Jo fast det rimliga är väl att använda den data som finns och jämföra med lika villkor, att börja multiplicera själv blir oavsett konstigt åt något håll.
Varför skall man bara se på nya bilar? Någon form av fönster måste det finnas för att det skall bli rimligt och då är det väl rimligt att gå på den datan som finns? Eller skall vi bara kolla på vad som såldes i torsdags?
 
P PHPersson skrev:
Jo fast det rimliga är väl att använda den data som finns och jämföra med lika villkor, att börja multiplicera själv blir oavsett konstigt åt något håll.
Varför skall man bara se på nya bilar? Någon form av fönster måste det finnas för att det skall bli rimligt och då är det väl rimligt att gå på den datan som finns? Eller skall vi bara kolla på vad som såldes i torsdags?
Det rimliga är väl att kolla på vad statistiken säger i de fall där investeringsbeslutet tas.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det är nämligen bara 18% av taxibilarna som går på el,
Ja nästan var femte alltså. Med andra ord stämmer detta helt.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är ganska vanligt med elbilar i taxinäringen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja nästan var femte alltså. Med andra ord stämmer detta helt.
Om man tycker 18% är vanligt så helt rätt.
 
P PHPersson skrev:
Om man tycker 18% är vanligt så helt rätt.
Jag tycker i alla fall absolut det.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Unikt namn
Screenshot_20260621_104412_Drive.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från och med 2024 är el-taxi den vanligaste drivmedelstypen för nyköp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
[bild]
Från och med 2024 är el-taxi den vanligaste drivmedelstypen för nyköp.
Då kan vi konstatera att merparten av köparna tycker det finns bättre alternativ på marknaden än elbil.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Unikt namn
P PHPersson skrev:
Då kan vi konstatera att merparten av köparna tycker det finns bättre alternativ på marknaden än elbil.
En glaset är halvtomt analys?
Alla drivmedel är sämre för ingen har majoritet.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
En glaset är halvtomt analys?
Alla drivmedel är sämre för ingen har majoritet.
Eftersom det är idiotiskt att särskilja bensin / diesel så tyckte jag det var en kul analys :).

Varför inte särskilja 95/98 också så framstår elbilen lite bättre…. Går säkert att dela upp HVO100 också ;)
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det är två år gammal data, tror ni verkligen att elbilar inte har egen majoritet nu?
 
A ajn82 skrev:
Det är två år gammal data, tror ni verkligen att elbilar inte har egen majoritet nu?
2026 borde elbilarna få det om jag gissar, men eftersom elbilar fortfarande är så dyra så tror jag inte det blir med mycket. 2025 var inget bra år för elbilsutveckligen. Men Irankriget gjorde att det tog fart i början av 2026.
Frågan är hus hösten ser ut men gissningsvis kommer världshändelser avgöra elbilarnas popularitet.
 
Men 38% 2024 är en stor del, plug in hybrid är ändå märkligt, förstår att många kör bensin hybrider som Corolla och Rav4 runt om i Europa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.