Fairlane Fairlane skrev:
Var vill de stå då?
Klassiska taxi-stolpen är ett minne blott (ok, den finns men det är inte där de flesta körningar fås).

Folk bokar taxi i en app och chauffören accepterar körningen och åker och hämtar, svårare än så är det inte. Jag kör inte själv men den jag känner som kör/har kört säger att på morgonen 4-9 finns det ofta körningar, bland annat till/från Arlanda. Sen dör det ut några timmar innan det drar igång igen. Arbetsdagarna kan bli rätt långa ...

Fredag och lördag natt är det mer fart, men även där finns det svackor, så att hinna ladda bilen är inget problem. Det är som sagt hörsägen, jag saknar egen erfarenhet, men det låter rimligt.
Det handlar inte så mycket om var de står… nu är jag ingen expert på taxi men jag misstänker att om du är medlem i en taxicentral så får den bilen som är närmast uppdraget. Står jag och laddar i Upplands Väsby för att jag nyss hade en körning till Arlanda misstänker jag att dieselbilen som finns mer centralt prioriteras.
 
P PHPersson skrev:
Står jag och laddar i Upplands Väsby för att jag nyss hade en körning till Arlanda misstänker jag att dieselbilen som finns mer centralt prioriteras.
Definitivt inte. Arlanda har sedan mer än tio år krav på att endast miljöfordon får köra dit som taxi. Hybrider är OK. I taxikön prioriteras bilarna med lägst utsläpp.

Diesel kommer inte på fråga.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Definitivt inte. Arlanda har sedan mer än tio år krav på att endast miljöfordon får köra dit som taxi. Hybrider är OK. I taxikön prioriteras bilarna med lägst utsläpp.

Diesel kommer inte på fråga.
Mer centralt i staden menade jag, inte centralt på Arlanda ;).
 
Men för mig som konsument påverkar inte taxibolagens förutsättning mitt val😉
 
P PHPersson skrev:
Mer centralt i staden menade jag, inte centralt på Arlanda ;).
Jag uppfattade att du menade en körning till Arlanda och elbilen står i Upplands Väsby och dieselbilen i city där även kunden som skulle till Arlanda står.

Oavsett så kommer ingen dieseltaxi till Arlanda så ännu en fördel till el/hybrid som taxi oavsett andra för/nackdelar.
 
P Pin skrev:
Jag uppfattade att du menade en körning till Arlanda och elbilen står i Upplands Väsby och dieselbilen i city där även kunden som skulle till Arlanda står.

Oavsett så kommer ingen dieseltaxi till Arlanda så ännu en fördel till el/hybrid som taxi oavsett andra för/nackdelar.
Låter som en Mercedes 300da är den perfekta taxibilen då. Dessutom CCS laddning.
 
P PHPersson skrev:
Låter som en Mercedes 300da är den perfekta taxibilen då. Dessutom CCS laddning.
Bra men inte perfekt. 180 liter av bagaget tas upp av batteriet. Lite av vitsen med en kombi försvinner då. Som taxi nackdel om flera passagerare med varsin resväska ska till tex Arlanda.
 
P Pin skrev:
Bra men inte perfekt. 180 liter av bagaget tas upp av batteriet. Lite av vitsen med en kombi försvinner då. Som taxi nackdel om flera passagerare med varsin resväska ska till tex Arlanda.
GLE 350de då?
 
Eller en Lynk & co 08 som faktiskt har stort batteri som PHEV.

Om man ändå ska ladda, kan man lika gärna ha stort batteri så det räcker ett tag.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Eller en Lynk & co 08 som faktiskt har stort batteri som PHEV.

Om man ändå ska ladda, kan man lika gärna ha stort batteri så det räcker ett tag.
Japp! Samma drivlina som kinesiska XC70 om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Fairlane
P PHPersson skrev:
Det handlar inte så mycket om var de står… nu är jag ingen expert på taxi men jag misstänker att om du är medlem i en taxicentral så får den bilen som är närmast uppdraget. Står jag och laddar i Upplands Väsby för att jag nyss hade en körning till Arlanda misstänker jag att dieselbilen som finns mer centralt prioriteras.
Inte alls säkert, ens om vi bortser från Arlanda. Som jag förstår det så finns olika zoner och man säger vilken man är i och då blir det turordning. Inte helt ovanligt att folk byter zon om det är för många bilar i zonen man befinner sig i. Det är inte ovanligt med pauser på 45 minuter heller,många har 11 timmars arbetsdag...
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte alls säkert, ens om vi bortser från Arlanda. Som jag förstår det så finns olika zoner och man säger vilken man är i och då blir det turordning. Inte helt ovanligt att folk byter zon om det är för många bilar i zonen man befinner sig i. Det är inte ovanligt med pauser på 45 minuter heller,många har 11 timmars arbetsdag...
Läser man den här tråden förstår man inte hur taxi går runt. 11 timmars arbetsdag men ändå så lite att köra att de inte kör mer än 60mil någonsin. 5-6km/h i snittfart som max under året på en arbetsdag. En normal dag kanske bara 20-30mil då. Sjukt mycket stillestånd.
 
Att du inte förstår saker är inte detsamma som att det inte är så det är. En genomsnittlig svensk taxibil rullar mindre än 6.000 mil per år. Det ger alltså 16 mil per dygn.

Men det är snitt, så säg att en högutnyttjad bil ligger på det dubbla, alltså 12.000 mil per år. Då är vi på 32 mil per dygn. Skulle vi då dubbla det igen, för att det är en extremt hög efterfrågan parad med någon långkörning så visst går det att komma över 60 mil under ett dygn. Det är dock näppeligen något som krävs för att en taxibil ska vara lönsam.

Och det passar även väntat bra med observationer i den s.k. verkligheten: Det är ganska vanligt med elbilar i taxinäringen.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Hur räknar han då?

Är det taxi i en storstad borde elbil vara perfekt.
Dyrare bil, längre uppehåll. En bränslebil tankar man på några minuter, medan en elbil står stilla (och drar då inte in pengar) en lång stund.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att du inte förstår saker är inte detsamma som att det inte är så det är. En genomsnittlig svensk taxibil rullar mindre än 6.000 mil per år. Det ger alltså 16 mil per dygn.

Men det är snitt, så säg att en högutnyttjad bil ligger på det dubbla, alltså 12.000 mil per år. Då är vi på 32 mil per dygn. Skulle vi då dubbla det igen, för att det är en extremt hög efterfrågan parad med någon långkörning så visst går det att komma över 60 mil under ett dygn. Det är dock näppeligen något som krävs för att en taxibil ska vara lönsam.

Och det passar även väntat bra med observationer i den s.k. verkligheten: Det är ganska vanligt med elbilar i taxinäringen.
Tror kanske att du är lite Stockholmsvinklad och lite naiv i form av att Stockholm speglar landet? Det är nämligen bara 18% av taxibilarna som går på el, låg siffra med tanke på att taxibilar sällan är så gamla. Det är väl också egentligen svaret på frågan att de som räknar på det bedömer att elbilen är dyrare över landet, till trots alla regler som tex Arlanda har. Så än så länge kan vi nog konstatera att en elbil inte är det bästa ur ekonomisk synvinkel som taxi. Kommer säkert ändras fort framöver men framtiden är inte här än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.