P PHPersson skrev:
Utebliven inkomst vid laddning lär överskrida service med råge.
Taxin kör ett par timmar i stadstrafik och sedan laddas ca 30 min under paus eller i väntan på nästa körning
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Tesla [fick]begränsa deras SC i Upplands Väsby eftersom det var konstant fullt med Taxibilar. Varför just där vet jag dock inte.
Eftersom det är en av få Teslaladdare som finns i Sthlm och de är billiga.
 
P Pin skrev:
Taxin kör ett par timmar i stadstrafik och sedan laddas ca 30 min under paus eller i väntan på nästa körning
Nog kör ju inte alla taxibilar runt i Stockholm, även om Stockholmare verkar vara som Amerikaner och har lite svårt att se utanför sin bubbla

Men i Stockholm måste det vara många dagar på året där beläggningen är över 80%? Dessutom styrda 80%.

Service å andra sidan kanske tar 8h på ett år, det borde man kunna planera in vid 2 tillfällen när det är som minst potentiella kunder.
 
Redigerat:
P PHPersson skrev:
Nog kör ju inte alla taxibilar runt i Stockholm
I glesbygd finns det inte taxi längre, utan det är ett stadsfenomen, plus färdtjänst. Och i de riktiga småstadssituationerna finns det nog mer än gott om tid att ladda. Det är ju först när man börjar närma sig full beläggning mer än fyra–fem timmar i sträck som det möjligen finns risk för tappade inkomster.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I glesbygd finns det inte taxi längre
I den stad jag befinner mig nu måste taxi förbokas utom vardagar dagtid. Helger och nätter kommer taxi från närmaste större stad 6 mil bort.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I glesbygd finns det inte taxi längre, utan det är ett stadsfenomen, plus färdtjänst. Och i de riktiga småstadssituationerna finns det nog mer än gott om tid att ladda. Det är ju först när man börjar närma sig full beläggning mer än fyra–fem timmar i sträck som det möjligen finns risk för tappade inkomster.
Jag tror tvärs om… jag tror att vissa dagar på året så kan de ladda mer än tillräckligt medans andra dagar kommer dieselbilen vara överlägsen. Tex nyårsafton mm. oavsett Stockholm eller mindre städer.
Menar du att du tror att mertiden med service av fossilbil tar mer av intäkterna än laddning?
 
P PHPersson skrev:
Nog kör ju inte alla taxibilar runt i Stockholm, även om Stockholmare verkar vara som Amerikaner och har lite svårt att se utanför sin bubbla

Men i Stockholm måste det vara många dagar på året där beläggningen är över 80%? Dessutom styrda 80%.

Service å andra sidan kanske tar 8h på ett år, det borde man kunna planera in vid 2 tillfällen när det är som minst potentiella kunder.
Jag inledde med att skriva att mitt resonemang gäller storstäder.

Med körning i stadstrafik och någon mil landsväg/motorväg få och då ska väl räckvidden vara 40 mil minst och då behöver det inte laddas så ofta.
 
P Pin skrev:
Jag inledde med att skriva att mitt resonemang gäller storstäder.

Med körning i stadstrafik och någon mil landsväg/motorväg få och då ska väl räckvidden vara 40 mil minst och då behöver det inte laddas så ofta.
Men oavsett så är det väl självklart att man på årsbasis förlorar mer tid på laddning än serviceskillnaden mellan el/diesel? Skulle säga att den som hävdar motsatsen inte kört runt i vinterklimat med en elbil… jag gissar att bara nyårsafton skapar mer förlorade intäkter.
 
P PHPersson skrev:
Menar du att du tror att mertiden med service av fossilbil tar mer av intäkterna än laddning?
Jag menar att det inte är givet att kostnaden för tidsförluster pga. laddning är större än kostnaden för service av en avgasbil.

Men jag tycker egentligen att frågan är lite tramsig. Det är rimligen vinsten per bil åkarna är intresserade av, inte om konsekvens A av att ha bil X är större än konsekvens B av bil Y.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tio mils körning antar jag att du menar.
Haha, Ja det stämmer
 
P PHPersson skrev:
Men oavsett så är det väl självklart att man på årsbasis förlorar mer tid på laddning än serviceskillnaden mellan el/diesel? Skulle säga att den som hävdar motsatsen inte kört runt i vinterklimat med en elbil… jag gissar att bara nyårsafton skapar mer förlorade intäkter.
Hur många timmar kan en taxi köra i stadstrafik på vintern innan det är dags att ladda? Jag åker några gånger i månaden med taxi Stockholm. Oftast EQE, Enyaq, Tesla Y. När jag sneglar på instrumenteringen är aldrig batteriet i närheten av tomt.

Kan inte chauffören ladda medan han tar den paus på 30 minuter han enligt lag måste ta på ett pass upp till 9 timmar eller 45 min om över 9 timmar.

Sedan tror jag iofs större taxibolag har avtal så bilarna servas och repareras snabbt för att undvika stillestånd.
 
Fairlane
P PHPersson skrev:
De flesta vill nog dock inte spendera dötiden på en snabbladdare, det är nog inte bästa platsen att ragga taxikunder på.
Var vill de stå då?
Klassiska taxi-stolpen är ett minne blott (ok, den finns men det är inte där de flesta körningar fås).

Folk bokar taxi i en app och chauffören accepterar körningen och åker och hämtar, svårare än så är det inte. Jag kör inte själv men den jag känner som kör/har kört säger att på morgonen 4-9 finns det ofta körningar, bland annat till/från Arlanda. Sen dör det ut några timmar innan det drar igång igen. Arbetsdagarna kan bli rätt långa ...

Fredag och lördag natt är det mer fart, men även där finns det svackor, så att hinna ladda bilen är inget problem. Det är som sagt hörsägen, jag saknar egen erfarenhet, men det låter rimligt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag menar att det inte är givet att kostnaden för tidsförluster pga. laddning är större än kostnaden för service av en avgasbil.

Men jag tycker egentligen att frågan är lite tramsig. Det är rimligen vinsten per bil åkarna är intresserade av, inte om konsekvens A av att ha bil X är större än konsekvens B av bil Y.
Håller med och oavsett är skillnaden försumbar.
 
kisumisu
P Pin skrev:
Om bilen är vanskött invändigt och utvändigt får jag mindre betalt när jag säljer den om jag köpt den privat, så det blir nog motsvarande avdrag vid privatleasing. Bara att det inte märks eftersom inbytespriset är okänt vid privatköp, medan vid privatleasing räknar ingen med några extra avgifter vid återlämning av bilen.
Det är sant.

Men om jag köper bilen behöver jag inte sälja den efter 3 eller xantal år!

Jag äger bilen, vill inte nån köpa den eller ger skambud behöver jag inte acceptera dessa!

Blev ju så med hybriden som var min första "elbil". Det blev Dieselbilen jag i slutändan sålde som var min andra bil 😁
Men den var ju redan i så dåligt skick (hade kostat säkert 50k att laga allt för att få en bra bil) så där accepterade jag "skambudet" 😂

Så det ör bara köra slut på bilarna i väntan på bättre batterier till nästa elbil nör dessa nu gjort sitt 😂
Då ser begmarknaden också säkert annorlunda ut. Att det säljs elbilar för runt 20k.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är rimligen vinsten per bil åkarna är intresserade av,
Jag tror de är mer intresserade av avkastningen på investerat kapital. Hur kopplingen mellan den och vinst per bil är kan nog se lite olika ut.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.