pacman42 pacman42 skrev:
Enligt grannen som äger ett taxi företag så förstår han inte hur taxiåkare kan köpa elbilar. Det är en ren förlustaffär när man kör taxi hävdar han i alla fall.

Och bilen/bränslet är inte på marginalen - inte när vi diskuterade detta för ett par veckor sedan i alla fall. Men då servar han iofs alla sina bilar själv...
Hur räknar han då?

Är det taxi i en storstad borde elbil vara perfekt.

För alla fordon som används yrkesmässigt inklusive hyrbilar innebär service utebliven inkomst om du har en hel eller halv dag på verkstaden. Även där borde el vara bättre.

Kör han kanske en äldre taxi? Då är det ju som att jämföra gammal bensinbil med ny elbil privat. Då blir el inte billigare.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är inte en mindre del av kostnaden.
Låter ändå märkligt… om vi antar att en taxi rullar 10000mil per år och man äger bilen i tre år. Man köper bilen för låt säga 500 000kr. Vi gissar på att restvärdet täcker övriga kostnader på bilen.
Vi gissar på en snittfart på 50km/h vilket jag tror är högt. Om vi räknar med att personen kostar 500kr/h så blir det 3 000 000 för föraren.
Bilen är inte försumbar men val av drivmedel känns försumbart.
 
Mikael_L
JAG ids då inte att proxy-diskutera taxibranschens bilval.
Det tänker jag låta taxiägarna ägna sig åt.
 
  • Gilla
PHPersson
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Låter ändå märkligt… om vi antar att en taxi rullar 10000mil per år och man äger bilen i tre år. Man köper bilen för låt säga 500 000kr. Vi gissar på att restvärdet täcker övriga kostnader på bilen.
Vi gissar på en snittfart på 50km/h vilket jag tror är högt. Om vi räknar med att personen kostar 500kr/h så blir det 3 000 000 för föraren.
Bilen är inte försumbar men val av drivmedel känns försumbart.
Föraren kostar inte 500 i timmen

För större lastbilar är fördelningen bränsle/bil/förare ungefär varsin tredjedel. Taxin är billigare och drar mindre bränsle. Lönen i samma härad.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P Pin skrev:
Föraren kostar inte 500 i timmen

För större lastbilar är fördelningen bränsle/bil/förare ungefär varsin tredjedel. Taxin är billigare och drar mindre bränsle. Lönen i samma härad.
Men oavsett är el/flytande försumbart i en taxi tror jag.
 
P Pin skrev:
Hur räknar han då?

Är det taxi i en storstad borde elbil vara perfekt.

För alla fordon som används yrkesmässigt inklusive hyrbilar innebär service utebliven inkomst om du har en hel eller halv dag på verkstaden. Även där borde el vara bättre.

Kör han kanske en äldre taxi? Då är det ju som att jämföra gammal bensinbil med ny elbil privat. Då blir el inte billigare.
Utebliven inkomst vid laddning lär överskrida service med råge.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Enligt grannen som äger ett taxi företag så förstår han inte hur taxiåkare kan köpa elbilar. Det är en ren förlustaffär när man kör taxi hävdar han i alla fall.
Iaf i mitt hörn av Sverige ställer regionen och/eller kommunen något slags krav på fossilfria transporter, så det taxibolag som vill bli upphandlat behöver erbjuda detta. Hörsägen från taxichaufför. Kan vara en anledning.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Utebliven inkomst vid laddning lär överskrida service med råge.
Inte då. Denna tråd har väl lärt oss att man bara laddar när man ändå behöver en paus för att äta, pinka och sträcka på benen. 😉😂
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Utebliven inkomst vid laddning lär överskrida service med råge.
Alfredo Alfredo skrev:
Denna tråd har väl lärt oss att man bara laddar när man ändå behöver en paus för att äta, pinka och sträcka på benen.
Ja, och det är nog rätt sant även för taxi men det är väl möjligen den intressanta delen i frågan, hur mycket arbetstid man tappar till laddning.

Jag skulle tro att det är rätt lite. Det är nog få bilar som normalt rullar dygnet runt, men säg att man har två skift i rad där det första börjar med en fulladdad bil. Vidare antar vi 2*30 min. lunch, även om det iofs. är frivilligt.

Vill man hela tiden ha tio mils marginal borde man som minst kunna räkna 35+25+25–10=75 mil körsträcka på naturliga pauser. Det är tio tur-och-returresor till Arlanda. Det skulle förvåna mig om en bil normalt rullar så långt ens i tvåskift.

Det finns naturligtvis enstaka långresor med taxi man då inte kan ta, som havererade politiker som tycker att taxi är ett rimligt färdsätt till norra Dalarna, men det är just extrema särfall. Mer troligt är nog att dödtiden då man skulle kunna ladda är rätt stor och körningarna koncentrerade till rusningstrafik.

Men för all del, har någon en realistisk motbild., så fram med den.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte då. Denna tråd har väl lärt oss att man bara laddar när man ändå behöver en paus för att äta, pinka och sträcka på benen. 😉😂
Hahaha, ja du har så rätt. Riktigt korkad kommentar från min sida :)
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Fairlane
Jag känner en del personer som kör/har kört taxi och det är mycket väntan mellan körningarna, iallafall i Stockholm. Ok, en fredagskväll eller lördagkväll några timmar är det full fart, men det finns plats för 10-15 minuter väldigt ofta och laddar man med 100 kW så ger ändå 10 minuter ungefär 10 timmars körning.ur den aspekten tror jag inte det är något som helst problem i praktiken.
 
  • Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
laddar man med 100 kW så ger ändå 10 minuter ungefär 10 timmars körning.
Tio mils körning antar jag att du menar.
 
Ah, så de taxiskyltade Enyaq som jag ser i stan är alltså felskyltade eller ombyggda med en förbränningsmotor 🤔
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och det är nog rätt sant även för taxi men det är väl möjligen den intressanta delen i frågan, hur mycket arbetstid man tappar till laddning.

Jag skulle tro att det är rätt lite. Det är nog få bilar som normalt rullar dygnet runt, men säg att man har två skift i rad där det första börjar med en fulladdad bil. Vidare antar vi 2*30 min. lunch, även om det iofs. är frivilligt.

Vill man hela tiden ha tio mils marginal borde man som minst kunna räkna 35+25+25–10=75 mil körsträcka på naturliga pauser. Det är tio tur-och-returresor till Arlanda. Det skulle förvåna mig om en bil normalt rullar så långt ens i tvåskift.

Det finns naturligtvis enstaka långresor med taxi man då inte kan ta, som havererade politiker som tycker att taxi är ett rimligt färdsätt till norra Dalarna, men det är just extrema särfall. Mer troligt är nog att dödtiden då man skulle kunna ladda är rätt stor och körningarna koncentrerade till rusningstrafik.

Men för all del, har någon en realistisk motbild., så fram med den.
Tror fortfarande, även i Stockholm, att ”onödig” laddtid överskrider några service per år.
Man ser sjukt mycket taxibilar som laddar, tex fick Tesla begränsa deras SC i Upplands Väsby eftersom det var konstant fullt med Taxibilar. Varför just där vet jag dock inte.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner en del personer som kör/har kört taxi och det är mycket väntan mellan körningarna, iallafall i Stockholm. Ok, en fredagskväll eller lördagkväll några timmar är det full fart, men det finns plats för 10-15 minuter väldigt ofta och laddar man med 100 kW så ger ändå 10 minuter ungefär 10 timmars körning.ur den aspekten tror jag inte det är något som helst problem i praktiken.
De flesta vill nog dock inte spendera dötiden på en snabbladdare, det är nog inte bästa platsen att ragga taxikunder på.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.