1 818 652 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Sen är det ju så att när man leasar så måste bilen vara i fint skick när man lämnar tillbaka också.D djac skrev:Jag skulle inte säga att det är sant, om man jämför ärligt, sen är kanske inte beteendet att köpa ny bil vartannat, vart tredje år speciellt vanligt i privatsammanhang. Slår man till på en privatleasing när det är kampanj så betalar man inte ens den värdeminskning man hade haft om man hade köpt bilen, diverse anledningar till detta men ofta är det så.
Sen om det är ett optimalt köpmönster är ju en annan sak.
Inget som direkt passar barnfamiljer eller de som vill ha djur i bilen.
Sen kostar väl milen där extra.
Visst mycket är säkert snyfthistorier av direkt vanskötta bilar och bara några i mängden. Men folk har fått böta när bilen ska lämnas åter.
Är det inte mer värdeminskning när man inte ens har kvar bilen?
Men visst vill man jämt byta bil jämt kanske det är ett alternativ.
Till företag kan jag förstå leasing bättre. Där är det ofta man ska ha den senaste bilen om inte annat så för kundens skull.
Kunden? Vilken kund vill betala massa mer pengar för att leverantören har en dyr bil?kisumisu skrev:
Sen är det ju så att när man leasar så måste bilen vara i fint skick när man lämnar tillbaka också.
Inget som direkt passar barnfamiljer eller de som vill ha djur i bilen.
Sen kostar väl milen där extra.
Visst mycket är säkert snyfthistorier av direkt vanskötta bilar och bara några i mängden. Men folk har fått böta när bilen ska lämnas åter.
Är det inte mer värdeminskning när man inte ens har kvar bilen?
Men visst vill man jämt byta bil jämt kanske det är ett alternativ.
Till företag kan jag förstå leasing bättre. Där är det ofta man ska ha den senaste bilen om inte annat så för kundens skull.
Nu är väl bilkostnaden nästan försumbar i just Taxi… men jag skulle annars gärna betala lite mindre och åka i en billigare / några år gammal bil.kisumisu skrev:
Det gick rätt enkelt byta land på appen ☺️
Tillskillnad mot andra företag.....
4.60kr kostar det i Sverige via appen, men inga minus 20% och finska ordinariepriset är ca 3.19kr.
Intressant också fast lite utanför ämnet nu hur olika erbjudanden Lidl har i olika länder på övrigs saker också.
Men jag tror det måste vara något med skatter att göra?!
Var ju nått laddföretag som bölade i Sverige att allt under 5kr är förlust 🤔
Tillskillnad mot andra företag.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
4.60kr kostar det i Sverige via appen, men inga minus 20% och finska ordinariepriset är ca 3.19kr.
Intressant också fast lite utanför ämnet nu hur olika erbjudanden Lidl har i olika länder på övrigs saker också.
Men jag tror det måste vara något med skatter att göra?!
Var ju nått laddföretag som bölade i Sverige att allt under 5kr är förlust 🤔
Tror snarare på fasta kostnader/ effektavgifter.kisumisu skrev:
Det gick rätt enkelt byta land på appen ☺️
Tillskillnad mot andra företag.....
[bild]
4.60kr kostar det i Sverige via appen, men inga minus 20% och finska ordinariepriset är ca 3.19kr.
Intressant också fast lite utanför ämnet nu hur olika erbjudanden Lidl har i olika länder på övrigs saker också.
Men jag tror det måste vara något med skatter att göra?!
Var ju nått laddföretag som bölade i Sverige att allt under 5kr är förlust 🤔
Ja, jag ser inget annat än 4.60 nu. Men det stod nån skylt vid laddstolpen om rabatt. Fan trot.kisumisu skrev:
Det gick rätt enkelt byta land på appen ☺️
Tillskillnad mot andra företag.....
[bild]
4.60kr kostar det i Sverige via appen, men inga minus 20% och finska ordinariepriset är ca 3.19kr.
Intressant också fast lite utanför ämnet nu hur olika erbjudanden Lidl har i olika länder på övrigs saker också.
Men jag tror det måste vara något med skatter att göra?!
Var ju nått laddföretag som bölade i Sverige att allt under 5kr är förlust 🤔
Om bilen är vanskött invändigt och utvändigt får jag mindre betalt när jag säljer den om jag köpt den privat, så det blir nog motsvarande avdrag vid privatleasing. Bara att det inte märks eftersom inbytespriset är okänt vid privatköp, medan vid privatleasing räknar ingen med några extra avgifter vid återlämning av bilen.kisumisu skrev:
Sen är det ju så att när man leasar så måste bilen vara i fint skick när man lämnar tillbaka också.
Inget som direkt passar barnfamiljer eller de som vill ha djur i bilen.
Sen kostar väl milen där extra.
Visst mycket är säkert snyfthistorier av direkt vanskötta bilar och bara några i mängden. Men folk har fått böta när bilen ska lämnas åter.
Är det inte mer värdeminskning när man inte ens har kvar bilen?
Men visst vill man jämt byta bil jämt kanske det är ett alternativ.
Till företag kan jag förstå leasing bättre. Där är det ofta man ska ha den senaste bilen om inte annat så för kundens skull.
Jag har ibland både hund och katt i bilen och det påverkar inte bilens skick mer än annat ”gods”. Man får väl hoppas att de flesta använder lämplig ”transportbur” för sina djur och inte låter djuren springa lösa i bilen.kisumisu skrev:
Enligt grannen som äger ett taxi företag så förstår han inte hur taxiåkare kan köpa elbilar. Det är en ren förlustaffär när man kör taxi hävdar han i alla fall.P PHPersson skrev:
Och bilen/bränslet är inte på marginalen - inte när vi diskuterade detta för ett par veckor sedan i alla fall. Men då servar han iofs alla sina bilar själv...
Förstår inte riktigt vad du menar med ”på marginalen”?pacman42 skrev:
Enligt grannen som äger ett taxi företag så förstår han inte hur taxiåkare kan köpa elbilar. Det är en ren förlustaffär när man kör taxi hävdar han i alla fall.
Och bilen/bränslet är inte på marginalen - inte när vi diskuterade detta för ett par veckor sedan i alla fall. Men då servar han iofs alla sina bilar själv...
