1 818 806 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Har en del hybrider i området, de flesta någon form av tjänstebilar och de flesta av dessa verkar inte köras på el.
Så är det tyvärr till en stor del.Mikael_L skrev:
Här har man också undrat hur staten tänkt. Visst min första bil var ju plugin och det var inkörsporten till eldriften för egen del. Men det här med skatter.
Och krasst vet man inte vad totala kostnaden blir förrän dagen bilen byts dvs inköp inbyte, drivmedel, service, reparation, osv.
Min maggropstes 80/20%, säger mig att 20% kan/har lite koll på sina kostnader, övriga 80% köper och kör.
Min maggropstes 80/20%, säger mig att 20% kan/har lite koll på sina kostnader, övriga 80% köper och kör.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Nuvarande bränslepolitik har gjort förbränningsbilar mer intressanta för folk, medans intresset för elbilar har svalnat.
Skulle bränslepolitiken ändras åt andra hållet kommer vi nog se att begagnatpriserna ändras igen.
Skulle bränslepolitiken ändras åt andra hållet kommer vi nog se att begagnatpriserna ändras igen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Det är det delvis, men mindre än förr. Förmånsvärdet sätts ner till vad motsvarande avgasbil har. Förr (till 2022) fick man utöver det en ytterligare nedsättning med 16.000 kr/år.Mikael_L skrev:
Så peak laddhybrid nåddes genom att subventionerna minskade.
Fått klart vad detta var. Det var mellanaxel i rattstången som blivit trög. Tydligen ett ganska vanligt problem efter vissa efterforskningar. Det går att smörja upp, men problemet återkommer och byte är nödvändigt. Vi har planerat byte om några veckor. Skillnaden i nyckel var bara en tillfällighet.trähandtag skrev:
Jag har fått en konstig sak med styrningen på vår Audi Q8 etron. När jag kör främst på slingriga vägar låser sig styrning eller rättare sagt blir knepigt trög och släpper jag ratten kan den styra ut på åkern eller in på mötande fil. Styrningen hackar inte och gör hjag några snabba rattrörelser är allt normalt ett tag. Detta kommer och går och började för en månad sedan. Det lustiga är att om jag använder nyckel 2 så uppstår inte dess problem. Nu är våra nycklar inställda på lite olika sätt. Dessutom får jag ofta info om jag ska hålla i ratten, trots att båda händerna är på ratten. Såg på Reddit att det fanns någon annan med samma problem för något år sedan.
Redigerat:
Förstår inte alls resonemanget om att hybrid skulle mest köras på flytande.
Tjänsteförare kanske skiter i det men som privat är det ju därför man vill ha hybrid...köra på el.
Nyss bytt till kodiaq iv från vanlig kodiaq bensin .
På 80 mil har jag förbruka ca tre liter bensin.
Med mitt körbehov kör jag 95% på el och laddar hemma samt på jobbet för 1.50.
Som privat köpare finns det fler saker att tänka på tex fordonsskatten , jag ville ha en fyrhjulsdriven igen för att kunna utföra mina fritids aktiviteter fullt ut.
Men nästan 40 000 i skillnad på tre år gjorde att jag fick trumma på det tyvärr.
Pratar jag med folk som är privat förare så är dom flesta intresserade utav hybrid.
Kostnader för en privat har ju skenat..vanligt folk har inte råd att köpa det dom kanske skulle vilja ha.
Skulle jag valt en el som är likadan som hybriden är det 150-200 k till på priset då med fyrhjulsdrift.
Till hösten när regeringens skiftet är klart kommer vi få se stora ändringar och där kommer nog hybrider att få ett lyft rent allmänt..
Tjänsteförare kanske skiter i det men som privat är det ju därför man vill ha hybrid...köra på el.
Nyss bytt till kodiaq iv från vanlig kodiaq bensin .
På 80 mil har jag förbruka ca tre liter bensin.
Med mitt körbehov kör jag 95% på el och laddar hemma samt på jobbet för 1.50.
Som privat köpare finns det fler saker att tänka på tex fordonsskatten , jag ville ha en fyrhjulsdriven igen för att kunna utföra mina fritids aktiviteter fullt ut.
Men nästan 40 000 i skillnad på tre år gjorde att jag fick trumma på det tyvärr.
Pratar jag med folk som är privat förare så är dom flesta intresserade utav hybrid.
Kostnader för en privat har ju skenat..vanligt folk har inte råd att köpa det dom kanske skulle vilja ha.
Skulle jag valt en el som är likadan som hybriden är det 150-200 k till på priset då med fyrhjulsdrift.
Till hösten när regeringens skiftet är klart kommer vi få se stora ändringar och där kommer nog hybrider att få ett lyft rent allmänt..
Vi påverkas nog känslomässigt av priset vid pump men tex 5kr skillnad per liter blir för mina 1500 mil ca 5000 kr på ett år. Inget gigantiskt hål i plånboken eller något som enskild faktor gör det lönt för mig att byta till elbil.13th Marine skrev:
Jag skulle inte säga att det är sant, om man jämför ärligt, sen är kanske inte beteendet att köpa ny bil vartannat, vart tredje år speciellt vanligt i privatsammanhang. Slår man till på en privatleasing när det är kampanj så betalar man inte ens den värdeminskning man hade haft om man hade köpt bilen, diverse anledningar till detta men ofta är det så.kisumisu skrev:
Sen om det är ett optimalt köpmönster är ju en annan sak.
Håller med och höjs priserna på flytande bränsle kommer incitamentet öka att ladda. Tror det är en myt att de flesta inte laddar sina hybridbilar i Sverige. Tex på BMW x5 som jag har körs de i snitt ca 70% på el, tänker att det är en typisk tjänstebil. Själv kör jag över 90% på el.N najaden skrev:Förstår inte alls resonemanget om att hybrid skulle mest köras på flytande.
Tjänsteförare kanske skiter i det men som privat är det ju därför man vill ha hybrid...köra på el.
Nyss bytt till kodiaq iv från vanlig kodiaq bensin .
På 80 mil har jag förbruka ca tre liter bensin.
Med mitt körbehov kör jag 95% på el och laddar hemma samt på jobbet för 1.50.
Som privat köpare finns det fler saker att tänka på tex fordonsskatten , jag ville ha en fyrhjulsdriven igen för att kunna utföra mina fritids aktiviteter fullt ut.
Men nästan 40 000 i skillnad på tre år gjorde att jag fick trumma på det tyvärr.
Pratar jag med folk som är privat förare så är dom flesta intresserade utav hybrid.
Kostnader för en privat har ju skenat..vanligt folk har inte råd att köpa det dom kanske skulle vilja ha.
Skulle jag valt en el som är likadan som hybriden är det 150-200 k till på priset då med fyrhjulsdrift.
Till hösten när regeringens skiftet är klart kommer vi få se stora ändringar och där kommer nog hybrider att få ett lyft rent allmänt..
Så är det men med det uttalandet har du positionerat dig som tillhörande den absoluta intellektuella toppen i landet, långt före samtliga nuvarande ministrar. Vid funderingar rörande bilens kostnader läggs fortfarande nästan allt fokus på kombinationen av bränslepris/förbrukning, resten väger fjäderlätt i folks funderingar.P Pin skrev:
Du har så rätt, inköpspris / energikostnad per mil är vad köparna tittar på. Det som verkligen driver en bils totalkostnad skiter dem generellt i.D djac skrev:Så är det men med det uttalandet har du positionerat dig som tillhörande den absoluta intellektuella toppen i landet, långt före samtliga nuvarande ministrar. Vid funderingar rörande bilens kostnader läggs fortfarande nästan allt fokus på kombinationen av bränslepris/förbrukning, resten väger fjäderlätt i folks funderingar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Statistiken talar helt enkelt för att din bild inte är representativ.N najaden skrev:
”The real-world share of electric driving for PHEVs, on average, is about half the share considered in the type-approval values.”
https://theicct.org/wp-content/uploads/2021/06/PHEV-FS-EN-sept2020-0.pdf
Gamla siffror, men laddhybrider är helt enkelt sämre än de marknadsförs som. Även om det iofs. redan 2019 var så att de privatägda rullade mer på el än förmånsbilarna.
Ingen regering, oavsett färg, kommer satsa andras pengar på laddhybrider.N najaden skrev:

