1 818 895 läst ·
27 210 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kollar man på privatleasing så ser man snabbt att en elbil vid normal körning är dyrare än motsvarande fossilbil.A AndersS skrev:
De som gör de priserna räknar oftast bättre än någon på Byggahus som vill lura sig själv. Så jag förstår dig
Totalt skattetryck är alltså lägre på el…Mikael_L skrev:
Fakta är (lätt att kolla):
Energiskatten på el är 36,0 öre /kWh
Energiskatten på bensin är 7,8 öre /kWh
Energiskatten på diesel är 8,5 öre /kWh
Koldioxidskatten på el är 0 öre/kWh (ganska naturligt)
Koldioxidskatten på bensin är 36,3 öre /kWh
Koldioxidskatten på diesel är 28,7 öre /kWh
Sen tillkommer moms på alla ovanstående siffror.
Det här är skattesatserna precis just nu, fram till september tror jag dessa gäller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 216 inlägg
Fast diskussionen började ju med nedanstående osanna inlägg från djac.Mikael_L skrev:
Vill man ge sig in i den diskussionen bör man rimligen hålla sig till den totala beskattningen på området, eller allra minst förhålla sig till det.
D djac skrev:
Det är ju också rimligt att det blir mer skatt om man använder mer, dvs att fossilbilen kräver mer energi gör inte skatten högre, det gamla fem myror gäller fortfarande.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 216 inlägg
Det kan man tycka. Det ändrar dock inte att det du skrev var osant.
Finns väl många skatter som många tycker är orimliga men kanske inte relevant och har inget att göra med att det du skrev var fel.D djac skrev:
Edit: 2:a på bollen
Det beror ju som sagt på!A AndersS skrev:
Det finns ju de som säger att t ex diesel lönar sig först när man kör 3000 mil+
I våran familj blir det ca 4000-mil per år.
Bara jobbresor är ca 3000mil per år.
Sen blir det plus vad man kör på semestern.
Blir betydligt billigare i "bränslekostnad" och själva "bilskatten" då den är 0:- (får glesbygdsavdrag på de där 300kr skatten är). Med dieselbil hade man ju en skatt på nästan 6000kr efter glesbygdsavdrag.
Det som dock blev dyrare var försäkringen så där kan man väl säga egentligen plus minus noll egentligen på de fasta kostnaderna. Då försäkringen äter upp det man sparar på bilskatten.
Leasing lönar sig väl aldrig egentligen?!P PHPersson skrev:
Det är ju som att hyra sitt boende. Man betalar nån annan för att få använda bilen. Fast egentligen ännu sämre då man bundit sig fast i fleråriga avtal, en hyrd bostad har ju oftast bara 3mån uppsägningstid.
Eftersom elbilar är generellt dyrare än köpa och ,än så länge iaf, rasar mer än en dieselbil i värde kan kanske det vara undantaget. Men absolut har du rätt rent generellt. Däremot kan man jämföra olika bilar / drivmedel mot varandra för köper du bilen är det bara en gissning vad som är bäst ekonomiskt.kisumisu skrev:
Så är det!P PHPersson skrev:Eftersom elbilar är generellt dyrare än köpa och ,än så länge iaf, rasar mer än en dieselbil i värde kan kanske det vara undantaget. Men absolut har du rätt rent generellt. Däremot kan man jämföra olika bilar / drivmedel mot varandra för köper du bilen är det bara en gissning vad som är bäst ekonomiskt.
Det roliga är också att hybrider verkar sälja i Sverige ändå vill inte bilaffärer knappt betala nåt för dessa.
Köpte min elbil billigare än samma modell i hybridversion. Sen vet jag inte om det var slumpen och tillfället som gjorde det. Just då hade vi hutlösa elpriser!
Vad jag läst ska en ice och hybrid vara dyrare att producera än en bil som enbart går på el. Men det är väl fortfarande efterfrågan och diverse annat som gör prissättningen.
Med annat menar jag att man vill ta en vinst man förlorar i reservdelar, service mm och sen att man lägger in en massa annat onödigt (som man visserligen gör även med dagens ICE bilar)...men på ICE handlar det ändå inte om självkörande bilar och annat onödigt tjafs som man kunde ha lämnat bort för att få bilen billig att producera!
Men mycket handlar väl om att få ut så mycket vinst som bara möjligt. Därför bygger man också in diverse molnlösningar och abbonemang på finesser som hade kunnat skötas utan dessa. Exempelvis att sätta igång värmen. Jag hade redan för 20år sedan fjärrstyrning av dieselvärmaren, men inte behövde jag nån app, abbonemang eller ens nån telefon för att kunna styra den!
Men nu skiter jag i att bilen tappar värde. Den är köpt för att kunna användas och en bilaffär är väl aldrig nån bra affär direkt.
Varför jag köpte "ny bil" och inte en 30-40år gammal Volvo. Är för att jag orkar inte själv hålla på serva bilen, har ingen plats serva den, vill ha en bil som har större chans gå igenom besiktning mm.
Varför jag vill ha el, kanske därför att jag har tillgång till billig el. Sen har dagens ICE precis samma problem med abbonemangsstjänster och lägg till där allt annat partikelfilter, AD blue och alla delar som finns i en ICE bil.
Dessutom är läget osäkert vad bensin/diesel kommer kosta. El kan man i värsta fall tillverka själv i alla fall sommartid om den nu trots allt skulle hamna nånstans på 8-10kr kWh 😁 men bensin som kostar 30kr litern är lite svårare, möjligtvis hemkört? Eller gengas då? Men blir direkt mer komplicerat.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 216 inlägg
Fast det är ju i te särskilt förmånligt skattemässigt. Jag tror snarare att det rör sig om godhetssignalering av folk som trots det inte vågar/vill köpa en riktig elbil.
Peak laddhybrid verkar ha varit för fem år sen, men de säljer fortfarande förvånansvärt bra.
Peak laddhybrid verkar ha varit för fem år sen, men de säljer fortfarande förvånansvärt bra.