1 820 287 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ditt sätt att räkna betyder att alla betalar olika mycket energiskatt, beroende på bilens, eller oljepannans eller fläktmotorns verkningsgrad och beror på hur man kör, eldar, osvNötegårdsgubben skrev:
Energiskatten är nu 70 öre per liter för bensin och 36 öre per kWh för el. Per mil blir den alltså ungefär likvärdig om en bensinbil drar 0,6 l/mil och elbilen 2 kWh. Men det är ju en tillfällig sänkning, normalt är energiskatten på lite mer än det dubbla för bensin.
Visst kan man autista sig och räkna per kWh, men det är inte så skatten är satt.
Ganska komplicerat tycker jag.
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Ja. Men det är i nte mitt sätt, utan så det är framtaget. Tittar du på olika skattesatser för exempelvis bensin poch diesel finner du snart ett mönster som (för transporter) gör att de är ganska lika per km.Mikael_L skrev:
Att en snålare bil eller ett försiktigare körsätt kommer föraren till del är dock sant oberoende sv hur man tar fram skattesatsen så länge den är på insatsvaran.
Nåväl Nötegårdsgubben, jag kan ge dig att nu är detta iofs en biltråd, elbilstråd, och jämförelser med ice är ju helt i sin ordning.
Och då är väl det också i sin ordning att göra ett försök att jämföra skatter mellan olika sätt att köra bil, olika slags bilar.
Men energiskatten är i rent teknisk och fysikalisk mening mycket högre på el än bensin och diesel.
(Och det var den dessutom redan innan det började dyka upp elbilar på vägarna)
Man mäter dessa med olika mäteneheter (kWh resp liter), men den enda gemensamma egenskapen de har är energi, dvs ett energiinnehåll, du får valfritt räkna i kWh, Joule, calorier, men energi är det likförb...
Och då är väl det också i sin ordning att göra ett försök att jämföra skatter mellan olika sätt att köra bil, olika slags bilar.
Men energiskatten är i rent teknisk och fysikalisk mening mycket högre på el än bensin och diesel.
(Och det var den dessutom redan innan det började dyka upp elbilar på vägarna)
Man mäter dessa med olika mäteneheter (kWh resp liter), men den enda gemensamma egenskapen de har är energi, dvs ett energiinnehåll, du får valfritt räkna i kWh, Joule, calorier, men energi är det likförb...
Nej, skatten på el per liter blir ju svårt att räkna ut men eftersom det är energi vi pratar om så funkar ju energi bra i jämförelse, bensinen i bilen har ju ingen annan funktion än att bidra med just energi.Nötegårdsgubben skrev:
*ser att min tanke redan var skriven
Skogsägare
· 23 217 inlägg
Då räknar jag i SI-enheter tack, så Joule.Mikael_L skrev:
Men om man tror att skatt följer fysikens lagar så tror man fel, därför är det också fel att påstå att fossila bränslen är lägre beskattade än el utifrån energiinnehåll.
Utöver då att koldioxidskatten ställer det hela på ända ändå.
man kan ju översätta 1 liter bensin/ diesel till en energimängd och lite avrundat så är 1 liter ca 10 kWh, därav lite mer jämförbarhet.
Någonting är ju högre!pacman42 skrev:
Vad jag vet så har man inte höjt några skatter på elbilsladdning i Sverige. Man har sänkt dem genom att sänka energiskatten. Energiskatten har sänkts ca 22% och drivmedelsskatten har sänkts ca 44%.
Man kan också räkna det som att elpriset har sänkts med ca 11% (hemma, utan nätavgifter) och att bensinpriset har sänkts med ca 16%. Men då var skatten på fossila bränslen mycket större också.
Hur kan vårat grannland ha mycket billigare laddning av elbilar?
Tom samma aktörer kör olika priser t ex Lidl laddstolpar.
Är det konkurrensen som är helt snedriven i Sverige på elbilsladdning eller vad? Enda stället det är riktigt billigt är hemma! Tom de ville en aktör förbjuda 🤬
Tom brf tar man massa avgifter. Fast man gemensamt investerat till laddstolpar från en helt annan budget!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 677 inlägg
Idag har jag plöjt Mölndal - Trelleborg, en sträcka på ca 305km, varav iaf 90% motorväg där häften är 120. Höll skyltad hastighet.
Kom fram med 9% batteri i ID4an från 2021 med 10000mil på mätaren.
Kom fram med 9% batteri i ID4an från 2021 med 10000mil på mätaren.
Så är det i Sverige.A AndersS skrev:Och tankade igår diesel på ST1 för 19,06 kr.
Fan att man är så nöjd med nuvarande bilar, har ännu inte hittat incitament för att byta utifrån behov.
Men håller koll på hur elbilsmodellerna utvecklas för plötsligt kan man bli impulsiv om rätt bil dyker upp. Senaste två bilar, den större bilen, har köpts nya och ej provkörda, nuvarande fanns bara att se på bild.😉
Jag glad jag ej bytte in min hybrid var påväg byta även den till helt eldriven.
Men då bilaffärer ej tar emot hybrider i inbyte eller ger riktiga skambud behöll jag den som en andra bil 😂
Går snålare än dieseln och bensinen är billigare per liter!
Annars så gillar jag faktist mest (riktiga 100%) elbilar och dieselbilar! Är mer drivmoment och acceleration i moderna sådana!
Diesel har den fördelen att den förbrukar inte så mycket mer oavsett hur man kör, på en elbil märks detta dock men så även i bensinare!
Sen är det gott kunna ladda elbilen hemma för ca 1kr kWh och ha den på Finlandsresor!
Längre Sverigeresor (som kräver laddning på vägen) får det dock bli hybriden…! Om inte bensinen börjar kosta 30kr litern eller nåt sånt, men det lär nog dröja.
Redigerat: