Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Går det inte att permanent stänga av all styrassistans i dagens nya bilar?

Vår bil är tillverkad innan 2024 när det blev obligatoriskt med filhållningsassistans, och i den går det välja vilken nivå av filhållningsassistans man vill ha, eller helt stänga av den. Går det inte på nya bilar idag?

Hur kan jag ha missat detta? 😳
Det beror helt på märke / modell
I min BMW X1 så är det inte på om jag inte väljer det, och den kommer ihåg inställningen till nästa gång. Däremot kan den varna som default (genom pip)

I vår 2a bil, en Citroen E-c4 (stellantis plattform) är det alltid av by default och man måste trycka en extra gång när man slår på farthållaren om man också vill ha filassistansen. Där finns ingen varning heller.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Det beror helt på märke / modell
I min BMW X1 så är det inte på om jag inte väljer det, och den kommer ihåg inställningen till nästa gång. Däremot kan den varna som default (genom pip)

I vår 2a bil, en Citroen E-c4 (stellantis plattform) är det alltid av by default och man måste trycka en extra gång när man slår på farthållaren om man också vill ha filassistansen. Där finns ingen varning heller.
På fruns Fiat är det alltid på. Jag testade den lite i lördags, man kan ju inte lita på att den styr undan ens när man passerar mittlinjen, så jag vet inte riktigt vad den skall vara bra till.

På min Volvo är varningarna alltid på (vibrationer i ratten). Hjälp att styra kan man välja att ha på eller av. Man behöver inte ha farthållaren på för att få hjälpen, men om man då har adaptiv farthållare på så går den igång. Med vanlig farthållare är den inte aktiv när den är avstängd.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Och framför allt, läs på hur hjälpsystemen fungerar i de bilar ni kör finns olika varianter på samma modell beroende av årsmodell och funktioner.
Exempel på inställningar och snabbval i funktioner på vår.
20260525_101739.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20260522_101027.jpg
Skapa konto

S
13th Marine 13th Marine skrev:
Får väl överväga det.

S sinuslinus skrev:
[media]
Detta ska verkstaden ha gjort men felet kvarstod, därav batteribyte.
Men får väl överväga en ODBeleven om de löser att konfigurera bort eCall helt när 3G försvinner. 🤔

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Någon som vet om det här kommer till Sveriges Motonet.
Jag blev först sur när mitt gamla saldo gick ej använda (dom hade ett kontantkortssystem på de gamla ac laddarna). Jag fick dock kvarvarande saldo konverterad till presentkort 👍
Här använder man vanligt betalkort i de nya.

Men nu kommer fler snabbladdare till Motonet i Finland även om priset är högre är det ändå inte ens närheten av de svenska ockerpriserna. Så sånt här skulle ju behövas i Sverige. Landet som man sänker skatter på bensin/diesel men höjer på elbilsladdning 🤬:

Screenshot_2026-06-18-07-44-14-19_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto
Screenshot_2026-06-18-07-44-03-19_3aea4af51f236e4932235fdada7d1643.jpg
Skapa konto

Står på finska men bilder, kwh och siffror säger de mesta.

Ca:
3.30kr för DC
1.65kr för AC

Men nu kanske nån säger att vi ska vara landet lagom och jante att alla måste "betala lika mycket för drivmedlet".

Det är skönt i alla fall ha elbil i Norrland
Såna här köer att tanka IMG_20260618_081113.jpg
Skapa konto

Skapar bara tyvärr trafikkaos den här hysterin på billig bensin/diesel 😂
Då alla stationer ut såhär. Svårt bara ta bilder från bilen och tror inte folk heller blir glada om man börjar fota dem, speciellt från elbil 😂

Kan ju bli lite provocerande
IMG20260603203816.jpg
Skapa konto

IMG20260603203753.jpg
Skapa konto
IMG20260603203735.jpg
Skapa konto
IMG20260603203344.jpg
Skapa konto

Bensin 22kr litern
Diesel 23.30kr litern

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Någon som vet om det här kommer till Sveriges Motonet.
Jag blev först sur när mitt gamla saldo gick ej använda (dom hade ett kontantkortssystem på de gamla ac laddarna). Jag fick dock kvarvarande saldo konverterad till presentkort 👍
Här använder man vanligt betalkort i de nya.

Men nu kommer fler snabbladdare till Motonet i Finland även om priset är högre är det ändå inte ens närheten av de svenska ockerpriserna. Så sånt här skulle ju behövas i Sverige. Landet som man sänker skatter på bensin/diesel men höjer på elbilsladdning 🤬:
Vad jag vet så har man inte höjt några skatter på elbilsladdning i Sverige. Man har sänkt dem genom att sänka energiskatten. Energiskatten har sänkts ca 22% och drivmedelsskatten har sänkts ca 44%.

Man kan också räkna det som att elpriset har sänkts med ca 11% (hemma, utan nätavgifter) och att bensinpriset har sänkts med ca 16%. Men då var skatten på fossila bränslen mycket större också.

kisumisu kisumisu skrev:
Bensin 22kr litern
Diesel 23.30kr litern
Och tankade igår diesel på ST1 för 19,06 kr.
Fan att man är så nöjd med nuvarande bilar, har ännu inte hittat incitament för att byta utifrån behov.
Men håller koll på hur elbilsmodellerna utvecklas för plötsligt kan man bli impulsiv om rätt bil dyker upp. Senaste två bilar, den större bilen, har köpts nya och ej provkörda, nuvarande fanns bara att se på bild.😉

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Vad jag vet så har man inte höjt några skatter på elbilsladdning i Sverige. Man har sänkt dem genom att sänka energiskatten. Energiskatten har sänkts ca 22% och drivmedelsskatten har sänkts ca 44%.

Man kan också räkna det som att elpriset har sänkts med ca 11% (hemma, utan nätavgifter) och att bensinpriset har sänkts med ca 16%. Men då var skatten på fossila bränslen mycket större också.
Fossilskatten är mycket lägre än elskatten, fossilt rekommenderas fortfarande av staten som förstaval.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D djac skrev:
Fossilskatten är mycket lägre än elskatten, fossilt rekommenderas fortfarande av staten som förstaval.
Nej, skatten på fossilt är högre än på el.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Fakta är (lätt att kolla):
Energiskatten på el är 36,0 öre /kWh
Energiskatten på bensin är 7,8 öre /kWh
Energiskatten på diesel är 8,5 öre /kWh

Koldioxidskatten på el är 0 öre/kWh (ganska naturligt)
Koldioxidskatten på bensin är 36,3 öre /kWh
Koldioxidskatten på diesel är 28,7 öre /kWh

Sen tillkommer moms på alla ovanstående siffror.
Det här är skattesatserna precis just nu, fram till september tror jag dessa gäller.

• Gilla
martin43 och 7 till
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, skatten på fossilt är högre än på el.
Fossil energi har ungefär 20% lägre energiskatt.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Fossilskatten, alltså koldioxidskatten är 3:27 per liter för bensin. Någon motsvarande skatt finns inte på el.

Energiskatten är nu 70 öre per liter för bensin och 36 öre per kWh för el. Per mil blir den alltså ungefär likvärdig om en bensinbil drar 0,6 l/mil och elbilen 2 kWh. Men det är ju en tillfällig sänkning, normalt är energiskatten på lite mer än det dubbla för bensin.

Visst kan man autista sig och räkna per kWh, men det är inte så skatten är satt.

• Gilla
Lurcher
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fakta är (lätt att kolla)
Ja, och fakta är att skatten inte är satt efter termodynamikens första lag, utan energiskattelagen.

Mikael_L
Men eldar man i oljepanna och funderar på byta till elpatron så ...

• Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.