1 871 632 läst ·
28 503 svar
1872k läst
28,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Håller med till 100%.U Ursidae skrev:
Jag har kört Tesla sedan 2015 och det har gått från många valmöjligheter till nästan bara tvingande funktioner som inte går att stänga av.
Samma sak igen.U Ursidae skrev:
Förut (på bilar före 2021) kunde man i alla fall välja nivå på regenereringen. Nu är max regen tvingande. Personligen gillar jag det men tycker att valmöjligheter kring OPD borde vara en självklarhet.
Tycker filhållningen är generellt bra och bilen vinglar sällan och lämnar inte filen plötsligt som vissa andra biltillverkare.U Ursidae skrev:
Men implementeringen är katastrofalt dålig.
Som du säger, ratten är låst och man måste brotta loss styrningen om man tillfälligtvis vill justera spårvalet det allra minsta lilla, och sedan måste man återaktivera filhållningen.
Det plingar irriterande både när man aktiverar och deaktiverar den. Och den deaktiveras helt när man byter fil. Även farthållaren på nyare bilar deaktiveras vid filbyte.
Och man kan inte växla mellan enbart farthållare och farthållare med filhållning under körning. Detta måste man välja innan man börjar köra på nyare bilar. Återigen ytterligare en borttagen valmöjlighet.
Dessa försämringar + att det blir prenumerationstjänst på filhållning i framtiden gör att min nästa bil inte blir en Tesla. I övrigt gillar jag bilarna och har haft 3 stycken under de senaste 11 år.
Inte just dessa funktioner med tex filassistent.. Det gäller ju tex fsd som Elon försökt sälja in forever.A AndersS skrev:
Teslas AP är bara dålig.
Vad är filassistent och funktion i Tesla?U Ursidae skrev:
Är det funktionen för att styra bilen i körfält med hjälp av kamera så är det en nivå 2 funktion och det som bilar idag säljs med. Sedan finns det lite andra hjälpsystem om du hamnar ute mot vägmarkeringar, t.ex. sånt som kallas Lane Keeping, osv.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 521 inlägg
Dom har väl i princip 3 varianter
Lane keep assist.. måste hålla i ratten
Autopilot
FSD
Dom har ju lagt allt krut på FSD, när det väl blir godkänt är det säker trevligt att ha.. men då ska man prenumerera på den också
Lane keep assist.. måste hålla i ratten
Autopilot
FSD
Dom har ju lagt allt krut på FSD, när det väl blir godkänt är det säker trevligt att ha.. men då ska man prenumerera på den också
Ja Autopilot är väl ett level 2-system. I princip följer den filen själv. Men andra bilar jag har haft har låter föraten placera bilen lite i filen utan att protestera. En vettig sak dock är att bilen saktar ner om man navigerar och ska svänga.A AndersS skrev:
Sen finns lane keeping som varnar/hindrar om man vandrar över linjerna. Lite random om och hur den varnar och hjälper. Ibland inte alls, ibland bara med styrning och ibland piper den. Har inte lyckats se mycket av mönster över ett par år. Knepig funktion med styrhjälpen att den "låser" mot linjen. Tex om man genar lite vid ett rundat spärrområde så följer plöstsligt bilen linjen istf att låta mig glida från den.
Så jag har lite åsikter om implementeringen av förarstödsystemen. Även om jag är nöjd i övrigt. Kör ju bil, annars tar jag bussen.
Hålla på att trycka på en pedal hela tiden är ju helt 1-mans grepp. Inget för 2000-talet. Som att köra bil utan cruise, men ännu värre.Nicke Nyfiken skrev:
Vi planerar vår körning, så bromsen används normalt inte annat än just vid rödljus eller oplanerade saker som hinder på vägen. Övrig körning så gasar vi, rullar, eller slår på cruisecontrol.Nicke Nyfiken skrev:
Att hela tiden behöva hålla foten på pedalen (annat än under cruise) är väldigt obekvämt.
Dessa "förarstöd"-system är enligt mig själva kärnan i vad som gjort moderna bilar fullständigt värdelösa och oanvändbara.
Det drivs av en ideologisk strävan efter att på sikt uppnå en utopi som kulminerar i att människan inte länge behöver vaken kunna eller göra något, maskinen gör allt åt oss.....
Det är inte svårt att förstå att detta är just en utopi, något som aldrig kommer fungera.
Vi kommer aldrig komma till den punkten där vi kan förlita oss på att fullt automatiserade system klarar av att framföra ett fordon i all slags trafikmiljö, den som lever i den tron har antingen knappt kört bil själv, eller så missar de helt att förstå hur djupt komplexa och varierande situationer en förare processar och hanterar.
Lägg sen på parametern med växlande yttre variationer så som temperaturer, snö, is, skräp osv som orsakar korrupt data som grund för maskinens "beslut"..... Vad händer t.ex när fronten av fordonet är täckt av snö och is? Ett löv landar olägligt och blockerar en kamera eller sensor...
Lägg sen på hela täcket av juridik över allt annat, hur ska en maskin kunna ställas ansvarig för en handling?
Hela denna cirkus är ett totalt praktfiasko och en fullständig urspårning för hela fordonsindustrin, ju tidigare beslutsfattarna inser det desto bättre.
Då kan vi rulla tillbaks och börja styra utveckling av fordonsindustrin i en sund riktning igen.
Föraren skall köra fordonet, det är inte svårare än så.
Det drivs av en ideologisk strävan efter att på sikt uppnå en utopi som kulminerar i att människan inte länge behöver vaken kunna eller göra något, maskinen gör allt åt oss.....
Det är inte svårt att förstå att detta är just en utopi, något som aldrig kommer fungera.
Vi kommer aldrig komma till den punkten där vi kan förlita oss på att fullt automatiserade system klarar av att framföra ett fordon i all slags trafikmiljö, den som lever i den tron har antingen knappt kört bil själv, eller så missar de helt att förstå hur djupt komplexa och varierande situationer en förare processar och hanterar.
Lägg sen på parametern med växlande yttre variationer så som temperaturer, snö, is, skräp osv som orsakar korrupt data som grund för maskinens "beslut"..... Vad händer t.ex när fronten av fordonet är täckt av snö och is? Ett löv landar olägligt och blockerar en kamera eller sensor...
Lägg sen på hela täcket av juridik över allt annat, hur ska en maskin kunna ställas ansvarig för en handling?
Hela denna cirkus är ett totalt praktfiasko och en fullständig urspårning för hela fordonsindustrin, ju tidigare beslutsfattarna inser det desto bättre.
Då kan vi rulla tillbaks och börja styra utveckling av fordonsindustrin i en sund riktning igen.
Vad avser du för nivå på förarstöd och hjälpsystem då alla nya bilar har olika former av det och har haft så under många år. Finns från 0-5 i nivåer.K Kasken skrev:
Och gärna på en saklig och faktabaserad nivå, samt gärna utifrån egen erfarenhet.😉
Lane Assist fungerar OK på motorväg, inte annars (ärligt talat ofta farligt rent på mindre vägar).
Dynamisk farthållare fungerar rätt bra faktiskt.
Avläsning av hastighetsgränser är ett skämt.
Antisladd mm fungerar bra.
Autobrake är rent farligt.
Osv osv.
Dynamisk farthållare fungerar rätt bra faktiskt.
Avläsning av hastighetsgränser är ett skämt.
Antisladd mm fungerar bra.
Autobrake är rent farligt.
Osv osv.
Väl talat. Jag har suttit i moderna bilar och de låter! Plipp, plopp, ring, ding, tut, bling, blopp så det går fetbort. Gissa om jag alltmer älskar min 245:a. Den fick nya skivor bak och dämpare fram plus en spindelled nyss - några tusen och ett sant nöje. Och jag gillar att köra bilen. Eller hojen. Känner verkligen inget behov av att göra andra saker än att just köra fordonet.K Kasken skrev:Dessa "förarstöd"-system är enligt mig själva kärnan i vad som gjort moderna bilar fullständigt värdelösa och oanvändbara.
Fossil? Verkligen inte efter att jag konverterat den till gengas. Jag kör vidare när alla miljöskadliga batterier lakats ur. (PS Det blir inte gengas närmaste åren, men tanken och möjligheten finns.)
Svar på frågan: Ja, det är för tidigt att köpa elbil. Vänta på seriös batteriteknologi. Det kommer säkert.