1 802 239 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det är dock bara i en mjukvarumänniskas hjärna som EBS (Emergency brake system), vilket också finns i bilen och fungerar rätt bra), INTE nödvändigtvis kan tala Lane-assist tillrätta...klaskarlsson skrev:
Den dra väl inte mot mötande bilar egentligen, problemet är om du kör på väg utan mittlinje, eller otydlig mittlinje, då vill många bilar plasera sig mitt i "körfältet", vilket då är rätt dålit om det är väg utan mittlinje, särskilt om man får möte.
Man skall nog ta dessa hjälpsystem för vad dom är och använda dom när de funkar och slå av dom i de andra situationerna, vilket nog också står om man läser manualen![]()
Man ska inte behöva läsa manualen för att förstå att Lane-assist är livsfarligt och måste deaktiveras före man börjar köra...
Hur fungerar dessa hjälpsystem i Sydeuropa och tex Italien?
Har egen erfarenhet, från passagerarsätet alltså, av att hjälpsystemen "väsnas" mycket vid italiensk bilkörning. Brukar säga till min vän "ta det lungt, du är inte i Italien". 🤔
Har egen erfarenhet, från passagerarsätet alltså, av att hjälpsystemen "väsnas" mycket vid italiensk bilkörning. Brukar säga till min vän "ta det lungt, du är inte i Italien". 🤔
Det kanske märks på Fiaten att den kommer därifrån, för det är rätt lite ljud-varningar. I princip bara när det är en (verklig) fara som EBS ser (man sätter inte foten direkt på bromsen precis när en bil bromsar till framför en), då tjuter det.blackarrow skrev:
Säger tvärt om för vår bil, ett hjälpmedel. Så det skiljer säkert mellan tillverkare och modell.K karlmb skrev:
Lane Keep med styrfunktion alltid aktiverat och förarstöd med styrning alltid när det passar.
Bromsaktivering har hjälpt till två gånger att undvika viltolycka, ena gången förtryckt bromssystem och andra tillfället bromsade bilen.
Medlem
· Uppland
· 2 506 inlägg
Det där förarstödet varierar mellan bilar. En del har varianten att bilen bromsar när den tror att man är nära en linje. Andra svänger i samma situation. Bägge är ganska farliga. Vissa nöjer sig med att burra ratten vilket jag tycker är en lagom nivå på förarstöd.
På vår bil kan man ställa in vad man vill ha.H HenrikHuslöse skrev:
Helt av / Signal / Vibrationer i ratten / Korrigerande styrning.
Jag har valt vibrationer i ratten. Tycker också det är en lagom nivå.
Vet inte vad frugan har valt i sin profil, men gissningsvis har hon "default"= Korrigerande styrning. 😂
Redigerat:
Om man har koll så har jag inget problem att den styr tillbaka, vill man inte det håller man bara emot lite lätt så avbryter man det, för mig inga problem.H HenrikHuslöse skrev:
Man ska självklart aktivera de system man tycker är bra och känner sig trygg med.
På Fiat så får man ta i en del och sitter man inte på helspänn hela tiden med händerna på räcket så lär det hända oönskade manövrar på bara några minuter.A AndersS skrev:
Det vore väl OK om ett system normalt är aktiverat, om det fungerar bra... Men i en del fall så är det bättre att dessa uppenbart experimentella system går att stänga av permanent.A AndersS skrev:Säger tvärt om för vår bil, ett hjälpmedel. Så det skiljer säkert mellan tillverkare och modell.
Lane Keep med styrfunktion alltid aktiverat och förarstöd med styrning alltid när det passar.
Bromsaktivering har hjälpt till två gånger att undvika viltolycka, ena gången förtryckt bromssystem och andra tillfället bromsade bilen.
Min bil reagerar rätt ofta på skuggan av vajrarna som delar 2+1-vägen, ja när solljuset står så ...P Peter_Ker skrev:
Åker Volvo och där känner jag inte igen de problemen.K karlmb skrev:
Två felaktigheter på nio år och två inbromsningar på mindre väg utan anledning och samma plats där en buske vid stenmur vajande.
Aldrig något konstigt med styrning, utan klarar inte bilen vägen så kopplas förarassistans ur med en lätt skakning/vibration i ratten, men Lane Keep finns fortfarande aktivt.
Redigerat: