1 838 604 läst ·
27 714 svar
1839k läst
27,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 333 inlägg
Min Volvo har inget sånt tjafs, bråkar med EQAn ibland. Idag ville den inte byta fil för fickan i trafiken va "för liten"
Har ju varit några dialoger under åren om de funktionerna i forumet och som det skrivs så skiljer det mellan tillverkare.pacman42 skrev:
Och idag är det en måste funktion och att det inte får fungera sämre vid byte.
Det "farligaste" idag är när jag kör den andra bilen som bara har vanlig farthållare och inte adaptiv, gäller att ha koll på det. Där finns det riskerar för den kör på tills det smäller.
Redigerat:
Jag kör aldrig farthållaren i Fiaten just för att den inte är adaptiv. Vi stänger av Lane Assist varje gång vi startar Fiaten numera för att slippa få ett hårt tryck i ratten när man kommer till en chikan-liknande kurva 3 km från hemmet. System som inte fungerar utan bara irriterar är farliga.A AndersS skrev:Har ju varit några dialoger under åren om de funktionerna i forumet och som det skrivs så skiljer det mellan tillverkare.
Och idag är det en måste funktion och att det inte får fungera sämre vid byte.
Det "farligaste" idag är när jag kör den andra bilen som bara har vanlig farthållare och inte adaptiv, gäller att ha koll på det. Där finns det riskerar för den kör på tills det smäller.
Medlem
· Uppland
· 2 562 inlägg
Det krävs ju klart mer kraft än för normal styrning att övervinna systemet, i alla fall på VW. Plötsligt måste man ta i för att hålla bilen på vägen.A AndersS skrev:
Trä-cruise funkar väl rätt bra trots allt? Men skulle givetvis vilja haft en adaptiv som de dyrare Fiatarna har.pacman42 skrev:
Jag är genuint förvånad över vad ni skriver här om dåliga och direkt farliga säkerhetssystem.
Är det alltså ett riktigt problem i så många olika bilmodeller?
Eller blandar vi ihop "aktiv filhållning" som är ett hjälpsystem som man själv måste aktivera som en farthållare,
och "filhållningsassistans" som är ett obligatoriskt säkerhetssystem som ska förhindra att bilen lämnar filen oavsiktligt?
Eller blandar vi ihop "aktiv filhållning" som är ett hjälpsystem som man själv måste aktivera som en farthållare,
och "filhållningsassistans" som är ett obligatoriskt säkerhetssystem som ska förhindra att bilen lämnar filen oavsiktligt?
Sammanblandning förekommer. Det jag pratar om är när systemet börjar styra bilen mot fel håll. Och som på en del bilar inte går att stänga av permanent.Nicke Nyfiken skrev:
Jag är genuint förvånad över vad ni skriver här om dåliga och direkt farliga säkerhetssystem.
Fiat, det är en OTA bort om ni läser detta!
Ja, i vissa bilar måste det stängas av vid varje start. Och ja, det kan vara direkt farligt.Nicke Nyfiken skrev:
Min Volvo är ju inte heller den fläckfri när det gäller säkerhetssystemen. Jag backade häromdagen när ett större löv flög förbi och den panikbromsade. En dag förra veckan så gick en person på en butiksparkering parallellt (en gångbana) med bilen snabbare än vad jag backade och kom då in i synfältet bakåt, varvid bilen tvärbromsade. Ingen trevlig upplevelse alls när en så tung bil plötsligt tvärstannar helt utan förvarning.
Medlem
· Uppland
· 2 562 inlägg
Det som alltid är på i Volvon börjar vibrera när man kommer till en linje. Väljer man aktivt att ha den högre graden av förarassistans så styr den även bilen, men den gör detta mjukt och tar inte i.H HenrikHuslöse skrev:
På Fiat så är automatisk styrning default på och den verkligen trycker i ratten så att man tappar greppet om man inte är beredd.
Går det inte att permanent stänga av all styrassistans i dagens nya bilar?
Vår bil är tillverkad innan 2024 när det blev obligatoriskt med filhållningsassistans, och i den går det välja vilken nivå av filhållningsassistans man vill ha, eller helt stänga av den. Går det inte på nya bilar idag?
Hur kan jag ha missat detta? 😳
Vår bil är tillverkad innan 2024 när det blev obligatoriskt med filhållningsassistans, och i den går det välja vilken nivå av filhållningsassistans man vill ha, eller helt stänga av den. Går det inte på nya bilar idag?
Hur kan jag ha missat detta? 😳
Det skiljer nog mellan bilarna. Både om den går att stänga av och hur enerverande den är. Den Renault Megane 2024 jag körde ett år gick det inte att stänga av på. Men den var inte speciellt störande och aldrig läskig när jag körde. På den Volkswagen ID4 2021 jag körde under tre år gick den att stänga av, men den slogs på igen vid nästa start. Den var å andra sidan extremt enerverande och ganska läskig att ha igång om det var snö på vägen. Jag kallade den kastvindsimulator.Nicke Nyfiken skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 562 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 925 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 925 inlägg
@HenrikHuslöse Helt underbar produktion! Nostalgin slår till med full kraft och han pratar dessutom så föredömlig tyska att jag förstår nästan allt.