S
trähandtag trähandtag skrev:
Jag har fått en konstig sak med styrningen på vår Audi Q8 etron. När jag kör främst på slingriga vägar låser sig styrning eller rättare sagt blir knepigt trög och släpper jag ratten kan den styra ut på åkern eller in på mötande fil. Styrningen hackar inte och gör hjag några snabba rattrörelser är allt normalt ett tag. Detta kommer och går och började för en månad sedan. Det lustiga är att om jag använder nyckel 2 så uppstår inte dess problem. Nu är våra nycklar inställda på lite olika sätt. Dessutom får jag ofta info om jag ska hålla i ratten, trots att båda händerna är på ratten. Såg på Reddit att det fanns någon annan med samma problem för något år sedan.
Kanske är fel på ratten. Vet att på Enyaq så har det varit slå lustiga problem och då har de bytt hela ratten på garantin.

S sinuslinus skrev:
Kanske är fel på ratten. Vet att på Enyaq så har det varit slå lustiga problem och då har de bytt hela ratten på garantin.
jo jag har läst om detta på nätet, men det är de tidigare e-tron som har haft problem. Pratade i morse med audi om detta, då vår bil skulle in på en s.k. Fältåtgärd avseende något med batteriet. De hade ingen aning, men trodde inte att det var något med ratten.

Filhållningsassistenter är inte fullkomliga. På vägar där man lappat och lagat, klistrat längsgående sprickor i asfalten och skarpa skuggor kan den bli konfunderad.
Även på en nyasfalterad väg med nymålade linjer kan den ha svårt att fungera.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
Filhållningsassistenter är inte fullkomliga. På vägar där man lappat och lagat, klistrat längsgående sprickor i asfalten och skarpa skuggor kan den bli konfunderad.
Samtidigt blir de bättre, jag tycker vår ID4a från 2021 sköter det mycket bättre än den Passat GTE från 2016 vi hade innan.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
en annan sak som kan påverka är hur jag som förare är känslig. Jag är tyvärr känslig och noterar minsta miss, märker direkt när något är fel. I övriga livet är jag inte så känslig, men när jag kör bil noterar jag allt. Skulle blivit testförare...

Kör en bil från 2017 med förarassistans och det har kommit några uppdateringar så att den idag klarar alla linjer. Däremot på mindre vägar, 70-väg med smala körfält, är det inte alltid den vill aktivera funktionen. Men till 70% av min körning fungerar den utmärkt, adaptiv farthållare till 95%.

P Peter_Ker skrev:
Den är inte så bra på vägar utan mittlinje heller.

P Peter_Ker skrev:
Det är väl en sak. Men när den drar bilen mot mötande....
Hur har de där systenen lyckats bli godkända egentligen?
Får ju alltid börja körningen med att stänga av skiten.
Och från vad jag läser här är vår Fiat 500e relativt bra i jämförelse..

• Haha
TommyC
  • Laddar…
MultiMan
Gäller det bara bilar med lane assist eller? Min Mini som jag precis skaffat har inga konstigheter för sig och bryr sig inte om hur jag håller i ratten, men den saknar nämnda finess. Är som ett strykjärn för övrigt. En av de riktningsstabilaste bilar jag kört faktiskt.

Edit igen för felstavning...

Redigerat:
  • Gilla
trähandtag och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fiat 500e har en väldigt aggressiv servo som är allt annat än uppskattad på vägar utan mittlinje. Dess autobroms slår till ibland om man har vägar som plötsligt flyttar sig i sidled så att man har bilar som kommer rakt mot en (inte ovanligt på landsbygden).

Min Volvo är betydligt snällare.

Det pågår en diskussion om dödsolyckan i Luleå häromdagen (två döda efter frontalkrock på högtrafikerad väg med mittremsa på en raksträcka mellan två rondeller, men utan mitträcke) kan ha berott på dessa system (en Polestar 2 kom över i mötande trafik och kollisionen dödade en 19-årig tjej i mötande bil och föraren av Polestar:en), men polisen misstänker för ögonblicket sjukdom. Vi får se vad de kommer fram till, de kommer att kolla datat från bilen också (hoppas att databoxen har klarat sig, det var inte mycket kvar av någon av bilarna, men Polestar:en gick ju att känna igen).

MultiMan MultiMan skrev:
Gäller det bara bilar med lane assist eller? Min Mini som jag precis skaffat har inga konstigheter för sig och bryr sig inte om hur jag håller i ratten, men den saknar nämnda finess. Är som ett strykjärn för övrigt. En av de riktningsstabilaste bilar jag kört faktiskt.

Edit igen för felstavning...
Det är ju 2 olika "features" förvisso. Jag har sällan problem med "ratthållning" men däremot lane-assist. Tror de båda är lagkrav tom idag. Så kraven är väl låga antagligen..

pacman42 pacman42 skrev:
Fiat 500e har en väldigt aggressiv servo som är allt annat än uppskattad på vägar utan mittlinje. Dess autobroms slår till ibland om man har vägar som plötsligt flyttar sig i sidled så att man har bilar som kommer rakt mot en (inte ovanligt på landsbygden).
När jag jämför rakt av på samma vägar med grannens Tesla Y så är det betydligt mindre konstigheter med Fiaten. Och idag är väl även sån Tesla rätt bra i jämförelse med dert man läst om andra.
Aggressiv servo? Du menar även utan Lane-assist inkopplaf? Det har jag aldrig märkt.

K karlmb skrev:
Den dra väl inte mot mötande bilar egentligen, problemet är om du kör på väg utan mittlinje, eller otydlig mittlinje, då vill många bilar plasera sig mitt i "körfältet", vilket då är rätt dålit om det är väg utan mittlinje, särskilt om man får möte.

Man skall nog ta dessa hjälpsystem för vad dom är och använda dom när de funkar och slå av dom i de andra situationerna, vilket nog också står om man läser manualen :)

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Den dra väl inte mot mötande bilar egentligen, problemet är om du kör på väg utan mittlinje, eller otydlig mittlinje, då vill många bilar plasera sig mitt i "körfältet", vilket då är rätt dålit om det är väg utan mittlinje, särskilt om man får möte.

Man skall nog ta dessa hjälpsystem för vad dom är och använda dom när de funkar och slå av dom i de andra situationerna, vilket nog också står om man läser manualen :)
På Festen måste man stänga av dem. På Volvon så stör de inte så länge man själv styr. Det räcker att man styr med låret...

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vet inte om vi blandar olika funktioner, det finns nivå2 förarstöd (Pilot assist) och "lane assist" (Lane Keep) på vår bil en Volvo.
Har efter nio år inte märkt något av de konstigheter det skrivs om.
Pilot assist så använder bilen adaptiv farthållare och styr bilen utifrån kamera och radar.
Lane Keep, om den är aktiverad, och styr om bilen hamnar mot linje när man själv sköter styrandet, dvs kommer nära en linje, konfigurerbart styr från linje, vibrera ratt eller inget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.