K karlmb skrev:
Det jag menade var att de inte har det med riktigt som ett alternativ. Om de tar 200.000 för ett nytt batteri, eller tom ett renoverat, så är inte bilen tänkt att servas på det sättet.
Även om kvaliteten är bra och garantitiden lång så har den ett slut och många tycks tycka att eftersom batteriet sällan går sönder utan bara långsamt degraderas så behöver de inte gå att byta. Märklig inställning.
Antar det är personer som inte råkat ha otur med sina bilar och fått göra dyra reparationer.

Lite OT men mindre batterier till PEHV tycks inte ha lägre pris eller vara billigare att byta. Snarare tvärs om.
Trångt i bilen, konstiga former, mindre serier, besvärligt att byta = dyrt.
Har funderat på hur vi "sliter" eller sköter vårt lilla batteri.
Hur påverkar det andrahandsvärdet om vi skulle sälja den etc.
K karlmb skrev:
Vilket ju är enormt provocerande med tanke på hur enkelt det egentligen är.
👍
Eh, enkelt...är något enkelt idag?
Men man kan göra mer om man inte behöver betala de stora verkstädernas timpriser.

Jag gick in på en Volvoverkstad och frågade vad kolvringar och packningar kostar om jag renoverar min motor själv. (Volvo 2.0 diesel).

De kunde inte (eller ökade inte) svara. För jobbigt att hitta och summera grejorna som behövs för att få ett pris.

K karlmb skrev:
Men som sagt, det allra mesta går idag att lösa till mer normala pengar så snart ett försäkringsbolag eller garanti slutat att lägga sig i.
Försäkringsbolagens flathet och acceptans av tillverkarnas skojeri är också väldigt provocerande, vi får alla betala för det med höjda premier😡
Hörde att Kina inte skulle tillåta försäljning av begagnade batterier. Minns inte varför.

blackarrow blackarrow skrev:
Men man kan göra mer om man inte behöver betala de stora verkstädernas timpriser.
Att sänka ner ett batteri o byta nån cell eller kontaktor är ju enklare än att renovera en diesel tex. Det som oftar stoppar är kunskaper och mjukvara till inlåsta saker. Följ EVclinic så får du en bra bild.
Som du noterat är tyvärr de små lösningarna på hybrider ofta både mer komplicerade och krångligare att laga. Dessutom ofta konstruerade av nybörjare som aldrig gjort en elbil förut.

blackarrow blackarrow skrev:
Även om kvaliteten är bra och garantitiden lång så har den ett slut och många tycks tycka att eftersom batteriet sällan går sönder utan bara långsamt degraderas så behöver de inte gå att byta. Märklig inställning.
Antar det är personer som inte råkat ha otur med sina bilar och fått göra dyra reparationer.

Lite OT men mindre batterier till PEHV tycks inte ha lägre pris eller vara billigare att byta. Snarare tvärs om.
Trångt i bilen, konstiga former, mindre serier, besvärligt att byta = dyrt.
Har funderat på hur vi "sliter" eller sköter vårt lilla batteri.
Hur påverkar det andrahandsvärdet om vi skulle sälja den etc.

👍

Jag gick in på en Volvoverkstad och frågade vad kolvringar och packningar kostar om jag renoverar min motor själv. (Volvo 2.0 diesel).

De kunde inte (eller ökade inte) svara. För jobbigt att hitta och summera grejorna som behövs för att få ett pris.

Hörde att Kina inte skulle tillåta försäljning av begagnade batterier. Minns inte varför.
Njae, Kina dikterar att bil + batteri skall skrotas tillsammans, för att minska att äldre mer osäkra tekniker kommer ut på andrahandsmarknaden.
Detta gör dom tillsammans med regleringar som gör att 99% av batterierna måste återvinnas.

https://etn.se/index.php/nyheter/72802-kina-batteri-och-elbil-maste-skrotas-tillsammans.html

Kommer ju eu krav på utbytbara batterier i små elektronik, kommer kanske till bilar också?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det jag menade var att de inte har det med riktigt som ett alternativ. Om de tar 200.000 för ett nytt batteri, eller tom ett renoverat, så är inte bilen tänkt att servas på det sättet.
Vilket ju är enormt provocerande med tanke på hur enkelt det egentligen är.
Vänd på det: Om biltillverkarna tar 200.000 för en ny motor, eller tom en renoverad, så är inte bilen tänkt att servas på det sättet. Vilket ju är enormt provocerande med tanke på hur enkelt det egentligen är.

Det finns hur många videor som helst på Youtube med skurna motorer.

OT när det gäller elbil.
Finns ett undantag när det gäller batterier, det är Toyotas fullhybrider, samma celler till alla modeller, bara olika antal, så vanliga att det finns pirat till bra priser, kostade runt 50" från början, nu får man alla celler till tex en Prius för 14.500:- ,enkla att byta.

Batteriet till Hyndai Inster som jag skrev om tidigare verkade ju vara ganska enkelt reparerbart, arbetskostnaden på drygt 11.000 tyder på det.
EVclinic tog isär batteriet på en Opel (Stelantis), det tog 3 dagar att bara lossa cellerna !!!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Vänd på det: Om biltillverkarna tar 200.000 för en ny motor, eller tom en renoverad, så är inte bilen tänkt att servas på det sättet. Vilket ju är enormt provocerande med tanke på hur enkelt det egentligen är.

Det finns hur många videor som helst på Youtube med skurna motorer.
Det är nog många tillverkare som säjer en ny motor för mindre än 100.000 Och delvis beror ju det också på konkurrensen från begagnat. En motor som kostar 100 ny brukar väl kunna hittas för 20 på skroten i många fall.
Med batterier o elbilsdelar är läget ett annat ännu så länge.
En del beror på att bilarna inte hamnat på skroten än i ngn större omfattning, och de som har det är svåra att återanvända pga inlåst teknik med kryptering o skit, samt förstås brist på kompetens, både hos skrotare och verkstäder.
Så det saknas konkurrens och tillverkarna tar en chans att tjäna lite extra tills allt blir som vanligt igen och de lagar elbilar också i Indien.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Kommer ju eu krav på utbytbara batterier i små elektronik, kommer kanske till bilar också?
Skulle hellre se en annan uppgift för byråkraterna i EU och det är right to repair. Att låsa in grejer så de inte går att återanvända ens borde vara kriminellt. Liksom att inte lämna ut nödvändiga uppgifter för reparationer.
Om batterierna är krångliga att pilla ut så är det ändå ett mindre problem.

• Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nja, jag tycker det är högst otydligt, bland annat står det:
"En annan tjänst som upphör fungera i bilar med enbart 2G/3G-stöd är eCall."
Och Id4an har 4G-stöd också, och är med i listan de har, men där står det
"kommer ha fungerande digitala tjänster" vilket är lite lagom otydligt.

Men det borde jag kolla upp, för det är onödiga pengar för nått som eventuellt inte fungerar.
Dock vill jag gärna stänga ner varningen...
Det tog bara 4 månader men nu har mitt batteri kommit och frågan blivit aktuell.

Verkstaden menade på eCall borde fungera utan 2/3G, och att de kan/får inte programmera bort modulen/varningsmeddelandet.
Slutade med att jag ringde VW som svarade att eCall slutar funka när 2/3G slutar fungera.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
S
Det tog bara 4 månader men nu har mitt batteri kommit och frågan blivit aktuell.

Verkstaden menade på eCall borde fungera utan 2/3G, och att de kan/får inte programmera bort modulen/varningsmeddelandet.
Slutade med att jag ringde VW som svarade att eCall slutar funka när 2/3G slutar fungera.
Byt verkstad.

S sinuslinus skrev:
Byt verkstad.
Får väl överväga det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag har fått en konstig sak med styrningen på vår Audi Q8 etron. När jag kör främst på slingriga vägar låser sig styrning eller rättare sagt blir knepigt trög och släpper jag ratten kan den styra ut på åkern eller in på mötande fil. Styrningen hackar inte och gör hjag några snabba rattrörelser är allt normalt ett tag. Detta kommer och går och började för en månad sedan. Det lustiga är att om jag använder nyckel 2 så uppstår inte dess problem. Nu är våra nycklar inställda på lite olika sätt. Dessutom får jag ofta info om jag ska hålla i ratten, trots att båda händerna är på ratten. Såg på Reddit att det fanns någon annan med samma problem för något år sedan.

• Wow
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vet inte hur mycket den delar med ID4an, men sensorerna är nog inte överallt, så håller jag på ett visst sätt så gnäller den på mig med.

engs
Vet inte hur mycket den delar med ID4an, men sensorerna är nog inte överallt, så håller jag på ett visst sätt så gnäller den på mig med.
Samma med min ID4a men har inte lyckats lista ut vad skillnaden är olika ggr. Dvs ena gången kan man sitta på E4an 4h och den klagar inte en enda gång. Nästa gång precis samma sträcka gnäller den var femte minut att man ska hålla i ratten. (lätt överdrift, men känns så) Fast jag redan gör det, såklart. Så man får vicka på ratten för att få den att fatta.

Har svårt att tro att jag skulle hålla i ratten så olika.

engs engs skrev:
Samma med min ID4a men har inte lyckats lista ut vad skillnaden är olika ggr. Dvs ena gången kan man sitta på E4an 4h och den klagar inte en enda gång. Nästa gång precis samma sträcka gnäller den var femte minut att man ska hålla i ratten. (lätt överdrift, men känns så) Fast jag redan gör det, såklart. Så man får vicka på ratten för att få den att fatta.

Har svårt att tro att jag skulle hålla i ratten så olika.
Det finns väl två hudusakliga sätt som moderna bilar detektera att du håller i ratten:
- Via kapacitiva sensorer: Då kan det vara känsligt för saker som handskar eller torr hud tom
- Via rattrörelser; Dvs om man "Mothåller" lite då och då

ID.4 verkar ha sensorer.

Men om inte sjävstyrningen är en feature man tycker om så bör man ju kunna slå avden delen och bara behålla farthållaren ? Så gör jag i min BMW framförallt på vintern när körfältsassistenten ändå slår av hela tiden pga snö/otydliga vägmarkeringar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.