Tråden har ju funnits i några år och jag skrev då i något inlägg att det skulle hända mycket med tekniken och att den inte var fullt ut mogen för alla som behöver en bil, fick lite lite mothugg att den var "fullt mogen" och att alla skulle kunna köra elbil.
Men verkligheten visade att det fanns funktionsbrister och utvecklingen pågår fortfarande och nu med forskning på att få batteriernas livslängd att öka, i artikeln står snittlängd på 8-15år beroende av t.ex. körmönster och laddning.
Nu kan man läsa, se länk, att man med AI och anpassat laddning utifrån batteriålder/kondition kunnat se en förbättring med 23%.
Forskning.se

A AndersS skrev:
fick lite lite mothugg att den var "fullt mogen" och att alla skulle kunna köra elbil.
Att en teknik är fullt mogen och att alla skulle kunna köra elbil är två rätt olika saker. Tyvärr tror jag inte att särskilt många påstått någotdera. Jag har följt tråden från starten, och har man läst att elbilstekniken var fullt utvecklad redan för några år sedan eller att elbilar då var något för alla har man läst väldigt selektivt.

Så låt oss ta påståendena var och en för sig:

Att elbilsteknken skulle vara fullt utvecklad är en väldigt dyster syn. Varför skulle saker inte bli bättre eller billigare just på det området. Visst hade den redan för några år sen kommit så långt att den kunde möta de flesta bilistbehov, men om inte annat så till ett högt pris. Jag kan förstås minnas fel jag med, men jag tror nog sådana påståenden närmast helt saknas. Däremot är vi säkert ett antal som sagt att elbilar redan är bättre än avgasbilar på mycket.

Att elbilar skulle varit något för alla redan för ett par år sedan är inte heller ett vanligt påstående. Se bara det närmast mobbningsbetonade beteende @Nerre ofta bemötts av här, dör en samstämmig kör sagt elbil är ingenting för dig! pga. hans få mil per år och kombipreferenser. Även den som vill dra skotersläp rakt ut i vildmarken eller köra långt utan att behöva stanna för mer än en pisspaus var 50:e mil har avråtts. Liksom de med liten budget.

Jag tror helt enkelt du misstagit hyllningskören för elbilar för något den inte är.

Om jag ska döma utifrån mig själv så fyller min fyra år gamla ID4 mina behov. Ja, senare årgångar är bättre, och det finns även bättre bilar i sig. Jag har dock aldrig köpt den absolut bästa bilen, utan valt efter både personliga behov, estetiska preferenser och pris.

Så nej, ”ingen” påstod för några år sedan att elbilar var fullutvecklade och för alla. Däremot att de för nästan alla behov var utvecklade långt nog och borde kunna vara ett alternativ för de flesta nybilsköpare.

Edit: Jag inser när jag skrivit klart att jag å min sida kanske övertolkat ”fullt mogen”. Men det får stå kvar, är det bara där vi skiljer oss åt i syn är det gott nog.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Det är väl också detta som gör diskussionen intressant.

Jag körde 8,5h i fredags med min EQA, måttlig räckvidd, maklig ladddhastighet men passade på att handla mat för helgen på Coop i Svedala medans bilen laddade, tillräckligt för att då ta mig hem så jag slapp ett extra laddstopp. Bilen kom fram med samma laddprocent som navigatorn uppskattade vilket är betryggande. 70% laddning gav mig ca 28mil räckvidd på mestadels E6. EV Database påstår 365km highway mild weather, och jag hamnar på ca 400km verklig räckvidd. Pendlingen till jobbet ~42mil, och WLTP för bilen är 492km

Om jag åkt dieseln, hade jag kanske stannat tidigare på resan ner för att köpa en korv, men det blev nog inga extra stopp.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
ca136 mil i helgen!
Start från Skurup. Hastigt o lustigt var vi tvungna att flytta segelbåten, då den lagts i havet av Marinan där vi har båten (utanför Västervik), samt besöka min mor. Vi hade 50-60 % i vår Audi Q8-e 55 (WLTP 53 mil -ich). Gjorde ett 15 min stopp i Kristianstad, sedan 60 min stopp i Kalmar och för att äta mat- 99 % fullt i batteriet. Mot båten och övernattning, sedan dagen därpå mot Västkusten för att hälsa på min mor som ramlat på bussen och ligger på sjukhus. På vägen blev det påfyllnad av elektroner i Jönköping (minns inte siffrorna) och lite snabbmat, därefter övernattning och sjukhusbesök. Kom fram med 3 %, fyllde på till 60 % på fredagkvällen. Under lördagen laddades bilen till 80 % efter har kört en en del i området. Lördag kväll tillbaka mot Skurup (startade med 70 %) och laddning i Varberg från 35 till 80 %. Kom hem med 11 % och laddat totalt 260 kWh, med en medelsförbrukning på 2,31 kWh/mil för hela resan.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Läsvärt om man tex tänker på nya Volvon där batteriet inte går att byta (del av bilen)
Det handlar om Vi Bilägares långtestbil, en Hyundai Inster som efter snabbladdning fick problem, körbar men det gick bara att ladda till 60% och det visade sig vara fel på en battericell.

"Bytet gjordes genom att hissa upp bilen, lossa och sänka batteriet på ett bord, avlägsna mängder av skruvar och tätning, byta modul och sedan balansera och testa batteriet.
Arbetskostnaden slutade på 11  238 kronor och materialet kostade 26  536 kronor. Totalt 37  774 kronor som alltså gick på garantin. En ansenlig summa, men den hade kunnat vara ännu högre om batteriet inte hade haft utbytbara moduler"

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att en teknik är fullt mogen och att alla skulle kunna köra elbil är två rätt olika saker. Tyvärr tror jag inte att särskilt många påstått någotdera. Jag har följt tråden från starten, och har man läst att elbilstekniken var fullt utvecklad redan för några år sedan eller att elbilar då var något för alla har man läst väldigt selektivt.

Så låt oss ta påståendena var och en för sig:

Att elbilsteknken skulle vara fullt utvecklad är en väldigt dyster syn. Varför skulle saker inte bli bättre eller billigare just på det området. Visst hade den redan för några år sen kommit så långt att den kunde möta de flesta bilistbehov, men om inte annat så till ett högt pris. Jag kan förstås minnas fel jag med, men jag tror nog sådana påståenden närmast helt saknas. Däremot är vi säkert ett antal som sagt att elbilar redan är bättre än avgasbilar på mycket.

Att elbilar skulle varit något för alla redan för ett par år sedan är inte heller ett vanligt påstående. Se bara det närmast mobbningsbetonade beteende @Nerre ofta bemötts av här, dör en samstämmig kör sagt elbil är ingenting för dig! pga. hans få mil per år och kombipreferenser. Även den som vill dra skotersläp rakt ut i vildmarken eller köra långt utan att behöva stanna för mer än en pisspaus var 50:e mil har avråtts. Liksom de med liten budget.

Jag tror helt enkelt du misstagit hyllningskören för elbilar för något den inte är.

Om jag ska döma utifrån mig själv så fyller min fyra år gamla ID4 mina behov. Ja, senare årgångar är bättre, och det finns även bättre bilar i sig. Jag har dock aldrig köpt den absolut bästa bilen, utan valt efter både personliga behov, estetiska preferenser och pris.

Så nej, ”ingen” påstod för några år sedan att elbilar var fullutvecklade och för alla. Däremot att de för nästan alla behov var utvecklade långt nog och borde kunna vara ett alternativ för de flesta nybilsköpare.

Edit: Jag inser när jag skrivit klart att jag å min sida kanske övertolkat ”fullt mogen”. Men det får stå kvar, är det bara där vi skiljer oss åt i syn är det gott nog.
Citerade bara svar jag fick.😉
Senare med fler elbilar, mera erfarehet, osv, har kommentarerna blivit mera nyansierade över fördelar och problem.

Isakare Isakare skrev:
Läsvärt om man tex tänker på nya Volvon där batteriet inte går att byta (del av bilen)
Det handlar om Vi Bilägares långtestbil, en Hyundai Inster som efter snabbladdning fick problem, körbar men det gick bara att ladda till 60% och det visade sig vara fel på en battericell.

"Bytet gjordes genom att hissa upp bilen, lossa och sänka batteriet på ett bord, avlägsna mängder av skruvar och tätning, byta modul och sedan balansera och testa batteriet.
Arbetskostnaden slutade på 11  238 kronor och materialet kostade 26  536 kronor. Totalt 37  774 kronor som alltså gick på garantin. En ansenlig summa, men den hade kunnat vara ännu högre om batteriet inte hade haft utbytbara moduler"
Rimligen så är det tvärtom här, man lossar en massa skruvar underifrån, och lyfter sedan bort bilen.
Borde inte bli så väldigt annorlunda.

Rimligen effektiviserar man arbetet när volymerna med byten/reparation av batterier ökar.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Rimligen så är det tvärtom här, man lossar en massa skruvar underifrån, och lyfter sedan bort bilen.
Borde inte bli så väldigt annorlunda.
Batteriet är inte gjort för att byta över huvud taget, det har Volvos VD själv sagt, elektroniken går att komma åt, men batteriet är en del av bilen.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Batteriet är inte gjort för att byta över huvud taget, det har Volvos VD själv sagt, elektroniken går att komma åt, men batteriet är en del av bilen.
Man borde kunna öppna det. Men det går inte att plocka ut som en komplett låda. Inga batterier (Utom NIOs) är egentligen gjorda för att bytas ut. Tesla hade den iden från början men övergav den.

Om batteriet är inbyggt t.ex. i balkar och liknande är det nog rätt svårt att "öppna" det.

Batteriet på EX60 är strukturbärande och innergolv, men det går fortfarande att byta ut vid behov.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om batteriet är inbyggt t.ex. i balkar och liknande är det nog rätt svårt att "öppna" det.
Ett dubbelgolv snarare som kan öppnas.

Nicke Nyfiken
K karlmb skrev:
Inga batterier (Utom NIOs) är egentligen gjorda för att bytas ut. Tesla hade den iden från början men övergav den.
Vad menar du med att inga batterier är gjorda för att bytas ut?

Alla batterier är väl gjorda för att de ska gå att ta ur bilen om det behövs?

Att vissa biltillverkare nu har strukturellt bärande batterier komplicerar det hela men det går fortfarande att byta ut batteriet vad jag har sett hittills.

Om du menar batteribyte som alternativ till snabbladdning, så är det nog bara NIO och Tesla som har bilar på svenska marknaden konstruerade för detta. Batteribyte på Tesla Model S och X tog 90 sekunder i Teslas automatiserade stationer (som bara fanns i USA). Men som du skriver så har de lagt ner det konceptet, och det finns inte på Model Y och 3, men batterierna går fortare att byta ut på dessa bilar.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Vad menar du med att inga batterier är gjorda för att bytas ut?

Alla batterier är väl gjorda för att de ska gå att ta ur bilen om det behövs?

Att vissa biltillverkare nu har strukturellt bärande batterier komplicerar det hela men det går fortfarande att byta ut batteriet vad jag har sett hittills.

Om du menar batteribyte som alternativ till snabbladdning, så är det nog bara NIO och Tesla som har bilar på svenska marknaden konstruerade för detta. Batteribyte på Tesla Model S och X tog 90 sekunder i Teslas automatiserade stationer (som bara fanns i USA). Men som du skriver så har de lagt ner det konceptet, och det finns inte på Model Y och 3, men batterierna går fortare att byta ut på dessa bilar.
Jag håller med dig.
Det jag menade var att de inte har det med riktigt som ett alternativ. Om de tar 200.000 för ett nytt batteri, eller tom ett renoverat, så är inte bilen tänkt att servas på det sättet.
Vilket ju är enormt provocerande med tanke på hur enkelt det egentligen är.
Men som sagt, det allra mesta går idag att lösa till mer normala pengar så snart ett försäkringsbolag eller garanti slutat att lägga sig i.
Försäkringsbolagens flathet och acceptans av tillverkarnas skojeri är också väldigt provocerande, vi får alla betala för det med höjda premier😡

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.