1 802 209 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det beror på att Zoe inte har en vanlig ombordladdare som "alla" andra elbilar. Den använder motorn/invertern för att omvandla A/C till D/C.A Avemo skrev:
Laddförlustetna är också större när man gör så istället för att ha en dedikerad ombordladdare.
Var inte detta bara på de första Continental zoe?Nicke Nyfiken skrev:
Jag googlade. Min r 41kwh/22kw använder motorn men har mindre förluster. Den som heter q klarar 43kw ac och har conti motor och har större förluster vid låg ström. Förklarar att mormorsladdare även på min är dåligt.
Så har jag också uppfattat det. Och om inte annat därför behöver elektroniken kylning under pågående laddning som jag skrev. Även andra elbilar brukar surra av fläktar under pågående laddning. Så helt utan kylbehov är nog inte de heller.Nicke Nyfiken skrev:
Ja vissa komponenter kan behöva kylning.A Avemo skrev:
Det jag skrev var att BATTERIERNA inte behöver kylning vid A/C-laddning, vilket var ett svar på nedan inlägg.
Mikael_L skrev:
Jag svarade i den lite större kontexten vilka förluster finns vid laddning. Det framgår i mitt inlägg #26955 att jag inte avsåg batteriet. Är vi överens om att batteriet i sig inte behöver kylas vid hemmaladdning, men att kraftelektronik kan behöva det vilket alltså ger en förlust som kan öka vid låg effekt?Nicke Nyfiken skrev:
Det ligger i switchade spänningsomvandlares natur att de når sin högsta verkningsgrad nära sin maximala uteffekt. Man kan bland annat se detta i PC-datorer hopsatta av komponenter där byggarna som regel använder onödigt kraftiga nätaggregat som då drar mer ström än om man använt ett optimalt.Mikael_L skrev:
Är det verkligen så?
En av förlusterna vid laddning är ifall batteriet behöver kylning eller värmas.
Låg laddningsström ger inget behov av kylning.
Däremot kan hög laddningsström göra att uppvärmning inte behövs, dock antar jag att uppvärmningen av batteriet görs i början av laddningen, och då spelar det ju ingen roll, både snabb laddning och långsam laddning måste börja med att slösa energi på uppvärmning.
Sen skulle det ju kunna vara olika verkningsgrad på ombordladdaren vid olika last, men är det verkligen så?
eller tja ...
Nu mitt i inlägget googlar jag lite ...
Borde väl gjort det innan, men nu skriver jag färdigt, kanske något som vi alla kan lära oss något av.
[länk]
Ja, det verkar som att generellt blir verkningsgraden högre vid högre laddeffekter.
Absolut. 👍A Avemo skrev:Jag svarade i den lite större kontexten vilka förluster finns vid laddning. Det framgår i mitt inlägg #26955 att jag inte avsåg batteriet. Är vi överens om att batteriet i sig inte behöver kylas vid hemmaladdning, men att kraftelektronik kan behöva det vilket alltså ger en förlust som kan öka vid låg effekt?
Medlem
· Uppland
· 2 506 inlägg
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Vad säger @Mikael_L eller annan elinstallatör om att jag gör följande som tillfällig lösning:
EKKJ till garaget kommer ut i närheten av bilarna, och den ligger balanserat på egen låglastad fas eftersom jag kontrollerade det vid husköpet och kopplade om. Jag kapar den på väggen, sätter en utomhusdosa från Schneider, tror det är IP65, men kan vara IP55 (räcker det?), vidarekopplar till garaget och tar ut en EKK till ett Elko Admiral. Locket är riktigt bra regnskydd till skillnad från många andra uttag och hela uttaget är vattensäkert. Fungerat mycket bra på annat ställe.
Alternativet är några Kina-uttag från Amazon som jag fyndade, typen med heltäckande lock och som tätar även kontakt och sladd. Dock är jag lite rädd att kontakterna är mycket sämre än Elko. Ska skruva isär och lägga upp bilder när jag hittar uttagen, är 5 år sedan köp. https://amzn.eu/d/0beI0sQl
Jag har bara EKKJ och EKRK i 2,5mm2 och har inte råd att köpa EKK i 2,5mm2 just nu, därför vill jag först försöka ordna det innan 3-fas ut. Brukar köpa på mig när det är billigt, men ibland tänker man inte hela vägen.
EKKJ till garaget kommer ut i närheten av bilarna, och den ligger balanserat på egen låglastad fas eftersom jag kontrollerade det vid husköpet och kopplade om. Jag kapar den på väggen, sätter en utomhusdosa från Schneider, tror det är IP65, men kan vara IP55 (räcker det?), vidarekopplar till garaget och tar ut en EKK till ett Elko Admiral. Locket är riktigt bra regnskydd till skillnad från många andra uttag och hela uttaget är vattensäkert. Fungerat mycket bra på annat ställe.
Alternativet är några Kina-uttag från Amazon som jag fyndade, typen med heltäckande lock och som tätar även kontakt och sladd. Dock är jag lite rädd att kontakterna är mycket sämre än Elko. Ska skruva isär och lägga upp bilder när jag hittar uttagen, är 5 år sedan köp. https://amzn.eu/d/0beI0sQl
Jag har bara EKKJ och EKRK i 2,5mm2 och har inte råd att köpa EKK i 2,5mm2 just nu, därför vill jag först försöka ordna det innan 3-fas ut. Brukar köpa på mig när det är billigt, men ibland tänker man inte hela vägen.
Mycket som jag skulle behöva gissa här.
EKKJ, area, antal ledare osv? Går till central, eller bara belysning osv osv
kapar vid väggen .. vilken vägg?
Insida, utsida ...
osv
Det är såhär det är, för dig som ser allt, och grejar med det, så känns allt självklart, men jag har inte sett ett enda dugg av det där, jag måste få låna dina ögon mer.
EKKJ, area, antal ledare osv? Går till central, eller bara belysning osv osv
kapar vid väggen .. vilken vägg?
Insida, utsida ...
osv
Det är såhär det är, för dig som ser allt, och grejar med det, så känns allt självklart, men jag har inte sett ett enda dugg av det där, jag måste få låna dina ögon mer.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Ursäkta.
Menar du nuvarande EKKJ så är den enligt min bedömning 1,5mm2, 3 ledare med biledare, från 1970-tal, utanpåliggande från takfoten och ner i marken. Är för tunn för 2,5mm2. Är nog därför jag får ansenligt spänningsfall ute vid garaget. Är EKK till centralen med en dosa inomhus där övergången sker.
Den var ursprungligen kopplad till ett enda invändigt jordat uttag i garaget, men där jag lagt till ytterbelysning och ett utvändigt uttag. Det är dock 25 år sedan jag gjorde det så minns inte diametern. Tämligen säker på att det fanns fas, nolla, jord samt strumpan utanpå, annars hade jag reagerat.
Edit: Finns en liten risk att det bara är 2x1,5+1,5, men då kanske det kan vara 2,5mm2 då den blir smalare. Jag vet inte vad som var vanligast att göra då. Det verkar som en auktoriserad elektriker gjort alla arbeten på huset, det är noggrant utfört.
Det var längs husfasaden jag hade tänkt koppla in mig enligt beskrivning med en vattensäker dosa samt EKK/EQQ ut från den och ett uttag en bit ifrån.
Menar du nuvarande EKKJ så är den enligt min bedömning 1,5mm2, 3 ledare med biledare, från 1970-tal, utanpåliggande från takfoten och ner i marken. Är för tunn för 2,5mm2. Är nog därför jag får ansenligt spänningsfall ute vid garaget. Är EKK till centralen med en dosa inomhus där övergången sker.
Den var ursprungligen kopplad till ett enda invändigt jordat uttag i garaget, men där jag lagt till ytterbelysning och ett utvändigt uttag. Det är dock 25 år sedan jag gjorde det så minns inte diametern. Tämligen säker på att det fanns fas, nolla, jord samt strumpan utanpå, annars hade jag reagerat.
Edit: Finns en liten risk att det bara är 2x1,5+1,5, men då kanske det kan vara 2,5mm2 då den blir smalare. Jag vet inte vad som var vanligast att göra då. Det verkar som en auktoriserad elektriker gjort alla arbeten på huset, det är noggrant utfört.
Det var längs husfasaden jag hade tänkt koppla in mig enligt beskrivning med en vattensäker dosa samt EKK/EQQ ut från den och ett uttag en bit ifrån.
Redigerat: