1 802 209 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
ID4ans drabbas såvitt jag vet inte av nedstängningen.
Och bytet går på ~3000kr enligt den offert jag fick.
+800kr för felsökningen.
Och bytet går på ~3000kr enligt den offert jag fick.
+800kr för felsökningen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
En del har fått betala 8000kr på Enyaq. 😳
Vad jag förstått så kommer alla bilar med ECall släckas ned. Med undantag för bilar med typgodkännande nyare än januari 2025. Det beror på lagkravet att det skulle gå över 2G-3G.
https://www.peteresse.se/ecall-syst...VJykNGP1zH5a7tSv5c_aem_xI2sSct6QQazP04DKOJLqQ
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad jag förstått så kommer alla bilar med ECall släckas ned. Med undantag för bilar med typgodkännande nyare än januari 2025. Det beror på lagkravet att det skulle gå över 2G-3G.
https://www.peteresse.se/ecall-syst...VJykNGP1zH5a7tSv5c_aem_xI2sSct6QQazP04DKOJLqQ
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Huva...S sinuslinus skrev:
Punkten på 2000kr där ligger på 150kr på min offert...
Jag har utgått från denna länk när jag kollat på eCall, men inser nu att deras dokument som länkas till kanske inte handlar om eCall utan om resterande funktioner i bilen...
https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-vw/viktig-kundinformation/nedstangning-2g-3g.html
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Nja, jag tycker det är högst otydligt, bland annat står det:S sinuslinus skrev:
"En annan tjänst som upphör fungera i bilar med enbart 2G/3G-stöd är eCall."
Och Id4an har 4G-stöd också, och är med i listan de har, men där står det
"kommer ha fungerande digitala tjänster" vilket är lite lagom otydligt.
Men det borde jag kolla upp, för det är onödiga pengar för nått som eventuellt inte fungerar.
Dock vill jag gärna stänga ner varningen...
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Det är lika för alla bilmodeller. Samm eu-lag som förskrev 2G/3G.13th Marine skrev:
Nja, jag tycker det är högst otydligt, bland annat står det:
"En annan tjänst som upphör fungera i bilar med enbart 2G/3G-stöd är eCall."
Och Id4an har 4G-stöd också, och är med i listan de har, men där står det
"kommer ha fungerande digitala tjänster" vilket är lite lagom otydligt.
Men det borde jag kolla upp, för det är onödiga pengar för nått som eventuellt inte fungerar.
Dock vill jag gärna stänga ner varningen...
Står bland annat här:
https://mobilitysweden.se/aktuellt/i-debatten/artiklar/fragor-och-svar-om-ecall
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Ni som har haft elbilar och kan mer. Som jag skrivit om i en annan tråd så har jag skaffat en Mini Cooper ES 2020. Jag kör inte mycket och nu efter att ha lärt mig system någorlunda så ser jag att man kan ladda ända ner till 6A med stickpropp. Det innebär teoretisk att jag kan både mata bil och köra LLVP på samma 13A säkring, då jag satte upp ett Elko Admiral samtidigt och det är bara 5 meter till centralen (utanpåliggande montage). Kanske t o m 10A stundtals beroende på kyla.
Finns det någon uppenbar nackdel för bilen att bara ladda 6A eller är det bara att det tar längre tid?
Ja, jag kommer montera trefasuttag i sommar, men vill ändå lära mig så mycket jag kan om de olika sätten.
Edit: Min äldste bror har varit bilgalning hela livet så jag började köra bilar som ur-quattro (220hk 5 cyl), Golf GTi, Audi R8, Audi RS4 Cab, Phaeton, BMW 1M, M3, M5 (både V8 och V10) mm tidigare. Den enda som är i närheten lika rolig som denna elbil är Audi R8 och BMW 1M. De två var riktigt roliga men R8 i grunden överstyrd och krävde full pådrag i kurvorna vilket är lite hårigt innan man får in tekniken, men då gick det att köra riktigt fort. Påminde lite om Ur-Quattron på det sättet, fast den var ju en släde i jämförelse. BMW:s 1-serie som M-version är nog det som varit mest likt denna Mini, fast såklart var den snabbare. Jag talar om körglädje.
Med andra ord: Elbil, ja tack! Naturvårdsverket/politiker, ja tack! Mini Cooper SE som begagnad, ja tack!
Första körningarna: 1kWh räcker ungefär 7 km, rätt bra tycker jag!
Finns det någon uppenbar nackdel för bilen att bara ladda 6A eller är det bara att det tar längre tid?
Ja, jag kommer montera trefasuttag i sommar, men vill ändå lära mig så mycket jag kan om de olika sätten.
Edit: Min äldste bror har varit bilgalning hela livet så jag började köra bilar som ur-quattro (220hk 5 cyl), Golf GTi, Audi R8, Audi RS4 Cab, Phaeton, BMW 1M, M3, M5 (både V8 och V10) mm tidigare. Den enda som är i närheten lika rolig som denna elbil är Audi R8 och BMW 1M. De två var riktigt roliga men R8 i grunden överstyrd och krävde full pådrag i kurvorna vilket är lite hårigt innan man får in tekniken, men då gick det att köra riktigt fort. Påminde lite om Ur-Quattron på det sättet, fast den var ju en släde i jämförelse. BMW:s 1-serie som M-version är nog det som varit mest likt denna Mini, fast såklart var den snabbare. Jag talar om körglädje.
Med andra ord: Elbil, ja tack! Naturvårdsverket/politiker, ja tack! Mini Cooper SE som begagnad, ja tack!
Redigerat:
Nackdelen med att ladda med låg ström är att förlusterna blir större men det funkar och duger gott tills du ordnat 3-fas.MultiMan skrev:
Ni som har haft elbilar och kan mer. Som jag skrivit om i en annan tråd så har jag skaffat en Mini Cooper ES 2020. Jag kör inte mycket och nu efter att ha lärt mig system någorlunda så ser jag att man kan ladda ända ner till 6A med stickpropp. Det innebär teoretisk att jag kan både mata bil och köra LLVP på samma 13A säkring, då jag satte upp ett Elko Admiral samtidigt och det är bara 5 meter till centralen (utanpåliggande montage). Kanske t o m 10A stundtals beroende på kyla.
7 km per kWh blir 143 Wh per km. Det är godkänt.
Grattis till bilen och kul att du är nöjd!MultiMan skrev:
Tänkte tom skriva i din tråd men då hade du hunnit redan skaffa mini 😅
Visst är det kul med elbil. Många som går miste om nöjet när de har fördomar!
Själv äger jag en Kia Niro = en av de billigaste varianten. Ändå är det mer krut i bilen än de flesta fossilarna!
Sen är det här kul så länge en majoritet kör fossilt och "normala fossilbilar" 😂
Jag ägde en gång i tiden en Skoda RS och kan säga att där är elbilen min likvärdig, kanske tom vassare i acceleration. Däremot går den inte lika fort (spärrar?). Räcker dock gott och väl till våra svenska vägar (och en gammal gubbe som mig) när spärren slår till först på 180km/h hastighet på elbilen.
Under tiden har jag haft andra fossilbilar som aldrig kommit upp i den prestandan som RS kom.
Pluginhybriden en av de söligaste i prestanda! Kanske därifrån myten om "sega elbilar" kommer?
Fick dock en kommentar av en vän att min hybrid är en "normalbil" i prestanda och enda "normalbilen" jag ägt 😂
Angående laddning så kan du ju köra med 6A. Finns vissa förluster men det är nog marginella. Men är du däremot säker att den kör värmaren med en mormorsladdare?
Det gör inte min bil (mig veterligen) och dras från bilens högvoltsbatteri värmen. Den började även juxa när den satt på trefas laddbox (easee) (hade ej laddat bilen full = dragit el från högvoltsbatteriet).
Laddbox skall du absolut skaffa!
Om inte annat så är det ju säkrare och även enklare. Men framförallt snabbare då du får tre faser! Då kan du i sämsta fall köra 3*6A men ändå få 3ggr snabbare laddning.
Redigerat:
Är det verkligen så?Logad skrev:
En av förlusterna vid laddning är ifall batteriet behöver kylning eller värmas.
Låg laddningsström ger inget behov av kylning.
Däremot kan hög laddningsström göra att uppvärmning inte behövs, dock antar jag att uppvärmningen av batteriet görs i början av laddningen, och då spelar det ju ingen roll, både snabb laddning och långsam laddning måste börja med att slösa energi på uppvärmning.
Sen skulle det ju kunna vara olika verkningsgrad på ombordladdaren vid olika last, men är det verkligen så?
eller tja ...
Nu mitt i inlägget googlar jag lite ...
Borde väl gjort det innan, men nu skriver jag färdigt, kanske något som vi alla kan lära oss något av.
https://elbilen.se/nyheter/test-visar-stora-skillnader-i-laddforlust-mellan-olika-elbilar/
Ja, det verkar som att generellt blir verkningsgraden högre vid högre laddeffekter.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 763 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 763 inlägg
Upptäckte igår att det bara skiljer 1,5A mellan de två lägsta lägen, 6A och 7,5A, så jag kör på 7,5 nu. Blev ändå en märkbar skillnad på laddtiden. Max verkar vara 10A.
Här var -5C förra natten så jag kör klimatisering fortfarande pga kylan. Inte tänkt på var den tar strömmen. Ställer in åktid och föredragen laddtid så sköter den resten. Hann med att ladda fullt med 7,5A över natten i går, men då låg jag på halvt batteri vid start.
Klimatiseringen är mycket effektivare än vad jag trodde men drar en hel del vad det verkar, långt mycket mer än min motorvärmare och kupévärmare till Saaben. Såg något test där de undersökte en BMW i3 med och utan värmepump och värmepumpsbilen nådde rätt temp snabbare men drog flera kW mer i början, innan det utjämnade sig och den hade en lägre förbrukning totalt. Dock gjorde det så liten skillnad på räckvidden på bilen att man egentligen lika gärna kunde köpt utan, med bara PTC eller vad han kallade det. Nu var detta i UK, så det kanske är annorlunda i Sveriges klimat. Värmepumpsbilen har fortfarande PTC, bara det att det går en extra slinga via värmepumpen enligt testaren.
Köregenskaperna är faktiskt sanslöst bra. Aldrig kört något så nära ungdomens gokart i känsla. Nära marken, otroligt direktstyrt och nära noll i krängning. Går inte att märka av de över 1400kg som den ändå väger. Väldigt, väldigt kul!
Här var -5C förra natten så jag kör klimatisering fortfarande pga kylan. Inte tänkt på var den tar strömmen. Ställer in åktid och föredragen laddtid så sköter den resten. Hann med att ladda fullt med 7,5A över natten i går, men då låg jag på halvt batteri vid start.
Klimatiseringen är mycket effektivare än vad jag trodde men drar en hel del vad det verkar, långt mycket mer än min motorvärmare och kupévärmare till Saaben. Såg något test där de undersökte en BMW i3 med och utan värmepump och värmepumpsbilen nådde rätt temp snabbare men drog flera kW mer i början, innan det utjämnade sig och den hade en lägre förbrukning totalt. Dock gjorde det så liten skillnad på räckvidden på bilen att man egentligen lika gärna kunde köpt utan, med bara PTC eller vad han kallade det. Nu var detta i UK, så det kanske är annorlunda i Sveriges klimat. Värmepumpsbilen har fortfarande PTC, bara det att det går en extra slinga via värmepumpen enligt testaren.
Köregenskaperna är faktiskt sanslöst bra. Aldrig kört något så nära ungdomens gokart i känsla. Nära marken, otroligt direktstyrt och nära noll i krängning. Går inte att märka av de över 1400kg som den ändå väger. Väldigt, väldigt kul!
Det finns alltid en optimal laddström för minsta möjliga förluster.
Infrastrukturen i bilen som startat upp vid laddning drar ström, övervakning mm
Samtidigt som hög laddström ökar värme/kylförluster.
Någonstans däremellan, och på olika nivå för olika bilar/plattformar kommer optimum att ligga.
Infrastrukturen i bilen som startat upp vid laddning drar ström, övervakning mm
Samtidigt som hög laddström ökar värme/kylförluster.
Någonstans däremellan, och på olika nivå för olika bilar/plattformar kommer optimum att ligga.
Det behövs aldrig någon kylning av batteriet vid hemmaladdning.Mikael_L skrev:
Man kan laddar med 22kW A/C-laddning hur länge som helst utan något behov av kylning.
Det är enbart vid långvarig snabbladdning som det kan behövas kylning mot slutet av laddningen.
Kanske inte kylning av batteriet. Men det kan finnas kraftelektronik som behöver kylas. Renault Zoe har en vattenpump som går vid alla tillfällen då laddning pågår.Nicke Nyfiken skrev: