1 802 222 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Såvitt jag vet är det en speciallösning, men det är "bara" två li-ion-celler med en kontakt lödd på, delas med många av VAGs bilar med eCall.B bakterie skrev:
Behöver dock programmeras in så bilen vet att den ska uppdatera batteriparametrar.
Och så sitter den gömd bakom mattan på framsidan av baksätet.
Problemet som jag förstått det är att när man pushade ut en mjukvaruuppdatering på Id-modellerna så var man inne och pillade i parametrarna, så många batterier ansågs inte vara i skick nog, så det är många bilar som det ska bytas på, och de får väl inte fram tillräckligt med batterier.
Jag fick felet redan i november, men väntade först på om de skulle fixa det igen med en mjukvaruuppdatering, men i januari passade jag på att be verkstaden kolla på det i samband med att de hade bilen inne i ett annat ärende, och här är vi nu.
Och ändå valde de 12V?P Pin skrev:
Edit:
En Googling ledde mig till detta:
UNECE R100, en global standard för elbilar. Den kräver att högspänningssystemet måste vara galvaniskt isolerat från chassit.
Så separat batterisystem är därmed ett måste om man vill kunna använda plåten som "jordledare".
Jag köpte nytt 12 volts batteri till min 15 år gamla BMW. Batteriet var tillverkat v.28 2011.
Men det visade sig att det inte var något fel på batteriet utan det var en skarv på pluskabeln som ärgat sönder.
En 80mm² flat koppar"kabel". Äckligt dyr.
Men det visade sig att det inte var något fel på batteriet utan det var en skarv på pluskabeln som ärgat sönder.
En 80mm² flat koppar"kabel". Äckligt dyr.
BMW 🙄P Peter_Ker skrev:
Hade en 520d förut där den började varna om dåligt batteri efter 3 år slog av ECO mode start/stop inte användes så mycket såg aldrig larmet igen..
pacman42 skrev:
Jag säger inte att det är omöjligt, jag bara konstaterar att det är så de har tänkt.
Nu tänkte jag till lite och komemr då fram till dessa orsaker också:
1) Om drivbatteriet går sönder under färd så skall det gå att bromsa, styra (servo), krockkuddarna måste fungera osv
2) när krockkuddarna löser ut så stänger man av driftbatteriet för säkerhets skull, man vill fortfarande ha tillgång till de andra systemen (som jag redan nämnt)
3) när bilen är parkerad så är normalt sett inte driftbatteriet inkopplat mot bilens övriga system för att minska riskerna under exempelvis laddning. Vad skall styra in inkopplingen om man inte har ett annat batteri?
4) Jag antar att ett rätt stort mått av standardisering runt 12V för utrustning som skall kopplas in i bilen är en drivkraft också. Man vill inte att olika tillverkare skall ha olika spänningar på sina interna system, det gör det svårt att få fram tredjepartsdelar.
Visst mycket saker går ju säkert på 12v.P Pin skrev:
Håller också med att det till viss del är bra att man håller någon standard.
Men det här med standarder brukar sällan hålla i andra grejor. Se bara på USB och vissa (tror tom i den här tråden) börjar direkt "vi lever i 2026 du har väl usb-c" när man vill ha ett 230v uttag i bilen för att kunna ladda sin dator som ej har usb-c.
Och att man kan göra så mycket magiska grejer med usb-c.
En VW-ID som jag provkörde klarade inte ens läsa mitt usbminne från sina usb-c uttag. Fungerar galant i andra enheter som androidmobiler, windows och linux datorer. Inklusive mina Kia bilar!
Och nej det finns tom moderna datorer som ej har ens usb-c laddning. Grabbens speldator har en helt annan lösning som går till en nätdel (som såklart behöver 230v).
Sen har dessutom andra enheter som mobiler sina egna standarder gjort bara för att man måste köpa deras märkes grejor t ex min Oneplus mobil. Går bara snabbladda med den egna kabeln och laddaren! Jag gissar att även Apple och Samsung kör samma skit?
Ps. Intressant (eller läser dom här o forumet?):
https://www.vibilagare.se/nyheter/kia-och-hyundai-forlangd-garanti-iccu-efter-12-voltsproblem
Redigerat:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Det finns en bulletin där det står hur verkstan kan ändra parametrarna så att man inte behöver byta batteriet. Det ska vara utan avgift eftersom det är uppdateringen som är problemet.13th Marine skrev:
Såvitt jag vet är det en speciallösning, men det är "bara" två li-ion-celler med en kontakt lödd på, delas med många av VAGs bilar med eCall.
Behöver dock programmeras in så bilen vet att den ska uppdatera batteriparametrar.
Och så sitter den gömd bakom mattan på framsidan av baksätet.
Problemet som jag förstått det är att när man pushade ut en mjukvaruuppdatering på Id-modellerna så var man inne och pillade i parametrarna, så många batterier ansågs inte vara i skick nog, så det är många bilar som det ska bytas på, och de får väl inte fram tillräckligt med batterier.
Jag fick felet redan i november, men väntade först på om de skulle fixa det igen med en mjukvaruuppdatering, men i januari passade jag på att be verkstaden kolla på det i samband med att de hade bilen inne i ett annat ärende, och här är vi nu.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Vet du när den kan ha kommit?S sinuslinus skrev:
Hade som sagt inne bilen på lokala VW-verkstaden och de menade på att batteriet behövde bytas.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
13th Marine skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
”TPI 2079724 skall det tydligen vara i deras (och VWs?) system. Technical Product Information står det för tydligen. Enligt ett tyskt forum så kom det en update där nu i mars son heter 2079724/6, den gamla hette 2079724/2. Dessa nummer borde vara samma globalt så verkstaden borde kunna se det?”
Från den svenska facebookgruppen för Skoda enyaq.
Edit:
Den här låg upplagd också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Okej, som sagt, jag hade inne bilen i januari för felsökning, det låter som att Bulletinen borde funnits då, jag vet att vi pratade om att det var ett känt problem och att VW i vissa fall stod för det.S sinuslinus skrev:[bild]
”TPI 2079724 skall det tydligen vara i deras (och VWs?) system. Technical Product Information står det för tydligen. Enligt ett tyskt forum så kom det en update där nu i mars son heter 2079724/6, den gamla hette 2079724/2. Dessa nummer borde vara samma globalt så verkstaden borde kunna se det?”
Från den svenska facebookgruppen för Skoda enyaq.
Edit:
Den här låg upplagd också.
[bild]
Det verkar inte som att de gjorde det på min bil.