Mikael_L
P Pin skrev:
Även kombimodeller ersätts av SUV eftersom det verkar mer efterfrågat internationellt.
Och det gillar samtidigt tillverkarna när de ska designa en elbil, för det ger mer plats för ett rejält batteripaket under golvet.
Så det är en trend som glädjer biltillverkarna och de kommer göra allt för att den håller i sig.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Är det jag som lever i en anomali eller ni som är ovanliga, jag använder bilar till i huvudsak persontransporter och om jag ska köra "prylar" så tar jag släp, lastar nästan aldrig någonting inne i bilarna?

I dessa trådarna låter det som alla blivit nomader..
Min elbil är ju arbetsbilen, så den är ju så full med prylar ibland att jag själv nätt och jämt får plats. :)
Men vi låter din fråga gå vidare till andra, mer representativa för frågeställningen. ;)

Mikael_L
D djac skrev:
Japp, jag ser ju buden och det är nog jag som avviker, jag kan tänka mig att sätta kassar på golvet i baksätet, aldrig i sätet, huh. Lite mer tolerant i bagageluckan, sen blir det släp för min del, har enkel tillgång och kör rätt obehindrat både bakåt och framåt, så tröskeln är väl inte så hög.

För att nyansera så ska jag väl medge att rena kartonger från exempelvis Ikea får självklart genomlastas med fällt baksäte :)
Jag har en kompis som för det mesta håller bilen tokren från en massa prylar.
Det får absolut inte ligga något uppe över instrumentpanelen t.ex.

Men han gillar ju att ibland köra som att det var racing-tävling, dvs rejält med G-kraft i kurvor, (vilket han har gjort på riktigt i perioder i sitt liv också, på den tiden körde han väldigt lugnt privat, fick väl utlopp för det tillräckligt på banan).

Så det tror jag är hans främsta skäl till att det nästan aldrig ligger en enda lös pinal någonstans i bilen.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Jag lastar det som behövs i bilen, ev. lägger jag i en presenning om det är skitiga prylar, men har ju också egen kärra och tillgång till flera bl.a. för fyrbenta djur.
Men 3-5 säckar till ÅVC får åka bil, en kombi, är det flera får de åka kärra.

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Men han gillar ju att ibland köra som att det var racing-tävling, dvs rejält med G-kraft i kurvor, (vilket han har gjort på riktigt i perioder i sitt liv också, på den tiden körde han väldigt lugnt privat, fick väl utlopp för det tillräckligt på banan).

Så det tror jag är hans främsta skäl till att det nästan aldrig ligger en enda lös pinal någonstans i bilen.
Är det mig du skriver om? 😀
Aldrig någonsin annat än en pskiva på instrumentbrädan. Bilen ren inuti. Ingen får äta glass eller mat i bilen.

Och så kör jag så ibland.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:

Ja, jag ger mig, om det är måttet på tokren så får jag väl medge att jag exempelvis nog borstar av mattorna minst en gång i veckan och då är jag ändå medveten och drar inte in så mycket grus..

Och.. jo, jag kan också, om jag inte precis handlat mat, köra fritt med bilen, utan att ta hänsyn till lösa föremål.

D
P Pin skrev:
Aldrig någonsin annat än en pskiva på instrumentbrädan. Bilen ten inuti. Ingen får äta glass eller mat i bilen.

Japp, pskiva är stökigt, elektronisk som sitter fast på rutan ;)

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Saker som ligger framme under rutan skapar ju en massa onödiga reflexer i rutan som försämrar sikten.

• Gilla
tveksamt och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Aldrig någonsin annat än en pskiva på instrumentbrädan. Bilen ren inuti. Ingen får äta glass eller mat i bilen.

Skönt att vi är fler. 🙂 Ser alltid till att stuva undan saker i bilen och slänga ut skräp. Förr var jag stenhård med potentiellt kladdiga snacks men har blivit vekare med tiden. Men att sitta o äta burgare o tjafs går fetbort. Det ska ska vara enklare spillsäkra saker.

Inga klistermärken och tjafs heller på utsidan.... Undantag Nürburgring-profilen. 😁

• Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
D
U Ursidae skrev:
Skönt att vi är fler. 🙂 Ser alltid till att stuva undan saker i bilen och slänga ut skräp. Förr var jag stenhård med potentiellt kladdiga snacks men har blivit vekare med tiden. Men att sitta o äta burgare o tjafs går fetbort. Det ska ska vara enklare spillsäkra saker.

Inga klistermärken och tjafs heller på utsidan.... Undantag Nürburgring-profilen. 😁
Kladdgränsen går vid solida saker som kan stoppas hela munnen, exempelvis vingummi går bra, kexchoklad verkligen inte.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Mikael_L
Själv önskar jag att jag hade disciplinen att hålla bilen ren från en massa skit och prylar (då främst den privata bilen, men att ha bättre ordning i arbetsbilen åtminstone, t.ex. inte prylar/papper på passagerarplatsen eller ovanpå instrumentbrädan.

Men jag är en obotlig slarver, jag erkänner.

Men jag vet ju hur oändligt skönt och trevligt det är en tid efter att jag har storstädat någon av bilarna, men efter ett tag börjar förfallet igen.

Nu används vår bil ofta till att transportera hela familjen, så det finns alltid målarpennor och någon form av kortspel i olika stadier av spridning.

Men försöker att rätt ofta samla ihop det så det blir lite ordning.
Skräp försöker jag alltid få med mig ut när de genererats.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D djac skrev:
Kladdgränsen går vid solida saker som kan stoppas hela munnen, exempelvis vingummi går bra, kexchoklad verkligen inte.
Nä kexchoklad går bort. Nu har jagvsamom sagt mjuknat lite och har tonåringar så det är lite lättare. Sen är jag inte så nitisk med städning och tvättning. Grus på golvmattorna och dammig kupé står jag ut med. 🤷

Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv önskar jag att jag hade disciplinen att hålla bilen ren från en massa skit och prylar (då främst den privata bilen, men att ha bättre ordning i arbetsbilen åtminstone, t.ex. inte prylar/papper på passagerarplatsen eller ovanpå instrumentbrädan.

Men jag är en obotlig slarver, jag erkänner.

Men jag vet ju hur oändligt skönt och trevligt det är en tid efter att jag har storstädat någon av bilarna, men efter ett tag börjar förfallet igen.
Jag är lat så jag låter bli att stöka ner så jag slipper städa så ofta.

• Gilla
Ursidae och 2 till
  • Laddar…
När jag köpte bilen (begagnad) valde jag först bort alla exemplar med vit skinnklädsel. Tyvärr blev det inte så mycket kvar att välja på och till slut gav jag vika och köpte en dör allt annat var som jag ville ha det. Nu flera år senare tycker jag det fungerat bra. Eventuell smuts syns och då torkar jag bort det.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.