P Pin skrev:
Är det mig du skriver om? 😀
Aldrig någonsin annat än en pskiva på instrumentbrädan. Bilen ren inuti. Ingen får äta glass eller mat i bilen.

Och så kör jag så ibland.
Känner igen mig i mycket även om jag kör skit i bilen ibland så ska den vara ren både utvändigt o invändigt
Däremot så vid behov (mitt ingen annans behov) så får den trots mina 60 plus gå på tvären ibland med antispinn, antisladd urkopplat för mitt nöje:)
Haft andra bilar innan som inte gått att koppla ur det helt utan antisladd går in när bilen tyckt att nu är det nock (Lexus tex)
Såna bilar går bort för mig liksom undermotoriserade bilar med slätstruket, intetsägande utseende som jag inte blir glad av att se när jag kommer ner i garaget.
Kan mycket gärna köpa något enbart pga utseende utan att vara praktisk då fordon för mig är känslor.
Livet är för kort för att vara tråkigt eller färglöst:)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D djac skrev:
Är det jag som lever i en anomali
Enligt mig verkar det så. 😉😂
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jaså, jag körde min laddhybrid 2500 mil per år i åtta år och 83% var på el. I princip enbart delar av semestrar och andra långresor som var på bensin. Jämfört med motsvarande rena bensinare så sparades mycket pengar in.
Om du använde den som en liten pendlarbil för korta sträckor på eldrift borde du ha köpt en liten pendlarbil på eldrift istället. En leaf med 19kwh batteri, eller renault zoe typ. Då hade du betalat mindre och sluppit massor av bensinmotorservice för att behålla garanti. Det finns inget användningsområde alls för en hybrid som inte täcks bättre av en fossilbil eller en elbil, beroende på användningsområdet.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Om du använde den som en liten pendlarbil för korta sträckor på eldrift borde du ha köpt en liten pendlarbil på eldrift istället. En leaf med 19kwh batteri, eller renault zoe typ. Då hade du betalat mindre och sluppit massor av bensinmotorservice för att behålla garanti. Det finns inget användningsområde alls för en hybrid som inte täcks bättre av en fossilbil eller en elbil, beroende på användningsområdet.
Jag körde långkörningar också, eller anser du att jag skall ha två bilar också?

17% av 2500 är 425 mil, detta inkluderade en resa på 250 mil varje sommar, ett par resor om 30-40 mil. Dessutom har jag haft en stor bil för att kunna transportera stora saker.

Jag bor så att jag måste ha 4WD på vintern när det är snö, detta för att kunna komma in på tomten. Därför har även min nya bil 4WD.

Vidare så har jag behov av dragkrok också.

Vi har en pendelbil också, när det är som sämst väglag på vintern så kan vi dock inte använda den. Så några dagar varje vinter så måste jag (trots ett par mils omväg) skjutsa frugan till/från jobbet (vi har ingen kollektivtrafik).
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
G
Ny dag nya problem.. Har märkt att det börja smälla ganska ofta från bromsarna bak då man åker iväg antog att det p.g.a kyla och det frusit men idag small det till igen..

Så vafan kan va fel nu tro undra hur mjukvaran vet att bromsen inte är i eller har dom bara hårdkodat en delay som nu är längre p.g.a slitage av motor vem vet..


ID4 pice of shit...
 
Trumbromsar, samma fenomen på enyaq, blev nästan värre nu när det blev varmare, verkar rosta ihop över natten
 
Ett problem VAG med trumbromsar bak haft i alla tider.
Fråga mig inte varför, men troligtvis handlar det om tätningen mellan sköld och trumma, det finns olika konstruktioner på den punkten.
 
Isakare Isakare skrev:
Ett problem VAG med trumbromsar bak haft i alla tider.
Fråga mig inte varför, men troligtvis handlar det om tätningen mellan sköld och trumma, det finns olika konstruktioner på den punkten.
Jag förvånas ibland över att Renault har trumbromsar på de små förbränningsmotor drivna vardagsbilarna och VAG har skivor på fordon i samma klass
 
G
där ser man alltid trevlig med nya fel och gamla fel på en bil bara hoppas att det inte börjar rosta omgående också 😂
 
Nicke Nyfiken
Perfekt placerad annons under Greger_08's korta och tydliga sammanfattning av ID4. 😂

En vit Volkswagen elbil, ID.4, står på ett snötäckt fält med tre personer som går bredvid, omgiven av vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 7 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Ny dag nya problem.. Har märkt att det börja smälla ganska ofta från bromsarna bak då man åker iväg antog att det p.g.a kyla och det frusit men idag small det till igen..

Så vafan kan va fel nu tro undra hur mjukvaran vet att bromsen inte är i eller har dom bara hårdkodat en delay som nu är längre p.g.a slitage av motor vem vet..


ID4 pice of shit...
En närstående hade problem med bakbromsarna på sin ID5:a och fick rådet att då och då bromsa hårt från typ 80km/h efter att ha lagt i neutralläget. Bara för att de ska få lite motion. Jag har själv börjat göra detta med min ID4:a för att förhoppningsvis slippa problem.
 
  • Gilla
Greger_08 och 1 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
En närstående hade problem med bakbromsarna på sin ID5:a och fick rådet att då och då bromsa hårt från typ 80km/h efter att ha lagt i neutralläget. Bara för att de ska få lite motion. Jag har själv börjat göra detta med min ID4:a för att förhoppningsvis slippa problem.
Och det är ju helt ofarligt....
 
pacman42 pacman42 skrev:
Och det är ju helt ofarligt....
Ja, faktiskt...
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
En närstående hade problem med bakbromsarna på sin ID5:a och fick rådet att då och då bromsa hårt från typ 80km/h efter att ha lagt i neutralläget. Bara för att de ska få lite motion. Jag har själv börjat göra detta med min ID4:a för att förhoppningsvis slippa problem.
Liknande råd har funnits för bilar i många år. Av någon anledning fortsätter tillverkarna år efter år att göra bromsarna så att de inte riktigt klarar av normal körning. På just den punkten är ju trumbromsar bak ett steg i rätt riktning. Men det är inte fritt från problem där heller.
 
Det är väl en känd grej sedan länge att bromsarna på elbilar ofta motioneras för lite. Mina trumbromsar ”smäller” någon gång ibland de med, men jag kan inte påstå att jag störs av det. Det är klart att det är en knackdel, men en betydligt mindre än att exempelvis behöva varmköra en avgasbil.

Om man inte kan få det bästa av alla världar? Jo, förmodligen. Till rätt pris så.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.