1 821 886 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Byggveteran
· 2 742 inlägg
Känner igen mig i mycket även om jag kör skit i bilen ibland så ska den vara ren både utvändigt o invändigtP Pin skrev:
Däremot så vid behov (mitt ingen annans behov) så får den trots mina 60 plus gå på tvären ibland med antispinn, antisladd urkopplat för mitt nöje
Haft andra bilar innan som inte gått att koppla ur det helt utan antisladd går in när bilen tyckt att nu är det nock (Lexus tex)
Såna bilar går bort för mig liksom undermotoriserade bilar med slätstruket, intetsägande utseende som jag inte blir glad av att se när jag kommer ner i garaget.
Kan mycket gärna köpa något enbart pga utseende utan att vara praktisk då fordon för mig är känslor.
Livet är för kort för att vara tråkigt eller färglöst
Om du använde den som en liten pendlarbil för korta sträckor på eldrift borde du ha köpt en liten pendlarbil på eldrift istället. En leaf med 19kwh batteri, eller renault zoe typ. Då hade du betalat mindre och sluppit massor av bensinmotorservice för att behålla garanti. Det finns inget användningsområde alls för en hybrid som inte täcks bättre av en fossilbil eller en elbil, beroende på användningsområdet.pacman42 skrev:
Jag körde långkörningar också, eller anser du att jag skall ha två bilar också?V varpan1 skrev:Om du använde den som en liten pendlarbil för korta sträckor på eldrift borde du ha köpt en liten pendlarbil på eldrift istället. En leaf med 19kwh batteri, eller renault zoe typ. Då hade du betalat mindre och sluppit massor av bensinmotorservice för att behålla garanti. Det finns inget användningsområde alls för en hybrid som inte täcks bättre av en fossilbil eller en elbil, beroende på användningsområdet.
17% av 2500 är 425 mil, detta inkluderade en resa på 250 mil varje sommar, ett par resor om 30-40 mil. Dessutom har jag haft en stor bil för att kunna transportera stora saker.
Jag bor så att jag måste ha 4WD på vintern när det är snö, detta för att kunna komma in på tomten. Därför har även min nya bil 4WD.
Vidare så har jag behov av dragkrok också.
Vi har en pendelbil också, när det är som sämst väglag på vintern så kan vi dock inte använda den. Så några dagar varje vinter så måste jag (trots ett par mils omväg) skjutsa frugan till/från jobbet (vi har ingen kollektivtrafik).
Ny dag nya problem.. Har märkt att det börja smälla ganska ofta från bromsarna bak då man åker iväg antog att det p.g.a kyla och det frusit men idag small det till igen..
Så vafan kan va fel nu tro undra hur mjukvaran vet att bromsen inte är i eller har dom bara hårdkodat en delay som nu är längre p.g.a slitage av motor vem vet..
ID4 pice of shit...
Så vafan kan va fel nu tro undra hur mjukvaran vet att bromsen inte är i eller har dom bara hårdkodat en delay som nu är längre p.g.a slitage av motor vem vet..
ID4 pice of shit...
Jag förvånas ibland över att Renault har trumbromsar på de små förbränningsmotor drivna vardagsbilarna och VAG har skivor på fordon i samma klassIsakare skrev:
En närstående hade problem med bakbromsarna på sin ID5:a och fick rådet att då och då bromsa hårt från typ 80km/h efter att ha lagt i neutralläget. Bara för att de ska få lite motion. Jag har själv börjat göra detta med min ID4:a för att förhoppningsvis slippa problem.G Greger_08 skrev:Ny dag nya problem.. Har märkt att det börja smälla ganska ofta från bromsarna bak då man åker iväg antog att det p.g.a kyla och det frusit men idag small det till igen..
ID4 pice of shit...
Och det är ju helt ofarligt....B bakterie skrev:
Liknande råd har funnits för bilar i många år. Av någon anledning fortsätter tillverkarna år efter år att göra bromsarna så att de inte riktigt klarar av normal körning. På just den punkten är ju trumbromsar bak ett steg i rätt riktning. Men det är inte fritt från problem där heller.B bakterie skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Det är väl en känd grej sedan länge att bromsarna på elbilar ofta motioneras för lite. Mina trumbromsar ”smäller” någon gång ibland de med, men jag kan inte påstå att jag störs av det. Det är klart att det är en knackdel, men en betydligt mindre än att exempelvis behöva varmköra en avgasbil.
Om man inte kan få det bästa av alla världar? Jo, förmodligen. Till rätt pris så.
Om man inte kan få det bästa av alla världar? Jo, förmodligen. Till rätt pris så.