Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl en känd grej sedan länge att bromsarna på elbilar ofta motioneras för lite.
Så kan man ju se det. Men för det första är det på inget sätt unikt för elbilar. Och för det andra ser jag det hellre som att de inte är konstruerade för att tåla normal användning.
 
Nog är det unikt för rlbilar att de främst bromsas genom regenerering och att vissa, som VW, därför kör med trumbromsar bak? Eller missförstår jag dig?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
G
Brukar bromsa hårt när jag svängar av från motorvägen på väg hem för att motionera bromsarna (själv klart inte om det är folk bakom)

Vetifan om jag vill fippla med växel underfärd sitter lite dåligt till tycker jag :P


BTW fick problem med nyckeln idag (bytte batteri för 2 månader) sedan lossa skiten och tryckte in igen så funkade tysk kvalitet existerar inte längre😠

sitter och väntar på biltvätt nu hoppade dörren upp av sig själv igen GAAHHHHHHHH


köp inte id4
 
Gör det nån skillnad för inbromsningen om man lägger i N?
 
Gissar att då kopplas drivlinan ur så den inte kan bromsa med regenerering?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja, så har jag förstått det. Läge N -> ingen regenerering.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
G Greger_08 skrev:
Brukar bromsa hårt när jag svängar av från motorvägen på väg hem för att motionera bromsarna (själv klart inte om det är folk bakom)
På väg hem så svänger jag av från landsvägen ca 1 km ifrån hemma.
Hyggligt ofta med någon/några bilar bakom också.
Så just där brukar jag försöka komma ihåg att göra en ganska distinkt inbromsning så att broms på alla hjul aktiveras och alla 4 skivor blir lite gnuggade på och alla bromskolvar får motioneras.

Sen tänker jag att dessutom gör jag skivorna lite varma i slutet av färden vilket troligen får dem att torka upp efter att jag stannat.

OBS, alltså ingen tokbromsning, särskilt om jag har folk bakom, isåfall ut med blinkers i relativt god tid, och framförallt bromsa det mesta i fickan för vänstersväng, så man inte får någon som sover eller fipplar med telefonen i dragkroken.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nog är det unikt för rlbilar att de främst bromsas genom regenerering och att vissa, som VW, därför kör med trumbromsar bak? Eller missförstår jag dig?
Motorbroms är gammalt och beprövat. Visst är problemet potentiellt större på elbilar tack vare den kraftigare generatorbromsningen. Men det är ganska stort på bilar med förbränningsmotor också.

G Greger_08 skrev:
Brukar bromsa hårt när jag svängar av från motorvägen på väg hem för att motionera bromsarna (själv klart inte om det är folk bakom)
Rådet att göra detta har delats ut så länge jag varit intresserad av bilar. Så i alla fall sedan 90-talet. Och jag tycker att om bromsningen vid normal körning inte räcker för att bromsarna skall hålla sig i skick är bilen felkonstruerad.
 
A Avemo skrev:
Rådet att göra detta har delats ut så länge jag varit intresserad av bilar. Så i alla fall sedan 90-talet. Och jag tycker att om bromsningen vid normal körning inte räcker för att bromsarna skall hålla sig i skick är bilen felkonstruerad.
Varför skulle bilen vara felkonstruerad? Bromsar som är perfekt dimensionerade för vardagen kan ju inte göra jobbet vid ett nödfall, det säger ju sig själv. Då måste de ju vara ordentligt kraftigare dimensionerade och då räcker ju inte mjuk vardagsbromsning för att slipa skivorna rena.
 
  • Gilla
tveksamt och 1 till
  • Laddar…
Instämmer, inget nytt som kan vara unikt och negativt för elbil. Den bil frugan kör mestadels får jag bromsa bort "tuggande" på men då skivor runt om, bensinare.
 
Hemingway Hemingway skrev:
Varför skulle bilen vara felkonstruerad? Bromsar som är perfekt dimensionerade för vardagen kan ju inte göra jobbet vid ett nödfall, det säger ju sig själv. Då måste de ju vara ordentligt kraftigare dimensionerade och då räcker ju inte mjuk vardagsbromsning för att slipa skivorna rena.
Det är ju alltid kompromisser man gör. Precis samma bromsar använd ofta till flera olika bilmodeller av olika storlek. Och till modeller med olika motoreffekt. Då är de givetvis överdimensionerade för de mindre och svagare.

Klassikern är ju trumbromsar. Bättre skyddade och rostar inte lika mycket. Kan inte hantera lika mycket värme varför de oftast bara hamnar i bak. Lär också vara lite sämre till låsningsfria system.

Det finns andra material man kan göra bromsskivor av som inte rostar.

Det går att göra bromsbeläggen lite elakare mot skivorna så att mindre bromsning räcker för att hålla dem rena. Då slits de hårdare. Men det är ju oftast inte slitage utan rost som gör att bromsarna tar slut.
 
A Avemo skrev:
Det är ju alltid kompromisser man gör. Precis samma bromsar använd ofta till flera olika bilmodeller av olika storlek. Och till modeller med olika motoreffekt. Då är de givetvis överdimensionerade för de mindre och svagare.

Klassikern är ju trumbromsar. Bättre skyddade och rostar inte lika mycket. Kan inte hantera lika mycket värme varför de oftast bara hamnar i bak. Lär också vara lite sämre till låsningsfria system.

Det finns andra material man kan göra bromsskivor av som inte rostar.

Det går att göra bromsbeläggen lite elakare mot skivorna så att mindre bromsning räcker för att hålla dem rena. Då slits de hårdare. Men det är ju oftast inte slitage utan rost som gör att bromsarna tar slut.
Den är samlad bedömning man gör när man väljer lämpliga bromsar till en bil, så påståendet att den skulle vara felkonstruerad för att det blir rost på skivorna för personer som endast kör mjukt och sällan använder bromsarna står du inte längre bakom?

Ett problem med personbilar kontra bruksfordon är att personbilar används väldigt lite. De går ofta bara 1000-2000 mil/år när de hade kunnat gå flera gånger mer på samma tid. Då hade problem som rost varit mycket mindre och bromsarna samt andra delar skulle behöva bytas pga slitage innan de hinner rosta ihop.
 
Hemingway Hemingway skrev:
så påståendet att den skulle vara felkonstruerad för att det blir rost på skivorna för personer som endast kör mjukt och sällan använder bromsarna står du inte längre bakom?
Nej då missförstod du mig. Jag tycker att om bromsarna oftare rostar sönder än de slits ut har man gjort en felaktig prioritering.

Hemingway Hemingway skrev:
Ett problem med personbilar kontra bruksfordon är att personbilar används väldigt lite. De går ofta bara 1000-2000 mil/år när de hade kunnat gå flera gånger mer på samma tid. Då hade problem som rost varit mycket mindre och bromsarna samt andra delar skulle behöva bytas pga slitage innan de hinner rosta ihop.
Precis. Och eftersom de flesta bilar inte går mer än så hade det varit rationellt att prioritera annorlunda. De fåtal som kör mycket mer än 2000 mil / år hade det eventuellt blivit sämre för. För övriga kunde det bli en förbättring.
 
A Avemo skrev:
Nej då missförstod du mig. Jag tycker att om bromsarna oftare rostar sönder än de slits ut har man gjort en felaktig prioritering.


Precis. Och eftersom de flesta bilar inte går mer än så hade det varit rationellt att prioritera annorlunda. De fåtal som kör mycket mer än 2000 mil / år hade det eventuellt blivit sämre för. För övriga kunde det bli en förbättring.
Jag håller inte med dig. Jag vet inte om någon skulle uppskatta om skivbromsar inte ens höll 5000 mil för personer som fis-kör, eller ännu mindre för den som använder bromsarna.

Att utveckla produkter för dem som inte använder dem låter bakvänt. Folk letar också produkter som har ett rykte om sig att tålas att användas, det är också sånt som premiummärken byggt sin varumärken på och är anledningen att Mercedes kan ta mer betalt än Dacia…
 
Hur funkar parkeringsbromsen på en id4 med trummor, kan man motionera trummorna genom att lägga i handbromsen i typ 10 km/h eller är det separata bromsar till det systemet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.