1 822 076 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 230 inlägg
Nog är det unikt för rlbilar att de främst bromsas genom regenerering och att vissa, som VW, därför kör med trumbromsar bak? Eller missförstår jag dig?
Brukar bromsa hårt när jag svängar av från motorvägen på väg hem för att motionera bromsarna (själv klart inte om det är folk bakom)
Vetifan om jag vill fippla med växel underfärd sitter lite dåligt till tycker jag
BTW fick problem med nyckeln idag (bytte batteri för 2 månader) sedan lossa skiten och tryckte in igen så funkade tysk kvalitet existerar inte längre😠
sitter och väntar på biltvätt nu hoppade dörren upp av sig själv igen GAAHHHHHHHH
köp inte id4
Vetifan om jag vill fippla med växel underfärd sitter lite dåligt till tycker jag
BTW fick problem med nyckeln idag (bytte batteri för 2 månader) sedan lossa skiten och tryckte in igen så funkade tysk kvalitet existerar inte längre😠
sitter och väntar på biltvätt nu hoppade dörren upp av sig själv igen GAAHHHHHHHH
köp inte id4
På väg hem så svänger jag av från landsvägen ca 1 km ifrån hemma.G Greger_08 skrev:
Hyggligt ofta med någon/några bilar bakom också.
Så just där brukar jag försöka komma ihåg att göra en ganska distinkt inbromsning så att broms på alla hjul aktiveras och alla 4 skivor blir lite gnuggade på och alla bromskolvar får motioneras.
Sen tänker jag att dessutom gör jag skivorna lite varma i slutet av färden vilket troligen får dem att torka upp efter att jag stannat.
OBS, alltså ingen tokbromsning, särskilt om jag har folk bakom, isåfall ut med blinkers i relativt god tid, och framförallt bromsa det mesta i fickan för vänstersväng, så man inte får någon som sover eller fipplar med telefonen i dragkroken.
Motorbroms är gammalt och beprövat. Visst är problemet potentiellt större på elbilar tack vare den kraftigare generatorbromsningen. Men det är ganska stort på bilar med förbränningsmotor också.Nötegårdsgubben skrev:
Rådet att göra detta har delats ut så länge jag varit intresserad av bilar. Så i alla fall sedan 90-talet. Och jag tycker att om bromsningen vid normal körning inte räcker för att bromsarna skall hålla sig i skick är bilen felkonstruerad.G Greger_08 skrev:
Varför skulle bilen vara felkonstruerad? Bromsar som är perfekt dimensionerade för vardagen kan ju inte göra jobbet vid ett nödfall, det säger ju sig själv. Då måste de ju vara ordentligt kraftigare dimensionerade och då räcker ju inte mjuk vardagsbromsning för att slipa skivorna rena.A Avemo skrev:
Det är ju alltid kompromisser man gör. Precis samma bromsar använd ofta till flera olika bilmodeller av olika storlek. Och till modeller med olika motoreffekt. Då är de givetvis överdimensionerade för de mindre och svagare.Hemingway skrev:
Klassikern är ju trumbromsar. Bättre skyddade och rostar inte lika mycket. Kan inte hantera lika mycket värme varför de oftast bara hamnar i bak. Lär också vara lite sämre till låsningsfria system.
Det finns andra material man kan göra bromsskivor av som inte rostar.
Det går att göra bromsbeläggen lite elakare mot skivorna så att mindre bromsning räcker för att hålla dem rena. Då slits de hårdare. Men det är ju oftast inte slitage utan rost som gör att bromsarna tar slut.
Den är samlad bedömning man gör när man väljer lämpliga bromsar till en bil, så påståendet att den skulle vara felkonstruerad för att det blir rost på skivorna för personer som endast kör mjukt och sällan använder bromsarna står du inte längre bakom?A Avemo skrev:Det är ju alltid kompromisser man gör. Precis samma bromsar använd ofta till flera olika bilmodeller av olika storlek. Och till modeller med olika motoreffekt. Då är de givetvis överdimensionerade för de mindre och svagare.
Klassikern är ju trumbromsar. Bättre skyddade och rostar inte lika mycket. Kan inte hantera lika mycket värme varför de oftast bara hamnar i bak. Lär också vara lite sämre till låsningsfria system.
Det finns andra material man kan göra bromsskivor av som inte rostar.
Det går att göra bromsbeläggen lite elakare mot skivorna så att mindre bromsning räcker för att hålla dem rena. Då slits de hårdare. Men det är ju oftast inte slitage utan rost som gör att bromsarna tar slut.
Ett problem med personbilar kontra bruksfordon är att personbilar används väldigt lite. De går ofta bara 1000-2000 mil/år när de hade kunnat gå flera gånger mer på samma tid. Då hade problem som rost varit mycket mindre och bromsarna samt andra delar skulle behöva bytas pga slitage innan de hinner rosta ihop.
Nej då missförstod du mig. Jag tycker att om bromsarna oftare rostar sönder än de slits ut har man gjort en felaktig prioritering.Hemingway skrev:
Precis. Och eftersom de flesta bilar inte går mer än så hade det varit rationellt att prioritera annorlunda. De fåtal som kör mycket mer än 2000 mil / år hade det eventuellt blivit sämre för. För övriga kunde det bli en förbättring.Hemingway skrev:
Ett problem med personbilar kontra bruksfordon är att personbilar används väldigt lite. De går ofta bara 1000-2000 mil/år när de hade kunnat gå flera gånger mer på samma tid. Då hade problem som rost varit mycket mindre och bromsarna samt andra delar skulle behöva bytas pga slitage innan de hinner rosta ihop.
Jag håller inte med dig. Jag vet inte om någon skulle uppskatta om skivbromsar inte ens höll 5000 mil för personer som fis-kör, eller ännu mindre för den som använder bromsarna.A Avemo skrev:Nej då missförstod du mig. Jag tycker att om bromsarna oftare rostar sönder än de slits ut har man gjort en felaktig prioritering.
Precis. Och eftersom de flesta bilar inte går mer än så hade det varit rationellt att prioritera annorlunda. De fåtal som kör mycket mer än 2000 mil / år hade det eventuellt blivit sämre för. För övriga kunde det bli en förbättring.
Att utveckla produkter för dem som inte använder dem låter bakvänt. Folk letar också produkter som har ett rykte om sig att tålas att användas, det är också sånt som premiummärken byggt sin varumärken på och är anledningen att Mercedes kan ta mer betalt än Dacia…
