N Nerre skrev:
Är djupet vid golvet eller i höjd med insynsskyddet? För det är två klappboxar stående på varandra som ska in, och sen kylväskan utanför dem.

Men 94 i bredd är nog tajt, Octavian har åtminstone 98.
Kylväskan går nog in i baljan under golvet om inte annat

MSN hänvisar till 32cars.ru?

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
MSN hänvisar till 32cars.ru?
Du har helt rätt, jag missade det... även om jag inte har en aning om deras trovärdighet så sjönk den till botten (trovärdigheten) i mina ögon.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kylväskan går nog in i baljan under golvet om inte annat
Är den lätt åtkomlig där utan att lasta ur alla annat? För vi handlar ju ofta längs vägen och vill kunna lägga kylvarorna i kylväskan.

Kylväskan är 43 cm hög, finns det alltså så mycket utrymme under "golvet"?

N Nerre skrev:
Är den lätt åtkomlig där utan att lasta ur alla annat? För vi handlar ju ofta längs vägen och vill kunna lägga kylvarorna i kylväskan.

Kylväskan är 43 cm hög, finns det alltså så mycket utrymme under "golvet"?
Går nog inte under golvet då.
Under golvet är 60x30x35cm
Frunk 70x35x35
Bagagegolv 108x94

https://kylinevparts.com/sv/tesla-m...runk-dimensions-frunk-and-other-measurements/

Om allt pick och pack är inköpt för att pussla in i bagaget på en Octavia kommer det inte att passa i någon annan bil, inte ens en nyare Octavia.

• Gilla
Krille4 och 5 till
  • Laddar…
Det är inte inköpt för att pusslas in där, det bara råkade passa utmärkt både i Zafiran och Octavian.

Nu har vi lite mer grejer än förut, men här är en bildsekvens som visar hur jag packade Zafiran 2014. Klappboxarna, kylväskan och resväskorna är samma idag.

• Bakluckan på en röd bil, packad med klappboxar, en kylväska och resväskor, visas med dörren öppen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baklucka på en röd bil fylld med resväska och klappbox med olika saker, som visar hur bilen packats för resa.
    Skapa konto
  • Bagageutrymmet på en röd bil fyllt med resväskor, klappboxar och kylväska, packat inför en resa.
    Skapa konto
  • Bagageutrymme i en röd bil packat med en kylväska, resväskor och korgar. Skog och bilar ses i bakgrunden.
    Skapa konto
N Nerre skrev:
Det är inte inköpt för att pusslas in där, det bara råkade passa utmärkt både i Zafiran och Octavian.

Nu har vi lite mer grejer än förut, men här är en bildsekvens som visar hur jag packade Zafiran 2014. Klappboxarna, kylväskan och resväskorna är samma idag.
Nyare bilar blir mindre och mindre fyrkantiga. Det är negativt för att praktiskt utnyttja bagageutrymmet, men positivt för luftmotståndet. Det senare prioriteras för att få ner förbrukningen och därmed skatten och miljöklassninhen på bränslebilar eller öka räckvidden på elbilar.

Jag tror inte vi kommer se liknande Volvo 245/745/945 igen eller motsvarande från andra tillverkare. Även kombimodeller ersätts av SUV eftersom det verkar mer efterfrågat internationellt.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
D
Är det jag som lever i en anomali eller ni som är ovanliga, jag använder bilar till i huvudsak persontransporter och om jag ska köra "prylar" så tar jag släp, lastar nästan aldrig någonting inne i bilarna?

I dessa trådarna låter det som alla blivit nomader..

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Är det jag som lever i en anomali eller ni som är ovanliga, jag använder bilar till i huvudsak persontransporter och om jag ska köra "prylar" så tar jag släp, lastar nästan aldrig någonting inne i bilarna?

Fast det är nog olika, jag önskar att jag vore som dig… men min fru har inte förstått att baksätet är till för att sitta i, inte heller passagerarsätet fram utan där skall det stå kassar, krukor från loppis och div annat. Man kunde tänka sig att sådant kan ställas i bagaget men nej det verkar inte vara ett alternativ. Att ställa saker i en släpkärra skulle vara helt otänkbart. När vi åker båda så är bagaget dock fullt med barnvagn, hundbur och alla 48 tillbehör man idag behöver.

• Haha
  • Älska
djac och 1 till
  • Laddar…
Man har en eller flera bilar och använder utifrån det som passar bäst och man tycker är en bra lösning, kanske även med dragkrok om man så vill. Finns inget rätt eller fel, grannen och jag kan ha identiskt samma behov men har löst det på olika sätt. Skulle aldrig få för mig att ifrågasätta deras val.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D djac skrev:

Att 99% av fraktandet kan ske spontant med huvudbilen är en stor tidsbesparing, åtninstonde mentalt.

Men det beror väl också på vilka prylar och tillgängligheten till släpvagn.
Vi har inte längre en bensinmack granngårds så det är ett omak att hyra släp. Visst skulle jag kunna köpa ett, men SÅ många bylsiga prylar fraktar jag inte. Sen ska ju släpet förvaras på en liten stockholmstomt med....

Med en kombi-bil tippar jah bara sätet och vips kan jag frakta hem frugans loppis/ikea/xxx-fynd efter jobbet istället för hela scharaden kring att boka-hämta-lämna släp på macken 1mil bort och det lilla åtagandet tar 2,5timmar

Det är väl i princip enbart om jag hämtar virke eller något ofantligt stort jag unnar mig ett hyrsläp.

• Gilla
hydrolift och 4 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Fast det är nog olika, jag önskar att jag vore som dig… men min fru har inte förstått att baksätet är till för att sitta i, inte heller passagerarsätet fram utan där skall det stå kassar, krukor från loppis och div annat. Man kunde tänka sig att sådant kan ställas i bagaget men nej det verkar inte vara ett alternativ. Att ställa saker i en släpkärra skulle vara helt otänkbart. När vi åker båda så är bagaget dock fullt med barnvagn, hundbur och alla 48 tillbehör man idag behöver.
Japp, jag ser ju buden och det är nog jag som avviker, jag kan tänka mig att sätta kassar på golvet i baksätet, aldrig i sätet, huh. Lite mer tolerant i bagageluckan, sen blir det släp för min del, har enkel tillgång och kör rätt obehindrat både bakåt och framåt, så tröskeln är väl inte så hög.

För att nyansera så ska jag väl medge att rena kartonger från exempelvis Ikea får självklart genomlastas med fällt baksäte :)

D djac skrev:
Jag kan nog inte påstå att jag använder bilen i huvudsak till persontransporter. Av mina 800 mil om året så är ungefär 200 mil sommarens campingsemester. Till jobbet pendlar jag kollektivt. Bilen körs nog inte ens en gång i veckan normalt, och en stor del av användningen är storhandling.

• Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.