1 802 222 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Märkligt eftersom jag än så länge kört 96% på el. De andra 4%en är långkörningar där jag fått snabbladda om jag kört elbil. Med allt annat än en Tesla med fri SUC hade jag fått betala mer än bensinen. Så hur en lika dyr elbil hade varit billigare får du gärna berätta för mig.V varpan1 skrev:
Du slipper byta olja varje år för att du kört fyra procent på bensin. Vet inte hur mycket det påverkar kalkylen.P PHPersson skrev:
Så kan det vara men på 6 månader tror jag att jag startat motorn 10 gånger och 5 av dem är nog för att jag av misstag ”dragit” i växelspaken en gång för mycketP Pin skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Den Passat GTE vi hade innan hade också 1500mil/1år på oljebyte, oavsett sträcka körd på el.
Jaså, jag körde min laddhybrid 2500 mil per år i åtta år och 83% var på el. I princip enbart delar av semestrar och andra långresor som var på bensin. Jämfört med motsvarande rena bensinare så sparades mycket pengar in.V varpan1 skrev:
Ja jag tror också att en laddhybrid är rätt lösning för en del.
En kompis till mig köpte sådan, de kör nog i princip endast på el under ca 330 dagar om året, sen blir det några få långresor där det körs mest på bensin.
Men för de dagliga vardagstransporterna, som ändå slukar rätt många mil, så blir det till nästan 100% el som laddas billigt hemma.
En kompis till mig köpte sådan, de kör nog i princip endast på el under ca 330 dagar om året, sen blir det några få långresor där det körs mest på bensin.
Men för de dagliga vardagstransporterna, som ändå slukar rätt många mil, så blir det till nästan 100% el som laddas billigt hemma.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Nackdelen med laddhybrid är att man snabbt får väldigt många cykler på batteriet. 1000 cykler på 3 år är väl typ standard på dom?
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Bara en liten kommentar, ang lastutrymme; det handlar inte bara om volym, för många handlar det om höjd/djup.13th Marine skrev:
Våra hundburar går inte ens in i majoriteten av alla combi idag, och då har vi ändå inte stora burar eller hund. Polisen fick byta till Amarok som hundbil för att Volvo V90 var för låg i bagaget.
Om man regelbundet lastar kartonger eller boxar/resväskor kan man bli vansinnig på alla lutande bakrutor/bakluckor.
Så volym är alltså inte allt, det kan vara minst lika viktigt hur den är fördelad…
I tester generellt drar de av en schablonsumma, säg 50% på 3år. Då hamnar hybriderna högt, alltså hög kostnad för värdeminskning. I verkligen om man tittar 3år bakåt har de nu ett väldigt mycket högre andrahandsvärde än elbilar så därför har de i praktiken varit billigare. Hur det ser ut om 3år vet vi inte säger elbilsälskarna. Elbilshatarna räknar samma och vi realister försöker uppskatta hur marknaden ser ut. Bilmarknaden är nyckfull, räcker med att Trump skriver något meddelande på fyllan så dubblas priset på olja eller tvärs om.useless skrev:
Kanske kommer MP till makten kanske inte... den som lever får se. Att köpa en ny bil är oavsett dyrare än en begagnad och dessutom ekonomisk idioti. Jag har gjort en enda bra bilaffär i livet, det var när jag köpte en Model X och sålde den för 150 000kr mer 1år senare =). Resterande är katastrof men det är ändå värt det =).