V varpan1 skrev:
En hybrid däremot, där snackar vi bil som aldrig kommer "löna sig" jänfört mot alternativen. Eldriften är alltid så pass obefintlig men dyr att den inte kommer betala igen sig ens om du kör bilen väldigt länge och mycket.
Märkligt eftersom jag än så länge kört 96% på el. De andra 4%en är långkörningar där jag fått snabbladda om jag kört elbil. Med allt annat än en Tesla med fri SUC hade jag fått betala mer än bensinen. Så hur en lika dyr elbil hade varit billigare får du gärna berätta för mig.

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Märkligt eftersom jag än så länge kört 96% på el. De andra 4%en är långkörningar där jag fått snabbladda om jag kört elbil. Med allt annat än en Tesla med fri SUC hade jag fått betala mer än bensinen. Så hur en lika dyr elbil hade varit billigare får du gärna berätta för mig.
Du slipper byta olja varje år för att du kört fyra procent på bensin. Vet inte hur mycket det påverkar kalkylen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P Pin skrev:
Du slipper byta olja varje år för att du kört fyra procent på bensin. Vet inte hur mycket det påverkar kalkylen.
Bmw har inte varje år… nu ingick för visso service i 3år i köpet dessutom. Men det ”prutade” jag med.

P PHPersson skrev:
Bmw har inte varje år… nu ingick för visso service i 3år i köpet dessutom. Men det ”prutade” jag med.
Nej jag vet, kör också BMW men longlifeoljan vartannat år sliter en del så bättre byta varje år. Men en kostnad efter två år då dom är lite högre pga LL oljan.

P Pin skrev:
Nej jag vet, kör också BMW men longlifeoljan vartannat år sliter en del så bättre byta varje år. Men en kostnad efter två år då dom är lite högre pga LL oljan.
Så kan det vara men på 6 månader tror jag att jag startat motorn 10 gånger och 5 av dem är nog för att jag av misstag ”dragit” i växelspaken en gång för mycket :). Så jag är inte så orolig för oljan.

P Pin skrev:
Kompis ärvde en Prius och fast han lyckas köra merparten på el ska den in på var det 🤔 1.500mils service för oljebyte och gångjärnssmörj...

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Den Passat GTE vi hade innan hade också 1500mil/1år på oljebyte, oavsett sträcka körd på el.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
En hybrid däremot, där snackar vi bil som aldrig kommer "löna sig" jänfört mot alternativen. Eldriften är alltid så pass obefintlig men dyr att den inte kommer betala igen sig ens om du kör bilen väldigt länge och mycket.
Jaså, jag körde min laddhybrid 2500 mil per år i åtta år och 83% var på el. I princip enbart delar av semestrar och andra långresor som var på bensin. Jämfört med motsvarande rena bensinare så sparades mycket pengar in.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jag tror också att en laddhybrid är rätt lösning för en del.
En kompis till mig köpte sådan, de kör nog i princip endast på el under ca 330 dagar om året, sen blir det några få långresor där det körs mest på bensin.
Men för de dagliga vardagstransporterna, som ändå slukar rätt många mil, så blir det till nästan 100% el som laddas billigt hemma.

Mikael_L
Däremot är det ett självklart val för många laddhybridägare att välja ren elbil när man köper nästa bil, det säger ju en del.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nackdelen med laddhybrid är att man snabbt får väldigt många cykler på batteriet. 1000 cykler på 3 år är väl typ standard på dom?

Rabbithole Rabbithole skrev:
Nackdelen med laddhybrid är att man snabbt får väldigt många cykler på batteriet. 1000 cykler på 3 år är väl typ standard på dom?
Ja tyvärr å andra sidan är batterierna lika mycket mindre (billigare) som de håller kortare. Priserna verkar hyffsat linjära.

I alla tester och jämförelser jag läst har hybrider varit dyrast att äga.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Satsuki
13th Marine 13th Marine skrev:
Tesla Model Ys 854l är utan insynsskydd/hatthylla upp till tak bakom sätena, medans de flesta andra avser under hatthyllan.
Carsized anger senaste Octavian till 640l, och Skoda har föredömligt en skiss på vad de menar med 640l:
[bild]
Bara en liten kommentar, ang lastutrymme; det handlar inte bara om volym, för många handlar det om höjd/djup.
Våra hundburar går inte ens in i majoriteten av alla combi idag, och då har vi ändå inte stora burar eller hund. Polisen fick byta till Amarok som hundbil för att Volvo V90 var för låg i bagaget.
Om man regelbundet lastar kartonger eller boxar/resväskor kan man bli vansinnig på alla lutande bakrutor/bakluckor.

Så volym är alltså inte allt, det kan vara minst lika viktigt hur den är fördelad…

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
useless useless skrev:
I alla tester och jämförelser jag läst har hybrider varit dyrast att äga.
I tester generellt drar de av en schablonsumma, säg 50% på 3år. Då hamnar hybriderna högt, alltså hög kostnad för värdeminskning. I verkligen om man tittar 3år bakåt har de nu ett väldigt mycket högre andrahandsvärde än elbilar så därför har de i praktiken varit billigare. Hur det ser ut om 3år vet vi inte säger elbilsälskarna. Elbilshatarna räknar samma och vi realister försöker uppskatta hur marknaden ser ut. Bilmarknaden är nyckfull, räcker med att Trump skriver något meddelande på fyllan så dubblas priset på olja eller tvärs om.
Kanske kommer MP till makten kanske inte... den som lever får se. Att köpa en ny bil är oavsett dyrare än en begagnad och dessutom ekonomisk idioti. Jag har gjort en enda bra bilaffär i livet, det var när jag köpte en Model X och sålde den för 150 000kr mer 1år senare =). Resterande är katastrof men det är ändå värt det =).

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.