D djac skrev:
Tja, jag kan inte bortse från att min elbil har egenskaper som jag saknar i fossilbilar, oftast är utrustningsnivån också högre och får läggas till, på samma sätt kan man inte bortse från exempelvis räckvidden för en fossilbil, om man nu kör så att man behöver det.

Det jag försöker säga är att skillnaderna är enorma men kan både vara väsentliga och oväsentliga, det beror på bedömaren, det lär därför vara svårt att komma överens i frågan.

Jag vet bara att redan innan elbilen så fick man betala mer för en E500 än en E180diesel, även om den högre effekten var oförsvarbar, däremot var det brett accepterat att mer effekt kostade extra.
Nu är ju mina exempel samma bilar med samma utrustning, sedan är såklart inge vridmomentkurvorna identiska. Men ingen av dem är någon e500 utan i paritet med varandra och lite mer åt basbilar.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Snittet ligger på någonstans 1100mil per år. Så för de allra flesta är det billigare med hybriden. Väldigt få kör mer än 2000mil per år som vi konstaterat här... men för några få som kör 2500mil + per år finns det såklart ekonomi i det förutsatt att man då inte snabbladdar för mycket.
Om du ska använda 1100 mil som referens så får du väl använda en referensbil som också är av genomsnittlig ålder och körsträcka. Vad är TCO för en elbil resp dieselbil som är sex år gammal och gått 10 000 mil?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Om du ska använda 1100 mil som referens så får du väl använda en referensbil som också är av genomsnittlig ålder och körsträcka. Vad är TCO för en elbil resp dieselbil som är sex år gammal och gått 10 000 mil?
Jag använder inte det utan jag tänker att var och en vet väl hur mycket man kör och hur man kör. Vet man att elbilen kostar 1500kr mer per månad så är det enkelt att räkna.
 
D djac skrev:
Tja, jag kan inte bortse från att min elbil har egenskaper som jag saknar i fossilbilar, oftast är utrustningsnivån också högre och får läggas till, på samma sätt kan man inte bortse från exempelvis räckvidden för en fossilbil, om man nu kör så att man behöver det.

Det jag försöker säga är att skillnaderna är enorma men kan både vara väsentliga och oväsentliga, det beror på bedömaren, det lär därför vara svårt att komma överens i frågan.

Jag vet bara att redan innan elbilen så fick man betala mer för en E500 än en E180diesel, även om den högre effekten var oförsvarbar, däremot var det brett accepterat att mer effekt kostade extra.
Kollade och 0-100 går på 9s med elbilen och 10s med hybriden. Mer effekt och vikt i elbilen men ändå väldigt snarlika prestanda.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, jag kan inte bortse från att min elbil har egenskaper som jag saknar i fossilbilar, oftast är utrustningsnivån också högre och får läggas till, på samma sätt kan man inte bortse från exempelvis räckvidden för en fossilbil, om man nu kör så att man behöver det.

Det jag försöker säga är att skillnaderna är enorma men kan både vara väsentliga och oväsentliga, det beror på bedömaren, det lär därför vara svårt att komma överens i frågan.

Jag vet bara att redan innan elbilen så fick man betala mer för en E500 än en E180diesel, även om den högre effekten var oförsvarbar, däremot var det brett accepterat att mer effekt kostade extra.
Om jag har något specifikt krav som jag inte rubbar på så kan jag sortera bort drivlinor enkelt. Och vi värderar olika egenskaper på olika sätt. Där håller jag med dig. Men ska allt vara lika kan vi inte jämföra någonting, inte ens två bensinbilar eller två elbilar. Om vi listar skillnaderna så får var och en avgöra vad som är viktigt.

Jag tror att Exemplet Peugeot 3008 är bra för det är inte den bilen jag väljer om jag vill ha en massa effekt eller finesser.

Själv vill jag ha mycket effekt och många finesser och det kommer på köpet i en ny elbil jämfört med min gamla bil där det var flera hundra tusen i tillval ovanpå en bil som var dyr från början.
 
Mikael_L
H HenrikHuslöse skrev:
Och denna promillen av bilförare blir ett problem när de köper en elbil. "Jag har provat elbil och det var skit". Sedan övertygar personen tio personer att inte skaffa elbil, trots att de har gratis laddning på jobbet och aldrig kör långresor.
Och det är JAG glad över.
Ju längre det tar innan "de flesta" har elbil, desto fler år kommer jag få köra utan att det blivit km-skatt på bilarna.
Ganska skönt att vara skatte-frälse, första och troligen sista gången i mitt liv.

Det är inte alls ovanligt att jag avråder folk från elbil, samt håller med diverse fossilbilskramare.
Det varierar med humör och situation...

Jag kan ju även av helt hederliga skäl avråda från elbil eller hålla med om att det är dålig idé.
T.ex min mamma, som kör mindre än 100mil om året numera.
(Borde inte ha bil alls, utan ta taxi istället, är min mening, men inte hennes, som har haft bil sedan hon var 19 år)
 
Redigerat:
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och det är JAG glad över.
Ju längre det tar innan "de flesta" har elbil, desto fler år kommer jag få köra utan att det blivit km-skatt på bilarna.
Ganska skönt att vara skatte-frälse, första och troligen sista gången i mitt liv.
Skattefrälse?!? Elskatt, moms på elen, moms på bilen, moms på parkeringen, trängselskatt på vägen. Hur vänster ska man vara för att kalla det skattefrälse? Det som kommer försvinna är förmodligen den låga årsskatten på elbilar.

Jag tror inte kilometerskatt på personbilar kommer. Bensinskatt är lite som skatt på tobak. När folk slutade röka infördes inte punktskatter på te och kaffe för att väga upp inkomstbortfallet. Bensin och diesel har nackdelar för staten som el inte har, både vad gäller handelsbalans och säkerhetspolitik.
 
Sen är ju skatten på el redan i paritet med den på bensin, uträkningar har är postats på forumet flera gånger förut, så jag gör inte om dem här.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Sen är ju skatten på el redan i paritet med den på bensin, uträkningar har är postats på forumet flera gånger förut, så jag gör inte om dem här.
Så är det ju.
Att bränslekostnaden per mil sjunker beror endast på den bättre verkningsgraden.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Men om man räknar med att köra 3000 mil per år och 5 kr billigare per mil. Vi antar alla andra kostnader lika (det finns dock en del som talar för elbilen där). Då "sparar" man in 15000 kr per år. Skiljer det 100 000 så har man "tjänat" in det på under 7 år. Köper man en begagnad elbil så skiljer det oftast inte så mycket som 100' i pris. Min 2024 Volvo XC40 skiljer kanske 40' i pris mot en bensinare (motsvarande modell finns inte så det går inte jämföra). Då är vi nere på tre år med 3000 mil. Fyra med 2000 mil per år.
Visst, men det är inte ett normalt (om man med det menar genomsnittligt) körmönster.

Jag är helt klart för att folk väljer elbilar, men med dagens bensin- och dieselpriser är det helt enkelt svårt att räkna hem bara på ekonomin.

Men det finns massa saker vi gör som inte främst styrs av pris.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Snittet ligger på någonstans 1100mil per år. Så för de allra flesta är det billigare med hybriden. Väldigt få kör mer än 2000mil per år som vi konstaterat här... men för några få som kör 2500mil + per år finns det såklart ekonomi i det förutsatt att man då inte snabbladdar för mycket.
Detta med snittkörsträcka i Sverige är lite intressant. Vi har en massa bilar i landet som körs väldigt sporadiskt, dessa drar ju ner snittmilen radikalt. Var kan man se hur de nyare bilarna körs, säg de som är max 6 år gamla tex?
 
Vi räknade hem frugans Fiat 2020 (mot motsvarande bensinare) med bara 1000 mil per år. Min begagnade Volvo XC40 2024 kostade bara runt 20'-50' mer än motsvarande bensinare (som dock saknar många finesser som min bil har). Med 2500 mil per år räknar jag med stor vinst på detta köp mot motsvarande bensinare
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Detta med snittkörsträcka i Sverige är lite intressant. Vi har en massa bilar i landet som körs väldigt sporadiskt, dessa drar ju ner snittmilen radikalt. Var kan man se hur de nyare bilarna körs, säg de som är max 6 år gamla tex?
Finns massor av statistik som diskuterats här eller kanske i systertråden, finns såklart många som drar ner det men också många som drar upp det (taxi tex).
Så man kan gissa att snittet är något högre om man tar bort 20% ner och 20% upp som är sedvanligt. Dock kommer snittet aldrig att hamna på några 3000mil, kanske 1500mil är realistiskt. Tittar man tex bara på leasingbilar som jag inbillar mig består av nyare bilar tror jag snittet låg på 1300 eller så, minns inte exakt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D djac skrev:
Tja, jag kan inte bortse från att min elbil har egenskaper som jag saknar i fossilbilar,
Och jag kan inte bortse från att elbilen oftast har en massa egenskaper jag inte behöver.

Den bil jag har idag är en Skoda Octavia, kombi, årsmodell 2015, bensinare, 1,2-litersmotor på 77 kW och DSG-låda. Det enda jag saknar i den är adaptiv farthållare.

Om jag går in hos Skoda och bygger ihop en "ny" Octavia combi med de egenskaper jag "behöver" så kostar den ny 351 000.

Ska jag ha en bil med motsvarande lastutrymme från Skoda verkar det bli en Enyaq. Där verkar billigaste varianten kosta 569 900. Det är möjligt att den ändå har en massa finesser jag inte behöver, men varför ska jag betala mer för nåt jag inte vill ha?

Finns det nån annan tillverkare som har liknande modell till vettigare pris?
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vad baserar du det på? Jag hittar ingen statistik över körsträckor och bilars ålder.

Min nuvarande bil hade bara gått 800 mil när jag köpte den två år gammal (det berodde visserligen på att det varit bilfirmans lånebil), men sen har jag ju kört den lika mycket varje år sen jag köpte den för 10 år sen.
Du hittar det hos SCB.se.
Skriv körsträckor i sökfältet.
Ex.
Länk
Se PB tab 4.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.