Men kolla denna,
 
  • Gilla
Laxåplattan och 1 till
  • Laddar…
Det finns statistik på Mobilitysweden, excellistor man kan sortera i för att få ut körsträckor. Har kollat det nångång och det är väl ganska naturligt egentligen. Säljare, tjänstebilsförarna, taxibilar, budbilar hantverkare och andra som står för huvuddelen av nyförsäljningen lägger många mil på bilens första 3 år.

Sen kommer en vanlig svennebanan i mellanstor tätort, som mig, och köper den på KVD och kör 10 000mil på 10 år. Hälften till jobb och vardag och hälften till svärföräldrar i södern, fjäll och Legoland och sånt som hör livet till. Sen när bilen är 15 år kanske den blir besparad de längsta europaresorna och bara får rulla i tätorten som andrabil och då är den nere på 400mil trots daglig användning. Vi har en sån också.

Sen finns det såklart privatpendlare som kör långt men lika många tanter som kör 200 mil så snittet tar väl ut varann där också. Men tror en stor bulk människor bor ganska stadsnära och kör rätt begränsat.
 
jlind74 jlind74 skrev:
Du hittar det hos SCB.se.
Skriv körsträckor i sökfältet.
Ex.
Länk
Se PB tab 4.
OK, så:
Tabell över körsträckor och antal personbilar efter årsmodell och ägare år 2024, uppdelat på fysiska och juridiska personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett år gamla bilar körs 1346 mil i snitt av privatpersoner o 1629 mil i snitt av juridiska personer.
I snitt ca 4.8 mil om dagen.
En 10 år gammal bil ÅM2013 i detta fall, har kommit ner till 3,5 mil om dagen i snitt.
Diskussion om en massa veteranbilar mm kan vi egentligen lämna därhän eftersom det gäller betydligt äldre bilar än 10 år.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och jag kan inte bortse från att elbilen oftast har en massa egenskaper jag inte behöver.

Den bil jag har idag är en Skoda Octavia, kombi, årsmodell 2015, bensinare, 1,2-litersmotor på 77 kW och DSG-låda. Det enda jag saknar i den är adaptiv farthållare.

Om jag går in hos Skoda och bygger ihop en "ny" Octavia combi med de egenskaper jag "behöver" så kostar den ny 351 000.

Ska jag ha en bil med motsvarande lastutrymme från Skoda verkar det bli en Enyaq. Där verkar billigaste varianten kosta 569 900. Det är möjligt att den ändå har en massa finesser jag inte behöver, men varför ska jag betala mer för nåt jag inte vill ha?

Finns det nån annan tillverkare som har liknande modell till vettigare pris?
Tesla model Y har större bagage än Octavia, och nya Model 3 ska ha 3% mindre bagage än din skoda.. officiellt då.
 
Enligt samma mätmetod?

Vill minnas att de flesta räknar under hathyllan, medans Tesla räknar hela vägen upp till taket.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Enligt samma mätmetod?

Vill minnas att de flesta räknar under hathyllan, medans Tesla räknar hela vägen upp till taket.
Jag kollade carsized, men Teslorna är förvånansvärt rymliga.
 
L Laxåplattan skrev:
Det finns statistik på Mobilitysweden, excellistor man kan sortera i för att få ut körsträckor. Har kollat det nångång och det är väl ganska naturligt egentligen. Säljare, tjänstebilsförarna, taxibilar, budbilar hantverkare och andra som står för huvuddelen av nyförsäljningen lägger många mil på bilens första 3 år.

Sen kommer en vanlig svennebanan i mellanstor tätort, som mig, och köper den på KVD och kör 10 000mil på 10 år. Hälften till jobb och vardag och hälften till svärföräldrar i södern, fjäll och Legoland och sånt som hör livet till. Sen när bilen är 15 år kanske den blir besparad de längsta europaresorna och bara får rulla i tätorten som andrabil och då är den nere på 400mil trots daglig användning. Vi har en sån också.

Sen finns det såklart privatpendlare som kör långt men lika många tanter som kör 200 mil så snittet tar väl ut varann där också. Men tror en stor bulk människor bor ganska stadsnära och kör rätt begränsat.
Ganska stadsnära bor jag, men jag saknar kollektivtrafik så jag hamnar på runt 2500-3000 mil per år (den senare siffran är en uppskattning då jag upplever att jag kör mer sen jag bytte till elbil). Frugan har tidigare kört runt 1000 mil per år, men har nu bytt jobb och hamnar på 2000 mil hon också.

Stadsnära utan kollektivtrafik, då drar det fort iväg.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag kollade carsized, men Teslorna är förvånansvärt rymliga.
Teslorna är extremt välpacketerade så ger mycket utrymme jämfört med storlek. Kör en Model 3 och den sväljer oväntat mycket last, har inget problem att åka på en veckas semester med familjen.tex även om jag nu skaffat en bakbox.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Jag kollade carsized, men Teslorna är förvånansvärt rymliga.
Tesla Model Ys 854l är utan insynsskydd/hatthylla upp till tak bakom sätena, medans de flesta andra avser under hatthyllan.
Carsized anger senaste Octavian till 640l, och Skoda har föredömligt en skiss på vad de menar med 640l:
Skiss av Skoda Octavia som visar bilens dimensioner och volymer; bagageutrymmets volym anges till 640 liter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D
N Nerre skrev:
Och jag kan inte bortse från att elbilen oftast har en massa egenskaper jag inte behöver.

Den bil jag har idag är en Skoda Octavia, kombi, årsmodell 2015, bensinare, 1,2-litersmotor på 77 kW och DSG-låda. Det enda jag saknar i den är adaptiv farthållare.

Om jag går in hos Skoda och bygger ihop en "ny" Octavia combi med de egenskaper jag "behöver" så kostar den ny 351 000.

Ska jag ha en bil med motsvarande lastutrymme från Skoda verkar det bli en Enyaq. Där verkar billigaste varianten kosta 569 900. Det är möjligt att den ändå har en massa finesser jag inte behöver, men varför ska jag betala mer för nåt jag inte vill ha?

Finns det nån annan tillverkare som har liknande modell till vettigare pris?
Jag kan inte så mycket om alla nya bilar som kommer men det där vad man behöver och inte är ju dels individuellt och dels rörligt. Vi kan väl enas om att "behöver" är väl en överdrift, det handlar nog mer om vad man vant sig vid.

Så om man kört elbil ett tag och vant sig vid en del elbilsunika bekvämligheter så är det lätt att dessa hamnar på behöver-listan, precis som centrallås och luftkonditionering har jobbat sig in där över tid.
 
D djac skrev:
Jag kan inte så mycket om alla nya bilar som kommer men det där vad man behöver och inte är ju dels individuellt och dels rörligt. Vi kan väl enas om att "behöver" är väl en överdrift, det handlar nog mer om vad man vant sig vid.

Så om man kört elbil ett tag och vant sig vid en del elbilsunika bekvämligheter så är det lätt att dessa hamnar på behöver-listan, precis som centrallås och luftkonditionering har jobbat sig in där över tid.
Nyfiken fråga, vad är elbilsunika bekvämligheter för dig?
 
D
P PHPersson skrev:
Nyfiken fråga, vad är elbilsunika bekvämligheter för dig?
Det är rätt mycket, slippa tanka, motorkraft, ljudnivå, förvärmning/kylning, behålla temperatur, både tom bil och folk i bilen, det innebär att man kan vänta i bilen utan tomgång. Säkert en del annat som jag inte kommer på på rak arm.

Sen är de oftast bättre utrustade i grunden med sånt som man uppskattar, mjukvaran brukar vara mer funktionsrik, osv.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är rätt mycket, slippa tanka, motorkraft, ljudnivå, förvärmning/kylning, behålla temperatur, både tom bil och folk i bilen, det innebär att man kan vänta i bilen utan tomgång. Säkert en del annat som jag inte kommer på på rak arm.

Sen är de oftast bättre utrustade i grunden med sånt som man uppskattar, mjukvaran brukar vara mer funktionsrik, osv.
Har allt det i min hybrid ;). Men ja förstår dig.
 
D
P PHPersson skrev:
Har allt det i min hybrid ;). Men ja förstår dig.
Ja, jag säger inte att allt är omöjligt men det är enkelt på el.
 
P PHPersson skrev:
Har allt det i min hybrid ;). Men ja förstår dig.
En hybrid däremot, där snackar vi bil som aldrig kommer "löna sig" jänfört mot alternativen. Eldriften är alltid så pass obefintlig men dyr att den inte kommer betala igen sig ens om du kör bilen väldigt länge och mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.