1 820 368 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Varför spelar det någon roll hur detaljerna ser ut vid nybilsköp? Det är ju inget man ska ägna sig åt om man tänker hushållsekonomi. Tänker man inte hushållsekonomi utan värderar helt andra saker med en ny bil, så ska man självklart köpa en elbil, det är otroligt mycket bättre fordon rent generellt, tysta, effektstarka, balla, masor av finesser, momentan värme i kupén plus tusen fler anledningar.P PHPersson skrev:1. Det var inte menat som ett hån även om jag förstår att du tolkar det så, när jag läser vad jag själv skrev. Så ledsen för det… var menat egentligen som ett ironiskt sätt att påvisa orimligheten i att alla skall köpa beg bilar.
Att 70% av de nya bilarna känns rimligt men utan att ha fakta så är säker 20% köpta enmans / fåmansbolag där det i princip kan likställas med privatköp. Dessutom är kostnaden den samma oavsett så kostnaden för bilen skulle lika gärna kunnat ge högre lön.
Skattereglerna har skärpts i sin tolkning så operativ leasing ökar mot finansiell leasing och vissa företag har det tom med krav, effekten av detta är att totalpriset avgör kostnaden och inte bara inköpspriset. Med andra ord kommer man aktivt få välja en ”sämre” elbil mot en fossilbil för samma månadskostnad, så jag kan konstatera att få står inför en intressant framtid.
Vad gäller el / bensin så antyder du att elen är dyr och såvida du inte räknar med att med att man aldrig snabbladdar har du ändå vara lite för ”snål” i din beräkning?
Snabbladdning sker när man kör mer än 30 mil på en dag (cirka), dvs för normalbilisten väldigt sällan. Laddar man då på teslanätverket vilket är det mest utbyggda i europa, betalar man 4,5kr/kwh för det mesta. Säg att man kör 60 mil, det är väl en normal långresa för en genomsnittlig familj. Du laddar första 30 milen hemma till en kostnad av 100kr cirka. Snabbladdare för 300kr. Totalt 400kr för en resa på 60 mil, och vid destinationen laddar man ofta i den hyrda stugan/campingen/sommarstugan och fyller på billigt för hemresan som blir till samma pris som ditresan. Ett par sådana resor per år blir nån tusenlapp på sin höjd. Du får gärna dra av det från de 250 000kr man sparar in totalt på bränslekostnader. Själv laddar jag gratis på snabbladdare hela bilens livslängd, så jag har sparat ytterligare totalt 13 000kr/år på det (åker väldigt ofta väldigt långa sträckor). Kör man ofta långt ska man alltså ha en äldre model s, finns absolut ingenting som slår det. Billigaste bilen jag haft! Trodde att min gamla diesel jag köpte för 30 000kr var billig då den drar mindre än halvlitern milen. Men jag har kört den över 20 000mil och alla de hundratals tusen kronorna kunde jag lagt på en tesla redan då!
Sen finns det ju alltid dessa fossilbilister som kör 40mil enkel väg till det enda öde fjällpasset i landet utan laddare, och har alltid med sig fullastat skotersläp dit.
Det är inte jättemånga 3år+ beg bilar som man kör 30mil med i vinterklimat?V varpan1 skrev:Varför spelar det någon roll hur detaljerna ser ut vid nybilsköp? Det är ju inget man ska ägna sig åt om man tänker hushållsekonomi. Tänker man inte hushållsekonomi utan värderar helt andra saker med en ny bil, så ska man självklart köpa en elbil, det är otroligt mycket bättre fordon rent generellt, tysta, effektstarka, balla, masor av finesser, momentan värme i kupén plus tusen fler anledningar.
Snabbladdning sker när man kör mer än 30 mil på en dag (cirka), dvs för normalbilisten väldigt sällan. Laddar man då på teslanätverket vilket är det mest utbyggda i europa, betalar man 4,5kr/kwh för det mesta. Säg att man kör 60 mil, det är väl en normal långresa för en genomsnittlig familj. Du laddar första 30 milen hemma till en kostnad av 100kr cirka. Snabbladdare för 300kr. Totalt 400kr för en resa på 60 mil, och vid destinationen laddar man ofta i den hyrda stugan/campingen/sommarstugan och fyller på billigt för hemresan som blir till samma pris som ditresan. Ett par sådana resor per år blir nån tusenlapp på sin höjd. Du får gärna dra av det från de 250 000kr man sparar in totalt på bränslekostnader. Själv laddar jag gratis på snabbladdare hela bilens livslängd, så jag har sparat ytterligare totalt 13 000kr/år på det (åker väldigt ofta väldigt långa sträckor). Kör man ofta långt ska man alltså ha en äldre model s, finns absolut ingenting som slår det. Billigaste bilen jag haft! Trodde att min gamla diesel jag köpte för 30 000kr var billig då den drar mindre än halvlitern milen. Men jag har kört den över 20 000mil och alla de hundratals tusen kronorna kunde jag lagt på en tesla redan då!
Sen finns det ju alltid dessa fossilbilister som kör 40mil enkel väg till det enda öde fjällpasset i landet utan laddare, och har alltid med sig fullastat skotersläp dit.
Fast för att inte sväva iväg…
En beg elbil är oftast billigare än en beg fossilbil.
En ny elbil är oftast dyrare än en ny fossilbil.
Totalkostnad med likvärdiga bilar, eller hur?
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Och denna promillen av bilförare blir ett problem när de köper en elbil. "Jag har provat elbil och det var skit". Sedan övertygar personen tio personer att inte skaffa elbil, trots att de har gratis laddning på jobbet och aldrig kör långresor.V varpan1 skrev:
Jag har kommit fram till att det bästa man kan göra är att hålla med övertygade dieselbilister om att fortsätta köra diesel. Det är som 240-ägare. Med tiden ger de upp och "ska bara köra V70 ett litet tag till jag hittar en fräsch 240 igen". Eller Saab-entusiaster. Till slut skaffar de en "vinterbil" av annat märke, där vintern sträcker sig från kräftskivorna till midsommar.
Dieselförarna kommer skaffa en "pendlarbil" som till slut används till allt utom fjällresorna.
Jag har kommit fram till att det bästa är att vara helt transparent och ärlig, de som jag känner som har köpt elbil och vetat vad de köper har varit väldigt nöjda… Tvärt om har de som trott att elbilen de köpt skall gå 40mil på vintern varit väldigt missnöjda trots att det är samma bil de köpt. Problemet är väl att många på forum och framförallt bilförsäljare inte är helt transparenta.H HenrikHuslöse skrev:Och denna promillen av bilförare blir ett problem när de köper en elbil. "Jag har provat elbil och det var skit". Sedan övertygar personen tio personer att inte skaffa elbil, trots att de har gratis laddning på jobbet och aldrig kör långresor.
Jag har kommit fram till att det bästa man kan göra är att hålla med övertygade dieselbilister om att fortsätta köra diesel. Det är som 240-ägare. Med tiden ger de upp och "ska bara köra V70 ett litet tag till jag hittar en fräsch 240 igen". Eller Saab-entusiaster. Till slut skaffar de en "vinterbil" av annat märke, där vintern sträcker sig från kräftskivorna till midsommar.
Dieselförarna kommer skaffa en "pendlarbil" som till slut används till allt utom fjällresorna.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
ID4 och liknande är ju i den häraden, Model Y LR något bättre. Hur nu degradering och hastighet slår ut..P PHPersson skrev:
P PHPersson skrev:Det är inte jättemånga 3år+ beg bilar som man kör 30mil med i vinterklimat? Varför utgår vi från att det är vinter året om? Min numera 7 år gamka Kia E-niro 2019 gick 50 mil på 80-väg, 40 mil på svensk motorväg. Vintertid 37 mil blandad landsväg/motorväg i riktigt vinterväder med snömodd. [media] Min TOLV år gamla tesla gör 35-37 mil sommartid på motorväg och 20-25 mil på motorväg i vinterväder. Tittar man på 3-5 år gamla elbilar ser det ännu bättre ut, förstås!
P PHPersson skrev:Fast för att inte sväva iväg…
En beg elbil är oftast billigare än en beg fossilbil. Ja, i totalkostnad
En ny elbil är oftast dyrare än en ny fossilbil. Ja
Totalkostnad med likvärdiga bilar, eller hur? Du har glömt bort att syfta på något i denna meningen. Men totalkostnaden för mitt ägande av en model S är densamma som för en 6 år gammal ganska välutrustad Hyundai kombi, jag vet för jag räknade ganska detaljerat på detta när jag valde bil. Jag valde då förstås teslan eftersom det är otroligt mycket mer bil för pengarna, och större lastkapacitet. Jag räknade också med att lägga extra 30 000kr/år på reparationer av teslan, dvs ett batteribyte ingår i kalkylen, men är förstås inte alls säkert att det behövs.
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Det där blir skevt. Bilar körs mycket när de är nya. När de är 15 år gamla körs de mycket mindre. Kapitalkostnaden för en gammal bil är så låg att man har råd att ha den stående för de fåtaliga tillfällen man behöver den.N Nerre skrev:
Om bilen börjar med att gå 2000 mil första året så kanske den får ihop 500 mil femtonde året. Det är därför man i genomsnitt får så låga årliga körsträckor för bilar.
Vad baserar du det på? Jag hittar ingen statistik över körsträckor och bilars ålder.H HenrikHuslöse skrev:
Min nuvarande bil hade bara gått 800 mil när jag köpte den två år gammal (det berodde visserligen på att det varit bilfirmans lånebil), men sen har jag ju kört den lika mycket varje år sen jag köpte den för 10 år sen.
Det jag säger är att du spekulerar om framtida värdeförändringar, ungefär som de som i andra trådar att om man bara köper aktier så kommer ens pengar alltid öka med 8% per år.P PHPersson skrev:
Sen säger du att man inte kan räkna ut vad bränslekostnaden blir idag, även om man har priserna tillgängliga.
Jag måste säga att denna logik hänger jag inte med på?
Det säger jag inte… vad jag säger är att man inte kan veta vad bränslebesparingen blir de kommande 3 åren eller hur länge man nu avser äga bilen, precis på samma sätt som man inte vet vad den är värd när man säljer den.D djac skrev:Det jag säger är att du spekulerar om framtida värdeförändringar, ungefär som de som i andra trådar att om man bara köper aktier så kommer ens pengar alltid öka med 8% per år.
Sen säger du att man inte kan räkna ut vad bränslekostnaden blir idag, även om man har priserna tillgängliga.
Jag måste säga att denna logik hänger jag inte med på?
Men till skillnad från bränslet kan man i vissa fall faktiskt vet restvärdet (operativ leasing, privatleasing etc). Då är elbilen dyrare.