1 820 411 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nästan, du vet inte värdeutvecklingen men om du ställer ut en option så vet du såklart vad du får, sen kommer detta alltid vara över eller under marknadsvärdet, vilket vet man inte förrän efteråt.P PHPersson skrev:Det säger jag inte… vad jag säger är att man inte kan veta vad bränslebesparingen blir de kommande 3 åren eller hur länge man nu avser äga bilen, precis på samma sätt som man inte vet vad den är värd när man säljer den.
Men till skillnad från bränslet kan man i vissa fall faktiskt vet restvärdet (operativ leasing, privatleasing etc). Då är elbilen dyrare.
Ja, framåt hoppas och tror jag att fossila drivmedel blir avsevärt mycket dyrare, elen gissar jag inte kommer röra på sig så mycket, sen kan man ju ladda solel större delen av året så påverkan blir mindre.
Fast vissa avtal får du inte lösa ut bilen vare sig du vill eller inte så du är priset fast (om du inte förstör bilen dvs).D djac skrev:Nästan, du vet inte värdeutvecklingen men om du ställer ut en option så vet du såklart vad du får, sen kommer detta alltid vara över eller under marknadsvärdet, vilket vet man inte förrän efteråt.
Ja, framåt hoppas och tror jag att fossila drivmedel blir avsevärt mycket dyrare, elen gissar jag inte kommer röra på sig så mycket, sen kan man ju ladda solel större delen av året så påverkan blir mindre.
Säg att man kör 3000mil på 3år som kan man också köpa 1500liter diesel och ställa i en tank. Så är priset fast, svårare med el
Ja men såklart kan man avtala om ett pris tre år bort men vad jag menar är att det är inte marknadspriset, de utan avtal är inte bundna att köpa/sälja till det priset.P PHPersson skrev:
Ja, så är det men det kan man ju göra även om man har elbil och hoppas på att bränslepriserna går upp, sen kan man sälja dieseln på marknaden och göra en slant
Kan manD djac skrev:Ja men såklart kan man avtala om ett pris tre år bort men vad jag menar är att det är inte marknadspriset, de utan avtal är inte bundna att köpa/sälja till det priset.
Ja, så är det men det kan man ju göra även om man har elbil och hoppas på att bränslepriserna går upp, sen kan man sälja dieseln på marknaden och göra en slant![]()
D djac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.brandtbil.se/kampanjer/...sbPt4Vr7yLwxsaY9QJejnL76wGJKRoBFjcgWN3gw1x1tf
På Volvon är det dessutom 12månaders längre avtal och ändå 1000kr / månad dyrare.
Ja, jag kan absolut ingenting om Peugeot men typiskt är exempelvis fossilbilen slöare och bullrigare och har en del andra sämre egenskaper men sen har den längre räckvidd, så det är svårt att jämföra, sen kan man ju tycka att de är samma för att det är samma kaross.P PHPersson skrev:
Restvärdet väljer man ju själv...P PHPersson skrev:Det säger jag inte… vad jag säger är att man inte kan veta vad bränslebesparingen blir de kommande 3 åren eller hur länge man nu avser äga bilen, precis på samma sätt som man inte vet vad den är värd när man säljer den.
Men till skillnad från bränslet kan man i vissa fall faktiskt vet restvärdet (operativ leasing, privatleasing etc). Då är elbilen dyrare.
Hm, bra jämförelse, 15oo kr/ månad i skllnad/månad mellan billigaste hybrid o billigaste elbil.P PHPersson skrev:
Med ett bensinpris på 16 kr så behöver man spara in typ 90 l bensin (man kör väl mer än 180 mil på en månad så det går ju bra)+ säg 500 kr i el om man kan ladda hemma.
Känns inte direkt som jag vill ha en hybrid.
Med det resonemanget finns det aldrig ”samma”.D djac skrev:
Det här tycker jag var ett bra exempel på likvärdiga versioner. Effekten är 145, 190 respektive 210 hk. Bullret i högre hastigheter beror oftast mest på vindbrus och däck. Räckvidden skiljer, tycker du att den också ska vara samma mellan el och bensin för att jämföra?
Jag tycker att det är intressant att jämföra kostnad trots att det finns variationer i vissa egenskaper, speciellt de egenskaper som kommer som en följd av drivlinan. Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha 120 mil räckvidd i elbilen eller 700 hk i dieselmotorn.
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Statistik finns från andra länder som visar trenden. Här är en italiensk studie:N Nerre skrev:
https://www.researchgate.net/public...y_with_vehicle_age_on_air_pollutant_emissions
Titta i grafen som heter Figure 3 i rapporten så kan du se att för dieselbilar var körsträckan 2200 mil första året och mindre än 500 mil efter 15 år.
Tja, jag kan inte bortse från att min elbil har egenskaper som jag saknar i fossilbilar, oftast är utrustningsnivån också högre och får läggas till, på samma sätt kan man inte bortse från exempelvis räckvidden för en fossilbil, om man nu kör så att man behöver det.P Pin skrev:Med det resonemanget finns det aldrig ”samma”.
Det här tycker jag var ett bra exempel på likvärdiga versioner. Effekten är 145, 190 respektive 210 hk. Bullret i högre hastigheter beror oftast mest på vindbrus och däck. Räckvidden skiljer, tycker du att den också ska vara samma mellan el och bensin för att jämföra?
Jag tycker att det är intressant att jämföra kostnad trots att det finns variationer i vissa egenskaper, speciellt de egenskaper som kommer som en följd av drivlinan. Det är inte ekonomiskt försvarbart att ha 120 mil räckvidd i elbilen eller 700 hk i dieselmotorn.
Det jag försöker säga är att skillnaderna är enorma men kan både vara väsentliga och oväsentliga, det beror på bedömaren, det lär därför vara svårt att komma överens i frågan.
Jag vet bara att redan innan elbilen så fick man betala mer för en E500 än en E180diesel, även om den högre effekten var oförsvarbar, däremot var det brett accepterat att mer effekt kostade extra.
Snittet ligger på någonstans 1100mil per år. Så för de allra flesta är det billigare med hybriden. Väldigt få kör mer än 2000mil per år som vi konstaterat här... men för några få som kör 2500mil + per år finns det såklart ekonomi i det förutsatt att man då inte snabbladdar för mycket.K karlmb skrev:Hm, bra jämförelse, 15oo kr/ månad i skllnad/månad mellan billigaste hybrid o billigaste elbil.
Med ett bensinpris på 16 kr så behöver man spara in typ 90 l bensin (man kör väl mer än 180 mil på en månad så det går ju bra)+ säg 500 kr i el om man kan ladda hemma.
Känns inte direkt som jag vill ha en hybrid.
Låter som att du inte vill jämföra =)D djac skrev: