D djac skrev:
Svårt att fastslå, försök har gjorts men det är inte lätt att hitta jämförbara bilar.
Det är tämligen enkelt, kan du nämna en elbil som har motsvarande fossilbil som inte sjunkit rejält mycket mer i värde?
 
Jag kollar lite till och från på bil.
Kruxet med elbilarna är att de kan ha 500 hk men kanske inte får dra mer än 1000 kg. Samtidigt som en vanlig diesel på 150 hk i t.ex en Tiguan får dra 2500 kg.
Så för min del är en likvärdig flytbränslebil för en 1000 kg elbil med 500 hk snikversionerna med en 1,2 liters bensinare. Då blir det prisskillnad.

Just nu är jag lite inne på att privatleasa en Tesla Y för 5231 kr/mån i 36 månader och 1500 mil/år.
 
V varpan1 skrev:
Det är en no-brainer numera att det är billigare att köra elbil. Köpte min för cirka 250 000kr. För en stor modern bil, driven av el. Du får inte en modern audi, bmw, volvo, eller för den delen kia för lägre pris än så. Milkostnad 1-2kr/mil. Snabbladdar den bilen gratis för alltid. Det är helt sjukt vad billig den är att äga!
Har också en gammal mycket billig liten smidig snål dieselbil, väljer allra oftast att köra elbilen för att det blir billigast!
Nja, kikade nyligen på Tesla model X ~4år gammal för 3-400.000kr som är ett lågt pris med tanke på att de kostar nya 1.2-1.4miljoner tills de las ner. Men Trygghansa skulle ha 36.000kr/år för stor bilförsäkring, den höjningen av försäkringpremie motsvarar vad jag tankar min V8 varje år = Jag åker gratis med min nu 10år gamla Pickis som köptes 2år gammal som jag fortfarande är nöjd med + har flak som inte Teslan har ;) Så jag sitter lugnt i båten några år till känns det som ;)
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Poängen är att nya elbilar är mycket dyrare än nya fossilbilar generellt, bara för att även fossilbilen också är dyr så kan du inte generalisera.
Vad du tycker är rimligt är inte verkligheten för många...
Nej det är ju inte alls en poäng. Det är din åsikt som du tycker, men det är inte verkligheten. :)
Räkna på 20 000mil för din fossilbil så får du med dagens bränslepriser lägga 200 000kr på bränsle, men det är en grov överslagsräkning - det är osannolikt att det fortsätter vara så billigt som nu med fossilbränslepriser, så den verkliga summan är sannolikt närmare 300 000kr.

För en elbil kostar 20 000mil 50 000kr med dagens elpriser, och då har vi verkligen höga elpriser för tillfället, vilket ju högern dyrt och heligt lovat att få ner. :)

Differensen i bara bränslekostnad är alltså 150 000-250 000kr. Det är faktiskt så att det räcker till att lägga mer pengar på den nyköpta bilen och investera i en elbil istället, ifall du tänkt ha bilen under lång tid. Och det går då jämnt ut. (Att köpa en ny bil för att ha den några få år är så hål i huvudet för hushållsekonomin oavsett om det är elbil eller fossilbil att det behöver vi inte ens ta upp.)
Köper man en begagnad elbil gör det lägre bränslepriset så mycket för totalkostnaden att det absolut inte går att påstå att en fossilbil är billigare.
Sen slipper man i regel service på en elbil, vad kostar en årsservice på en volvo? 8 000kr?
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Jag kollar lite till och från på bil.
Kruxet med elbilarna är att de kan ha 500 hk men kanske inte får dra mer än 1000 kg. Samtidigt som en vanlig diesel på 150 hk i t.ex en Tiguan får dra 2500 kg.
Så för min del är en likvärdig flytbränslebil för en 1000 kg elbil med 500 hk snikversionerna med en 1,2 liters bensinare. Då blir det prisskillnad.

Just nu är jag lite inne på att privatleasa en Tesla Y för 5231 kr/mån i 36 månader och 1500 mil/år.
Det är mycket man kan trixa med, många som vill ha elbil rättfärdigar det med att en AWD bensinbil med samma effekt är svindyr.

När det i praktiken vid val av vanlig bil hade funkat utmärkt med 180hk. T.ex. Passat Alltrack mot en Model Y LR AWD är två bilar som båda skulle fungera utmärkt för mitt behov.

Synd att många elbilar har låg dragvikt, det är väl främst bromsarna som sätter begränsningen som för t.ex. ID4. Det har dom justerat på ID Polo/Cross som nu får skivbromsar runt om, kanske mest en försäljningsdeal iofs.
 
  • Gilla
hydrolift
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Synd att många elbilar har låg dragvikt, det är väl främst bromsarna som sätter begränsningen som för t.ex. ID4. Det har dom justerat på ID Polo/Cross som nu får skivbromsar runt om, kanske mest en försäljningsdeal iofs.
Mitt intryck är snarare att det är transmissionen eller batteriet det gäller. Trumbromsar är ju ingenting nytt. Och bensindrivna bilar med trumbromsar bak brukar inte vara lika begränsade i dragvikt. Bromsar är ju något av en öm punkt på alla bilar. Och skivbromsar bak brukar rosta orimligt fort om man kör normalt.

För många blir det ju även en begränsning att totalvikten blir så hög att man måste ha BE-kort.
 
Mikael_L
H hydrolift skrev:
Jag kollar lite till och från på bil.
Kruxet med elbilarna är att de kan ha 500 hk men kanske inte får dra mer än 1000 kg. Samtidigt som en vanlig diesel på 150 hk i t.ex en Tiguan får dra 2500 kg.
Så för min del är en likvärdig flytbränslebil för en 1000 kg elbil med 500 hk snikversionerna med en 1,2 liters bensinare. Då blir det prisskillnad.

Just nu är jag lite inne på att privatleasa en Tesla Y för 5231 kr/mån i 36 månader och 1500 mil/år.
Ja så är för en del.
Jag har i princip inget alls behov av att dra. Men elbilen jag kör nu hade redan drag, så någon enstaka gång har det faktiskt hängts på ett 600 kg obromsat släp med lite trädgårdsavfall till återvinningscentralen.

En del har förstås speciella behov så valet av bil blir ganska begränsat, så är det, så har det alltid varit, inget nytt som kom med elbilar.
 
V varpan1 skrev:
Nej det är ju inte alls en poäng. Det är din åsikt som du tycker, men det är inte verkligheten. :)
Räkna på 20 000mil för din fossilbil så får du med dagens bränslepriser lägga 200 000kr på bränsle, men det är en grov överslagsräkning - det är osannolikt att det fortsätter vara så billigt som nu med fossilbränslepriser, så den verkliga summan är sannolikt närmare 300 000kr.

För en elbil kostar 20 000mil 50 000kr med dagens elpriser, och då har vi verkligen höga elpriser för tillfället, vilket ju högern dyrt och heligt lovat att få ner. :)

Differensen i bara bränslekostnad är alltså 150 000-250 000kr. Det är faktiskt så att det räcker till att lägga mer pengar på den nyköpta bilen och investera i en elbil istället, ifall du tänkt ha bilen under lång tid. Och det går då jämnt ut. (Att köpa en ny bil för att ha den några få år är så hål i huvudet för hushållsekonomin oavsett om det är elbil eller fossilbil att det behöver vi inte ens ta upp.)
Köper man en begagnad elbil gör det lägre bränslepriset så mycket för totalkostnaden att det absolut inte går att påstå att en fossilbil är billigare.
Sen slipper man i regel service på en elbil, vad kostar en årsservice på en volvo? 8 000kr?
Jag tycker du är lite hård för du antar att bensinen skall bli mycket dyrare och du antar att elen skall bli billigare… det är antaganden och även om jag tror du har rätt så blir det konstigt att jämföra med gissningar. 20 000mil är dessutom 18år eller så. Jag tror det är ytterst få som räknar på ett bilägande i 18år.

Men vi gör som du föreslår… alla köper en 2-3år gammal bil med 2000mil, då blir elbilen kanon. Skall vi skicka ett gruppmeddelande till tex Volvo att de istället bygger begagnade elbilar? Jag kan tänka mig en EX60, 2000mil för säg 350 000kr. Perfekt
 
Unikt namn
H HenrikHuslöse skrev:
Här är pudelns kärna. Bensin har blivit billig. För tio år sedan 2016 kostade bensinen 13,20 kr/l. Nu kostar den 15,50 kr/l. Hade den följt inflationen hade den kostat 17,50 kr/l. Man kunde väntat sig höjda miljöskatter och liknande så att den kanske kostat 18,50 kr/l.

Förr räknande jag att elbilen var 8 kr billigare per mil. Fossilkramarna i högern och kärnkraftmotståndarna i vänstern har minskat det. Bra jobbat.
Jag betalade ca17 kr när jag tankade i förrgår.
 
Mikael_L
P PHPersson skrev:
Jag tycker du är lite hård för du antar att bensinen skall bli mycket dyrare och du antar att elen skall bli billigare… det är antaganden och även om jag tror du har rätt så blir det konstigt att jämföra med gissningar. 20 000mil är dessutom 18år eller så. Jag tror det är ytterst få som räknar på ett bilägande i 18år
I stort sett tror jag att det kommer att fortsätta vara ungefär samma transportkostnader i framtiden, eller möjligen lite dyrare.

Utom möjligen för dem med elbil och egna solceller, som kommer att kunna "tanka" med eget framställt bränsle under stora delar av året.
P PHPersson skrev:
Men vi gör som du föreslår… alla köper en 2-3år gammal bil med 2000mil, då blir elbilen kanon. Skall vi skicka ett gruppmeddelande till tex Volvo att de istället bygger begagnade elbilar? Jag kan tänka mig en EX60, 2000mil för säg 350 000kr. Perfekt
Den biten sköts just för tillfället om genom företagsleasing, det är här marknaden förses med 3 år gamla (nya?) bilar
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
I stort sett tror jag att det kommer att fortsätta vara ungefär samma transportkostnader i framtiden, eller möjligen lite dyrare.

Utom möjligen för dem med elbil och egna solceller, som kommer att kunna "tanka" med eget framställt bränsle under stora delar av året.
Tror precis som du där, de som kan ladda hemma när solen lyser blir nog vinnare!
 
P PHPersson skrev:
Jag tycker du är lite hård för du antar att bensinen skall bli mycket dyrare och du antar att elen skall bli billigare… det är antaganden och även om jag tror du har rätt så blir det konstigt att jämföra med gissningar. 20 000mil är dessutom 18år eller så. Jag tror det är ytterst få som räknar på ett bilägande i 18år.

Men vi gör som du föreslår… alla köper en 2-3år gammal bil med 2000mil, då blir elbilen kanon. Skall vi skicka ett gruppmeddelande till tex Volvo att de istället bygger begagnade elbilar? Jag kan tänka mig en EX60, 2000mil för säg 350 000kr. Perfekt
Du gör det ganska knepigt att diskutera när du hoppar över delar av det jag skriver, och andra delar verkar du ändra på i ditt huvud.

1 Jag har skrivit ett spann utgående från dagens fossilbränslepriser, upp till en nivå med priser nästan lika höga som för ett par åt sedan, så jag har inte alls antagit högre bensinpriser i kalkylen utan jag har angett ett spann.

2 För elpriser har jag överhuvudtaget inte ens angett ett spann, jag har räknat på dagens höga priser och inget annat!! Alltså medvetet sannolikt missgynnat elbilen då man kan anta att priserna på sikt inte blir ännu högre eftersom det är en så het politisk fråga. Men jag räknade ändå med dagens priser just för att slippa din kommentar som jag förutsåg, men du lyckades ändå komma med den. Jag förstår inte hur du lyckas.

3 Som jag skrivit, och nu upprepar, låt företagen lägga pengar på nya bilar som vi sedan drar nytta av begagnade. Varför håller du på och raljerar om gruppmeddelanden till volvo för att håna mig? Du borde håna dig själv istället som inte verkar läskunnig?
För kännedom är 7 av 10 nyregistrerade bilar registrerade på företag (men det är osäkert om du klarar att läsa enda hit och förstå, eftersom du inte gjort det tidigare).
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Det är tämligen enkelt, kan du nämna en elbil som har motsvarande fossilbil som inte sjunkit rejält mycket mer i värde?
Det är både intressant och ointressant, om man inte är bilhandlare, de går ju lite upp och ner i värden och det går ju inte sälja igår, så har man inte sålt eller planerar att sälja omedelbart så vet man inte.

Hur länge man har sina bilar är ju individuellt och det är först när man gjort hela cykeln som man har svaren.

Men tillbaks till det jag kommenterade, det har diskuterats jättemycket här vad en elbil kostar jämfört med en fossil och det faller oftast på att man inte är ense om att de går att jämföra.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Du gör det ganska knepigt att diskutera när du hoppar över delar av det jag skriver, och andra delar verkar du ändra på i ditt huvud.

1 Jag har skrivit ett spann utgående från dagens fossilbränslepriser, upp till en nivå med priser nästan lika höga som för ett par åt sedan, så jag har inte alls antagit högre bensinpriser i kalkylen utan jag har angett ett spann.

2 För elpriser har jag överhuvudtaget inte ens angett ett spann, jag har räknat på dagens höga priser och inget annat!! Alltså medvetet sannolikt missgynnat elbilen då man kan anta att priserna på sikt inte blir ännu högre eftersom det är en så het politisk fråga. Men jag räknade ändå med dagens priser just för att slippa din kommentar som jag förutsåg, men du lyckades ändå komma med den. Jag förstår inte hur du lyckas.

3 Som jag skrivit, och nu upprepar, låt företagen lägga pengar på nya bilar som vi sedan drar nytta av begagnade. Varför håller du på och raljerar om gruppmeddelanden till volvo för att håna mig? Du borde håna dig själv istället som inte verkar läskunnig?
För kännedom är 7 av 10 nyregistrerade bilar registrerade på företag (men det är osäkert om du klarar att läsa enda hit och förstå, eftersom du inte gjort det tidigare).
1. Det var inte menat som ett hån även om jag förstår att du tolkar det så, när jag läser vad jag själv skrev. Så ledsen för det… var menat egentligen som ett ironiskt sätt att påvisa orimligheten i att alla skall köpa beg bilar.
Att 70% av de nya bilarna känns rimligt men utan att ha fakta så är säker 20% köpta enmans / fåmansbolag där det i princip kan likställas med privatköp. Dessutom är kostnaden den samma oavsett så kostnaden för bilen skulle lika gärna kunnat ge högre lön.

Skattereglerna har skärpts i sin tolkning så operativ leasing ökar mot finansiell leasing och vissa företag har det tom med krav, effekten av detta är att totalpriset avgör kostnaden och inte bara inköpspriset. Med andra ord kommer man aktivt få välja en ”sämre” elbil mot en fossilbil för samma månadskostnad, så jag kan konstatera att få står inför en intressant framtid.

Vad gäller el / bensin så antyder du att elen är dyr och såvida du inte räknar med att med att man aldrig snabbladdar har du ändå vara lite för ”snål” i din beräkning?
 
D djac skrev:
Det är både intressant och ointressant, om man inte är bilhandlare, de går ju lite upp och ner i värden och det går ju inte sälja igår, så har man inte sålt eller planerar att sälja omedelbart så vet man inte.

Hur länge man har sina bilar är ju individuellt och det är först när man gjort hela cykeln som man har svaren.

Men tillbaks till det jag kommenterade, det har diskuterats jättemycket här vad en elbil kostar jämfört med en fossil och det faller oftast på att man inte är ense om att de går att jämföra.
Jag tycker oftast det faller på att de som vill att en elbil skall vara billigare säger precis som du nu, att man inte vet förrän den är såld.
Men däremot räknar man gärna på hur mycket billigare en elbil är att köpa drivmedel till trots att man vet lika lite om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.