1 820 468 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Få sparar pengar på bilar. Och att räkna utifrån driftkostnaden på två bilar man redan köpt synes meningslöst.
Men om man räknar med att köra 3000 mil per år och 5 kr billigare per mil. Vi antar alla andra kostnader lika (det finns dock en del som talar för elbilen där). Då "sparar" man in 15000 kr per år. Skiljer det 100 000 så har man "tjänat" in det på under 7 år. Köper man en begagnad elbil så skiljer det oftast inte så mycket som 100' i pris. Min 2024 Volvo XC40 skiljer kanske 40' i pris mot en bensinare (motsvarande modell finns inte så det går inte jämföra). Då är vi nere på tre år med 3000 mil. Fyra med 2000 mil per år.Nötegårdsgubben skrev:
Jag räknar i praktiken på en besparing på mer än 5 kr per mil. Elen hemma är ju oftast mycket billigare än så. Fast jag borde kanske räkna in säkringsstorleken hemma också...
Det ger en ökad kostnad på 800 kr/år. Hade jag inte haft elbil i huset så hade jag inte behövt 20A utan klarat mig med 16A. En konsekvens av att jag köpte LLVP. Men då nåste jag iofs balansera om faserna också. Och jag kan helt glömma att köra badtunnan när tvättmaskin eller diskmaskin kör. Om jag inte fixar styrning för det förstås...
Men egentligen klarar jag nog mig på 16A även med två elbilar, men då måste de vara inkopplade varje natt för påfyllning. Men det är det inte värt.
Och med 1500 mil per år 14 respektive 6 år. Om vi räknar med kapitalkostnad på låt oss säga 5% så bli det sämre kalkyl speciellt vid exemplet 100 000 högre pris. Besparingen år ett på 15000 blir då bara 10 000.
Du glömmer saker som laddare? De 100 000 kostar också något? Iaf brukar inte jag kunna hämta ut dem gratis på bankenpacman42 skrev:
Men om man räknar med att köra 3000 mil per år och 5 kr billigare per mil. Vi antar alla andra kostnader lika (det finns dock en del som talar för elbilen där). Då "sparar" man in 15000 kr per år. Skiljer det 100 000 så har man "tjänat" in det på under 7 år. Köper man en begagnad elbil så skiljer det oftast inte så mycket som 100' i pris. Min 2024 Volvo XC40 skiljer kanske 40' i pris mot en bensinare (motsvarande modell finns inte så det går inte jämföra). Då är vi nere på tre år med 3000 mil. Fyra med 2000 mil per år.
Jag räknar i praktiken på en besparing på mer än 5 kr per mil. Elen hemma är ju oftast mycket billigare än så. Fast jag borde kanske räkna in säkringsstorleken hemma också...
Det ger en ökad kostnad på 800 kr/år. Hade jag inte haft elbil i huset så hade jag inte behövt 20A utan klarat mig med 16A. En konsekvens av att jag köpte LLVP. Men då nåste jag iofs balansera om faserna också. Och jag kan helt glömma att köra badtunnan när tvättmaskin eller diskmaskin kör. Om jag inte fixar styrning för det förstås...
Men egentligen klarar jag nog mig på 16A även med två elbilar, men då måste de vara inkopplade varje natt för påfyllning. Men det är det inte värt.
Jag vet inte hur länge snittet är på att äga en bil, men så som det ser ut nu betalar de flesta mer för en elbil även om få erkänner det eller ens förstår det.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag har med kapitalkostnad på insatsen och räntekostnad på lån i mina TCO kalkyler.P PHPersson skrev:
Sen får man inte glömma malus skatten på nya bensinbilar
Många vill ha den fina bilen och blundar gärna för vad den faktiskt kostar totalt sett.
Mina laddare har kostat 1000 kr stycket. Den ena kostade iofs 500kr till i form av den pollare som den sitter i, men pollaren skulle jag ha ändå.P PHPersson skrev:
Det är en no-brainer numera att det är billigare att köra elbil. Köpte min för cirka 250 000kr. För en stor modern bil, driven av el. Du får inte en modern audi, bmw, volvo, eller för den delen kia för lägre pris än så. Milkostnad 1-2kr/mil. Snabbladdar den bilen gratis för alltid. Det är helt sjukt vad billig den är att äga!
Har också en gammal mycket billig liten smidig snål dieselbil, väljer allra oftast att köra elbilen för att det blir billigast!
Har också en gammal mycket billig liten smidig snål dieselbil, väljer allra oftast att köra elbilen för att det blir billigast!
Vi får nog hålla isär äpplen och äpplen… begagnade elbilar är billiga eftersom de nya har så mycket sämre andrahandsvärde än en fossilbil. Dvs ny elbil är mycker dyrare än motsvarande fossilbil, 3år + elbil billigare än fossilbil.V varpan1 skrev:Det är en no-brainer numera att det är billigare att köra elbil. Köpte min för cirka 250 000kr. För en stor modern bil, driven av el. Du får inte en modern audi, bmw, volvo, eller för den delen kia för lägre pris än så. Milkostnad 1-2kr/mil. Snabbladdar den bilen gratis för alltid. Det är helt sjukt vad billig den är att äga!
Har också en gammal mycket billig liten smidig snål dieselbil, väljer allra oftast att köra elbilen för att det blir billigast!
Men, köper man en ny bil tar man ju alltid ett av sitt livs sämsta beslut rent ekonomiskt, oavsett vilken bil. Vi skulle väl inte blanda äpplen och päron? För du blandar ju nu lyxkonsumtion med hushållsekonomi. Det rimliga är ju att låta företagsleasing stå för nybilsköpen, så skördar vi andra frukterna av detta på begagnatmarknaden!P PHPersson skrev:
Poängen är att nya elbilar är mycket dyrare än nya fossilbilar generellt, bara för att även fossilbilen också är dyr så kan du inte generalisera.V varpan1 skrev:Men, köper man en ny bil tar man ju alltid ett av sitt livs sämsta beslut rent ekonomiskt, oavsett vilken bil. Vi skulle väl inte blanda äpplen och päron? För du blandar ju nu lyxkonsumtion med hushållsekonomi. Det rimliga är ju att låta företagsleasing stå för nybilsköpen, så skördar vi andra frukterna av detta på begagnatmarknaden!
Vad du tycker är rimligt är inte verkligheten för många...
Svårt att fastslå, försök har gjorts men det är inte lätt att hitta jämförbara bilar.P PHPersson skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 525 inlägg
Här är pudelns kärna. Bensin har blivit billig. För tio år sedan 2016 kostade bensinen 13,20 kr/l. Nu kostar den 15,50 kr/l. Hade den följt inflationen hade den kostat 17,50 kr/l. Man kunde väntat sig höjda miljöskatter och liknande så att den kanske kostat 18,50 kr/l.pacman42 skrev:
Förr räknande jag att elbilen var 8 kr billigare per mil. Fossilkramarna i högern och kärnkraftmotståndarna i vänstern har minskat det. Bra jobbat.