1 822 437 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Byggveteran
· Kalmar
· 559 inlägg
TCO är viktigast och räknar man på det så är elbilar av alla märken en katastrofalt dålig investering.
total Cost Ownership
total Cost Ownership
Menar egentligen inte så mycket mer än att att det blir konstigt att ha argumentet att den kom 2021. Tar du Model S från 2025 (facelift) laddar den snabbare än din, går betydligt länge, är snabbare och ändå kom den 2012 om jag minns rätt. Bilar utvecklas så jag tänker att du borde jämföra med andra bilar från 2024 för annars vinner nog Tesla över alla med marginal =)S sinuslinus skrev:Har inte sålt bilen och har inte planerat för det så jag vet inte värdeminskningen. 😉
Det är 2,5 år fabriksgaranti kvar just nu…
Kollade köpekontraktet och bilen kostade 578000kr minus 50000kr klimatbonus så 528000 kronor.
Billigare än vad både Enyaq, ID.4 och EV6 kostade. Model Y var också mycket dyrare tills den dagen då Tesla sänkte priset på Model Y med typ 100000kr över en natt.
En kompis köpte en Tesla Model S 2017 (med fri laddning) ungefär samtidigt för 400000kr. Det tyckte inte jag var värt. Vad kostade den ny? 1 miljon?
Hade jag köpt idag så hade jag köpt en begagnad Ioniq 5 men det fanns inga vettiga begagnade elbilar innan 2021-2022.
Ioniq 5 passar vår familj perfekt och vi trivs med den.
Vad menar du är ”rätt så mycket sämre än en Model S 2024” med min bil rent konkret?
Model S 2024 fanns väl bara att köpa som performance eller så för typ 1,2 miljoner?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Model S var ju totalt olika bilar 2012 och 2025.P PHPersson skrev:Menar egentligen inte så mycket mer än att att det blir konstigt att ha argumentet att den kom 2021. Tar du Model S från 2025 (facelift) laddar den snabbare än din, går betydligt länge, är snabbare och ändå kom den 2012 om jag minns rätt. Bilar utvecklas så jag tänker att du borde jämföra med andra bilar från 2024 för annars vinner nog Tesla över alla med marginal =)
Har för mig att 2017 toppar snabbladdningen på 125 kW och har en brant kurva.
Model S 2025 verkar ha en genomsnittlig laddeffekt på 129 kW mellan 10-80%. Min bil har 189 kW 10-80%. Så Tesla är inte bäst på allt. 😉
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
129 låter lågt, var fick du den datan ifrån? Jag absolut, jag håller med dig! =)S sinuslinus skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
https://evkx.net/sv/models/tesla/model_s/model_s_awd/chargingcurve/P PHPersson skrev:
MY26 står det på sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar mest vara folk utan egen erfarenhet av att äga elbil som är mest negativa…S sinuslinus skrev:Ibland sägs det i på BH att begagnade elbilar kommer tappa rejält i värde i och med teknikutvecklingen.
Har man köpt en vettig elbil så tror jag det inte stämmer.
Skulle köra 31 mil igår varav det mesta motorväg. A better route planner sa att vi skulle komma fram med 7%. Det var dock kallt. -10 vid start och -18 genom Småland så vi saknade 3 mils räckvidd på slutet så det blev ett oplanerat laddstopp i -15 med ouppvärmt batteri. Det startade på 60 kW ändå så det blev inte särskilt långt.
Så i kallt väder (-10 till -18) kommer vi 28 mil motorväg. Hade 95 km/h i snittfart.
[bild]
När vi åkte hem senare på dagen så blev det laddstopp med förvämning. Det var 0 grader då men AC-laddningen på destinationen hade inte hunnit fylla hela batteriet så det blev ett stopp på vägen hem också. Det snittade på 198 kW.
Inte illa för en bilmodell som kom 2021.
[bild]
[bild]
Hyundai Ioniq 5 2024
Framför allt är de ju mycket billigare att köra…A ajn82 skrev:Är elbilar verkligen dyra?
Jag har inte kollat aktivt på längre, men de stora märkenas vanliga bilar ligger ju också på 600k nuförtiden.
Min känsla är att vi nått det mytomspunna läget där elbilar var lika billiga som "vanliga" bilar, bara att det var inte elbilar som sjönk i pris utan de vanliga bilarna som gick upp.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg