1 802 229 läst ·
27 047 svar
1802k läst
27,0k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
En del av värdeminskningen beror på antal mil och en del på antal år. Och sedan skicket förstås.G Greger_08 skrev:
Om vi säger 100 000 per år i värdeminskning istället då. Eller 275 kr per dygn. Men måste ju som sagt jämföra samma bil köp/sälj.
Varför inte räkna i andra änden? Jag är övertygade om att så länge en elbil fungerar bra så kommer den inte inom överskådlig tid att sjunka under 150.000. Så kan du hitta en bättre beg elbil för säg 250.000 idag kan den ge många billiga mil tills ngn stor reparation ev kan framtvinga skrotning eller mkt verkstadstimmar.P Pin skrev:Hur har värdeminskningen varit på din egen bil?
På blocket finns 2024 från ca 400 000 med låga mil (ca 2000). Nya 2026 kostar från ca 600 000. De är ju inte värdelösa men har 2000 mil kostat 200 000 så blir det rätt drygt med 100 kr milen. Detta är iofs inte unikt för bilar i den prisklassen och uppåt.
Jag måste ha så in i helvete för lite i lön... Värdeminskning på 100.000:-/år för en biljäv...
Jag tycker det är dyrt om jag köper en bil för 100'
Passaten vi köpte 3år gammal 2011, den tappade 140.000, blev skroten, på 14år det tyckte jag också var helt åt skogen
Då åker vi ändå 2000-2500mil/år
Ja det tur att det inte är sånna som jag driver runt ekonomin 😄
Jag tycker det är dyrt om jag köper en bil för 100'
Passaten vi köpte 3år gammal 2011, den tappade 140.000, blev skroten, på 14år det tyckte jag också var helt åt skogen
Då åker vi ändå 2000-2500mil/år
Ja det tur att det inte är sånna som jag driver runt ekonomin 😄
Medlem
· Halland
· 4 491 inlägg
Elbilar är idag ingen nyhet och utbudet har kommit ifatt efterfrågan samt att bonusen är borta. Dock subventioneras fortfarande förmånsbilar kraftigt. Detta innebär att elbilar kommer att bete sig som vanliga bilar, dvs en tredjedel mindre efter varje treårsperiod. Kanske mer eftersom många elbilar är dyra och dyra bilar faller mer.
Så inget speciellt för elbilar, men smekmånaden är över.
Så inget speciellt för elbilar, men smekmånaden är över.
Är elbilar verkligen dyra?
Jag har inte kollat aktivt på längre, men de stora märkenas vanliga bilar ligger ju också på 600k nuförtiden.
Min känsla är att vi nått det mytomspunna läget där elbilar var lika billiga som "vanliga" bilar, bara att det var inte elbilar som sjönk i pris utan de vanliga bilarna som gick upp.
Jag har inte kollat aktivt på längre, men de stora märkenas vanliga bilar ligger ju också på 600k nuförtiden.
Min känsla är att vi nått det mytomspunna läget där elbilar var lika billiga som "vanliga" bilar, bara att det var inte elbilar som sjönk i pris utan de vanliga bilarna som gick upp.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 281 inlägg
Audi A4 är dyrare än Tesla Model 3, beror lite viktet behov man dimensionerar efter hur priserna står sig. De enkla bensinarna är billigare att köpa kontant, men bränslet kostar extra så TCO är inte helt uppenbar vid en snabb blickA ajn82 skrev:Är elbilar verkligen dyra?
Tycker också det verkar som att bilar generellt ökat i pris. Och några 600tkr kommer jag aldrig ha möjlighet att lägga. Vi köpte vår Nissan quasqai helt ny 2018 för 199tkr, säkert typ den svagaste modellen etc men ändå. Jag ser inte riktigt hur vi skulle kunna lägga mer pengar i inköp. Nu har den gått 11tusen mil men verkar hålla ihop så hoppas få ut ett par år till. Kanske vi som gör fel på något sätt för alla andra verkar ju kunna byta
Ni kan snart välja mellan flera hyfsat moderna beg elbilar för 200'.O olofh skrev:Tycker också det verkar som att bilar generellt ökat i pris. Och några 600tkr kommer jag aldrig ha möjlighet att lägga. Vi köpte vår Nissan quasqai helt ny 2018 för 199tkr, säkert typ den svagaste modellen etc men ändå. Jag ser inte riktigt hur vi skulle kunna lägga mer pengar i inköp. Nu har den gått 11tusen mil men verkar hålla ihop så hoppas få ut ett par år till. Kanske vi som gör fel på något sätt för alla andra verkar ju kunna byta
Ja det är min förhoppning. Räknade en del i höstas och ja det är klart att vi kan kliva upp till typ 250ish men hoppas att ju fler år jag kan skjuta det framåt desto större blir beg marknaden för elbil. Å andra sidan sänka väl värdet på vår bef snabbare men så länge den är hel och vi fortsätter serva den så antar jag att det största vördefallet redan skett. Tycker både Kia och Skodas elbilar ser väldigt trevlig utK karlmb skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Har inte sålt bilen och har inte planerat för det så jag vet inte värdeminskningen. 😉P Pin skrev:Hur har värdeminskningen varit på din egen bil?
På blocket finns 2024 från ca 400 000 med låga mil (ca 2000). Nya 2026 kostar från ca 600 000. De är ju inte värdelösa men har 2000 mil kostat 200 000 så blir det rätt drygt med 100 kr milen. Detta är iofs inte unikt för bilar i den prisklassen och uppåt.
Det är 2,5 år fabriksgaranti kvar just nu…
Kollade köpekontraktet och bilen kostade 578000kr minus 50000kr klimatbonus så 528000 kronor.
Billigare än vad både Enyaq, ID.4 och EV6 kostade. Model Y var också mycket dyrare tills den dagen då Tesla sänkte priset på Model Y med typ 100000kr över en natt.
En kompis köpte en Tesla Model S 2017 (med fri laddning) ungefär samtidigt för 400000kr. Det tyckte inte jag var värt. Vad kostade den ny? 1 miljon?
Hade jag köpt idag så hade jag köpt en begagnad Ioniq 5 men det fanns inga vettiga begagnade elbilar innan 2021-2022.
Ioniq 5 passar vår familj perfekt och vi trivs med den.
Vad menar du är ”rätt så mycket sämre än en Model S 2024” med min bil rent konkret?P PHPersson skrev:
Model S 2024 fanns väl bara att köpa som performance eller så för typ 1,2 miljoner?
Hur menar du i andra änden? Menar du att köpa begagnat och sedan sälja vidare begagnat? Det är min personliga plan. Den planen bygger på ett stort värdetapp de första åren. En bättre beg elbil för 250 000 finns ju att köpa idag och då har den tappat mycket i värde redan. Köpa beg 3-5 år gammal och köra i många år har alltid varit relativt billigt.K karlmb skrev:Varför inte räkna i andra änden? Jag är övertygade om att så länge en elbil fungerar bra så kommer den inte inom överskådlig tid att sjunka under 150.000. Så kan du hitta en bättre beg elbil för säg 250.000 idag kan den ge många billiga mil tills ngn stor reparation ev kan framtvinga skrotning eller mkt verkstadstimmar.
Det finns ju knappt några bilar under 150 000 idag. Min 11 år gamla bil värderas tex en bra bit över 200 000.
Precis.P Pin skrev:Hur menar du i andra änden? Menar du att köpa begagnat och sedan sälja vidare begagnat? Det är min personliga plan. Den planen bygger på ett stort värdetapp de första åren. En bättre beg elbil för 250 000 finns ju att köpa idag och då har den tappat mycket i värde redan. Köpa beg 3-5 år gammal och köra i många år har alltid varit relativt billigt.
Det finns ju knappt några bilar under 150 000 idag. Min 11 år gamla bil värderas tex en bra bit över 200 000.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 982 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 982 inlägg
Nä, håller egentligen med. Innan Ioniq 5 så hade vi en Passat 2010 i 10 år och 18000 mil i vår ägo.O olofh skrev:Tycker också det verkar som att bilar generellt ökat i pris. Och några 600tkr kommer jag aldrig ha möjlighet att lägga. Vi köpte vår Nissan quasqai helt ny 2018 för 199tkr, säkert typ den svagaste modellen etc men ändå. Jag ser inte riktigt hur vi skulle kunna lägga mer pengar i inköp. Nu har den gått 11tusen mil men verkar hålla ihop så hoppas få ut ett par år till. Kanske vi som gör fel på något sätt för alla andra verkar ju kunna byta
Förstås inte men om någon av bilarna till salu på blocket liknar din har du en uppskattning. Eftersom bilarna i annonserna inte redan är sålda är de förmodligen värda något mindre och så får du dra av att bilhandlaren gör en vinst så du får mindre i inbyte. Eller kolla någon sida som värderar bilar.S sinuslinus skrev: