Nicke Nyfiken
D djac skrev:
Jag tror att de tidiga Teslorna saknade laddning vid parkering men att det ändrades.
Pga ignorerad användare ser jag inte vad Mållgan skriver om alla sina Teslor han påstår att han har och har haft, men jag antar att det som vanligt är hittepå historier.

Hur som helst, Tesla laddar 12/16V batteriet efter behov även när bilen står parkerad, och så har det fungerat sedan Model S kom till Sverige 2013. Det är normalt att 12V batteriet på tidiga Teslor stödladdas upp till 6 ggr per dygn när bilen står parkerad eftersom datorn drar lite ström även när bilen är "avstängd". Nyare Teslor stänger även av datorn och har minimal förbrukning när de är parkerade om man inte har aktiverat "vaktläget".

Har man problem med urladdat 12/16V batteri på en Tesla så det något annat fel på bilen, för den stödladdar som sagt batteriet efter behov. Om det är själva batteriet som börjar bli dåligt så varnar bilen i klartext att batteriet behöver bytas.

Jag hade en Model S från 2014 i 7 år och 12V batteriet var urladdat vid ett enda tillfälle och det berodde på en kortslutning i batterivärmaren. När den bytts funkade allt som det skulle igen.

• Gilla
Majgårdarna
  • Laddar…
Attitudeswe
Förvärmning är överskattat. 6-75% på 30min i en MEB RWD -23 vid 2+ ute...

Bilden visar en bils display med information om parkering, batterinivå på 6%, räckvidd 16 km och förbrukning 24,1 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grafik som visar batterinivå på 75%, 223 km kvar, laddningseffekt 119 kW och estimerad tid 30 min i en elbilsladdarapp.
Skapa konto

D djac skrev:
Fast det är märklig om det laddat ur, det bör inte hända förrän batteriet är slut? Hur hamnade du där?
Det finns en lägsta nivå för batteriet. Om man kommer under den så är något galet, och då stängs laddningen av.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Förvärmning är överskattat. 6-75% på 30min i en MEB RWD -23 vid 2+ ute...

[bild]

[bild]
Varför skulle det vara överskattat? Om det finns en funktion som gör att man kan ladda snabbt oavsett temperatur så är väl det bra?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Någon som tycker datan från min BMW I3 är lite kul?

BMW I3 skärm med data: avresetid 10:23, restid 1 timme, sträcka 92 km, förbrukning 21,4 kWh/100 km, hastighet 94,2 km/h.
Skapa konto

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P PHPersson skrev:

[bild]
Inte helt konsistent. Hög förbrukning om du körde konstant 90.

P Pin skrev:
Inte helt konsistent. Hög förbrukning om du körde konstant 90.
Ja och kolla medelhastigheten (står bara hastighet). Lite skumt. Eller om sträckan är fel, men det borde vara samma hur som helst. Tog en bild vid exakt en timma för enkelhetensskull. Någon annan med I3 och samma felräkning?

P PHPersson skrev:
Ja och kolla medelhastigheten (står bara hastighet). Lite skumt.
Jo det var det jag menade att det inte var konsistent.

• Gilla
PHPersson
  • Laddar…
Unikt namn
P PHPersson skrev:

[bild]
1h /92km / 94kmh
Bra med avrundning ibland.

Stillastående kanske bara räknas vid total körtid, men inte mot snitthastighet.

13th Marine 13th Marine skrev:
Stillastående kanske bara räknas vid total körtid, men inte mot snitthastighet.
Bra tanke… kan prova det. Äger inte bilen längre men finns kvar i företaget. Det är ju inte ett så allvarligt problem oavsett :)

Hur långt går en elbil funderade jag och gick ut på Blocket, klickade i elbil och över 20" mil.
Det kom upp ett 40 tal Tesla, av övriga märken ett par tre stycken, flera var felskrivet miltal, alltså 30" mil var 30" km
Längst av dessa hade en MB gått, drygt 30" mil, den hade ny motor och lite annat.
Teslor fanns det upp till 66" mil.

Så svaret blev, Teslor kan gå långt, de andra vet vi inget om än.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Nej eftersom de flesta kör kring 1200 mil per år så tar det ju 20+år innan det blir några mängder över 30k mil

S
Isakare Isakare skrev:
Hur långt går en elbil funderade jag och gick ut på Blocket, klickade i elbil och över 20" mil.
Det kom upp ett 40 tal Tesla, av övriga märken ett par tre stycken, flera var felskrivet miltal, alltså 30" mil var 30" km
Längst av dessa hade en MB gått, drygt 30" mil, den hade ny motor och lite annat.
Teslor fanns det upp till 66" mil.

Så svaret blev, Teslor kan gå långt, de andra vet vi inget om än.
Tror jag redan att lagt in den här en gång i tråden. (Från en Ioniq 5-grupp på FB).

• Vit Ioniq 5 elbil som laddas vid station, med instrumentpanel som visar 6,6 km/kWh och räckvidd på 433 km. Total körsträcka: 666255 km.
    Skapa konto
  • Text om en Ioniq 5 i Sydkorea som gått 66000 mil. Batteri och ICCU bytta på garanti. Rullar dygnet runt och snabbaddas.
    Skapa konto
Fast jag antar att den bilen hanteras optimalt laddningsmässigt och att den håller en bra temperatur? Samt att den ligger på ett bra serviceavtal då det är en taxi. (jag har själv en gammal taxi och det är välskötta mil i den serviceboken)
Inte att förglömma är att det är folk som har problem som man hittar på internet. De som inte har problem åker glatt omkring utan att gnälla/fråga på olika forum... Exempelvis finns det många elbilar som är stekta i de varmare länderna. Inget större problem för oss nordbor. Då är det snarare ett problem med att batteriet kan vara för kallt för att snabbladdas ordentligt.
Och primärt är det att cellbalanseringen i vissa bilar inte är en perfekt lösning så det blir en liten del som tar stryk och då rasar det klustret och batteriet blir "dåligt"...

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.