1 818 806 läst ·
27 208 svar
1819k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Pga ignorerad användare ser jag inte vad Mållgan skriver om alla sina Teslor han påstår att han har och har haft, men jag antar att det som vanligt är hittepå historier.D djac skrev:
Hur som helst, Tesla laddar 12/16V batteriet efter behov även när bilen står parkerad, och så har det fungerat sedan Model S kom till Sverige 2013. Det är normalt att 12V batteriet på tidiga Teslor stödladdas upp till 6 ggr per dygn när bilen står parkerad eftersom datorn drar lite ström även när bilen är "avstängd". Nyare Teslor stänger även av datorn och har minimal förbrukning när de är parkerade om man inte har aktiverat "vaktläget".
Har man problem med urladdat 12/16V batteri på en Tesla så det något annat fel på bilen, för den stödladdar som sagt batteriet efter behov. Om det är själva batteriet som börjar bli dåligt så varnar bilen i klartext att batteriet behöver bytas.
Jag hade en Model S från 2014 i 7 år och 12V batteriet var urladdat vid ett enda tillfälle och det berodde på en kortslutning i batterivärmaren. När den bytts funkade allt som det skulle igen.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 355 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 355 inlägg
Ja och kolla medelhastigheten (står bara hastighet). Lite skumt. Eller om sträckan är fel, men det borde vara samma hur som helst. Tog en bild vid exakt en timma för enkelhetensskull. Någon annan med I3 och samma felräkning?P Pin skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Stillastående kanske bara räknas vid total körtid, men inte mot snitthastighet.
Hur långt går en elbil funderade jag och gick ut på Blocket, klickade i elbil och över 20" mil.
Det kom upp ett 40 tal Tesla, av övriga märken ett par tre stycken, flera var felskrivet miltal, alltså 30" mil var 30" km
Längst av dessa hade en MB gått, drygt 30" mil, den hade ny motor och lite annat.
Teslor fanns det upp till 66" mil.
Så svaret blev, Teslor kan gå långt, de andra vet vi inget om än.
Det kom upp ett 40 tal Tesla, av övriga märken ett par tre stycken, flera var felskrivet miltal, alltså 30" mil var 30" km
Längst av dessa hade en MB gått, drygt 30" mil, den hade ny motor och lite annat.
Teslor fanns det upp till 66" mil.
Så svaret blev, Teslor kan gå långt, de andra vet vi inget om än.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Tror jag redan att lagt in den här en gång i tråden. (Från en Ioniq 5-grupp på FB).Isakare skrev:
Hur långt går en elbil funderade jag och gick ut på Blocket, klickade i elbil och över 20" mil.
Det kom upp ett 40 tal Tesla, av övriga märken ett par tre stycken, flera var felskrivet miltal, alltså 30" mil var 30" km
Längst av dessa hade en MB gått, drygt 30" mil, den hade ny motor och lite annat.
Teslor fanns det upp till 66" mil.
Så svaret blev, Teslor kan gå långt, de andra vet vi inget om än.
Fast jag antar att den bilen hanteras optimalt laddningsmässigt och att den håller en bra temperatur? Samt att den ligger på ett bra serviceavtal då det är en taxi. (jag har själv en gammal taxi och det är välskötta mil i den serviceboken)
Inte att förglömma är att det är folk som har problem som man hittar på internet. De som inte har problem åker glatt omkring utan att gnälla/fråga på olika forum... Exempelvis finns det många elbilar som är stekta i de varmare länderna. Inget större problem för oss nordbor. Då är det snarare ett problem med att batteriet kan vara för kallt för att snabbladdas ordentligt.
Och primärt är det att cellbalanseringen i vissa bilar inte är en perfekt lösning så det blir en liten del som tar stryk och då rasar det klustret och batteriet blir "dåligt"...
Inte att förglömma är att det är folk som har problem som man hittar på internet. De som inte har problem åker glatt omkring utan att gnälla/fråga på olika forum... Exempelvis finns det många elbilar som är stekta i de varmare länderna. Inget större problem för oss nordbor. Då är det snarare ett problem med att batteriet kan vara för kallt för att snabbladdas ordentligt.
Och primärt är det att cellbalanseringen i vissa bilar inte är en perfekt lösning så det blir en liten del som tar stryk och då rasar det klustret och batteriet blir "dåligt"...
Redigerat:




