Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tydligen för svårt för vissa biltillverkare.
Det är en komponent som går sönder på Volvo, standardfel och bara att byta.
 
Majgårdarna
P PHPersson skrev:
Gäller även Tesla och de tillverkar inte så värst många fossilbilar vad jag vet ;)
Tesla har bytt till 16v Litiumbatteri..
 
Majgårdarna Majgårdarna skrev:
Tesla har bytt till 16v Litiumbatteri..
Nu ja :) finns såvitt jag vet ingen elbil som har problem med det nu längre (ingen fossilbil heller).
 
Redigerat:
L Liljeros skrev:
Problemet är att sensorerna inte riktigt kunde hantera detta, kan ju vara dålig konstruktion på Volvo. Framförallt vid kall väderlek (då man primärt använder värmaren).

Lösningen blev att byta batteri lite oftare för att säkerställa att det alltid var i riktigt bra skick och stödladda när det kom köldknäppar.Vill minnas att ett batteri höll max 3-4 år på min v70. Den VW jag hade senare körde jag 6år utan problem på ett batteri.
3-4år?
Vilken årsmodell talar du om då?
 
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Gäller även Tesla och de tillverkar inte så värst många fossilbilar vad jag vet ;)
Du har helt fel som vanligt. 🙄

Tesla laddar 12/16V batteriet när det behövs, helt oberoende om bilen används eller står parkerad.

Nu är jag så otroligt trött på all BS du skriver i tråden så du får äran att hamna på min "ignorera lista" som härmed har utökats till hela 2 personer.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Du har helt fel som vanligt. 🙄

Tesla laddar 12/16V batteriet när det behövs, helt oberoende om bilen används eller står parkerad.

Nu är jag så otroligt trött på all BS du skriver i tråden så du får äran att hamna på min "ignorera lista" som härmed har utökats till hela 2 personer.
Klart att det gör men det gäller alla elbilar såvitt jag vet om det inte är fel på dem. Dock kan inte heller Tesla ladda upp 12v batteriet om det laddats ur (har själv provat).

Här finns starthjälpsinstruktioner från Teslas hemsida, men du kanske skall ignorera den sidan också eftersom de har fel?

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_us/GUID-3567D5F4-A5F4-4323-8BE0-023D5438FFC6.html
 
FredrikR FredrikR skrev:
3-4år?
Vilken årsmodell talar du om då?
Vi kör jättehårt med vårt batteri i vår XC70 och originalbatteriet som kom med bilen var inte ett AGM och fick bytas tämligen snabbt. När man köper batteri nu så får man AGM och de två jag bytt under åren har varit AGM och har hållit bra. Nu när bilen efter några år börjar varna för låg spänning är batteriet rejält degraderat och bara att byta inom några månader.

När jag lämnade Volvon för kamremsbyte i början av december stod min servicetekniker i en snödriva och försökte finlir i en ny Polestar 4 med hjälp av kupévärmare och batteriladdare under huven så det är nog inte helt över. Ett batteri som blivit så djupt urladdat lär inte vara någon höjdare för den stackars förste ägaren kan jag tänka mig…
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L Laxåplattan skrev:
Vi kör jättehårt med vårt batteri i vår XC70 och originalbatteriet som kom med bilen var inte ett AGM och fick bytas tämligen snabbt. När man köper batteri nu så får man AGM och de två jag bytt under åren har varit AGM och har hållit bra. Nu när bilen efter några år börjar varna för låg spänning är batteriet rejält degraderat och bara att byta inom några månader.

När jag lämnade Volvon för kamremsbyte i början av december stod min servicetekniker i en snödriva och försökte finlir i en ny Polestar 4 med hjälp av kupévärmare och batteriladdare under huven så det är nog inte helt över. Ett batteri som blivit så djupt urladdat lär inte vara någon höjdare för den stackars förste ägaren kan jag tänka mig…
Årsmodell?
 
Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
Jag vill minnas att det är precis som du skriver, standard är att ta från omgivande luft. Tesla har dock möjlighet även ta energi från batteri.
Tesla har en Octovalve som via vätskeslingor tar spillvärme från många olika källor bl.a. batteri, motorer, elektronik, kupé och laddare. Värmen används för att boosta värmepumpen så den får högre verkningsgrad än när bara omgivande luft används, så som de flesta andra bilmonterade värmepumparna gör.
 
  • Gilla
lilytwig och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
3-4år?
Vilken årsmodell talar du om då?
Tror det var en -08, xc70 tror jag var en -14
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Klart att det gör men det gäller alla elbilar såvitt jag vet om det inte är fel på dem. Dock kan inte heller Tesla ladda upp 12v batteriet om det laddats ur (har själv provat).

Här finns starthjälpsinstruktioner från Teslas hemsida, men du kanske skall ignorera den sidan också eftersom de har fel?

[länk]
Fast det är märklig om det laddat ur, det bör inte hända förrän batteriet är slut? Hur hamnade du där?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Årsmodell?
Nu är det ju en elbilstråd, men -08 V70 fick nytt batteri vid 7 år och 19 000 mil. Nuvarande -17 V90CC och 15 000 mil är original.
Underhållsladdar före och efter vinter med rek.kond. läge och 1-2 ggr under vinter i köldläge på CTEK i förebyggande syfte.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast det är märklig om det laddat ur, det bör inte hända förrän batteriet är slut? Hur hamnade du där?
Det har hänt två gånger faktiskt… första gången i en X modellår 2016 så hade vi en kylbag i 12V uttaget. Av någon anledning så fungerade inte laddning av batteriet när bilen stod stilla. Tesla fick aldrig ordning på det under min ägo. Andra gången i min andra X modellår 2018 så var det ”bara” en mjukvarubugg. Så efter uppdaterad mjukvara fungerade allt. Så i en perfekt värld borde det aldrig kunna hända så länge man har ström i stora batteriet och inget inkl 12v batteriet går sönder.

Edit: problemet om jag förstod Teslakillen rätt är att det krävs 12v för att ”starta” stora batteriet så när väl 12ven är död så går det inte att självläka utan att tillsätta extern 12v. Bilen kan alltså inte ladda upp 12v batteriet själv.
 
D
P PHPersson skrev:
Det har hänt två gånger faktiskt… första gången i en X modellår 2016 så hade vi en kylbag i 12V uttaget. Av någon anledning så fungerade inte laddning av batteriet när bilen stod stilla. Tesla fick aldrig ordning på det under min ägo. Andra gången i min andra X modellår 2018 så var det ”bara” en mjukvarubugg. Så efter uppdaterad mjukvara fungerade allt. Så i en perfekt värld borde det aldrig kunna hända så länge man har ström i stora batteriet och inget inkl 12v batteriet går sönder.
Jag tror att de tidiga Teslorna saknade laddning vid parkering men att det ändrades.
 
D djac skrev:
Jag tror att de tidiga Teslorna saknade laddning vid parkering men att det ändrades.
Så kan det absolut ha varit, första årsmodellen av Xen som jag hade var det lite upp och ner med infon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.