P Pin skrev:
Är det verkligen så på alla elbilar?

[länk]
Tänker att det ska mycket till för att bilen inte ska starta, till skillnad från bränslebilar har man ingen startmotor som ska dra igång bilen. Att snurra igång en Volvodiesel på 2,5L kräver lite ström.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Överdriva vet jag inte, var på allvar ett problem att bli stående. Båda gångerna resulterade i att jag inte kunde ta mig till jobbet den dagen… hade senaste en VW med bränslevärmare utan det problemet men den kördes inte lika mycket kortsträckor.

Jag tänker att detta måste vara ett betydligt större problem i norra Sverige.
Bilarna ska inte starta värmaren om batteriet är dåligt laddat eller om tanken nästan är tom

Detta är ju bara ett par rader enkel kod
 
L Liljeros skrev:
Tänker att det ska mycket till för att bilen inte ska starta, till skillnad från bränslebilar har man ingen startmotor som ska dra igång bilen. Att snurra igång en Volvodiesel på 2,5L kräver lite ström.
Ingen startmotor men allt utom motorn går på 12V så bilen är död om batteriet är urladdat
 
Nicke Nyfiken
P Pin skrev:
Bilarna ska inte starta värmaren om batteriet är dåligt laddat eller om tanken nästan är tom

Detta är ju bara ett par rader enkel kod
Tydligen för svårt för vissa biltillverkare.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
Bilarna ska inte starta värmaren om batteriet är dåligt laddat eller om tanken nästan är tom

Detta är ju bara ett par rader enkel kod
Problemet är att sensorerna inte riktigt kunde hantera detta, kan ju vara dålig konstruktion på Volvo. Framförallt vid kall väderlek (då man primärt använder värmaren).

Lösningen blev att byta batteri lite oftare för att säkerställa att det alltid var i riktigt bra skick och stödladda när det kom köldknäppar.Vill minnas att ett batteri höll max 3-4 år på min v70. Den VW jag hade senare körde jag 6år utan problem på ett batteri.
 
Hmm, min Webasto BBW46, hade inte en endaste rad av kod. Det var väldigt länge sedan vi hade riktigt kalla vintrar men 1986 var det -20 grader C i nästan fyra veckor i sträck. Det var en märklig upplevelse att sätta sig i en varm och skön bil och vrida om startnyckeln och bara höra ett klick.
 
  • Haha
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Problemet är att sensorerna inte riktigt kunde hantera detta, kan ju vara dålig konstruktion på Volvo. Framförallt vid kall väderlek (då man primärt använder värmaren).

Lösningen blev att byta batteri lite oftare för att säkerställa att det alltid var i riktigt bra skick och stödladda när det kom köldknäppar.Vill minnas att ett batteri höll max 3-4 år på min v70. Den VW jag hade senare körde jag 6år utan problem på ett batteri.
Mina föräldrar hade V40 med omvänt problem. Värmare startade aldrig pga låg laddning. Bytte batteri men det hjälpte inte. Skaffade ctech batteriladdare för att underhållsladda men då kunde de ju lika gärna haft elektrisk värmare.
 
Nicke Nyfiken
P Pin skrev:
Ingen startmotor men allt utom motorn går på 12V så bilen är död om batteriet är urladdat
Det krävs inte mycket för att dra ett relä så 12V batteriet börjar laddas från det stora batteriet i elbilen.
Att dra runt en startmotor kräver en hel del kräm, framförallt på vintern när oljan är kall och seg.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Hmm, min Webasto BBW46, hade inte en endaste rad av kod. Det var väldigt länge sedan vi hade riktigt kalla vintrar men 1986 var det -20 grader C i nästan fyra veckor i sträck. Det var en märklig upplevelse att sätta sig i en varm och skön bil och vrida om startnyckeln och bara höra ett klick.
Hade Volvo 142 med eberspräscher
Var nog inte mkt kod i den heller
 
  • Haha
Tokslut
  • Laddar…
P Pin skrev:
Ingen startmotor men allt utom motorn går på 12V så bilen är död om batteriet är urladdat
Ska ju mycket till för att helt ladda ur ett 12v till den grad att inte elbilen går att starta. En startmotor behöver ju normalt flera 100A vid startögonblicket det är inget man får ur ett lite halvtomt batteri.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Det krävs inte mycket för att dra ett relä så 12V batteriet börjar laddas från det stora batteriet i elbilen.
Att dra runt en startmotor kräver en hel del kräm, framförallt på vintern när oljan är kall och seg.
Visst är det så men vissa el och hybrider har haft problem med laddning av 12V med följd att bilen inte startar

Flertalet elbilsägare jag pratat med tror inte att det sitter något 12V natt i bilen…
 
Nicke Nyfiken
P Pin skrev:
Visst är det så men vissa el och hybrider har haft problem med laddning av 12V med följd att bilen inte startar

Flertalet elbilsägare jag pratat med tror inte att det sitter något 12V natt i bilen…
Ja så är det. Och gemensamt för de el/hybridbilarna är att de tillverkas av gamla fossilbilstillverkare som är vana vid att bara ladda 12V batteriet medan de körs, så därför har de valt att göra likadant med sina el/hybridbilar. Ganska korkat med tanke på att de har ett gigantiskt batteri tillgängligt att låna lite 12V från.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fördelen med elbil är att man inte behöver stödladda 12v, v70/Xc70 hade otroliga problem med detta, dvs körde man mycket korta sträckor drog man lätt ut batteriet. Sensorn för att slå ifrån värmaren vid underspänning var också inte känslig nog. Blev stående 2ggr med vår v70 och morsan har blivit stående 1 gång med sin Xc70 pga detta.

Volvo kanske är mer drabbade av detta då värmen behövde köras en stund…
Det är inte sensorn till att slå ifrån värmaren utan en sensor som sitter vid batteriet. Ett standardfel för set går krypströmmar som gör att fel spänning avläses (bilen tror spänningen är lägre än vad den faktiskt är). Bara att byta så fungerar det mycket bättre.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja så är det. Och gemensamt för de el/hybridbilarna är att de tillverkas av gamla fossilbilstillverkare som är vana vid att bara ladda 12V batteriet medan de körs, så därför har de valt att göra likadant med sina el/hybridbilar. Ganska korkat med tanke på att de har ett gigantiskt batteri tillgängligt att låna lite 12V från.
Gäller även Tesla och de tillverkar inte så värst många fossilbilar vad jag vet ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.