Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
På vilken bil då?

På Tesla funkar värmepumpen även när batteriet mm är kallt. Precis som värmepumpen hemma tar den energin från omgivande luft.
På den Kia jag har sneglat på fanns inte den möjligheten. Tesla verkar klara det, men med ganska begränsad effekt ned till -10 grader.
 
Nicke Nyfiken
useless useless skrev:
På den Kia jag har sneglat på fanns inte den möjligheten.
Så Kians värmepump tar värme från batteriet, motorer och elektronik, men inte från omgivande luft?!
Jag trodde det var precis tvärtom.
 
Nicke Nyfiken
T TommyC skrev:
Vid två av våra tre närmsta livsmedelsbutiker finns kallgarage. Den stora metallklumpen som kallas motor håller värmen bra under tiden det tar att handla. Hemma har vi varmgarage så motorn värms upp på kort tid. På alla mina arbeteplatser har det funnits varmgarage under byggnaderna.

Li-Ion-batterier har tyvärr felmoden självantändning som vi avhandlade här för ganska länge sedan. Det är som man alltid måste påpeka väldigt ovanligt att batterier självantänder men när det väl händer så är konsekvenserna ofta mycket stora. Jag skulle inte våga chansa och parkera en batteribil i vårt garage eller i närheten av huset så batteribil får vänta tills det finns bättre batterier i prisvärda bilar.

För att återgå till trådens ämne så besöker vi ibland folk som bor knappt 30 mil från oss så räckvidden bör vara minst 60 mil för att ersätta bensinbilarna utan försämring.
Så dina vänner bor off-grid?
Det är ganska ovanligt nu för tiden.

För övrigt finns precis samma felmode på fossilbilar. De självantänder också. Det är till och med mer sannolikt. Men det har vi också avhandlat tidigare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tre av våra vänner bor ganska avlägset från övrig bebyggelse och kör äldre bensin och dieselbilar. Ytterligare en familj bor avlägset men har ca 30 kW solpaneler och ett större batteri i en fristående byggnad som inte riskerar att sprida eventuell brand till övriga byggnader. De kör bara dieselbilar varav en används till att dra ett släp på 3,5 ton.

Bensin och diesel är självmarkerande om det läcker i och med den starka lukten. Statistik saknas men jag gissar att de flesta bilbränderna är anlagda.
 
P Pligg85 skrev:
Vilket märke driven av fossila medel ska jag ha för att kunna värma och kyla kupen årets alla dagar och alltid ha tempererad kupe kunna köra mina resor utan driftstopp?
Inte en aning då jag bara är intresserad av våra behov.😇
 
P Pligg85 skrev:
Av praktiska skäl kan jag bara nyttja utrymmet vid resor från bostaden. Byggnaden och tillhörande värme stannar kvar när jag åker hemifrån.
För oss är det inget problem eftersom våra resor vintertid främst är korta resor.

Det är vår, sommar och höst som vi kör mest, framförallt står ju campingsemestern på sommaren för 25% av våra årliga mil.
 
P Pligg85 skrev:
Bevisligen finns det brister. Tror inte grannen körde torsk med ny Volvo för kul.

Sen ska man väl kunna använda grejorna.
De jag känner med dieselvärmare har flertalet ångrat med anledning att man vill värma ofta men kör för korta sträckor.

Ska man in i en butik en sväng eller lämna på förskolan mm så ska bilen hållas varm utan avgaser eller räckviddsångest.

99 av 100 resor är elbilen överlägsen fossibilen och då är vi bara i början på eran.

Hur gick det med telefonerna? Standby och taltid på de gamla var helt outstanding men hur många har dem för att kunna klara sig på 10 dagar standby? Eller har man en mer utvecklad produkt med fler funktioner som tilltalar och laddar lite oftare?
Det är fel på bilen om den beter sig så och såvitt jag vet har öven elbilar ibland fel.
Volvo är erkänt dåliga på just det området så man får väl precis som det gäller elbilar läsa på lite innan om man har speciella krav.
Återigen så har de flesta hybrider samma funktion också.

99/100 får ju stå för dig, det gäller såklart inte alla.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Inte en aning då jag bara är intresserad av våra behov.😇
BMW tex
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så dina vänner bor off-grid?
Det är ganska ovanligt nu för tiden.

För övrigt finns precis samma felmode på fossilbilar. De självantänder också. Det är till och med mer sannolikt. Men det har vi också avhandlat tidigare.
Eller att de inte har ett 3-fas uttag med lastbalansering? Att ladda på en schoko uttag förslår inte mycket.
Dessutom måste man köpa en laddare om man inte har någon.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så Kians värmepump tar värme från batteriet, motorer och elektronik, men inte från omgivande luft?!
Jag trodde det var precis tvärtom.
Jag vill minnas att det är precis som du skriver, standard är att ta från omgivande luft. Tesla har dock möjlighet även ta energi från batteri.
 
P PHPersson skrev:
Detta har jag provat eftersom diskussionen varit uppe:
Tesla Model X: minns jag rätt ca 4 minuter till behaglig värme och isen börjar tina på rutorna.
Audi A6: ca 5min (dieselvärmare).
Volvo XC70: tokseg, minst 10min.

Med andra ord ingen större skillnad om man har en bil med bra dieselvärmare.

Dessutom erbjuder generellt hybrider samma möjligheter som elbilar.
Fördelen med elbil är att man inte behöver stödladda 12v, v70/Xc70 hade otroliga problem med detta, dvs körde man mycket korta sträckor drog man lätt ut batteriet. Sensorn för att slå ifrån värmaren vid underspänning var också inte känslig nog. Blev stående 2ggr med vår v70 och morsan har blivit stående 1 gång med sin Xc70 pga detta.

Volvo kanske är mer drabbade av detta då värmen behövde köras en stund…
 
L Liljeros skrev:
Fördelen med elbil är att man inte behöver stödladda 12v, v70/Xc70 hade otroliga problem med detta, dvs körde man mycket korta sträckor drog man lätt ut batteriet. Sensorn för att slå ifrån värmaren vid underspänning var också inte känslig nog. Blev stående 2ggr med vår v70 och morsan har blivit stående 1 gång med sin Xc70 pga detta.

Volvo kanske är mer drabbade av detta då värmen behövde köras en stund…
Är det verkligen så på alla elbilar?

https://www.polestar.com/se/manual/polestar-2/2022/article/d6c009b8516746fec0a80151776e5bdf/
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Fördelen med elbil är att man inte behöver stödladda 12v, v70/Xc70 hade otroliga problem med detta, dvs körde man mycket korta sträckor drog man lätt ut batteriet. Sensorn för att slå ifrån värmaren vid underspänning var också inte känslig nog. Blev stående 2ggr med vår v70 och morsan har blivit stående 1 gång med sin Xc70 pga detta.

Volvo kanske är mer drabbade av detta då värmen behövde köras en stund…
Kul, jag känner flera som har ett stort behov av att rättfärdiga sina val av bil, ofta genom att överdriva problemen med de tidigare bilvalen.
 
Nicke Nyfiken
L Liljeros skrev:
Fördelen med elbil är att man inte behöver stödladda 12v, v70/Xc70 hade otroliga problem med detta, dvs körde man mycket korta sträckor drog man lätt ut batteriet. Sensorn för att slå ifrån värmaren vid underspänning var också inte känslig nog. Blev stående 2ggr med vår v70 och morsan har blivit stående 1 gång med sin Xc70 pga detta.

Volvo kanske är mer drabbade av detta då värmen behövde köras en stund…
Vi har haft samma problem på jobbet med flertalet XC70 om man kört värmaren.

Och en kollega har ständiga problem med urladdat batteri på sin XC60 om han använder värmaren.
 
T TommyC skrev:
Kul, jag känner flera som har ett stort behov av att rättfärdiga sina val av bil, ofta genom att överdriva problemen med de tidigare bilvalen.
Överdriva vet jag inte, var på allvar ett problem att bli stående. Båda gångerna resulterade i att jag inte kunde ta mig till jobbet den dagen… hade senaste en VW med bränslevärmare utan det problemet men den kördes inte lika mycket kortsträckor.

Jag tänker att detta måste vara ett betydligt större problem i norra Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.