A AndersS skrev:
Japp, har varit så de senaste 25 åren i våra bilar så säkert märkesberoende.
Så funkar det iaf i BMW och Volvo.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Det mest ironiska är att man körde ju mycket mer med sladd på dieseln med motor och kupévärmare varje morgon och kväll.
Garage är en fiffig uppfinning.
 
P Pligg85 skrev:
Med 2 minuter till jobbet, 7 minuter till skola och 12 minuter till affärn så skulle jag inte klara en vecka med bränslevärmare.
Med 2 minuter till jobbet, varför ens ta bilen? Det tar väl inte mer än en kvart att gå?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo. Den största skillnaden är att bilen slutar starta om man har bränslevärmare och det är en dålig egenskap och avgörande skillnad.
Det finns väl ingen bil som gör det om det inte är fel på den? Alla jag har haft, BMW, Volvo, Audi, VW mm. stänger bara av värmaren innan spänningen är för låg.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är väl miljöfaktor du kan påverka utifrån var du bor med elbil, speciellt i större tätort.
Visst någon form av klimat kanske...
Värme skulle vara intressant att få testa, vår nuvarande startar bränslevärmare direkt om behov finns. Är det större skillnad här och i effekt?
Detta har jag provat eftersom diskussionen varit uppe:
Tesla Model X: minns jag rätt ca 4 minuter till behaglig värme och isen börjar tina på rutorna.
Audi A6: ca 5min (dieselvärmare).
Volvo XC70: tokseg, minst 10min.

Med andra ord ingen större skillnad om man har en bil med bra dieselvärmare.

Dessutom erbjuder generellt hybrider samma möjligheter som elbilar.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den genomsnittliga årliga körsträckan för en svenskregistrerad bil var 1141 mil 2024

[länk]
Detta har väl redan avhandlats men snittet är inte nödvändigt det som är representativt för den typiske konsumenten av en ny elbil. Tror dom flesta som har tjänstebil kanske kör mer än snittet. Våran andrabil rullar som snittet men inte den jag använder i tjänsten. Så här tror jag det ser ut för dom flesta familjer idag och primärt dom som kör nyare elbilar, man köper inte en elbil för 6-700tkr för att köra 1000mil per år…

Mina föräldrar har varsin bil och bor på landet, dom rullar inte många mil vilket gör att dom drar ner snittet… men dom bilarna är också gamla.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
L Liljeros skrev:
Detta har väl redan avhandlats men snittet är inte nödvändigt det som är representativt för den typiske konsumenten av en ny elbil. Tror dom flesta som har tjänstebil kanske kör mer än snittet. Våran andrabil rullar som snittet men inte den jag använder i tjänsten. Så här tror jag det ser ut för dom flesta familjer idag och primärt dom som kör nyare elbilar, man köper inte en elbil för 6-700tkr för att köra 1000mil per år…

Mina föräldrar har varsin bil och bor på landet, dom rullar inte många mil vilket gör att dom drar ner snittet… men dom bilarna är också gamla.
Jag hade absolut inget annat syfte än att visa i tråden vad offentlig statistik säger.
Hur man väljer att tolka eller resonera om dessa fakta - ja det bryr jag mig inte om.
L Liljeros skrev:
... och jag tror nog runt 2000-2500 mil är mer representativt.
Jag tänker att valet av bil är individuellt, jag har då aldrig någonsin brytt mig över hur svensken i genomsnitt använder sin bil då jag själv funderat över vad jag ska köpa.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Det finns väl ingen bil som gör det om det inte är fel på den? Alla jag har haft, BMW, Volvo, Audi, VW mm. stänger bara av värmaren innan spänningen är för låg.
Bevisligen finns det brister. Tror inte grannen körde torsk med ny Volvo för kul.

Sen ska man väl kunna använda grejorna.
De jag känner med dieselvärmare har flertalet ångrat med anledning att man vill värma ofta men kör för korta sträckor.

Ska man in i en butik en sväng eller lämna på förskolan mm så ska bilen hållas varm utan avgaser eller räckviddsångest.

99 av 100 resor är elbilen överlägsen fossibilen och då är vi bara i början på eran.

Hur gick det med telefonerna? Standby och taltid på de gamla var helt outstanding men hur många har dem för att kunna klara sig på 10 dagar standby? Eller har man en mer utvecklad produkt med fler funktioner som tilltalar och laddar lite oftare?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Märkesberoende, inte generellt.😉
Vilket märke driven av fossila medel ska jag ha för att kunna värma och kyla kupen årets alla dagar och alltid ha tempererad kupe kunna köra mina resor utan driftstopp?
 
P Pligg85 skrev:
Värmepumpen värmer kupe snabbare är även min erfarenhet.

B bhus2021 skrev:
Dessutom varierar det om värmaren är luftvärmepump eller en enklare direktverkande el. Om detta är viktigt för en köpare så bör man ha det på sin lista när man shoppar begagnad elbil.

Tänk på att värmepumpen återvinner värme från batteriet och drivlinans elektronik. Om bilen står still och batteriet är kallt går inte värmepumpen, utan då är det ren elvärme.
 
useless useless skrev:
Tänk på att värmepumpen återvinner värme från batteriet och drivlinans elektronik. Om bilen står still och batteriet är kallt går inte värmepumpen, utan då är det ren elvärme.
Tar den inte energi via uteluften i det läget?
 
Nicke Nyfiken
useless useless skrev:
Tänk på att värmepumpen återvinner värme från batteriet och drivlinans elektronik. Om bilen står still och batteriet är kallt går inte värmepumpen, utan då är det ren elvärme.
På vilken bil då?

På Tesla funkar värmepumpen även när batteriet mm är kallt. Precis som värmepumpen hemma tar den energin från omgivande luft.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Garage är en fiffig uppfinning.
Det är jättebra och en anledning till att jag byggt 190kvm med plats för 9 bilar som just nu håller 20c året runt.

Av praktiska skäl kan jag bara nyttja utrymmet vid resor från bostaden. Byggnaden och tillhörande värme stannar kvar när jag åker hemifrån.

Sällan mina slutdestinationer har värmegarage förutom besiktningen.
 
S
lilytwig lilytwig skrev:
Min Hyundai har tre olika regen-lägen plus frirull. Jag använder egentligen bara läge 2. Och emellanåt full regen med rattpaddeln. Det passar mig, men andra kan ha andra önskemål, så det är bra om man kan välja nivå.
Det finns autoregen också i tre steg. Jag tycker det är jätteskönt att använda.
 
Vid två av våra tre närmsta livsmedelsbutiker finns kallgarage. Den stora metallklumpen som kallas motor håller värmen bra under tiden det tar att handla. Hemma har vi varmgarage så motorn värms upp på kort tid. På alla mina arbeteplatser har det funnits varmgarage under byggnaderna.

Li-Ion-batterier har tyvärr felmoden självantändning som vi avhandlade här för ganska länge sedan. Det är som man alltid måste påpeka väldigt ovanligt att batterier självantänder men när det väl händer så är konsekvenserna ofta mycket stora. Jag skulle inte våga chansa och parkera en batteribil i vårt garage eller i närheten av huset så batteribil får vänta tills det finns bättre batterier i prisvärda bilar.

För att återgå till trådens ämne så besöker vi ibland folk som bor knappt 30 mil från oss så räckvidden bör vara minst 60 mil för att ersätta bensinbilarna utan försämring.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.