1 819 734 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det finns väl ingen bil som gör det om det inte är fel på den? Alla jag har haft, BMW, Volvo, Audi, VW mm. stänger bara av värmaren innan spänningen är för låg.P Pligg85 skrev:
Detta har jag provat eftersom diskussionen varit uppe:A AndersS skrev:
Tesla Model X: minns jag rätt ca 4 minuter till behaglig värme och isen börjar tina på rutorna.
Audi A6: ca 5min (dieselvärmare).
Volvo XC70: tokseg, minst 10min.
Med andra ord ingen större skillnad om man har en bil med bra dieselvärmare.
Dessutom erbjuder generellt hybrider samma möjligheter som elbilar.
Detta har väl redan avhandlats men snittet är inte nödvändigt det som är representativt för den typiske konsumenten av en ny elbil. Tror dom flesta som har tjänstebil kanske kör mer än snittet. Våran andrabil rullar som snittet men inte den jag använder i tjänsten. Så här tror jag det ser ut för dom flesta familjer idag och primärt dom som kör nyare elbilar, man köper inte en elbil för 6-700tkr för att köra 1000mil per år…Mikael_L skrev:
Mina föräldrar har varsin bil och bor på landet, dom rullar inte många mil vilket gör att dom drar ner snittet… men dom bilarna är också gamla.
Jag hade absolut inget annat syfte än att visa i tråden vad offentlig statistik säger.L Liljeros skrev:Detta har väl redan avhandlats men snittet är inte nödvändigt det som är representativt för den typiske konsumenten av en ny elbil. Tror dom flesta som har tjänstebil kanske kör mer än snittet. Våran andrabil rullar som snittet men inte den jag använder i tjänsten. Så här tror jag det ser ut för dom flesta familjer idag och primärt dom som kör nyare elbilar, man köper inte en elbil för 6-700tkr för att köra 1000mil per år…
Mina föräldrar har varsin bil och bor på landet, dom rullar inte många mil vilket gör att dom drar ner snittet… men dom bilarna är också gamla.
Hur man väljer att tolka eller resonera om dessa fakta - ja det bryr jag mig inte om.
Jag tänker att valet av bil är individuellt, jag har då aldrig någonsin brytt mig över hur svensken i genomsnitt använder sin bil då jag själv funderat över vad jag ska köpa.L Liljeros skrev:
Bevisligen finns det brister. Tror inte grannen körde torsk med ny Volvo för kul.P PHPersson skrev:
Sen ska man väl kunna använda grejorna.
De jag känner med dieselvärmare har flertalet ångrat med anledning att man vill värma ofta men kör för korta sträckor.
Ska man in i en butik en sväng eller lämna på förskolan mm så ska bilen hållas varm utan avgaser eller räckviddsångest.
99 av 100 resor är elbilen överlägsen fossibilen och då är vi bara i början på eran.
Hur gick det med telefonerna? Standby och taltid på de gamla var helt outstanding men hur många har dem för att kunna klara sig på 10 dagar standby? Eller har man en mer utvecklad produkt med fler funktioner som tilltalar och laddar lite oftare?
P Pligg85 skrev:
B bhus2021 skrev:
Tänk på att värmepumpen återvinner värme från batteriet och drivlinans elektronik. Om bilen står still och batteriet är kallt går inte värmepumpen, utan då är det ren elvärme.
På vilken bil då?useless skrev:
På Tesla funkar värmepumpen även när batteriet mm är kallt. Precis som värmepumpen hemma tar den energin från omgivande luft.
Det är jättebra och en anledning till att jag byggt 190kvm med plats för 9 bilar som just nu håller 20c året runt.N Nerre skrev:
Av praktiska skäl kan jag bara nyttja utrymmet vid resor från bostaden. Byggnaden och tillhörande värme stannar kvar när jag åker hemifrån.
Sällan mina slutdestinationer har värmegarage förutom besiktningen.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 014 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 014 inlägg
Det finns autoregen också i tre steg. Jag tycker det är jätteskönt att använda.lilytwig skrev:
Vid två av våra tre närmsta livsmedelsbutiker finns kallgarage. Den stora metallklumpen som kallas motor håller värmen bra under tiden det tar att handla. Hemma har vi varmgarage så motorn värms upp på kort tid. På alla mina arbeteplatser har det funnits varmgarage under byggnaderna.
Li-Ion-batterier har tyvärr felmoden självantändning som vi avhandlade här för ganska länge sedan. Det är som man alltid måste påpeka väldigt ovanligt att batterier självantänder men när det väl händer så är konsekvenserna ofta mycket stora. Jag skulle inte våga chansa och parkera en batteribil i vårt garage eller i närheten av huset så batteribil får vänta tills det finns bättre batterier i prisvärda bilar.
För att återgå till trådens ämne så besöker vi ibland folk som bor knappt 30 mil från oss så räckvidden bör vara minst 60 mil för att ersätta bensinbilarna utan försämring.
Li-Ion-batterier har tyvärr felmoden självantändning som vi avhandlade här för ganska länge sedan. Det är som man alltid måste påpeka väldigt ovanligt att batterier självantänder men när det väl händer så är konsekvenserna ofta mycket stora. Jag skulle inte våga chansa och parkera en batteribil i vårt garage eller i närheten av huset så batteribil får vänta tills det finns bättre batterier i prisvärda bilar.
För att återgå till trådens ämne så besöker vi ibland folk som bor knappt 30 mil från oss så räckvidden bör vara minst 60 mil för att ersätta bensinbilarna utan försämring.