Är det inte ganska meningslöst att hänga upp sig på statistik gällande hur långt bilar rullar per år. I alla fall i den här tråden. I synnerhet påhittad statistik som bara använts som ett exempel.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men krasst om man funderar på elbil och vill räkna så blir det utifrån de förutsättningarna som gäller mig för ett byte och vilken bil man behöver eller vill köpa. Snittvärden på hur mycket de rullar/år ser inte jag som intressant för bilbyte eller någon form av kostnadsberäkning.
Och exakt samma sak gäller för mig, som kör 800 mil om året.

Jag har sagt det förr, för mig är milkostnaden irrelevant, det är årskostnaden som är relevant. Milkostnaden sjunker alltid ju mer man kör, men årskostnaden ökar ju mer man kör. Fokuset på milkostnad ger helt enkelt en felaktig bild av hur "billigt" det är att köra elbil.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
V varpan1 skrev:
Jag hoppas på att tekniken förbättrats på ytterligare 5-10 år och att det då också finns andra väldigt billiga och bra elbilar förutom model s (finns idag ingen lika billig elbil som kan kategoriseras som en riktig normalstor bil som passar för folk som transporterar annat än röven och en resväska) och knappt någon elbil alls med den räckvidden, storleken och tekniken i kombination. Jag hoppas på att inte behöva äga en fossilbil igen.
Kortbetalningskravet som kommit är svinbra, men det är tyvörr inte tillräckligt. Laddarna strular ändå för ofta.
Fast min fråga var vad du ska göra när det inte längre går att få tag på någon Tesla med fri snabbladdning, med tanke på att du är extremt tydlig i din plan kring elbilar.
V varpan1 skrev:
Aldrig i livet att jag skulle äga annat än tesla med gratis snabbladdning.
 
  • Haha
useless
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nu är det ju inte 47% som kör mindre än 3000 mil om året utan 90%.

Så bara för att 10% kör över 3000 mil om året innebär det inte att vad som händer för de övriga 90% är irrelevant.
Poängen är att det är meningslöst att titta på ett snitt eller vad majoriteten gör.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är därför det blir svårt att jämföra i sådana här generella trådar. Förutsättningarna skiljer skiljer nya-begagnad bil, boende och laddning, bilägande hur ofta man byter bil, har man flera bilar, hur bilen används, mil/år, finansiering, osv,
Jag inte säker på lägre löpande kostnad för oss utifrån våra förutsättningar och vad som diskuteras i tråden, Det var en låst artikel idag om det i Ny Teknik.
Kostnad elbil
Kostnaderna direkt per mil är ju dock rätt överskådliga. En massa andra faktorer kan ju bortses från då, som försäkringar o värdeminskning tex.
 
P PHPersson skrev:
Den genomsnittliga resan var 3,8mil 2024.
Menar du för dig själv? För kollektivet var den väl snarare 3,8 km.
 
Några riktigt stora fördelar med elbilen är för mig klimatiseringen och de smarta lösningarna.

De gånger man glömt eller spontant hoppar in i bilen så blir den ändå extremt snabbt uppvärmd/nedkyld som jag aldrig kommit närhet av på en fossilbil, framförallt inte värmen då.

Har snabbknapp på klockan så det är två knapptryck bort. Ska jag spontant åka om 5 minuter så är bilen helt varm, med dieseln fick man tomgångsköra.

Det mest ironiska är att man körde ju mycket mer med sladd på dieseln med motor och kupévärmare varje morgon och kväll.
 
P Pligg85 skrev:
Några riktigt stora fördelar med elbilen är för mig klimatiseringen och de smarta lösningarna.

De gånger man glömt eller spontant hoppar in i bilen så blir den ändå extremt snabbt uppvärmd/nedkyld som jag aldrig kommit närhet av på en fossilbil, framförallt inte värmen då.
Det är väl miljöfaktor du kan påverka utifrån var du bor med elbil, speciellt i större tätort.
Visst någon form av klimat kanske...
Värme skulle vara intressant att få testa, vår nuvarande startar bränslevärmare direkt om behov finns. Är det större skillnad här och i effekt?
 
A AndersS skrev:
Det är väl miljöfaktor du kan påverka utifrån var du bor med elbil, speciellt i större tätort.
Visst någon form av klimat kanske...
Värme skulle vara intressant att få testa, vår nuvarande startar bränslevärmare direkt om behov finns. Är det större skillnad här och i effekt?
Förutom att en fossilbil med bränslevärmare skulle bli stående för mig så....

Med 2 minuter till jobbet, 7 minuter till skola och 12 minuter till affärn så skulle jag inte klara en vecka med bränslevärmare.

Värmepumpen värmer kupe snabbare är även min erfarenhet.

Grannen fick nyss åka bägare efter besök i diverse affärer och ville ha varm bil mellan varje tur.

Stå och bränna bränsle på en parkering? Herregud vad vansinne.
 
P Pligg85 skrev:
Förutom att en fossilbil med bränslevärmare skulle bli stående för mig så....

Med 2 minuter till jobbet, 7 minuter till skola och 12 minuter till affärn så skulle jag inte klara en vecka med bränslevärmare.

Värmepumpen värmer kupe snabbare är även min erfarenhet.

Grannen fick nyss åka bägare efter besök i diverse affärer och ville ha varm bil mellan varje tur.

Stå och bränna bränsle på en parkering? Herregud vad vansinne.
Min fundering var bara om du visste om det var större skillnad?😉 Har haft värmare de senaste 43 åren.😎
Helst ska man kunna starta värmen från mobilapp, men även i elbil så kan värmaren vara tillbehör om jag förstått det riktigt.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Min fundering var bara om du visste om det var större skillnad?😉 Har haft värmare de senaste 43 åren.😎
Helst ska man kunna starta värmen från mobilapp, men även i elbil så kan värmaren vara tillbehör om jag förstått det riktigt.
Jo. Den största skillnaden är att bilen slutar starta om man har bränslevärmare och det är en dålig egenskap och avgörande skillnad.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
A AndersS skrev:
men även i elbil så kan värmaren vara tillbehör om jag förstått det riktigt.
Nej, alla elbilar har värmare, annars skulle man frysa i kupen på vintern. Men om värmaren går att slå på via en app på distans eller ej kan variera. Dessutom varierar det om värmaren är luftvärmepump eller en enklare direktverkande el. Om detta är viktigt för en köpare så bör man ha det på sin lista när man shoppar begagnad elbil.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo. Den största skillnaden är att bilen slutar starta om man har bränslevärmare och det är en dålig egenskap och avgörande skillnad.
Nu hänger jag inte med. Det brukar vara tvärtom att bränslevärmaren inte startar om det är för lite i tanken eller om batteriet inte är tillräckligt laddat. Just därför att kunna starta bilen är prioriterat.
 
P Pin skrev:
Nu hänger jag inte med. Det brukar vara tvärtom att bränslevärmaren inte startar om det är för lite i tanken eller om batteriet inte är tillräckligt laddat. Just därför att kunna starta bilen är prioriterat.
Japp, har varit så de senaste 25 åren i våra bilar så säkert märkesberoende.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Jo. Den största skillnaden är att bilen slutar starta om man har bränslevärmare och det är en dålig egenskap och avgörande skillnad.
Märkesberoende, inte generellt.😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.