K karlmb skrev:
Om man köpt en dyr elbil, ja.
Nä, räknar inte på alla detaljer utan konstaterar att det kostar att ha bilar, speciellt när man byter...
Löpande bilägande blir bara en kostnad som ska betalas😉

A AndersS skrev:
Nä, räknar inte på alla detaljer utan konstaterar att det kostar att ha bilar, speciellt när man byter...
Löpande bilägande blir bara en kostnad som ska betalas😉
Har man köpt elbil så förväntar man sig lägre löpande kostnader förstås.

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hjälpte en kvinna på jobbet att få igång elbilsladdningen. Hon hade ingen möjlighet till laddning hemma (gatuparkering) utan har valt att ta bilen till jobbet och ladda där varje gång. 3,50 kr/kWh är väl iofs acceptabelt och laddar man 8h så är den ju full på 11 kW, men jag vet inte riktigt om jag hade valt elbil i det läget.

Men hon äääääälskade sin Mini....
3,50 är ju bra pris på bortaladdning. Bättre business case än fossildrivet borde det ju vara.

N Nerre skrev:
Om 1200-1500 mil är hälften av körsträckan innebär det 2400-3000 mil om året. Det är inte en normal årlig körsträcka utan ungefär dubbelt så mycket som genomsnittet.
8 mil om dagen i snitt. Det är ju perfekt sträcka för elbil. Det laddar man hemma 2-3 ggr i veckan om sträckan är jämnt fördelad.

I hans fall var det frågan om fjällresor och ett övergående bekymmer. Får de bara upp en vettig laddning i fjällstugan kommer de kunna täcka iaf 75% av all laddning "hemma"

• Gilla
Liljeros och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vw golf GTE hade två lägen. Ett med hård generatorbroms och ett med närmast ingen. Närmast därför att den generatorbromsade så att man inte accelererade om man frirullade ner för en backe. Det enda jag önskade mer var att den skulle ha frirullat till stillastående i stället för att börja krypa som en gammadags automatlåda.

På ID4 var läget med frirull ersatt med ett helt förfärligt läge där bara bilen själv kan bestämma hur mycket det skall generatorbromsas.

Renault Megane hade generatorbroms som var ställbar i flera lägen med rattpaddlar. Tyvärr kunde man varken få helt frirullande eller att den rullade till stillastående.

Den bästa jag provkört med avseende på gaspedalen var en Tesla. Direkt respons, Mycket väl avvägd generatorbroms och den rullade till stillastående. Jag tror att den hade flera lägen också. Men jag vet inte säkert.
Min Hyundai har tre olika regen-lägen plus frirull. Jag använder egentligen bara läge 2. Och emellanåt full regen med rattpaddeln. Det passar mig, men andra kan ha andra önskemål, så det är bra om man kan välja nivå.

Mikael_L
L Liljeros skrev:
Jag tror nog att vår familj är ganska representativ, vi har en liten bil som rullar 1000-1500mil per år och en större som är den dyra och som körs som tjänstebil. Dom lite dyrare bilarna körs nog överlag lite mer mil än normbilen och jag tror nog runt 2000-2500 mil är mer representativt.
Den genomsnittliga årliga körsträckan för en svenskregistrerad bil var 1141 mil 2024

https://www.trafa.se/globalassets/s...rackor/2024/korstrackor-2024---2025-09-18.pdf

• Gilla
Nerre
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den genomsnittliga årliga körsträckan för en svenskregistrerad bil var 1141 mil 2024

[länk]
Den genomsnittliga resan var 3,8mil 2024.

P PHPersson skrev:
Den genomsnittliga resan var 3,8mil 2024.
Var kommer den statistiken ifrån?

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har man köpt elbil så förväntar man sig lägre löpande kostnader förstås.
Det är därför det blir svårt att jämföra i sådana här generella trådar. Förutsättningarna skiljer skiljer nya-begagnad bil, boende och laddning, bilägande hur ofta man byter bil, har man flera bilar, hur bilen används, mil/år, finansiering, osv,
Jag inte säker på lägre löpande kostnad för oss utifrån våra förutsättningar och vad som diskuteras i tråden, Det var en låst artikel idag om det i Ny Teknik.
Kostnad elbil

Mikael_L Mikael_L skrev:

[länk]
Kan det bero på att det blivit vanligare med två bilar i familjen att snittsiffran blir låg?
En bil rullar 500 mil/år och den andra 2000 mil/år, blir lika med 2500 mil totalt och ett snitt på 1250 mil/år, men snittet är totalt ovidkommande utan intresse utifrån det är vad "just den bilen" rullar/år.
Så det som är intressant är respektive bils användande.

Våra två bilar rullar runt 2000 mil och 1200 mil per år, men då har vi 14 km till matnarknaden också. En resa ToR jobbet ligger på ca 70 km i snitt för mig och på 35 km för frugan. Det räntar på rätt bra då...

Att frugans bil har högre snitt utifrån sträckan till jobbet beror på att hon jobbar på plats alla dagar i veckan, medan jag gör tre till fyra på plats på kontoret. Långkörningar görs relativt mer med hennes bil då vi tar den om det är praktiskt genomförbart, den är billigare att köra.

Frugan har ju elbil sedan drygt fem år, medan jag har laddhybrid sedan nästan åtta år. Men nu är jag less på att varje dag jaga ladduttag - så nu på det nya året blir det elbil för mig också.

Vi gick igenom det här utförligt i den här eller den andra aktiva elbilstråden för någon månad sen.

Det finns lite fler människor med körkort än det finns bilar i Sverige, så snittsträcka per bil är en bra proxy för hur långt medelbilisten kör per år. Det är typ 1.200 mil. Att vissa av oss kör betydligt mer än så är förstås sant, men vi är färre än vad många här tror.

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Men krasst om man funderar på elbil och vill räkna så blir det utifrån de förutsättningarna som gäller mig för ett byte och vilken bil man behöver eller vill köpa. Snittvärden på hur mycket de rullar/år ser inte jag som intressant för bilbyte eller någon form av kostnadsberäkning.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi gick igenom det här utförligt i den här eller den andra aktiva elbilstråden för någon månad sen.

Det finns lite fler människor med körkort än det finns bilar i Sverige, så snittsträcka per bil är en bra proxy för hur långt medelbilisten kör per år. Det är typ 1.200 mil. Att vissa av oss kör betydligt mer än så är förstås sant, men vi är färre än vad många här tror.
Jag skulle säga att många bilar inte går särskilt många mil alls. Där jag bor har nästan alla hushåll en bil mer än antalet personer med körkort. Det handlar om amerikanare, engelska sportbilar, husbilar, skogsbilar (4WD och hög markfrigång). Det går att mil per bil inte blir representativt. Å andra sidan så har varken mina utflugna barn eller någon av deras kompisar någon bil alls, de lånar eller hyr när de behöver en bil. Men då bor de på gångavstånd till bra kollektivtrafik, ofta på gångavstånd från högskola/universitetet, de ringer efter föräldrarna om de behöver storhandla...

Jag har flera arbetskompisar som inte heller har bil, de hyr när de behöver. Men även de har gångavstånd till jobbet. De har när barnen flyttat ut valt att bo nära arbetsplatsen. Det är dock något som bara (för de flesta) fungerar i ensamhushåll. Det är i huvudsak de separerade (och någon änkling) som bor så...

Poängen är att de som inte har bil är i huvudsak före/efter barn och ofta i ensamhushåll. Medan de som har bil ofta bor utanför centrala staden och ofta har fler bilar än de använder dagligen.

P PHPersson skrev:
Fast bara för att en majoritet bor i den största städerna i Sverige så innebär inte det att vad som händer för de andra 47%en är relevant?
Nu är det ju inte 47% som kör mindre än 3000 mil om året utan 90%.

Så bara för att 10% kör över 3000 mil om året innebär det inte att vad som händer för de övriga 90% är irrelevant.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.