Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jo du gör nog en sinnesförvirrad tankevurpa faktiskt. 😉

Abonnemanget kostar inte 136 kr utan det kostar 1360 kr.
Så du behöver ladda närmare 550 kWh på din resa för att det ska vara fördelaktigt med abb.

(Om jag inte gör en sinnesförvirrad tankevurpa här på kvällskvisten)😄
Det kostar väl 136kr/månad men de har också en drive där du kan få ett helt år för 1360kr. Då är ju erbjudandet att du betalar för 10 månader men får 12.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Japp nu ser jag att det även finns månadsabonnemang för 136 kr.
Såg bara årsabonnemang för 1360 när jag kollade första gången.

Tur jag garderade lite för en sinnesförvirrad tankevurpa. 😂

Då är helt klart Ionity med i bilden som alternativ rent ekonomiskt. Så var det absolut inte för några få år sedan, när man bara hade 12 och 24 månaders abonnemang.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ser tendenser till det. De har börjat köpa upp varandras verksamheter. MER satsar bara på snabbladdning numera, de köpte ju tidigare Bee och har nu sålt all långsam laddning till ChargeNode. D
ChargeNode har också tagit över mycket av InCharge (Vattenfalls) laddboxar som de inte själva har ägt. Så ChargeNode håller på att bli rätt stora på långsamladdare nu.

Fler stora ger bättre konkurrens, bara de inte blir för få.
Chargenode har den viktiga mjukvarudelen man möts av vid registrering o laddning, i egen regi.
De bolag som nu säljer och tvingas ge upp har varit beroende av flera tvivelaktiga konsulter som inte kunnat ge en riktig service. I många fall har man inte ens kunnat registrera sig för kreditkortsladdning på under en vecka...
(Fick ett mail att det var klart efter 2 veckor när jag ville ladda hos en VAG-åf några mil hemifrån tex)
Chargenode har även lägre priser även om det till stor del sätts av markägaren. Icahandlare är tydligen extra giriga sägs det.
 
Kan det vara så att många ser betalningsfunktioner, appar, osv, som gör att man inte tar steget till elbil? Och i kombination med elbilars prisnivå.
Exkluderar nu de som har stort bilintresse och skriver i tråden.😉
 
  • Gilla
Per Sandberg1
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Kan det vara så att många ser betalningsfunktioner, appar, osv, som gör att man inte tar steget till elbil? Och i kombination med elbilars prisnivå.
Exkluderar nu de som har stort bilintresse och skriver i tråden.😉
En del laddningar går hyfsat smidigt idag, men ja, vi som har elbilar har nog alla skräckhistorier med inte allt för många månader på nacken.
Problemen är pinsamt enorma på en del håll.
 
K karlmb skrev:
En del laddningar går hyfsat smidigt idag, men ja, vi som har elbilar har nog alla skräckhistorier med inte allt för många månader på nacken.
Problemen är pinsamt enorma på en del håll.
Summerar året 2025 med en genomsnittlig laddtopp på 235kW på publikt laddning.
 
P Pligg85 skrev:
Summerar året 2025 med en genomsnittlig laddtopp på 235kW på publikt laddning.
Är väl just detta som ger många funderingar, vad innebär 235 kW om bilen idag drar 0,53 dl/mil.😉
Min 80/20% tes säger mig att för 80% är det obegripligt.
 
K karlmb skrev:
Chargenode har den viktiga mjukvarudelen man möts av vid registrering o laddning, i egen regi.
De bolag som nu säljer och tvingas ge upp har varit beroende av flera tvivelaktiga konsulter som inte kunnat ge en riktig service. I många fall har man inte ens kunnat registrera sig för kreditkortsladdning på under en vecka...
(Fick ett mail att det var klart efter 2 veckor när jag ville ladda hos en VAG-åf några mil hemifrån tex)
Chargenode har även lägre priser även om det till stor del sätts av markägaren. Icahandlare är tydligen extra giriga sägs det.
Men MER har fungerat bra och haft låga priser. Jag tror att de togs på sängen av de som smällde upp stora laddstationer med höga priser, de vann kunderna över de som höll låga priser. Viktigare med lediga laddare än låga priser...
 
A AndersS skrev:
Är väl just detta som ger många funderingar, vad innebär 235 kW om bilen idag drar 0,53 dl/mil.😉
Min 80/20% tes säger mig att för 80% är det obegripligt.
Att man trycker på lastbilen istället för personbilen när man tankar med diesel...
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Attitudeswe
MERs 4:40 under lunchtid ovanpå 79kr/mån är typ 25% dyrare än Ionity
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är väl just detta som ger många funderingar, vad innebär 235 kW om bilen idag drar 0,53 dl/mil.😉
Min 80/20% tes säger mig att för 80% är det obegripligt.
Det innebär att du tagit fel bil till macken.
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
MERs 4:40 under lunchtid ovanpå 79kr/mån är typ 25% dyrare än Ionity
När jag körde till Öland i somras betalade vi 3.95 kr/kWh med taggen. Inget abonnemang.
 
Nicke Nyfiken
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
MERs 4:40 under lunchtid ovanpå 79kr/mån är typ 25% dyrare än Ionity
Men då har du ju först betalat 75% mer för ditt abonnemang hos Ionity för att få 25% lägre kWh-pris.
 
Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Men att börja med startavgift på 5 kr för långsamladdare, ja där gick gränsen för mig i alla fall. När de gick från 4.50 per kWh till en startavgift på 5 kr och sedan 5 kr/kWh därefter - då försvann alla som laddade. De står tomma...
Ja destinationsladdare har ju en betydligt lägre investering då man inte alls behöver samma mastiga elservis på kanske 2-3 MW samt att utrustningen inte är så dyr. Att dra på tycker jag inte är vettigt för då nyttjas dom ju inte… lägger man en prisbild så man kommer upp i 15-20% nyttjande av en laddare så är det 18-19000 kWh per år. Lägger man 1kr på inköpet för el och abonnemang så är ju utrustningen betald i princip första året, därefter är det vinst rakt in på kontot, säg 50 öre på kostnad för app/plattform. Då borde man kunna hålla priser runt 3-3,5kr.

Däromkring ligger skidorten vi besöker men dom har bara 4 laddare med pris på 3,5kr/kWh. Man byggde ut med 16st laddare en bit bort men där tar man nästan 7kr/kWh. Tror fortfarande inte jag sett någon ladda på dom laddarna, man kan ju snabbladda för 5.5kr vid affären så finns inget skäl att betala mer för att ha bilen stående otillgänglig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Men ni som laddar "mycket" publikt. Vad innebär det per år i kWh?

Kommer man 30-40 mil så är det ju rimligt vid semester eller nån weekend dvs enstaka tillfällen per år?

Eller struntar ni eller glömmer att ladda hemma?

Verkar vara sån hysteri om kWh priset.

Ska jag vara helt ärlig så skulle jag helt skita i det på en sommarsemester på 300 mil. 600 kWh. Om det skiljer en krona hit och dit?

Aldrig man skulle hålla på med medlemskap och appar mm. Man skulle ta den laddning som passar för stunden. Bil för halv miljon och letar efter att kapa en tusenlapp på en långresa?
 
  • Gilla
  • Älska
ajn82 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.