1 820 368 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Det kostar väl 136kr/månad men de har också en drive där du kan få ett helt år för 1360kr. Då är ju erbjudandet att du betalar för 10 månader men får 12.Nicke Nyfiken skrev:
Japp nu ser jag att det även finns månadsabonnemang för 136 kr.
Såg bara årsabonnemang för 1360 när jag kollade första gången.
Tur jag garderade lite för en sinnesförvirrad tankevurpa. 😂
Då är helt klart Ionity med i bilden som alternativ rent ekonomiskt. Så var det absolut inte för några få år sedan, när man bara hade 12 och 24 månaders abonnemang.
Såg bara årsabonnemang för 1360 när jag kollade första gången.
Tur jag garderade lite för en sinnesförvirrad tankevurpa. 😂
Då är helt klart Ionity med i bilden som alternativ rent ekonomiskt. Så var det absolut inte för några få år sedan, när man bara hade 12 och 24 månaders abonnemang.
Chargenode har den viktiga mjukvarudelen man möts av vid registrering o laddning, i egen regi.pacman42 skrev:
Jag ser tendenser till det. De har börjat köpa upp varandras verksamheter. MER satsar bara på snabbladdning numera, de köpte ju tidigare Bee och har nu sålt all långsam laddning till ChargeNode. D
ChargeNode har också tagit över mycket av InCharge (Vattenfalls) laddboxar som de inte själva har ägt. Så ChargeNode håller på att bli rätt stora på långsamladdare nu.
Fler stora ger bättre konkurrens, bara de inte blir för få.
De bolag som nu säljer och tvingas ge upp har varit beroende av flera tvivelaktiga konsulter som inte kunnat ge en riktig service. I många fall har man inte ens kunnat registrera sig för kreditkortsladdning på under en vecka...
(Fick ett mail att det var klart efter 2 veckor när jag ville ladda hos en VAG-åf några mil hemifrån tex)
Chargenode har även lägre priser även om det till stor del sätts av markägaren. Icahandlare är tydligen extra giriga sägs det.
Kan det vara så att många ser betalningsfunktioner, appar, osv, som gör att man inte tar steget till elbil? Och i kombination med elbilars prisnivå.
Exkluderar nu de som har stort bilintresse och skriver i tråden.😉
Exkluderar nu de som har stort bilintresse och skriver i tråden.😉
En del laddningar går hyfsat smidigt idag, men ja, vi som har elbilar har nog alla skräckhistorier med inte allt för många månader på nacken.A AndersS skrev:
Problemen är pinsamt enorma på en del håll.
Men MER har fungerat bra och haft låga priser. Jag tror att de togs på sängen av de som smällde upp stora laddstationer med höga priser, de vann kunderna över de som höll låga priser. Viktigare med lediga laddare än låga priser...K karlmb skrev:Chargenode har den viktiga mjukvarudelen man möts av vid registrering o laddning, i egen regi.
De bolag som nu säljer och tvingas ge upp har varit beroende av flera tvivelaktiga konsulter som inte kunnat ge en riktig service. I många fall har man inte ens kunnat registrera sig för kreditkortsladdning på under en vecka...
(Fick ett mail att det var klart efter 2 veckor när jag ville ladda hos en VAG-åf några mil hemifrån tex)
Chargenode har även lägre priser även om det till stor del sätts av markägaren. Icahandlare är tydligen extra giriga sägs det.
Ja destinationsladdare har ju en betydligt lägre investering då man inte alls behöver samma mastiga elservis på kanske 2-3 MW samt att utrustningen inte är så dyr. Att dra på tycker jag inte är vettigt för då nyttjas dom ju inte… lägger man en prisbild så man kommer upp i 15-20% nyttjande av en laddare så är det 18-19000 kWh per år. Lägger man 1kr på inköpet för el och abonnemang så är ju utrustningen betald i princip första året, därefter är det vinst rakt in på kontot, säg 50 öre på kostnad för app/plattform. Då borde man kunna hålla priser runt 3-3,5kr.pacman42 skrev:
Däromkring ligger skidorten vi besöker men dom har bara 4 laddare med pris på 3,5kr/kWh. Man byggde ut med 16st laddare en bit bort men där tar man nästan 7kr/kWh. Tror fortfarande inte jag sett någon ladda på dom laddarna, man kan ju snabbladda för 5.5kr vid affären så finns inget skäl att betala mer för att ha bilen stående otillgänglig.
Men ni som laddar "mycket" publikt. Vad innebär det per år i kWh?
Kommer man 30-40 mil så är det ju rimligt vid semester eller nån weekend dvs enstaka tillfällen per år?
Eller struntar ni eller glömmer att ladda hemma?
Verkar vara sån hysteri om kWh priset.
Ska jag vara helt ärlig så skulle jag helt skita i det på en sommarsemester på 300 mil. 600 kWh. Om det skiljer en krona hit och dit?
Aldrig man skulle hålla på med medlemskap och appar mm. Man skulle ta den laddning som passar för stunden. Bil för halv miljon och letar efter att kapa en tusenlapp på en långresa?
Kommer man 30-40 mil så är det ju rimligt vid semester eller nån weekend dvs enstaka tillfällen per år?
Eller struntar ni eller glömmer att ladda hemma?
Verkar vara sån hysteri om kWh priset.
Ska jag vara helt ärlig så skulle jag helt skita i det på en sommarsemester på 300 mil. 600 kWh. Om det skiljer en krona hit och dit?
Aldrig man skulle hålla på med medlemskap och appar mm. Man skulle ta den laddning som passar för stunden. Bil för halv miljon och letar efter att kapa en tusenlapp på en långresa?