Elbil nummer två i min ägo. Aldrig i livet att jag skulle äga annat än tesla med gratis snabbladdning. Inte för att tesla är så ierhört bra på laddning, men att ALLA andra lösningar är fruktansvärda. Hade annan elbil 2022-2023, och även fortfarande vid enstaka tillfällen använder jag en "vanlig" snabbladdarstation. Det är vid dessa platser ofelbart strul. Står i princip alltid nån medelålders gubbe och är skogstokig för att skitappen inte fungerar eller att skitladdaren bara står och tuggar och kan inte koppla upp mot bilen. Jag hade verkligen inte orkat med det, hade hellre kört en dieselpickis med 1,5L i förbrukning än att hålla på i allmänna snabbladdarträsket. Med tesla öppnar man laddluckan, sätter i kabeln, låser bilen och går iväg tills den laddat klart. Ofelbart. Funkar varje gång.
 
  • Gilla
  • Haha
Isakare och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
Man kan ju vända på det också, om jag ska köra en sträcka där det finns t.ex Ionity eller Tesla strösslade så jag vet att jag kan använda samma kedja hela vägen och det enda jag behöver göra för att spara en tusenlapp på laddning är att vid ett tillfälle är att gå in och aktivera ett abbonemang och sedan direkt säga upp det igen, så gör jag nog det.

Bil för en halv miljon eller ej, jag kastar ogärna bort en tusenlapp bara för att. Till en gräns givetvis.

Men jag faller inte in under kategorin dom som laddar mycket publikt. Åker Umeå - västerås ToR efter nyår och där verkar ju Ionity finnas bra utplacerade så kanske testar att skaffa ett abb där och testar på plug n charge/we charge eller vad det heter på VAG-språk i samma veva.
 
Redigerat:
  • Gilla
f4mv
  • Laddar…
Storsockret
V varpan1 skrev:
Elbil nummer två i min ägo. Aldrig i livet att jag skulle äga annat än tesla med gratis snabbladdning. Inte för att tesla är så ierhört bra på laddning, men att ALLA andra lösningar är fruktansvärda. Hade annan elbil 2022-2023, och även fortfarande vid enstaka tillfällen använder jag en "vanlig" snabbladdarstation. Det är vid dessa platser ofelbart strul. Står i princip alltid nån medelålders gubbe och är skogstokig för att skitappen inte fungerar eller att skitladdaren bara står och tuggar och kan inte koppla upp mot bilen. Jag hade verkligen inte orkat med det, hade hellre kört en dieselpickis med 1,5L i förbrukning än att hålla på i allmänna snabbladdarträsket. Med tesla öppnar man laddluckan, sätter i kabeln, låser bilen och går iväg tills den laddat klart. Ofelbart. Funkar varje gång.
Nåja, jag tycker detta blir mindre och mindre sant nu när det är kortterminaler på laddarna. Smidigast att bara koppla in, självklart, men att trycka på start, blippa kortet och sedan koppla in handsken är inte så jobbigt heller. Appar och taggar däremot.. bra det där med kortläsarkravet. Men det borde enas om en standard för plug n charge, in med kabeln och kör bara. Men det ska ju lagras betaluppgifter då och annat, så det är väl lättare sagt än gjort.

Men ja, teslas laddupplevelse är jättebra tycker jag.
 
P Pligg85 skrev:
Men ni som laddar "mycket" publikt. Vad innebär det per år i kWh?

Kommer man 30-40 mil så är det ju rimligt vid semester eller nån weekend dvs enstaka tillfällen per år?

Eller struntar ni eller glömmer att ladda hemma?

Verkar vara sån hysteri om kWh priset.

Ska jag vara helt ärlig så skulle jag helt skita i det på en sommarsemester på 300 mil. 600 kWh. Om det skiljer en krona hit och dit?

Aldrig man skulle hålla på med medlemskap och appar mm. Man skulle ta den laddning som passar för stunden. Bil för halv miljon och letar efter att kapa en tusenlapp på en långresa?
Jag laddar ungefär hälften av mina mil publikt, så kanske 1200-1500 mil per år. Ungefär samma sträckor så laddrutinerna har satt sig, 80% Tesla och 20 % övriga såsom cirkle k, recharge och InCharge. Snittar 1,7 kWh/ mil så rör sig väl om ca 2500kWh.

Snittar kanske knappt 4kr/kWh så i runda slängar 10.000kr/ år. Man kanske skulle kunna kapa 2000kr/år om man letade billigaste lösningarna. Om man slarvade helt och inte laddade Tesla pga av tex annat bilmärke där abonnemanget krävs så skulle det kanske kosta 2000kr mer.

Det är inte där ekonomin avgörs om man säger så.

Om något år kommer tillgång till egen destinationsladdning finnas och troligtvis en mil med lite mer räckvidd. Då kommer nog publik laddning sjunka drastiskt, finns idag bilar som klarar sträckan utan laddstopp men vill ha 7-sits vid nästa byte så kommer nog inte komma ifrån snabbladdning.
 
Nicke Nyfiken
V varpan1 skrev:
Aldrig i livet att jag skulle äga annat än tesla med gratis snabbladdning.
Tänker du gå över till bensin sen när det inte längre går att hålla liv i de gamla Teslorna som har fri snabbladdning?
Det nyaste är ju nästan 8 år gamla redan.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Storsockret
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tänker du gå över till bensin sen när det inte längre går att hålla liv i de gamla Teslorna som har fri snabbladdning?
Det nyaste är ju nästan 8 år gamla redan.
Kanske får leva på hoppet om fler kampanjer som tillåter överföring från sin gamla då det gått att föra över även till model Y vid något/några tillfällen. Däremot dör den fria laddningen vid ägarbyte i dom fallen, så att köpa begagnat går bort.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Jag laddar ungefär hälften av mina mil publikt, så kanske 1200-1500 mil per år. Ungefär samma sträckor så laddrutinerna har satt sig, 80% Tesla och 20 % övriga såsom cirkle k, recharge och InCharge. Snittar 1,7 kWh/ mil så rör sig väl om ca 2500kWh.

Snittar kanske knappt 4kr/kWh så i runda slängar 10.000kr/ år. Man kanske skulle kunna kapa 2000kr/år om man letade billigaste lösningarna. Om man slarvade helt och inte laddade Tesla pga av tex annat bilmärke där abonnemanget krävs så skulle det kanske kosta 2000kr mer.

Det är inte där ekonomin avgörs om man säger så.

Om något år kommer tillgång till egen destinationsladdning finnas och troligtvis en mil med lite mer räckvidd. Då kommer nog publik laddning sjunka drastiskt, finns idag bilar som klarar sträckan utan laddstopp men vill ha 7-sits vid nästa byte så kommer nog inte komma ifrån snabbladdning.
Vad är det som hindrar att ladda mer hemma om du måste ladda häften publikt på en ändå rätt normal årssträcka?
 
Nicke Nyfiken
Storsockret Storsockret skrev:
Nåja, jag tycker detta blir mindre och mindre sant nu när det är kortterminaler på laddarna. Smidigast att bara koppla in, självklart, men att trycka på start, blippa kortet och sedan koppla in handsken är inte så jobbigt heller. Appar och taggar däremot.. bra det där med kortläsarkravet. Men det borde enas om en standard för plug n charge, in med kabeln och kör bara. Men det ska ju lagras betaluppgifter då och annat, så det är väl lättare sagt än gjort.

Men ja, teslas laddupplevelse är jättebra tycker jag.
Utöver Tesla Superchargers använder vi bara laddare med Autocharge. Sjukt smidigt.
 
  • Gilla
Liljeros och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tänker du gå över till bensin sen när det inte längre går att hålla liv i de gamla Teslorna som har fri snabbladdning?
Det nyaste är ju nästan 8 år gamla redan.
Finns nyare men extremt ovanliga.
 
Nicke Nyfiken
Storsockret Storsockret skrev:
Kanske får leva på hoppet om fler kampanjer som tillåter överföring från sin gamla då det gått att föra över även till model Y vid något/några tillfällen. Däremot dör den fria laddningen vid ägarbyte i dom fallen, så att köpa begagnat går bort.
Jobbigt att sitta och vänta på en eventuell kampanj som kanske aldrig kommer tillbaka. Det är ett ynka fåtal som lyckats pricka rätt med överföring till Model Y vad jag förstått.

Men kör man inte många långkörningar som innebär snabbladdning så är den fria laddningen inte värt jättemycket. Jag hade fri laddning på förra Teslan men inte på nuvarande. Under 2025 har jag snabbladdat för 3526 kr under ca 500 mil semesterkörning.

Rättare sagt skulle jag betalat 3526 kr egentligen, men jag betalade med Referral poäng istället så det blev "gratis" ändå.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
P PHPersson skrev:
Finns nyare men extremt ovanliga.
Inte som följer med bilen vid försäljning.
Obegränsad fri laddning slutade de med 2018.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Inte som följer med bilen vid försäljning.
Obegränsad fri laddning slutade de med 2018.
Nej… man har genom åren fått erbjudande om att flytta med sig fri SUC som Teslaägare och de har haft ”kampanjer” efteråt (även utan att flytta).
Dessutom tror jag det var 2017 de slutade med det. Skulle vara någon extremt tidig 2018 isf.

Storsockret… varför tummen upp till någon som har fel? Trodde du hade koll?
 
Redigerat:
Storsockret
Jag har bara sett en kampanj i sverige i närtid och den gällde inte om bilen sen bytte ägare, alltså inte obegränsad. Och med närtid så tror jag det var typ 2023, men så har jag inte kollat nämnvärt mycket åt Tesla senaste heller.
 
Storsockret Storsockret skrev:
Jag har bara sett en kampanj i sverige i närtid och den gällde inte om bilen sen bytte ägare, alltså inte obegränsad.
Den kampanjen fanns också, likväl som att man kunde flytta sin (ej flyttbara fri SUC) till en ny bil. Tom till Model Y.
 
Storsockret
Jo jag nämnde model Y tidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.