1 820 485 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Vad är det för bil du har?Attitudeswe skrev:
Behöver spy lite galla över Ionity...
Visst det är billigt med 3:50, men det får ju f-n funka också...
Första laddstop:
Bilen börjar ladda 99kW (från 7% med batteriwt självvärmt till 14 grader), men sjunker till 55-60kW när den laddat till 35%. Normalt får jag över 100kW upp till 77%. Sen spontanstoppar laddningen vid 53% och då vi äter 5min från laddaren så tvingas vi till ett oplanerat andra laddstopp... (Laddade 3min i en andra session då jag gick före till bilen)
Plug and charge funkade fint dessa gånger (tar iofs 60-120s att handskaka med bilen vilket ju är lite segt...)
Andra laddningsstoppet så misslyckas plug and charge efter 3min timeout på två olika laddplatser (3 försök totalt). Till slut plockar jag upp appen och startar manuellt. Då laddar den iaf 125kW som den skall de 12-37% jag behövde (batteriet var 32 grader från första laddningen även efter100min körning i nollgradigt), men 10minuter spilldes på strul...
Ingen kö på laddarna iaf, men det finns lite att jobba på kopplat till smidighet/robusthet.
Har haft tur med Ionity, men så har jag inte varit där så ofta. Men gjorde en roadtrip på 100 mil idag så besökte Ionity storuman två gånger. Runt -10 båda tillfällena. Kom in med runt 17% och 25%, laddningen började på ca 180kW och höll sig åtminstone över 100kW upp till 85%. Inte fantastiskt snabbt på något vis men upplevde inte direkt att jag aktivt väntade i någon större utsträckning, gott nog åt mig. Laddade totalt tre gånger, ca 20-25 min per gång på dessa 100 mil. Temperatur mellan -5 och -15, dock mestadels 80-90 sträckor men rätt tröttsamt underlag med mycket is. Blir irriterad på kwh-priset varje gång jag är ute dock, efter att ha haft det lite billigare med Teslan innan 
Men det är en tydlig skillnad i förbrukning nu på vintern, gjorde samma resa i september och då laddade jag bara två gånger (nåja, en liten tredje fegisladdning på 5 min) på samma sträcka, och bara upp strax över 60%.
Sen är det är ju trots allt en VW så helt bekymmersfritt är det ju inte
Bonus: Älgar!
Nio stycken räknade jag till under resan. Tre av dem bredvid vägen, resten uppepå. Ingen större fara men några lite närmare än önskvärt i skydd av mörkret, men jag berömmer gärna helljusen på ID7an och jag upptäckte alla i tid som tur är.
Men det är en tydlig skillnad i förbrukning nu på vintern, gjorde samma resa i september och då laddade jag bara två gånger (nåja, en liten tredje fegisladdning på 5 min) på samma sträcka, och bara upp strax över 60%.
Sen är det är ju trots allt en VW så helt bekymmersfritt är det ju inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonus: Älgar!
Nio stycken räknade jag till under resan. Tre av dem bredvid vägen, resten uppepå. Ingen större fara men några lite närmare än önskvärt i skydd av mörkret, men jag berömmer gärna helljusen på ID7an och jag upptäckte alla i tid som tur är.
Redigerat:
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 2 356 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 2 356 inlägg
Är inte 3:50 med deras dyraste medlemskap? Med kort betalade jag 6kr/kWh både på Ionity och cirkle K. Såklart är även tesla ett betalt medlemskap om man inte har tesla, men det hade vi ju tidigareAttitudeswe skrev:
Men det är klart, även så lite som 100 mil kanske faktiskt lönar sig med ett medlemskap om man vet att man kommer ladda på bara Ionity under turen.
Edit* ok så om deras abb kostar 136kr, och man då laddar 2,5kr billigare så borde allt över typ 55kWh bli fördelaktigt med abb. Om jag inte gör en sinnesförvirrad tankevurpa här på kvällskvisten. Hade kunnat spara några kronor då iaf
Redigerat:
Korta serier med oprövad och mycket teknik som ska produceras snabbt från många olika tillverkare brukar sällan leda till att det finns en bra marknad för äldre produkter.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag påstår inte att han kommer med något nytt, bara att det var en god analys.
Att verkligheten är mycket värre får stå för dig. Jag uppskattade sakligheten.
Jag tror tvärtom. Just för att moderna bilar är så välbyggda och välfungerande förväntar vi oss att inget ska vara omöjligt att fixa. För även om 1900-talsbilar ofta gick sönder på ett sätt som gick att laga så ser du ytterst få på gatorna idag. 25 år gamla fordon är regelmässigt slut och utskrotade.
Att det finns entusiaster som skruvar på en 70 år gammal jänkare ändrar inte den allmänna observationen.
Sen vet jag inte om moderna bilar är så välbyggda i grunden jämför med för 15-25 år sedan?
Jag ser t ex regelbundet bilar äldre än 25 år rulla som bruksbilar men miltalet och ålder sliter på alla fordon. Det som brukar krångla är elektronik t ex givare som ger felmeddelanden utan riktiga fel.
Är nog därför att många avvaktar, bilarna för oss är för olika behov av transporter.Rabbithole skrev:
Och ser inget mervärde i att bilen går på el kontra annat drivmedel.
Samt att det finns en övertro att en sådan här omställning ska gå fort.
Tog igår en tur på 30 mil med minusgrader ute att behöva fundera på att tanka.
Jag är hyfsat irriterad på hur man höjt laddpriserna på långsamladdare. Jag har laddat på gymmet, på stan osv iom att jag har laddhybrid, allt för att elen skall räcka hem, men nu har jag slutat me det och kör jag på bensin. 5 kr/kWh och 5 kr i startavgift gör att det är helt omöjligt att ens få en gnutta ekonomi i småladdningar. Det är billigare att köra på bensin även utan startavgifterna, men jag har ändå valt att göra det för sakens skull. Intressant också att man sedan de höjde avgifte4na aldrig ser att någon använder laddboxarna på stan...
Nu handlar denna tråd om huruvida det går bra att köpa elbil med tanke på räckvidden. Min laddhybrid som jag kört i åtta år har en räckvidd på drygt 40 mil på bensin, den elbil jag funderar på att köpa har ungefär detsamma (XC40 extended range Twin motor 2024). När jag i somras besökte alla landskap utom ett så körde jag laddhybriden från Norrbotten via inlandsvägen (E45) till södra Bohuslän utan att ens behöva planera min väg särskilt mycket, ett enda tankstopp hade jag behövt flytta ett par mil för att ladda på samma ställen som jag tankade under denna resan. Någon laddning hade blivit längre än tankningarna också, men man passade ju på att fika, äta mm när man ändå stod still. Faktum är att laddbox på 11 kWh skulle kunnat bättre på sträckorna när man stannade utan att tanka också. Och på långkörningar smör jag rätt okänslig på laddpriset ändå. Det är relativt få laddningar per år så jag kan betala lite extra.
Nej, det är alla smålänningar jag gör på stan med laddhybriden som nu triggade mig till att leta efter en elbil. Jag är dels less att ladda dessa boxar, sedan laddar jag även varje dag på jobbet. Det vore skönt att i vardagen bara behöva ladda hemma över natten och inte ens varje natt. "I'm too old for this shit" för att citera "Lethal weapon".
Hursomhelst, nu jagar jag en elbil.
Nu finns det dock ett problem, bil säljarna har ingen aning om vilken SoH deras bilar har på batterierna (med något enstaka undantag).
Nu handlar denna tråd om huruvida det går bra att köpa elbil med tanke på räckvidden. Min laddhybrid som jag kört i åtta år har en räckvidd på drygt 40 mil på bensin, den elbil jag funderar på att köpa har ungefär detsamma (XC40 extended range Twin motor 2024). När jag i somras besökte alla landskap utom ett så körde jag laddhybriden från Norrbotten via inlandsvägen (E45) till södra Bohuslän utan att ens behöva planera min väg särskilt mycket, ett enda tankstopp hade jag behövt flytta ett par mil för att ladda på samma ställen som jag tankade under denna resan. Någon laddning hade blivit längre än tankningarna också, men man passade ju på att fika, äta mm när man ändå stod still. Faktum är att laddbox på 11 kWh skulle kunnat bättre på sträckorna när man stannade utan att tanka också. Och på långkörningar smör jag rätt okänslig på laddpriset ändå. Det är relativt få laddningar per år så jag kan betala lite extra.
Nej, det är alla smålänningar jag gör på stan med laddhybriden som nu triggade mig till att leta efter en elbil. Jag är dels less att ladda dessa boxar, sedan laddar jag även varje dag på jobbet. Det vore skönt att i vardagen bara behöva ladda hemma över natten och inte ens varje natt. "I'm too old for this shit" för att citera "Lethal weapon".
Hursomhelst, nu jagar jag en elbil.
Nu finns det dock ett problem, bil säljarna har ingen aning om vilken SoH deras bilar har på batterierna (med något enstaka undantag).
Det jobbiga är ju om man bara enstaka tillfällen åker långt. Då blir det ett jäkla startande och avslutande av abonnemang. Är också lite begränsande att vara låst vid laddstoppet till Ionity/recharge/OK/Cirklek eller vad det nu är. Tycker ändå att det vore rimligare att hitta en prismodell där man maximerar beläggningen. Nu känns det som att man prisatt in sig lite för högt. Samtidigt är det elanslutningen som krävs och laddarna inte gratis men som sagt, då borde man vilja leverera så många kWh som det bara är möjligt.Storsockret skrev:
Är inte 3:50 med deras dyraste medlemskap? Med kort betalade jag 6kr/kWh både på Ionity och cirkle K. Såklart är även tesla ett betalt medlemskap om man inte har tesla, men det hade vi ju tidigare
Men det är klart, även så lite som 100 mil kanske faktiskt lönar sig med ett medlemskap om man vet att man kommer ladda på bara Ionity under turen.
Edit* ok så om deras abb kostar 136kr, och man då laddar 2,5kr billigare så borde allt över typ 55kWh bli fördelaktigt med abb. Om jag inte gör en sinnesförvirrad tankevurpa här på kvällskvisten. Hade kunnat spara några kronor då iaf![]()
När vi kört med frugans bil och laddat så har jag bara kollat billigaste pris på varje ställe vi planerar att stanna nästa gång (när vi stannade i Gislaved så fanns det säkert sju-åtta olika kedjor bara där), det har varit klart billigare än att hålla sig till en kedja...L Liljeros skrev:Det jobbiga är ju om man bara enstaka tillfällen åker långt. Då blir det ett jäkla startande och avslutande av abonnemang. Är också lite begränsande att vara låst vid laddstoppet till Ionity/recharge/OK/Cirklek eller vad det nu är. Tycker ändå att det vore rimligare att hitta en prismodell där man maximerar beläggningen. Nu känns det som att man prisatt in sig lite för högt. Samtidigt är det elanslutningen som krävs och laddarna inte gratis men som sagt, då borde man vilja leverera så många kWh som det bara är möjligt.
Jag laddar sällan utanför Tesla men när det sker så är inte priset en faktor utan jag tar det som erbjuds där jag stannar och är ledigt... Besparingen man gör är ändå i slutändan marginell. Man lär sig ju dock bra stopp som passar ens mönster om man återkommande åker samma sträckor.pacman42 skrev:
Men lite priskrig hade inte skadat. Exempelvis Tönnebro är ju en riktig flaskhals om man ser till hur viktig knutpunkt den är.
Fast åker man bara enstaka långresor (som jag) så behöver man inte bry sig. Elkostnaden är en väldigt liten del när de övriga kostnaderna hamnar på 40-100:- per mil. (Värdeminsking, parkering, försäkring, rattmuff, … utslaget på 1500 mil per år)L Liljeros skrev:Det jobbiga är ju om man bara enstaka tillfällen åker långt. Då blir det ett jäkla startande och avslutande av abonnemang. Är också lite begränsande att vara låst vid laddstoppet till Ionity/recharge/OK/Cirklek eller vad det nu är. Tycker ändå att det vore rimligare att hitta en prismodell där man maximerar beläggningen. Nu känns det som att man prisatt in sig lite för högt. Samtidigt är det elanslutningen som krävs och laddarna inte gratis men som sagt, då borde man vilja leverera så många kWh som det bara är möjligt.
Jag resonerade mer ur ett perspektiv för dom som äger laddarna. Vet inte om det är att det finns för mycket laddare i förhållande till antalet elbilar eller om dom börjar få för lång räckvidd och inte behöver ladda på vägen i så hög grad för upplever överlag en ganska låg beläggning på laddarna, även vid resdagar.B bhus2021 skrev:
