Storsockret Storsockret skrev:
Jo jag nämnde model Y tidigare.
Sorry, missade det.
 
  • Gilla
Storsockret
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad är det som hindrar att ladda mer hemma om du måste ladda häften publikt på en ändå rätt normal årssträcka?
Vi åker väldigt frekvent till fjällen, håller på och bygger hus så blir kanske 15-20 vändor per år. Det är drygt 50 mil enkel resa så jag kommer ca 25 mil av 100 på hemmaladdning. Ibland laddar jag med 230v vid huset med men det tar ju 2 dagar för att fylla upp så oftast tar jag publikt på plats innan hemresa.

Vi har även en elbil till så våran MY används primärt till längre resor.
 
P Pligg85 skrev:
Vad är det som hindrar att ladda mer hemma om du måste ladda häften publikt på en ändå rätt normal årssträcka?
Om 1200-1500 mil är hälften av körsträckan innebär det 2400-3000 mil om året. Det är inte en normal årlig körsträcka utan ungefär dubbelt så mycket som genomsnittet.
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Nåja, jag tycker detta blir mindre och mindre sant nu när det är kortterminaler på laddarna. Smidigast att bara koppla in, självklart, men att trycka på start, blippa kortet och sedan koppla in handsken är inte så jobbigt heller. Appar och taggar däremot.. bra det där med kortläsarkravet. Men det borde enas om en standard för plug n charge, in med kabeln och kör bara. Men det ska ju lagras betaluppgifter då och annat, så det är väl lättare sagt än gjort.

Men ja, teslas laddupplevelse är jättebra tycker jag.
Problemet som jag upplever det är just det stt det är jättesmidigt på pappret, så som du uttrycker det låter det ju såklart busenkelt och smidigt. Men i verkligheten är det tammefan något som strular alldeles för ofta. Ofts helt ologiska antagligen mjukvarufel. Jag blir så irriterad och frustrerad att det inte är värt det för mig att ha problem ungefär var 5e till 10e laddning, det blir för stor osäkerhet för att man ska våga planera.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tänker du gå över till bensin sen när det inte längre går att hålla liv i de gamla Teslorna som har fri snabbladdning?
Det nyaste är ju nästan 8 år gamla redan.
Jag hoppas på att tekniken förbättrats på ytterligare 5-10 år och att det då också finns andra väldigt billiga och bra elbilar förutom model s (finns idag ingen lika billig elbil som kan kategoriseras som en riktig normalstor bil som passar för folk som transporterar annat än röven och en resväska) och knappt någon elbil alls med den räckvidden, storleken och tekniken i kombination. Jag hoppas på att inte behöva äga en fossilbil igen.
Kortbetalningskravet som kommit är svinbra, men det är tyvörr inte tillräckligt. Laddarna strular ändå för ofta.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Men ni som laddar "mycket" publikt. Vad innebär det per år i kWh?

Kommer man 30-40 mil så är det ju rimligt vid semester eller nån weekend dvs enstaka tillfällen per år?

Eller struntar ni eller glömmer att ladda hemma?

Verkar vara sån hysteri om kWh priset.

Ska jag vara helt ärlig så skulle jag helt skita i det på en sommarsemester på 300 mil. 600 kWh. Om det skiljer en krona hit och dit?

Aldrig man skulle hålla på med medlemskap och appar mm. Man skulle ta den laddning som passar för stunden. Bil för halv miljon och letar efter att kapa en tusenlapp på en långresa?
Det skaver ju när elbilssemestern kostar lika mkt som en bensindito.
 
V varpan1 skrev:
Elbil nummer två i min ägo. Aldrig i livet att jag skulle äga annat än tesla med gratis snabbladdning. Inte för att tesla är så ierhört bra på laddning, men att ALLA andra lösningar är fruktansvärda. Hade annan elbil 2022-2023, och även fortfarande vid enstaka tillfällen använder jag en "vanlig" snabbladdarstation. Det är vid dessa platser ofelbart strul. Står i princip alltid nån medelålders gubbe och är skogstokig för att skitappen inte fungerar eller att skitladdaren bara står och tuggar och kan inte koppla upp mot bilen. Jag hade verkligen inte orkat med det, hade hellre kört en dieselpickis med 1,5L i förbrukning än att hålla på i allmänna snabbladdarträsket. Med tesla öppnar man laddluckan, sätter i kabeln, låser bilen och går iväg tills den laddat klart. Ofelbart. Funkar varje gång.
Det ligger nåt i det. Tom vi som har andra märken åker gärna till Tesla.
 
  • Gilla
varpan1
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Om 1200-1500 mil är hälften av körsträckan innebär det 2400-3000 mil om året. Det är inte en normal årlig körsträcka utan ungefär dubbelt så mycket som genomsnittet.
Vad spelar det för roll?
 
Det spelar roll eftersom de som kör så mycket är en minoritet (men de verkar inte förstå det).

Jag har för mig att det är mindre än 10% av alla personbilar som körs mer än 3000 mil om året.

Eftersom genomsnittet är 1200 mil om året betyder det att det både finns de som kör mer och de som kör mindre. Och årliga körsträckan påverkar milkostnaden ganska mycket när det gäller dyrare bilar, eftersom det blir färre mil att slå ut de fasta kostnaderna på.
 
N Nerre skrev:
Det spelar roll eftersom de som kör så mycket är en minoritet (men de verkar inte förstå det).

Jag har för mig att det är mindre än 10% av alla personbilar som körs mer än 3000 mil om året.

Eftersom genomsnittet är 1200 mil om året betyder det att det både finns de som kör mer och de som kör mindre. Och årliga körsträckan påverkar milkostnaden ganska mycket när det gäller dyrare bilar, eftersom det blir färre mil att slå ut de fasta kostnaderna på.
Fast bara för att en majoritet bor i den största städerna i Sverige så innebär inte det att vad som händer för de andra 47%en är relevant?
 
N Nerre skrev:
Det spelar roll eftersom de som kör så mycket är en minoritet (men de verkar inte förstå det).

Jag har för mig att det är mindre än 10% av alla personbilar som körs mer än 3000 mil om året.

Eftersom genomsnittet är 1200 mil om året betyder det att det både finns de som kör mer och de som kör mindre. Och årliga körsträckan påverkar milkostnaden ganska mycket när det gäller dyrare bilar, eftersom det blir färre mil att slå ut de fasta kostnaderna på.
Vad är det för fasta kostnader du tänker på?

Jag kan tänka mig:

Skatt: 360 för elbil dvs försumbart. Malus för ny bensin/diesel så en tung fast post. För +3 år gamla bilar typiskt några tusenlappar så kanske sjillnaden mellan 1 eller 2 kr per mil

Försäkring är dyrt för dyra bilar men premien stiger med ökande milantal

Värdeminskning är en funktion av både ålder och mil. Den största posten för dyra bilar.

Service sker i intervall baserat på körsträcka

Hyrd parkering fast summa men har egentligen inget med bilen eller dess värde att göra

Reparationer är proportionerligt mot antal körda mil

Däck slits proportionerligt mot körda mil
 
N Nerre skrev:
Det spelar roll eftersom de som kör så mycket är en minoritet (men de verkar inte förstå det).

Jag har för mig att det är mindre än 10% av alla personbilar som körs mer än 3000 mil om året.

Eftersom genomsnittet är 1200 mil om året betyder det att det både finns de som kör mer och de som kör mindre. Och årliga körsträckan påverkar milkostnaden ganska mycket när det gäller dyrare bilar, eftersom det blir färre mil att slå ut de fasta kostnaderna på.
Jag tror nog att vår familj är ganska representativ, vi har en liten bil som rullar 1000-1500mil per år och en större som är den dyra och som körs som tjänstebil. Dom lite dyrare bilarna körs nog överlag lite mer mil än normbilen och jag tror nog runt 2000-2500 mil är mer representativt.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det skaver ju när elbilssemestern kostar lika mkt som en bensindito.
Måste allt vara billigare? Kollegan plockade ut en XC60 som var dyrare än min MY, den har betydligt högre driftskostnader men på långresor är drivmedelskostnaderna ungefär dom samma.
 
V varpan1 skrev:
Problemet som jag upplever det är just det stt det är jättesmidigt på pappret, så som du uttrycker det låter det ju såklart busenkelt och smidigt. Men i verkligheten är det tammefan något som strular alldeles för ofta. Ofts helt ologiska antagligen mjukvarufel. Jag blir så irriterad och frustrerad att det inte är värt det för mig att ha problem ungefär var 5e till 10e laddning, det blir för stor osäkerhet för att man ska våga planera.
Jag har kört ca 2500-3000mil publik laddning och har hittills aldrig hamnat i en situation då jag inte kunnat laddat bilen, även om det var jäkligt utmanande på en stormarknad i Slovenien där appen inte ville funka. Bortsett från den gången har jag vid kanske 3-4 tillfällen fått byta stolpe till en annan. I övrigt har du funkat smärtfritt, nu har jag laddat mycket Tesla supercharger men även provat annat, framförallt söder om Alperna (Norra Italien / Balkan) var det svårt att klara sig på Teslas nätverk…
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Måste allt vara billigare? Kollegan plockade ut en XC60 som var dyrare än min MY, den har betydligt högre driftskostnader men på långresor är drivmedelskostnaderna ungefär dom samma.
Om man köpt en dyr elbil, ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.