Jag hjälpte en kvinna på jobbet att få igång elbilsladdningen. Hon hade ingen möjlighet till laddning hemma (gatuparkering) utan har valt att ta bilen till jobbet och ladda där varje gång. 3,50 kr/kWh är väl iofs acceptabelt och laddar man 8h så är den ju full på 11 kW, men jag vet inte riktigt om jag hade valt elbil i det läget.

Men hon äääääälskade sin Mini....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Kortbetalning utan abonnemang är nog det vi kommer falla tillbaka på i slutändan ändå, lika som vi kört på bensinmacken i evigheter.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Kortbetalning utan abonnemang är nog det vi kommer falla tillbaka på i slutändan ändå, lika som vi kört på bensinmacken i evigheter.
Tycker plug and charge på Cirkle K tex funkar väldigt bra. Slipper abonnemang men också att hålla på och fippla med kortet, bara plugga in sladden så hoppar det igång.
 
L Liljeros skrev:
Jag resonerade mer ur ett perspektiv för dom som äger laddarna. Vet inte om det är att det finns för mycket laddare i förhållande till antalet elbilar eller om dom börjar få för lång räckvidd och inte behöver ladda på vägen i så hög grad för upplever överlag en ganska låg beläggning på laddarna, även vid resdagar.
Jag har faktiskt sett ett trendbrott runt Göteborg sista tiden. För nåt halvår sen så var det svårt att hitta ngn laddare öht med lägre pris än 5 kr. Ofta 5.50 eller mer.
Men nu har jag nyligen sett nya laddare som erbjuder 3.50 faktiskt.
Äntligen kanske man lyssnat på marknaden och sett sina oanvända plåtskåp stå helt oanvända 95% av tiden.
 
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag förstår att det är jobbigt att få sin teori ifrågasatt av alla som orkat svara på inlägget, men det blir så i land när man gissar vilt.

Mitt livs sämsta bilaffär var att leasa en Kia Niro. Har aldrig haft en så tråkig bil. Den jag har nu är jag nöjdare med. Hur dålig affären blir rent ekonomiskt får vi se den dag jag säljer.

Nej. Men jag tror mig veta vad som inte händer: att det skrotas fullt fungerande bilar för att biltillverkarna konspirerar mot oss.

Är du riktigt säker på att det är jag som gör det?
Att beskylla någon för att göra dåliga bilaffärer är väl som att sparka in öppna dörrar, de bilar vi pratar om här har inga möjligheter att bli något annat, nyansskillnader förekommer emellanåt.

Däremot har jag sett att den nya Lotus Emira, som jag tycker är otroligt snygg i verkligheten, redan omnämns som en bil med möjlig negativ värdeminskning.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Däremot har jag sett att den nya Lotus Emira, som jag tycker är otroligt snygg i verkligheten, redan omnämns som en bil med möjlig negativ värdeminskning.
Den kostar väl inte mer än en normal familjeelbil heller? Dvs dryga miljonen...
 
D
useless useless skrev:
Den kostar väl inte mer än en normal familjeelbil heller? Dvs dryga miljonen...
Ja den ligger där, har inte fördjupat mig i alla val men hade jag haft ett rimligt garage så.. oerhört lockande, gå inte och kika om du inte vill spendera julen med att fundera.. ;)
 
God Jul alla tomtar och troll ;).
Molgans Tesla rullar på…
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag har faktiskt sett ett trendbrott runt Göteborg sista tiden. För nåt halvår sen så var det svårt att hitta ngn laddare öht med lägre pris än 5 kr. Ofta 5.50 eller mer.
Men nu har jag nyligen sett nya laddare som erbjuder 3.50 faktiskt.
Äntligen kanske man lyssnat på marknaden och sett sina oanvända plåtskåp stå helt oanvända 95% av tiden.
Jo ibland stöter man på laddare med riktiga deals, mest frustrerande är när minuttaxa tillämpas, känns rimligt om folk står kvar och snikladdar sista procenten eller vid hög beläggning men i övrigt så är den ett påslag på ett högt pris. Exempelvis InCharge tillämpar ju detta.
 
Mikael_L
Själv tycker jag att minuttaxa kan vara både vettigt, bra och befogat, men då ska det ju förstås kombineras med lägre kWh-pris, så den totala kWh-kostnaden blir vettig för den som har en bil som kan tillgodogöra sig rätt snabb laddning.

Sen är ju minuttaxa inte alls speciellt vettigt på långsamma laddare, utan ska väl tillämpas där meningen är att folk ska ladda i typ något mellan 5 minuter och kanske uppåt en timme, men sen inte stå och blockera laddaren efter detta.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Men att börja med startavgift på 5 kr för långsamladdare, ja där gick gränsen för mig i alla fall. När de gick från 4.50 per kWh till en startavgift på 5 kr och sedan 5 kr/kWh därefter - då försvann alla som laddade. De står tomma...
 
  • Ledsen
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja absolut, det finns helt klart gott om svåra avarter i denna marknad idag, i alla fall i Sverige.
Kan man hoppas att någon av aktörerna börja utöva konkurrens på riktigt snart ...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja absolut, det finns helt klart gott om svåra avarter i denna marknad idag, i alla fall i Sverige.
Kan man hoppas att någon av aktörerna börja utöva konkurrens på riktigt snart ...
Jag ser tendenser till det. De har börjat köpa upp varandras verksamheter. MER satsar bara på snabbladdning numera, de köpte ju tidigare Bee och har nu sålt all långsam laddning till ChargeNode. D
ChargeNode har också tagit över mycket av InCharge (Vattenfalls) laddboxar som de inte själva har ägt. Så ChargeNode håller på att bli rätt stora på långsamladdare nu.

Fler stora ger bättre konkurrens, bara de inte blir för få.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Storsockret Storsockret skrev:
Är inte 3:50 med deras dyraste medlemskap? Med kort betalade jag 6kr/kWh både på Ionity och cirkle K. Såklart är även tesla ett betalt medlemskap om man inte har tesla, men det hade vi ju tidigare :)

Men det är klart, även så lite som 100 mil kanske faktiskt lönar sig med ett medlemskap om man vet att man kommer ladda på bara Ionity under turen.

Edit* ok så om deras abb kostar 136kr, och man då laddar 2,5kr billigare så borde allt över typ 55kWh bli fördelaktigt med abb. Om jag inte gör en sinnesförvirrad tankevurpa här på kvällskvisten. Hade kunnat spara några kronor då iaf :)
Jo du gör nog en sinnesförvirrad tankevurpa faktiskt. 😉

Abonnemanget kostar inte 136 kr utan det kostar 1360 kr.
Så du behöver ladda närmare 550 kWh på din resa för att det ska vara fördelaktigt med abb.

(Om jag inte gör en sinnesförvirrad tankevurpa här på kvällskvisten)😄
 
Attitudeswe
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Jo du gör nog en sinnesförvirrad tankevurpa faktiskt. 😉

Abonnemanget kostar inte 136 kr utan det kostar 1360 kr.
Så du behöver ladda närmare 550 kWh på din resa för att det ska vara fördelaktigt med abb.

(Om jag inte gör en sinnesförvirrad tankevurpa här på kvällskvisten)😄
Det kostar 136kr/mån utan bindningstid/uppsägningstid. Så en laddning i månaden gör det lönsamt.
 
  • Gilla
Nicke Nyfiken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.