1 820 727 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fast vad spelar det för roll?dof skrev:
Med grid rewards laddar man när man får betalt för att "ta emot ström". Det blir inte fler totala battericykler, bara att en normal uppladdning blir uppdelad på fler korta laddningar.
Men skulle det framöver bli så att bilbatterier börjar användas som hembatterier med både uppladdning och urladdning mot huset, då börjar det bli intressant med hur många battericykler det blivit.
På Tesla vet jag inte om man kan se just antalet laddtillfällen, men man kan se totalt antal laddade kWh, både för AC-laddning (hemma laddning) och DC-laddning (snabbladdning). Och det skulle också avslöja hur mycket batteriet eventuellt har använts som hembatteri, om man jämför med körsträckan bilen gått.
Den säger väl först o främst att batteriet var i en viss kondition när du köpte bilen. Om det går sönder kan du inte hävda ursprungligt fel, handlaren har ju papper på att det var ok när bilen köptes.B bhus2021 skrev:
Dottern fick en sån test när hon köpte sin hybrid, då bilen är 13 år gammal känner nog handlaren att det är tvunget med gällande konsumentskydd, ett 13 år gammalt batteri kan ju ge upp när som helst eller hålla i många år till.
Ok så än så länge är det bara laddningen som styrs? Finns det någon som använder både i och urladdning i dagsläget?Nicke Nyfiken skrev:
Fast vad spelar det för roll?
Med grid rewards laddar man när man får betalt för att "ta emot ström". Det blir inte fler totala battericykler, bara att en normal uppladdning blir uppdelad på fler korta laddningar.
Men skulle det framöver bli så att bilbatterier börjar användas som hembatterier med både uppladdning och urladdning mot huset, då börjar det bli intressant med hur många battericykler det blivit.
På Tesla vet jag inte om man kan se just antalet laddtillfällen, men man kan se totalt antal laddade kWh, både för AC-laddning (hemma laddning) och DC-laddning (snabbladdning). Och det skulle också avslöja hur mycket batteriet eventuellt har använts som hembatteri, om man jämför med körsträckan bilen gått.
Inte vad jag känner till.dof skrev:
Men det börjar dyka upp laddboxar som sägs både kunna leverera och ta emot ström från bilen. Dessa är väldigt dyra i jämförelse med vanliga laddboxar och de jag sett verkar inte vara helt färdiga mjukvarumässigt för att kunna ta ut ström från bilarna. Tror biltillverkarna måste vara med på ett hörn för att få detta att fungera.
Men det är helt klart på gång med V2G och V2H. Det är nog bara en tidsfråga innan vi ser de första fungerande systemen, om de inte redan är här.
Personligen skulle inte jag vilja utsätta min elbils batteri för en massa extra cykler för att tjäna småpengar. Men jag äger min bil och tänker behålla den i många år. Har man istället en leasingbil i 2-3 år kan man ju skita i hur man behandlar batteriet. Då blir det ett alternativ till hembatteri.
Tror detta kan bli nästa hype liknande solceller för några år sedan. Ju fler som skaffar det ju mindre blir förtjänsten på sikt. Även grid rewards har ju redan gått detta öde till mötes.
Brukar det inte vara billigare? Om dieseln kostar 16:- per liter och bensin kostar 14:50 per liter blir priset per kWh 1:63 för båda. Dessutom är det lättare att få större rabatt på diesel om man är storkonsument, så det blir definitivt billigare i längden.K Kane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Fast inte billigare per liter om inte 16 är mindre än 14,5. Billigare per liter var påståendet som kommenterades.useless skrev:
Vad var otydligt i detta uttalande?useless skrev:
K karlmb skrev:
Fast.. du är ju elektriker så du kanske vet men jag kan uppleva rätt stor skillnad mellan vad jag upplever som liknande situationer, dvs ungefär lika mycket i batteriet osv och har då lagt skulden på laddstationen, dvs hur många som laddar, hur laddarna är grupperade osv, visst påverkar detta?Mikael_L skrev:
Tja, allt påverkar.D djac skrev:
Det är ju bara Nerre som i sin elbilsfientlighet börjar försöka hitta något att anmärka på och få diskussionen att dra iväg åt något dåligt håll.
Och jag menar på att laddhastigheten inte bara beror på laddarna.
Jag har redan varit inne på det, det beror på massor av saker, men främst kan man nog säga att battericellerna har blivit bättre, batteripacken har blivit bättre, BMS har blivit bättre och laddarna har blivit bättre (och starkare).
Dels kanske råmaterialen har förbättrats, renare t.ex., men så har man forskat och utvecklat cellerna i övrigt, försöker få bukt med dendritbildningen, försöker öka ytor/areor, minska dielektrum och en massa andra saker, som ska minska risken för att cellerna får kortslutning, öka laddström och strömuttag, öka energidensiteten, nya material i cellerna och en massa annat.
Det är faktiskt en smått revolutionerande utveckling som har pågått och fortfarande pågår.
Nåja, inte så revolutionerande att det är någon helt ny batterikemi som vi ser, men om det som mest kunde kallas prototypstadiet av Li-ION under de sista åren av 1990-talet så har det hänt enormt mycket, och snabbt.
(Hel ny batterikemi är kanske inget att förvänta sig, vad vet jag. Ackumulatorer har vi haft bly-syra, Ni-Cd, NiMH och nu Li-ion, som är de tekniker vi har haft i 170 år nu, så det verkar vara i snitt 50 år mellan varje steg till ny batterikemi)
Vad gäller batteripack så har de utvecklats i form av fler sensorer, bättre kylning, uppvärmning, undvika lokala hotspots och sånt.
BMS har förstås utvecklats massor, det har ju gått hand i hand med att man lär sig saker allt vad tiden går.
Laddkurvor och cellbalansering är otroligt bättre idag än för 10-20 år sedan.
Laddarna . tja, de styrs ju av BMS, så egentligen kan de inte påverka så mycket mer än att vara beredda på att ge alltmer effekt.
Jag har i alla fall inte koll på något mer som har utvecklats här.
Där de flesta lastbilar används är diesel billigare än bensin. På en del ställen där skillnaden varit mindre fanns det ju bensinlastbilar. I USA tex.useless skrev: