1 820 772 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Kallar du det för revolutionerande?Mikael_L skrev:
Men det har väl mer med laddaren att göra än batterierna? Som jag påpekade kunde litiumbatterier snabbladdas även förut, om man tog ur dem ur telefonen och satte dem i en snabbladdare. Sen slutade telefonerna att ha löstagbart batteri och då var man begränsad av USB-kontaktens ström. Och det dröjde ju till USB-C innan man kunde få högre spänning än 5 V i USB-kontakten, och då var man begränsad till 10 W (5 V 2 A, mer klarade inte micro-USB).Mikael_L skrev:
Vi behöver inte prata om mobiltefoner, vi kan prata om modellflygare eller radiostyrda bilar, där har man snabbladdat länge.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Man hade rörkontakt på många. Sen va väl de där löstagbara batterierna NiMH.N Nerre skrev:Kallar du det för revolutionerande?
Men det har väl mer med laddaren att göra än batterierna? Som jag påpekade kunde litiumbatterier snabbladdas även förut, om man tog ur dem ur telefonen och satte dem i en snabbladdare. Sen slutade telefonerna att ha löstagbart batteri och då var man begränsad av USB-kontaktens ström. Och det dröjde ju till USB-C innan man kunde få högre spänning än 5 V i USB-kontakten, och då var man begränsad till 10 W (5 V 2 A, mer klarade inte micro-USB).
Vi behöver inte prata om mobiltefoner, vi kan prata om modellflygare eller radiostyrda bilar, där har man snabbladdat länge.
Det gick att ladda snabbt innan, men inte riktigt samma c-rate. Sen är det en kombination av teknik, kostnad, storlek och behov. Innan smartphones behövde man inte ladda mobilen speciellt ofta, så det fanns aldrig stort behov an snabbladdning
Det räcker så bra om vi håller oss till batterier för elbilar och de förutsättningar som gäller!!!N Nerre skrev:Kallar du det för revolutionerande?
Men det har väl mer med laddaren att göra än batterierna? Som jag påpekade kunde litiumbatterier snabbladdas även förut, om man tog ur dem ur telefonen och satte dem i en snabbladdare. Sen slutade telefonerna att ha löstagbart batteri och då var man begränsad av USB-kontaktens ström. Och det dröjde ju till USB-C innan man kunde få högre spänning än 5 V i USB-kontakten, och då var man begränsad till 10 W (5 V 2 A, mer klarade inte micro-USB).
Släpp andra jämförelser det bara blir förvirrande och rörigt i tråden.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Jag har en lite äldre telefon som laddas med USB-C med 15W. Laddaren kan ge 120W och med en nyare telefon så kan jag också ladda med 120W med samma laddare. Jag vet inte, kanske är det laddaren som för skillnaden...N Nerre skrev:Men det har väl mer med laddaren att göra än batterierna? Som jag påpekade kunde litiumbatterier snabbladdas även förut, om man tog ur dem ur telefonen och satte dem i en snabbladdare. Sen slutade telefonerna att ha löstagbart batteri och då var man begränsad av USB-kontaktens ström. Och det dröjde ju till USB-C innan man kunde få högre spänning än 5 V i USB-kontakten, och då var man begränsad till 10 W (5 V 2 A, mer klarade inte micro-USB).
Rent krasst sitter väl laddaren inuti telefonen, det andra är bara en nätadapter som levererar ström över en usb kabelFairlane skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Det är nätadaptern(transformatorn) som är laddaren, i telefonen sitter bara BMS.A ajn82 skrev:
Elbilar.. där sitter AC laddaren i bilen, medans med DC snabbladdaren är den ett separat skåp
Måste pudla lite, jag nämnde att jag kör 20-30 mil i veckan på en laddning. Jag har inte sten koll, men jag tror det är mycket närmare 20 mil jag klarar mig på en laddning mellan 20% till 80%. För inte så längesen läste jag av kwh/mil i appen har det i appen och där står det ca 2kwh/mil någon gång har det t o m stått 3 kwh/mil. Oförklarligt varför. Lika konstigt är det att i bilen står det 1,7/kwh/mil.F fredand44 skrev:Tänkte bara nämna att jag följt tråden med stort intresse.
För några månader sedan köpte vi en Kia Niro 2023 100% el. Den ersatte vår Ford focus combi från 2009.
I stora hela uppfyller den alla våra behov.
Något skramliga dörrar kanske. Men fullproppad med funktioner. En del kanske man inte behöver alls.
Lastutrymmet är helt klart mindre. Och bilen var för dyr för att proppa full med gammalt junk som ska till tippen. Men den har dragkrok så jag för börja använda den mer.
En lärdom, som kunnat sluta illa, är att bilen känns och förmodligen är mycket tyngre än forden. Det kändes att man hade mycket rörelseenergi då man var tvungen att bromsa hårt. Så att köra lite försiktigare är klokt.
Vi kör kanske 20-30 mil i veckan vanligtvis så jag laddar varje fredags kväll/natt. Det kan ta 14 timmar att ladda från ca 20% till 80%. Antar att hastighet begränsas av effektvakten/lastbalanseraren beroende på övrig användning.
Ett mysterium är dock hur en huvudsäkring gick andra gången vi laddade, jag jagar fortfarande företaget som levererade laddlösningen för utredning kring det.
Men i det stora hela så känner jag att vår stora investering ca 330tkr i denna Kia var bra. Men mycket pengar var det.
Tänkte bara nämna det. Ångrar dock inte en sekund att vi köpt elbil.
Det är telefonen som berättar för laddaren vad den vill ha. Precis som elbilen gör när man ansluter en snabbladdare.Fairlane skrev:
Nej. Laddningslogiken sitter i telefonen. Prylen i vägguttaget levererar den spänning telefonen ber om och talar om hur mycket ström telefonen max får dra.Rabbithole skrev:
Så rent krasst är bara prylen i vägguttaget en nätadapter.
Att laddaren kan reglera spänning har jag aldrig sett, har du något exempel på en sådan mobilladdare?useless skrev:
Min Dell-laddare som följde med laptopen levererar 5, 9, 15, eller 20V, beroende på vad man sätter på laddning. Jag använder den till att ladda hörlurar, telefon, och laptop. Detta är del av USB-C-standarden.P PHPersson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Det vanliga är att det är strömmen som avgör hur snabbt det laddar. Det handlar ju helt enkelt om hur mycket laddaren kan ge, eller hur mycket enheten "drar". Men powerladdarna kan även ge högre spänning.
Alla moderna USB-nätdelar stödjer Quick-Charge, USB-PD eller liknande där de kan reglera spänningen mellan 5 och 48 Volt (beroende på vilken standard som stöds) för att kunna överföra hög effekt utan strömmen blir så stor att kontakterna brinner upp.P PHPersson skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#USB_Power_Delivery
https://www.clasohlson.com/se/USB-C-PD-laddare-med-kabel,-1-m,-20-W,-vit/p/39-2051
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/mobilt/mobilen-och-surfplattan/snabbladdning
Det är inget nytt, utan har funnits i mer än 10 år och är en förutsättning för att kunna ladda med mer än några enstaka Watt.
Redigerat: