1 820 640 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Absolut, men det är BMS i telefonen som styr det och laddaren(näradaptern) levererar det som begärs.useless skrev:
Eller har vi avvikande uppfattning om nomenklaturen?
Ja alltså reglerar den inte spänningen utan bara väljer spänning beroende på modell av telefon. Sedan regleras effekten med hjälp av strömmen.useless skrev:
Alla moderna USB-nätdelar stödjer Quick-Charge, USB-PD eller liknande där de kan reglera spänningen mellan 5 och 48 Volt (beroende på vilken standard som stöds) för att kunna överföra hög effekt utan strömmen blir så stor att kontakterna brinner upp.
[länk]
[länk]
[länk]
Det är inget nytt, utan har funnits i mer än 10 år och är en förutsättning för att kunna ladda med mer än några enstaka Watt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Jag gillar Patrick Boyle som analytiker. Här kommer dock besk medicin för dem av oss som tror/trott/hoppas/hoppats på en snabb omställning av fordonsflottan.
Det är en finansanalytiker, inte en politiker eller miljökämpe, så ta det för vad det är: en sågning av den ekonomiska bärkraften i elbilsindustrin.
Det är en finansanalytiker, inte en politiker eller miljökämpe, så ta det för vad det är: en sågning av den ekonomiska bärkraften i elbilsindustrin.
Allt han pratade om stämmer bra med många andra källor. Den ofta usla kvalitén var han inne och tassade lite på men verkligheten är mycket värre. Reparerbarhet, tillgång till verkstäder med kompetent personal samt tillgång till reservdelar på kort och lång sikt är andra stora problem som många moderna bilar lider av avsett drivmedel. Konsekvenserna av de än så länge relativt ovanliga batteribränderna är en bubblare som troligen seglar upp när bilarna åldras och problemen ökar i frekvens.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ja, jag påstår inte att han kommer med något nytt, bara att det var en god analys.T TommyC skrev:
Att verkligheten är mycket värre får stå för dig. Jag uppskattade sakligheten.T TommyC skrev:
Jag tror tvärtom. Just för att moderna bilar är så välbyggda och välfungerande förväntar vi oss att inget ska vara omöjligt att fixa. För även om 1900-talsbilar ofta gick sönder på ett sätt som gick att laga så ser du ytterst få på gatorna idag. 25 år gamla fordon är regelmässigt slut och utskrotade.T TommyC skrev:Reparerbarhet, tillgång till verkstäder med kompetent personal samt tillgång till reservdelar på kort och lång sikt är andra stora problem som många moderna bilar lider av avsett drivmedel. Konsekvenserna av de än så länge relativt ovanliga batteribränderna är en bubblare som troligen seglar upp när bilarna åldras och problemen ökar i frekvens.
Att det finns entusiaster som skruvar på en 70 år gammal jänkare ändrar inte den allmänna observationen.
Jag håller med om att det var en god analys som var väl värd att lyssna på. Att samma uppgifter kommer från flera trovärdiga källor ökar trovärdigheten.
Dagens bilar har fler funktioner som dessutom är mer komplexa jämfört med äldre samt med många tvivelaktiga lösningar. Hur kan det då inte blir värre? Det saknas inte inlägg om den saken på detta forum och många andra.
Att de flesta 20+ år gamla bilar är skrotade beror främst på rost. Rost är tidskrävande och därmed dyrt att laga förutom för entusiaster och andra som inte har något problem med att lägga egen tid på att hålla liv i gamla bilar.
Rostskyddet hos bilar toppade runt år 2000. Därefter har det gått utför. För batteribilar gissar jag att både batterier och andra dyra komponenter i de flesta fall kommer att skicka bilarna till skroten långt innan rosten gör det. Förväntad livslängd är nog snarare 10-15 år än 20-25 år som för de bättre bränslebilarna från förr.
Dagens bilar har fler funktioner som dessutom är mer komplexa jämfört med äldre samt med många tvivelaktiga lösningar. Hur kan det då inte blir värre? Det saknas inte inlägg om den saken på detta forum och många andra.
Att de flesta 20+ år gamla bilar är skrotade beror främst på rost. Rost är tidskrävande och därmed dyrt att laga förutom för entusiaster och andra som inte har något problem med att lägga egen tid på att hålla liv i gamla bilar.
Rostskyddet hos bilar toppade runt år 2000. Därefter har det gått utför. För batteribilar gissar jag att både batterier och andra dyra komponenter i de flesta fall kommer att skicka bilarna till skroten långt innan rosten gör det. Förväntad livslängd är nog snarare 10-15 år än 20-25 år som för de bättre bränslebilarna från förr.
Om utvecklingen går fort och vi kommer se stora tekniksteg tror jag även det finns risk att de kommer att skrotas för att ingen vill ha dem. Om vi jämför med dator / telefon är det inte många som ha en 5år+ produkt.T TommyC skrev:Jag håller med om att det var en god analys som var väl värd att lyssna på. Att samma uppgifter kommer från flera trovärdiga källor ökar trovärdigheten.
Dagens bilar har fler funktioner som dessutom är mer komplexa jämfört med äldre samt med många tvivelaktiga lösningar. Hur kan det då inte blir värre? Det saknas inte inlägg om den saken på detta forum och många andra.
Att de flesta 20+ år gamla bilar är skrotade beror främst på rost. Rost är tidskrävande och därmed dyrt att laga förutom för entusiaster och andra som inte har något problem med att lägga egen tid på att hålla liv i gamla bilar.
Rostskyddet hos bilar toppade runt år 2000. Därefter har det gått utför. För batteribilar gissar jag att både batterier och andra dyra komponenter i de flesta fall kommer att skicka bilarna till skroten långt innan rosten gör det. Förväntad livslängd är nog snarare 10-15 år än 20-25 år som för de bättre bränslebilarna från förr.
Självklart är prisbilden annorlunda så incitamentet att använda dem kommer öka… men min gissning är (hoppas jag har fel) att bilar uteslutande kommer att hyras inom 5år och att man då kommer acceptera en månadskostnad konstant. Då kommer man kanske hyra / leasa sin bil i 3-5år och sedan byta. Biltillverkarna kommer naturligtvis älska detta och kanske inte ens erbjudan förlängning eftersom de kommer tjäna mer på att skrota dem och tillverka en ny.
Detta kommer ge dem ett gigantiskt extra kassaflöde tills det har gått några generationer av bilar. Min andra teori är att man då skiter i miljön och hittar på några fina undersökningar som påvisar att det är mycket bättre för miljön eftersom de nya bilarna släpper ut så mycket mindre CO2 under sin livscykel.
På samma sätt som det lobbas för ebilar idag där det i stort sätt bara är CO2 som ingår i rapporterna
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
De biltillverkarna går snart i konkurs. En leasingbil har ett betydande restvärde efter tre–fem år. Den som skrotar en sådan bil istället för att leasa ut den igen eller sälja den förlorar pengar.P PHPersson skrev:
Svårt att veta men du skall ställa det i relation till att de säljer en ny bil istället för att inte sälja den.Nötegårdsgubben skrev: