useless useless skrev:
Nej. Laddningslogiken sitter i telefonen. Prylen i vägguttaget levererar den spänning telefonen ber om och talar om hur mycket ström telefonen max får dra.
Så rent krasst är bara prylen i vägguttaget en nätadapter.
Absolut, men det är BMS i telefonen som styr det och laddaren(näradaptern) levererar det som begärs.

Eller har vi avvikande uppfattning om nomenklaturen?
 
useless useless skrev:
Alla moderna USB-nätdelar stödjer Quick-Charge, USB-PD eller liknande där de kan reglera spänningen mellan 5 och 48 Volt (beroende på vilken standard som stöds) för att kunna överföra hög effekt utan strömmen blir så stor att kontakterna brinner upp.

[länk]

[länk]

[länk]


Det är inget nytt, utan har funnits i mer än 10 år och är en förutsättning för att kunna ladda med mer än några enstaka Watt.
Ja alltså reglerar den inte spänningen utan bara väljer spänning beroende på modell av telefon. Sedan regleras effekten med hjälp av strömmen.
 
P PHPersson skrev:
Ja alltså reglerar den inte spänningen utan bara väljer spänning beroende på modell av telefon. Sedan regleras effekten med hjälp av strömmen.
Nej, spänningen regleras kontinuerligt. Det är inte en fast spänning per telefonmodell.
 
useless useless skrev:
Nej, spänningen regleras kontinuerligt. Det är inte en fast spänning per telefonmodell.
Hmm, på länkarna du skickade är det bara fasta "effektlägen" om jag inte missförstår texten. Men skit samma det är OT.
 
P PHPersson skrev:
Hmm, på länkarna du skickade är det bara fasta "effektlägen" om jag inte missförstår texten. Men skit samma det är OT.
USB-PD har några fasta lägen. Quick Charge har steglös spänning via PWM-signalering.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Jag gillar Patrick Boyle som analytiker. Här kommer dock besk medicin för dem av oss som tror/trott/hoppas/hoppats på en snabb omställning av fordonsflottan.

Det är en finansanalytiker, inte en politiker eller miljökämpe, så ta det för vad det är: en sågning av den ekonomiska bärkraften i elbilsindustrin.
 
Allt han pratade om stämmer bra med många andra källor. Den ofta usla kvalitén var han inne och tassade lite på men verkligheten är mycket värre. Reparerbarhet, tillgång till verkstäder med kompetent personal samt tillgång till reservdelar på kort och lång sikt är andra stora problem som många moderna bilar lider av avsett drivmedel. Konsekvenserna av de än så länge relativt ovanliga batteribränderna är en bubblare som troligen seglar upp när bilarna åldras och problemen ökar i frekvens.
 
T TommyC skrev:
Allt han pratade om stämmer bra med många andra källor.
Ja, jag påstår inte att han kommer med något nytt, bara att det var en god analys.
T TommyC skrev:
Den ofta usla kvalitén var han inne och tassade lite på men verkligheten är mycket värre.
Att verkligheten är mycket värre får stå för dig. Jag uppskattade sakligheten.
T TommyC skrev:
Reparerbarhet, tillgång till verkstäder med kompetent personal samt tillgång till reservdelar på kort och lång sikt är andra stora problem som många moderna bilar lider av avsett drivmedel. Konsekvenserna av de än så länge relativt ovanliga batteribränderna är en bubblare som troligen seglar upp när bilarna åldras och problemen ökar i frekvens.
Jag tror tvärtom. Just för att moderna bilar är så välbyggda och välfungerande förväntar vi oss att inget ska vara omöjligt att fixa. För även om 1900-talsbilar ofta gick sönder på ett sätt som gick att laga så ser du ytterst få på gatorna idag. 25 år gamla fordon är regelmässigt slut och utskrotade.

Att det finns entusiaster som skruvar på en 70 år gammal jänkare ändrar inte den allmänna observationen.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det var en god analys som var väl värd att lyssna på. Att samma uppgifter kommer från flera trovärdiga källor ökar trovärdigheten.

Dagens bilar har fler funktioner som dessutom är mer komplexa jämfört med äldre samt med många tvivelaktiga lösningar. Hur kan det då inte blir värre? Det saknas inte inlägg om den saken på detta forum och många andra.

Att de flesta 20+ år gamla bilar är skrotade beror främst på rost. Rost är tidskrävande och därmed dyrt att laga förutom för entusiaster och andra som inte har något problem med att lägga egen tid på att hålla liv i gamla bilar.

Rostskyddet hos bilar toppade runt år 2000. Därefter har det gått utför. För batteribilar gissar jag att både batterier och andra dyra komponenter i de flesta fall kommer att skicka bilarna till skroten långt innan rosten gör det. Förväntad livslängd är nog snarare 10-15 år än 20-25 år som för de bättre bränslebilarna från förr.
 
T TommyC skrev:
Jag håller med om att det var en god analys som var väl värd att lyssna på. Att samma uppgifter kommer från flera trovärdiga källor ökar trovärdigheten.

Dagens bilar har fler funktioner som dessutom är mer komplexa jämfört med äldre samt med många tvivelaktiga lösningar. Hur kan det då inte blir värre? Det saknas inte inlägg om den saken på detta forum och många andra.

Att de flesta 20+ år gamla bilar är skrotade beror främst på rost. Rost är tidskrävande och därmed dyrt att laga förutom för entusiaster och andra som inte har något problem med att lägga egen tid på att hålla liv i gamla bilar.

Rostskyddet hos bilar toppade runt år 2000. Därefter har det gått utför. För batteribilar gissar jag att både batterier och andra dyra komponenter i de flesta fall kommer att skicka bilarna till skroten långt innan rosten gör det. Förväntad livslängd är nog snarare 10-15 år än 20-25 år som för de bättre bränslebilarna från förr.
Om utvecklingen går fort och vi kommer se stora tekniksteg tror jag även det finns risk att de kommer att skrotas för att ingen vill ha dem. Om vi jämför med dator / telefon är det inte många som ha en 5år+ produkt.
Självklart är prisbilden annorlunda så incitamentet att använda dem kommer öka… men min gissning är (hoppas jag har fel) att bilar uteslutande kommer att hyras inom 5år och att man då kommer acceptera en månadskostnad konstant. Då kommer man kanske hyra / leasa sin bil i 3-5år och sedan byta. Biltillverkarna kommer naturligtvis älska detta och kanske inte ens erbjudan förlängning eftersom de kommer tjäna mer på att skrota dem och tillverka en ny.
Detta kommer ge dem ett gigantiskt extra kassaflöde tills det har gått några generationer av bilar. Min andra teori är att man då skiter i miljön och hittar på några fina undersökningar som påvisar att det är mycket bättre för miljön eftersom de nya bilarna släpper ut så mycket mindre CO2 under sin livscykel.
På samma sätt som det lobbas för ebilar idag där det i stort sätt bara är CO2 som ingår i rapporterna
 
P PHPersson skrev:
Då kommer man kanske hyra / leasa sin bil i 3-5år och sedan byta. Biltillverkarna kommer naturligtvis älska detta och kanske inte ens erbjudan förlängning eftersom de kommer tjäna mer på att skrota dem och tillverka en ny.
De biltillverkarna går snart i konkurs. En leasingbil har ett betydande restvärde efter tre–fem år. Den som skrotar en sådan bil istället för att leasa ut den igen eller sälja den förlorar pengar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De biltillverkarna går snart i konkurs. En leasingbil har ett betydande restvärde efter tre–fem år. Den som skrotar en sådan bil istället för att leasa ut den igen eller sälja den förlorar pengar.
Svårt att veta men du skall ställa det i relation till att de säljer en ny bil istället för att inte sälja den.
 
P PHPersson skrev:
Svårt att veta men du skall ställa det i relation till att de säljer en ny bil istället för att inte sälja den.
Har de inte fått tillbaka tillverkningskostnaden på de 3 leasing-åren så går de back, enkel matematik.
 
B bhus2021 skrev:
Har de inte fått tillbaka tillverkningskostnaden på de 3 leasing-åren så går de back, enkel matematik.
Leasingbolaget ligger ju ute med restvärdet. De lär vilja sälja bilen istället för att skrota den.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
K
P PHPersson skrev:
Svårt att veta men du skall ställa det i relation till att de säljer en ny bil istället för att inte sälja den.
Så höga marginaler är det inte på nya bilar att de kan skrota 3-5 år gamla bilar bara för att sälja nytt.

/Krille
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.