Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja nu kommer snart de nya batterierna som kommer att revolutionera elbilsmarknaden. De kommer göra alla nuvarande elbilar antika och värdelösa.
Det är bäst att invänta det nya som kommer snart.

Ungefär så har de låtit i alla fall sedan jag köpte elbil för drygt 10 år sedan. Ständiga "hot" om enorma steg i batteriteknologi som är precis runt hörnet. Hur länge har inte Toyotas Solid state batteri varit pågång tillexempel?

Det går framåt med små långsamma steg. Jämför man min första elbil från 2014 med dagens elbilar så har det sannerligen inte hänt något revolutionerande på batterifronten. Snabbare laddning har det absolut blivit. Men i övrigt är det inte så imponerande. Och med övergången till LFP blir det ett rejält kliv bakåt gällande energitäthet både volym och viktmässigt. Men det blir mer robusta och billigare batterier.
Är väl mera intressant för oss i tråden som ännu inte hittat en elbil som passar och inte har något akut krav på att behöva byta, det i kombination om EU flyttar tidpunkten till 2040 för nyförsäljning av bensin/diesel.
För de som idag har elbil eller planerar byte är det ju en icke fråga kanske.
Allt tar sin tid, ungefär när övergång till elektroniska insprutningar/styrsystem och turbo kom tidigare.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vilken modell är detta, något jag missat helt att en XC70 finns som hybrid.
XC70 (SMA) är en PHEV från grunden, finns inga andra alternativ.
 
Med tanke på den enorma utveckling av batterier som påstås pågå är det fascinerande att det fortfarande är litium som gäller i mobiltelefoner, laptops, sladdlösa verktyg, powerbanks etc.

Det var inte så länge sen det var NiCd följt av NiMH, men med litiumbatterierna verkar utveckligen ha bromsat it.

Visst, energidensitet och laddningshastighet har kanske förändrats lite, men laddningshastigheten beror väl mer på laddarna än batterierna. Även min 40 år gamla skruvdragare laddade fullt på en halvtimme.
 
  • Gilla
Nomimon
  • Laddar…
Mikael_L
N Nerre skrev:
men laddningshastigheten beror väl mer på laddarna än batterierna.
Nej.
 
N Nerre skrev:
Med tanke på den enorma utveckling av batterier som påstås pågå är det fascinerande att det fortfarande är litium som gäller i mobiltelefoner, laptops, sladdlösa verktyg, powerbanks etc.

Det var inte så länge sen det var NiCd följt av NiMH, men med litiumbatterierna verkar utveckligen ha bromsat it.

Visst, energidensitet och laddningshastighet har kanske förändrats lite, men laddningshastigheten beror väl mer på laddarna än batterierna. Även min 40 år gamla skruvdragare laddade fullt på en halvtimme.
Om du inte märker några väsentliga skillnader mellan din 40 år gamla skruvdragare och en ny så måste jag råda dig att prova en ny också. Det har hänt ganska mycket på 40 år. Både med laddarna och batterierna.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
XC70 (SMA) är en PHEV från grunden, finns inga andra alternativ.
Oki, men det var inte riktigt den lösning man utvecklar nu.
Hade inte lagt märke till den modellen och enbart beteckning som lever kvar.
 
A AndersS skrev:
Oki, men det var inte riktigt den lösning man utvecklar nu.
Hade inte lagt märke till den modellen och enbart beteckning som lever kvar.
Det är en ny modell som kommer under 2026 till Europa, gissar slutet av 2026. Tror den kommer vara ett bra alternativ för de som kör 100mil med släp i -20. 120mil systemräckvidd el+bensin. Ca 20mil räckvidd på el, och 100 på bensin
 
Nicke Nyfiken
P Pin skrev:
Skriver du om en Tesla S, annars har väl utvecklingen gått starkt framåt?
Ja Model S.

Men det visar bara att de andra biltillverkarna använde dålig batteriteknik även när det uppenbarligen fanns bättre teknik tillgänglig. Så det är inte så mycket batterierna som utvecklats utan mer att biltillverkarna har lärt sig använda det som finns på ett bättre sätt, vilket kan missuppfattas som batteriutveckling.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Det är en ny modell som kommer under 2026 till Europa, gissar slutet av 2026. Tror den kommer vara ett bra alternativ för de som kör 100mil med släp i -20. 120mil systemräckvidd el+bensin. Ca 20mil räckvidd på el, och 100 på bensin
Ska kolla på vad det är för Volvo och hur den matchar behov.
 
Kolla även vad det var som gjorde att en XC90 brann på en motorväg i England och hur det problemet har hanterats i senare bilar. Filmen är inte ny, jag minns inte men tror jag såg den första gången i somras.

Jag visade filmen för en Volvoägande granne som sade att den där bilen finns ju inte ännu så kanske var det en prototyp under test. Bra att felet uppstod tidigt hur som helst. De har tydligen gott om saker att jobba med på Volvo/Geely.

https://www.facebook.com/reel/1231868114506257
 
  • Gilla
VickyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Kolla även vad det var som gjorde att en XC90 brann på en motorväg i England och hur det problemet har hanterats i senare bilar. Filmen är inte ny, jag minns inte men tror jag såg den första gången i somras.

Jag visade filmen för en Volvoägande granne som sade att den där bilen finns ju inte ännu så kanske var det en prototyp under test. Bra att felet uppstod tidigt hur som helst. De har tydligen gott om saker att jobba med på Volvo/Geely.

[länk]
Är inte det minsta orolig. Bilar har brunnit i alla tider.
Läser inga biltidningar och senaste bilen fanns bara på bild när vi beställda, har ännu inte brunnit.😂
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Kolla även vad det var som gjorde att en XC90 brann på en motorväg i England och hur det problemet har hanterats i senare bilar. Filmen är inte ny, jag minns inte men tror jag såg den första gången i somras.

Jag visade filmen för en Volvoägande granne som sade att den där bilen finns ju inte ännu så kanske var det en prototyp under test. Bra att felet uppstod tidigt hur som helst. De har tydligen gott om saker att jobba med på Volvo/Geely.

[länk]
Xc90 hybrid har väl funnits länge? Vet man vad orsaken till branden var?

/Krille
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Ja Model S.

Men det visar bara att de andra biltillverkarna använde dålig batteriteknik även när det uppenbarligen fanns bättre teknik tillgänglig. Så det är inte så mycket batterierna som utvecklats utan mer att biltillverkarna har lärt sig använda det som finns på ett bättre sätt, vilket kan missuppfattas som batteriutveckling.
Jag gissar att en Zoe från 2014 använde billigare teknik för att inte bli ännu dyrare. Den konkurrerade väl med bensinbilar i prisklass typ 200 000 och hade den varit ännu dyrare hade färre köpt den. Model S konkurrerar i ett helt annat segment där 100 000 mer elller mindre inte är avgörande, snarare viktigt att allt är bra. Zoe tvärtom prispressad och enligt min mening rättigenom dålig.

Så kanske inte teknikutveckling utan kostnadsutveckling nedåt på tio år.
 
K Krille4 skrev:
Xc90 hybrid har väl funnits länge? Vet man vad orsaken till branden var?

/Krille
Jag har minimal kunskap om Volvo. Sökte lite nu och misstänker att bilen på filmen inte är en hybrid-XC90. De hybrider jag hittar har en "modernare" design, mer lik EX90. Kan det möjligen vara en äldre diesel-XC90 på filmen? De har ju liksom BMW och andra gått i "plastfällan" och lider av bränder i EGR-systemet?

Det finns förhoppningsvis någon här som kan bringa klarhet i Volvos bränder.

https://www.vibilagare.se/test/biltester/provkorning/provkorning-volvo-xc90-2024
https://www.enginepartsuk.net/volvo-recall-fire-risk-inlet-manifold
https://www.brandtbil.se/bilar/volvo/xc90/

Surfar man runt här https://car-recalls.eu/model/xc90/ en stund så riskerar man att bli en riktig surgubbe som jag och vägrar att köpa en ny bil. Bra för ekonomin är en positiv bieffekt. 🤩
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Så du menar att anledningen till att min nya mobil kan snabbladda är inte nya laddare, utan nyare batterier?

Det har alltså inget alls att göra med att laddare idag kan vara på 30-65 W istället för 5 W (5 V 1 A)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.